Vanaf wanneer de Boett deken om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Vanaf wanneer de Boett deken om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 17:08

Hoi Iedereen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.Ik verzorg een ijslander merrie(Eydis) en die heeft al zeker 2 jaar zomereczeem,ze krijgt vreselijke jeuk en krabt zichzelf helemaal open,desnoods tegen de grond.Vanaf Maart begint ze weer en pas tegen eind November is ze dr vanaf.Mijn vraag is nu:Vanaf wanneer moet ik de dit jaar gekocht Boett deken omgooien en voor hoelang?En kan ze er gewoon mee de wei in,ook in de regen?Moet je er nog wat bijdoen om de jeuk tegen te gaan?Ze heeft er nu gelukkig nog geen last van en dit jaar wil ik de zomereczeem echt voor zijn en al voordat het begint de deken omgooien...weet iemand nog sites met info over de Boett deken?
Alvast bedankt!

P.S. Hieronder 2 foto's van Eydis in vorig jaar zomer en Eydis omstreeks deze tijd:

Afbeelding

[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/Dis%20lip(1).jpg[/img]

Nadia

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:50

Bij Ilonk heb ik de Boett om als het overdag en 's nachts boven de 10 graden is. Dan komen die kleine klote vliegjes weer, die zijn er dan altijd met de schemering. Maar ik houd haar ook gewoon goed in de gaten, als ze ook maar één gekrenkt haartje heeft......

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:09

Ligt er aan waar je woont. Als je aan de zee woont heb je minder snel last van die vliegjes, dan in het binnenland. En het ligt ook aan het weer. Het kan in principe begin maart al aardig warm zijn (warm genoeg voor die vliegjes), maar het kan ook pas eind april een goede temperatuur zijn voor de vliegjes. Ik denk dat je dat een beetje van dag tot dag moet bekijken in het begin....

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 18:10

Ik woon in Purmerend:)

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:44

Wij houden altijd aan dat als de temperatuur in de schemering (ochtend en avond) 12 graden of hoger is, vanaf dan zijn de mugjes er weer. De deken kan gewoon ook in de regen omblijven, maar als het dagen achter elkaar heel hard regent zou ik hem wel even af doen om te kunnen droegen (en dat het paard ook kan drogen), als het zo hard en veel regent zijn er toch geen mugjes dus kan hij wel even langs. Als je paard al eerder begint te scheuren moet je hem gewoon gelijk opdoen. wij gebruiken daarnaast op de plekjes waar toch geschuurd is (maantop, benen) sweet-itch gel van Sectolin. Deze gel verkoelt en helpt de huid weer herstellen, bij mijn bijrijdijslanders werkt het heel goed. Ik weet niet of ze d'r gezicht ook openschuurt, maar daar hebben wij een Boett-kap voor voor het ene paard (deze gaat over het hele hoofd incl. oren) en een supermask (flymask)van de paardendrogist voor de andere ijslander, deze gaat namelijk niet over de oren, dan wordt ze namelijk helemaal gek als je daar aanzit (wegens knip in oor uit Ijsland)
Succes!