Waarschijnlijk te klein; wat nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Waarschijnlijk te klein; wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 15:03

Ik heb het ernstige vermoeden dat Tallie niet eens de 1.60m gaat halen, en met mij anderen. Ik sta echt voor een dillema, ik kan me geen fijner beestje indenken dan zij (kwa karakter, rijden weet ik nog niet Haha! ), maar ik wil wel een beetje serieus aan de bak met (dressuur)wedstrijden. Zelf ben ik 1.75. Ik weet dat ze heus nog wel een paar cm gaat groeien als ze echt aan het werk is, (dat hoop ik althans), maar ik had toch meer een paard van minsten 1.65 in gedachte. Ik heb haar nog 2 jaar gegeven (ze wordt nu 3), maar als ze dan nog steeds E-pony is zit ik er nu al toch sterk aan te denken om dr te verkopen Huilen . Wat zouden jullie doen???


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:06

Ik zou haar houden, omdat ik 1.75m absoluut niet groot vind voor een paard van 1.60m of kleiner.
Ik denk dat er ook wel verschil is als je wedstrijden gaat rijden ofzo, maar ikzelf zou voor die reden absoluut m'n pony niet verkopen, zolang het niet zo is dat ik er te groot voor zou zijn(dat ik of de pony er last van heeft).

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:06

ai, moeilijk hoor, kijk het nog even aan zou ik zeggen maar ja, wie ben ik....

;-)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:18

Ik zou sch**t hebben aan de afmeting, maar wie ben ik. Maat van het paard speelt alleen een rol bij sukkels van juryleden. Nou weet ik wel dat er veel sukkels zijn, maar ik liet me er niet door beinvloeden.
Ik ken diverse mensen die met een pony op M en Z niveau rijden bij de paarden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 15:18

lastig he. als ik dr gekocht had om gewoon recreatief te rijden had het niet zo'n heel groot probleem geweest en me ook niet zo moeilijk gevallen, ze heeft echt een gouden karakter, maar ik vind het gewoon leuk om (met hopelijk af en toe een succesje) westrijden te starten

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 15:22

ikke schreef:
. Nou weet ik wel dat er veel sukkels zijn, maar ik liet me er niet door beinvloeden.
.


ja maar als ik nu zelf ook zo'n sukkel ben? ik heb nog niet echt een beeld van een elegante combinatie Haha!

als ik een pony had gewild had ik wel een pony gekocht

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:32

Moeilijk…

Ik zou haar eerst eens inrijden, kijken hoe de combinatie staat, of ze geen last heeft van (te grote) jou op (te kleine) Talida.
Wacht in ieder geval tot na het inrijden, want voor een ingereden paard kun je meer vragen als voor een onbeleerd dier.

Ik weet dat je erg op Tallie gesteld bent, ze is idd heel lief, maar als de combinatie dadelijk niet past/klopt, zul je toch voor die moeilijke keuze gezet worden.

Toos paardloos


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:33

Toen de E-categorie nog niet bestond, was alles tussen de 1.48 en 1.57 gewoon 'klein paard' en dat startte allemaal bij de paarden. In het buitenland overigens nog steeds. Nu deze maat in NL sinds een jaar of 10 startgerechtigd is bij de pony's, wordt het ook allemaal als 'pony' gezien en is het ineens een 'probleem' geworden om ze bij de paarden te starten.

Ik ga overigens niet weer een heel betoog houden m.b.t. mijn mening over E-pony's bij de paarden. Maar ik zou persoonlijk niet weten waarom een E-pony minder mooi of elegant zou zijn. Het gaat er IMO om hoe het beweegt en niet op welke afstand van de grond het zich bevindt. Maar goed, helaas weet ik uit ervaring ook dat er juryleden zijn die een heel andere mening hebben. En wat je lengte betreft: mijn zusje is 1.76 en past ook nog prima op haar beestje van 1.56. Oké, op een groter paard zit ze misschien net iets mooier, maar dat wil niet zeggen dat het beeld van iemand van 1.76 op een paardje van 1.56 lelijk is. Dat verschilt ook per combinatie, dus ik zou dat sowieso even afwachten voordat je een beslissing neemt.

