Koudbloed paarden/pony's minder vaak blessures?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Koudbloedpaarden/pony's minder vaak blessures?

Poll eindigt op

A ja!
23 (56%)
B.nee
4 (9%)
c. weet ik niet
8 (19%)
d. evenveel kans!
6 (14%)

Totaal aantal stemmen: 41


twinkle1986
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: harderwijk

Koudbloed paarden/pony's minder vaak blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 21:35

Dat hoorde ik namelijk laatst toen ik aan iemand vroeg welk paard ik het beste kon nemen als ik er 1 koop.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:47

Dit hoort niet op Algemeen. Dus maar even verplaatst naar Vraag maar Raak

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:33

Koudbloedpaarden komen uit bergachtige gebieden,en hebben stevigere benen,dus die kunnen meer hebben als een rank warmbloedpaardje.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:49

Evert Offereins heeft hier een stuk inde Bit overgeschreven. Hij steld dat de groei die de paarden de laatste decennia hebben ondergaan gaat ten koste van kwaliteit van de benen. Van gemiddeld 1.64 nu naar gemiddeld 1.72, ik geloof in de laatste 20 jaar.
Ik weet het niet. Ook pony's worden doorgefokt en de tegenwooordige manier van huisvesting en voeren sluit niet aan bij het wezen paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:32

Zal ook wel meespelen dat je met een koudbloed niet fanatiek sport beoefend.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:33

Vooral het goed voeren is van belang bij een koudbloedpaard. Ze zijn behoorlijk gevoelig voor tying-up. Men geeft ze dus gauw te veel en te eiwit rijk voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:07

Mijn Fjord is inderdaad veel minder blessuregevoelig dan de KWPN'er. Die is trouwens ook een stuk kleinzeriger als 'ie wat heeft.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:12

ze kunnen absoluut meer hebben, maar het blijft liggen aan hoe je een paard behandeld...

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:12

Ik denk dat dat laatste per paard verschillend is. Zo had ik een enorm kleinzerige KWPN'er maar is die Duitser juist een bikkel.
Maar ik denk idd dat er van een koudbloed (uitzonderingen daar gelaten, Sonja Knipoog) minder gevraagd wordt dan van een warmbloed.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:26

Ik denk dat wat Sjuimpje zegt zeker ook een belangrijke rol speelt, het percentage koudbloeden waarmee fanatiek gesport wordt ligt veel lager dan warmbloeden, dus zullen er bij warmbloeden verhoudingsgewijs ook meer blessures zijn.

Maar koudbloeden laten ook, wat ik gemerkt heb, minder snel zien dat ze pijn hebben.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:14

hey
er is een verschil tussen blessures en afwijkingen natuurlijk, maar blessures kunnen ook door afwijkingen komen. De laatste jaren (decennia eigenlijk) zijn de Belgische Trekpaarden bijvoorbeeld niet zo goed meer op hun benen, en hebben zwakke benen gekregen. Veel hengsten halen hun 6de jaar maar amper.
Op stal hebben wij ook een belgisch trekpaard, die heeft geen probleem met zijn benen. Tot voor kort is hij ingezet in samengestelde menwedstrijden wat hij heel goed deed. Hij wordt dan uiteraard zonder beenbescherming gereden (gemend) en heeft voor zover ik weet nog geen blessures gehad. Terwijl de andere menpaarden op stal (warmbloeden) veel sneller een blessure oplopen bij dezelfde wedstrijden. Momenteel staat er een weer 10 dagen stil door ontstoken banden in de voorbenen.
Dus in principe zijn de koudbloeden op dat gebied wel wat sterker
xxx

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:25

Hm ,ik merk bij ons op stal waar niemand echt fanatiek met zijn paard rijdt, toch ook dat de warmbloedjes blessuregevoeliger zijn.
Die fjordenbaal van mij heeft in de 2 jaar dat ik hem heb, nog geen seconde kreupel gelopen.
Als ik dan zie hoe vaak een ander weer een tijdje niet kan rijden omdat er weer wat aan de benen is...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:54

Ik heb dus een paard met behoorlijk wat bloed, een trakhener.
Toch is ze best wel een bikkel.
Laatst had ze een wondje, onder de kogel aan de binnenkant van het achterbeen.

Raakte ontstoken, been was in de buurt van de kogel wat dik, heeft best lang geduurd.
Maar voordat ze echt ook maar iets kreupel liep?
Het is bij haar altijd erg moeilijk te zien als ze pijn heeft, aan haar benen bijv. dan loopt ze gewoon door.
In de wei galoppeert ze en bokt ze vrolijk, terwijl ze eigenlijk een blessure heeft... Best lastig want ze kreeg er daardoor weer een wondje bij, ze is gewoon soms niet voorzichtig wat dat betreft.

Aan de andere kant: ze krijgt nooit dingen als mok, hoefontstekingen (ff afkloppen), en peesblessures ook nog niet.
Heb talloze buitenritten gemaakt met alleen voor peesbeschermers, en nooit een probleem ondanks het vele galopperen destijds in het bos.
Tegenwoordig doe ik dat veel minder want op de nieuwe stal durven ze nog niet in galop, maar ik hoop dat mijn vriendin dit in de lente wel weer met mij wil gaan doen... }>
Niet echt crossen maar wel ff de wind in je smoeltje... Lovers

On topic:
Ik denk dat koudbloedpaarden weer andere ziekten/blessures krijgen dan warmbloeden.
Kijk maar eens naar hoefbevangenheid bij sommige pony's, en ook kende ik ooit een koudbloed die snel spierbevangen was.
Andere voorbeelden iemand Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:00

Hoefbevangenheid bij koudbloeden (ook Arabjes en Quarters) heeft niks te maken met blessuregevoeligheid maar met onwetenheid of desinteresse van de eigenaar qua voeding.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:48

Ik weet niet of het iets te maken heeft met blessuregevoeligheid. Ik denk eerder dat het te maken heeft met de manier waarop koudbloeden gereden worden.
Ik ken er maar weinig die zwaar in training staan of hoog in de sport lopen. Wat dat betreft is dus de KANS op blessures kleiner.
Of het ook komt door verschillen in het gestel dat durf ik niet te zeggen...

Yorghos is in de vier jaar dat ik hem heb nog nooit kreupel geweest (afkloppen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:55

Ik ken ook niet zo heel veel KWPN'ers die "hoog" in de sport lopen of enorm zwaar getraind worden?

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:59

Een warmbloed die recreatief gereden wordt maakt ook kans op blessures, daar hoeven ze niet perse hoog voor in de sport te lopen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:40

Linda250 schreef:
Ik ken er maar weinig die zwaar in training staan of hoog in de sport lopen. Wat dat betreft is dus de KANS op blessures kleiner.


hey
en wat dan met alle trekpaarden bijvoorbeeld die in de mensport lopen Zoals de Palm Challenge Cup? Die worden echt getraind hoor! Die bij ons op stal werd ook getraind, die liep meer en werkte harder dan mijn warmbloedje voor dressuur of springen hoor...
xxx

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:42

Volgens mij maken beide even veel kans op blessures, alleen zullen de blessures verschillen. Een trekpaard zal meer spierblesures hebben en een dressuurpaard meer peesblesures

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:49

Ik heb echt géén idee. Kun je gevoelig voor kwaaltjes ook onder de noemer blessures gooien? Zit daar ook verschil in?

Mijn tinker heeft in de 5 maanden dat ik hem nu heb 1x mok gehad, 1x verkouden en klein kuchje en nu heeft hij een allergische reactie ergens op waardoor hij jeukende plekjes op zijn lichaam heeft.

Mwoa, dat vind ik best veel in zo'n korte tijd.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:02

Als een naar verhouding veel smallere warmbloed een mep op de benen krijgt van een ander paard kan je min of meer verwachten dat er "iets" zal zijn, m'n tinker krijgt af en toe wel 's een mep van m'n pony, maar die voelt het volgens mij niet eens. In het beste geval kijkt ie even op!
Het ook deels afhankelijk van het dier zelf, die van mij blijkt gevoelig te zijn aan rotstraal terwijl m'n slanke pony dit helemaal niet heeft. Dat heeft nu op zich niets met verwondingen te maken, maar zegt alleen dat elke individu anders is. Kansberekening ... volgens mij is een koudbloed gewoon minder gevoelig omdat ze gewoon rustiger zijn en minder snel over hun dak zullen gaan. Ze schrikken vaak terplaatse wat geen risico's voor wonden in zal houden terwijl een warmbloederig type sneller op de vlucht zal slaan (BLINDE VLUCHT) met (alle) kans zich te verwonden aan voorwerpen of aan de eigen hoeven.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:55

Komt ook omdat koudbloeden vaker buiten lopen.