Als advies wil ik je iig meegeven: probeer haar niet als pony te zien, maar als 'kleiner paard'. Misschien dat dat al een beetje helpt? Het zou toch jammer zijn als je om de redenen die jij noemt afstand moest doen van een beestje dat je eigenlijk niet kwijt wilt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 15:41

Karin schreef:
Ik ga overigens niet weer een heel betoog houden m.b.t. mijn mening over E-pony's bij de paarden.


dat zou ook helemaal mn probleem niet zijn, ik ben gewoon alleen bang dat ik mezelf te groot vind voor dr.

en dr niet als pony te zien is wel een goeie, maar dan moet ik wel stoppen met haar "Pony M" te noemen Haha!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:48

Bij ons op stal staat ook een paard van precies 1.60m en de amazone is denk ik ook wel 1.75 meter en dat gaat best hoor. De amazone is wel tenger gebouwd, dat scheelt wel, maar ik weet niet hoe dat bij jou is?
Maar met dit paard(je) is ze binnen no time M geworden en het is omdat ze dit niveua zelf ook nog moet leren, anders had ze al verder kunnen zijn.
Kortom het hoeft echt geen belemmering te zijn op wedstrijden. Een super mooie combinatie vind ik het niet, maar ze scoort wel gewoon, dus daar zou ik me maar niet te druk om maken.

Navragen is beter dan afvragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:49

Talida is massief genoeg dat het evengoed nog een mooi geheel zou kunnen vormen. Je bent zo weg van haar...ik zou in ieder geval haar inrijden en met haar aan het werk gaan. En misschien schiet ze die paar cm nog wel door?
Ik zou haar voorlopig nog niet verkopen hoor. Je hebt zoveel tijd, geld en liefde in dat paard gestoken, dat krijg je er nu niet voor terug. Als je eenmaal verder bent met het werk, dan is het misschien moeilijker om afstand te doen, maar krijg je er ook meer voor terug....

Je suis Charlie.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 15:59

Jasmijn schreef:
. De amazone is wel tenger gebouwd, dat scheelt wel, maar ik weet niet hoe dat bij jou is?

Haha! Haha! geloof dat ik bij de geboorte tenger was en daarna heb ik alleen reserves opgeslagen'

ik ben sowieso van plan om eerst met d'r aan de slag te gaan, ik hoop nog steeds op een wonder. en inderdaad, misschien ben ik het dan zo gewend dat ik niet anders meer wil

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:56

ik ben zelf 1.79 en heb erg lange benen(ben wel vrij smal) en ik heb een tijdje een paardje van 1.58 gereden voor iemand anders, die was errug smal en daar stond ik niet mooi op

mn pony is 1.55/1.56 en vrij stevig, daar pas ik nog goed op, en ik rij nu weer op een 3,5 jarige die is nu ook rond de 1.60/1.62 en daar sta ik heel netjes op! lekker compact leuk paardje, ik sta er bijna beter op dan op mn lange s,malle slungelige paard van toch zeker 1.70!

dus laat haar deze zomer nog lekker groeien, augustus/september zou ik haar laten inrijden, en dan eens kijken hoe je er op staat en hoe je het vind om met haar te rijden, laat jezelf een paar keer filmen(foto's vertekenen vaak) en dan kan je op je gemak bekijken hoe je er op staat.

overigens ken ik een vrij stevige vrouw, en ook niet heel erg klein, die met een D'tje in de M tussen de paarden start!en wp's haalt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:24

Ik ben ook 1.70, en mijn 3.5 jarige is echt nu nog maar 1.60 (okay, 1.59). Er is nog nooit iemand die tegen mij gezegd heeft dat ze hem klein vonden als ik er op zat en dat vind ik zelf ook helemaal niet. Ik denk dat wij qua hoogte precies bij elkaar passen.

En als ze nog 3 moet worden kan ze nog behoorlijk doorgroeien... Maarja, het gaat natuurlijk om jou gevoel. Als jij vind dat je minstens een paard van 1.70 moet hebben voor de dressuur...

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:34

Zeg, zullen de resultaten op wedstrijden veel slechter zijn omdat je paardje 10 cm kleiner is dan je in gedachten had? Zolang ze je goed dragen kan en jij geen problemen hebt met aandrijven omdat je benen er teveel onderuit steken zou ik me absoluut niet druk maken. Veel plezier met je paardje!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:38

Ik denk dat je idd eerder moet kijken naar het praktische dan naar het mooie. Als jij je paardje fijn aan je been kunt rijden, dan lijkt me dat er jou weinig in de weg staat om met succes wedstrijden te rijden. Mijn zusje heeft destijds haar smalle D-pony van 1.45 moeten verkopen omdat ze deze niet meer voldoende aan het been kon rijden voor de dressuur (bot gezegd: ze kon haast meelopen) en last kreeg van haar rug. Als dat bij jou straks ook zo is, kan ik me voorstellen dat je niet prettig rijdt en Talida daarom alsnog zou verkopen. Maar toch maar een klein adviesje om het allemaal af te wachten...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:24

Ik zal het gewoon afwachten. Mijn eigen pony is nu 6,5 jaar en in een jaar tijd zelfs nog een paar cm gegroeit. Als jou paard nog geen 3 is, en net zo groeit als de mijne wordt ze nog een cm of 5-10 groter.
Maar wacht het in ieder geval af. Mijn vriendin is ruim 1.70m en rijd op mijn Haffie, die nog geen 1.45m is. Ok, is een brede pony, maar staat nog netjes.
Dus lekker afwachten.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 08:06

Ik geef haar ook nog wel even de tijd, en heb igg geen haast om erop te zitten. Ben nu bezig wat meer spieren te kweken, misschien dat ze er dan paardig-er uit gaat zien. En ik ga het zeker eerst proberen, ben al te lang bezig om dr zomaar weg te doen! Dus over 1 à 2 jaar heropen ik dit topic met een foto of filmpje, en dan mag iedereen het resultaat van commentaar voorzien Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:10

Tja,
ik zou een kleiner paard dus verkopen.
Gewoon omdat ik het minder prettig vindt rijden. Verder wil ik een mooie combinatie ermee vormen en naar mijn maatstaven vind ik mijzelf op een paard onder de ca. 1.65 niet mooi staan.
Niet alleen omdat ze kleiner zijn, maar ook omdat ze dus automatisch minder lang en minder breed zijn.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 08:30

Sjuimpje schreef:
Tja,
ik zou een kleiner paard dus verkopen.
Gewoon omdat ik het minder prettig vindt rijden. Verder wil ik een mooie combinatie ermee vormen en naar mijn maatstaven vind ik mijzelf op een paard onder de ca. 1.65 niet mooi staan.
Niet alleen omdat ze kleiner zijn, maar ook omdat ze dus automatisch minder lang en minder breed zijn.


was ik net weer een beetje opgemonterd Knipoog
ik geef je wel gelijk hoor, maar ik hoop zo dat het voor Tallie en mij niet geldt. heb ik eindelijk na 22 jaar mn eigen paard aangeschaft (met de intentie haar over 25 jaar ofzo met pensioen te doen), sta ik toch voor het blok. Gelukkig zijn mn ambities niet zo groot dat ik een hele carriere in de paarden in het water zie storten. Gevoelsmatig zou ik het nu al niet over mn hart kunn everkrijgen om dr te verkopen, m'n eigen kind Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:35

Ik bedoel het niet om je te ontmoedigen hoor Haha!
Maar aangezien er hier allemaal reacties staan die je vertellen dat je nog makkelijk op een goede E kan...
Alles kan, maar als je het zelf niet mooi en fijn vindt....
Je moet je eigen maatstaven aanhouden.

Een eigen paard verkopen is nooit makkelijk, iedereen denkt altijd zelf het allerbeste met zijn eigen paard voor te hebben en dat verder niemand het zo kan doen als ons Haha!

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:00

Ik vind het wel kunnen maar ik zal je eerlijk zeggen dat ik het geen fraai gezicht vind als mensen te lang zijn voor hun paard.
Dus als je de keuze hebt, (en waarom niet) zou ik zelf op zoek gaan naar een groter paard, dat staat toch even beter.
Dat is altijd de gok van een jong paard kopen, je weet nooit hoe groot ze worden. Verkopen moet je dan dus als optie in je achterhoofd houden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:57

Talida heeft bij ons op stal gestaan als tweejarige. En als ik een ding kan zeggen is het dat ze wel degelijk een zeer forse, brede merrie is, met genoeg lengte. Ik ben erg benieuwd naar foto's met jouw op je kind. Ik vind algemene richtlijnen hier een beetje overbodig. Het is van situatie tot situatie verschillend...

Wanneer ga je met Talida beginnen?

Je suis Charlie.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 14:07

Cassidy schreef:
dat ze wel degelijk een zeer forse, brede merrie is, met genoeg lengte.

Wanneer ga je met Talida beginnen?


de enige lengte die ontbreekt zijn bij dr benen, ik zeg wel eens tis net of ik een tekkel heb, groot lang lijf met korte pootjes Haha!

weet nog niet wanneer ik ga beginnen met rijden (neem aan dat je dat bedoelde), ben nu begonnen met paar keer per week longeren voor ongeveer 10 minuten. Vind d'r nog te onvolwassen uitzien, pas als ik daar een beter gevoel bij heb ga ik de sprong wagen.

ach anders zouden we er een westernponie van maken toch cassidy? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:15

Ja, daar lijkt ze me toch uitermate geschikt voor....
En zo'n tekkel met korte pootjes heb ik ook hoor! Is makkelijk met opstappen...Haha!

En mijn merrie is 1.45m en ik ben 1.65m, dat past toch ook?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-03 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Sintara, Wopkebrok en 34 bezoekers