rhino en nog vraagje over inenten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

rhino en nog vraagje over inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 23:19

alweer vraagje over rhino en het inenten(goed geschreven?),ja ben lastig Schijnheilig

maar omdat die ziekte rhino nou ook al in limburg is en mijn paardje in zuid-limburg staat,zal ik haar dan toch laten enten,heeft het zin om dat nou te doen?


en over het gewoone inenten,waneer doen jullie dat?welke tijden van het jaar,en tegen welke ziekte's?


groetjes galina

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:28

Een geënt paard scheidt minder virus uit, vandaar de entingscampagne. Zo wil m'n meerdere uitbraken voorkomen.
Ik zou enten. Wij enten trouwens alles: 2X per jaar voor rhino, merries op 5-7-9 maanden dracht, en dan 1X, voor de winter: griep en tetanus. Ook veulens worden voor rhino geënt.
Eén rhino abortus is er één te veel, laat staan dat er doden zouden vallen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:32

Er zijn idd discussies genoeg over het rhino enten. Wij doen het wel, morgen toevallig.. Ik ben het liever voor.. Voorkomen is beter dan genezen.. Ik zou het wel doen..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 23:35

ja dat vond ik ook mirandeB,ik bel morgen mijn dierenarts even en laat mijn pony deze week gewoon enten,maar ik bedoel met het enten,zoals ik lees snap ik het niet echt,als ik mijn pony nou laat enten kan ze het dan sneller krijgen?zoals zannekim schreef met:Een geënt paard scheidt minder virus uit

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:41

De enting is niet voor de volle 100 % dekkend want er zijn natuurlijk weer verschillende soorten van Rhino.. (heb me er nog niet helemaal goed in verdiept..) net zoals met griep..Ik ent preventief omdat wij een drachtige merrie op stal hebben staan. Het schijnt wel goed dekkend te zijn voor de abortus vorm.. en de Verkoudheidsvorm.. Of hij dekkend is voor de verlammingsvorm weet ik niet zeker..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 23:42

oke bedank voor de info Lachen
ik laat mickey gewoon enten

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:47

Citaat:
ja dat vond ik ook mirandeB,ik bel morgen mijn dierenarts even en laat mijn pony deze week gewoon enten,maar ik bedoel met het enten,zoals ik lees snap ik het niet echt,als ik mijn pony nou laat enten kan ze het dan sneller krijgen?zoals zannekim schreef met:Een geënt paard scheidt minder virus uit


Nee, tuurlijk niet maar bijna elk paard is al in aanraking gekomen met het virus, meestal ongemerkt. Je paard kan wel nog besmet raken als het gevaccineerd is maar meestal wordt een gevaccineerd paard niet merkbaar ziek, enkel de verlammingsvorm kan nog voorkomen als het paard in contact komt met erg veel virus. Door te vaccineren gaat je paard in totaal (dus ook als het besmet zou raken) een kleinere hoeveelheid virus verspreiden waardoor paarden in de buurt veiliger zijn. Je paard zelf is ook beschermd maar niet 100%. Het komt er dus op aan vele paarden te vaccineren om de veiligheid te verhogen. Begrijp je het een beetje, PB anders maar.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 19-02-03 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:59

MirandaB schreef:
De enting is niet voor de volle 100 % dekkend want er zijn natuurlijk weer verschillende soorten van Rhino.. (heb me er nog niet helemaal goed in verdiept..) net zoals met griep...


Het is niet helemaal zoals met griep. Van griep duiken steeds weer nieuwe varianten op waardoor stammen ontstaan die niet vatbaar zijn voor vaccinatie.
Bij rhino zijn er twee soorten waarvoor we vaccineren: type 1 en 4, de belangrijkste. Ze kunnen beide abortus veroorzaken en tegen abortus beschermt het vaccin goed. Type 1 kan ook de verlammingsvorm veroorzaken bij paarden die in contact komen met grote hoeveelheden virus en eventueel wat minder immuniteit hebben op dat moment. Het is gebleken dat daartegen het vaccin geen bescherming biedt. Dus gevaccineerde paarden aborteren niet maar kunnen wel verlammen hoewel het bij beide om EHV type1 kan gaan. Om verlamming te vermijden moet je zorgen dat er geen grote hoeveelheden virus kunnen circuleren, algemene vaccinatie dus.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 08:45

Als de Rhino in de buurt heerst en je paard is nog nooit tegen Rhino geent dan kan je je paard extra vatbaar maken voor de Rhino als je hem nu nog even snel gaat enten! De enting moet na 1 maand herhaald worden pas dan is ie zeker weten beschermend, in de tussentijd is je paard dus niet beschermd en dus zelfs vatbaarder voor eventueel Rhino...............

Wij enten nu geen paarden die in een verdacht gebied zitten en die nog nooit geent zijn.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:52

Je maakt je paard daar niet vatbaarder voor. Er zijn experten bijgehaald in Limburg en er wordt blijkbaar wel geënt.
Dat bedoel ik net met de nonsens die daaromtrent verspreid wordt. Moet je eens nagaan hoe men handelt bij om het even welke uitbraak van een besmettelijke ziekte bij de mens: risicogroepen enten. Niet omdat er dan meer doden zouden vallen....
Als ze dan al vatbaarder zijn, zijn daar zeker studies over gebeurd.... nooit niks van gezien.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:11

Denk goed na voor je in paniek gaat enten voor Rhino. Je paard MOET absoluut gezond zijn op moment van enten. Het duurt ongeveer 3 maanden voor de enting (2 stuks) werkt, dus helpt niet meer als rhino in de buurt is, je bent dan gewoon weg te laat. Zorg dan beter voor goede stalklimaat, frisse lucht, goed voer en beweging. Niet opsluiten in een stal met de luiken en deuren dicht!
Let ook op bij enten dat het wel risico's met zich mee brengt. Er zijn diverse paarden ziek geworden en sommigen hebben blijvende long problemen aan overgehouden. Zelfs ken ik een paard die er uiteindelijk het loodje heeft gelegd tgv de rhino enting (bevestigd in Utrecht).

Ent paarden voor rhino met verstand. Zorg eerder voor een goede stalklimaat en een goed gezond en happy paard, daar bereik je soms meer mee dan paniek enten.

Trouwens, bij enten kan je voorkomen dat de ziekte zich sneller verspreidt, het paard kan wel degelijk ziek worden van de rhino maar zou waarschijnlijk minder ziek worden dan een niet geent paard. Omdat je juist de verspreidingskans met enten verminderd adviseren ze de gehele stal te enten.

Eleonoor

p.s. die haar paard niet ent voor rhino omdat de vorige daaraan dood is gegaan!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:11

Een paard 1x enten tegen rhino heeft geen nut, dat geeft absoluut geen afdoende bescherming. Je krijgt pas betere bescherming door de volledige booster. Dat duurt dus nog een maand.

Volgens mij zijn er nu in België ook paarden gestorven die wel ingeënt waren....

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:21

Wat al gezegd is: paarden die correct geënt zijn en niet "ooit 1x per jaar" hebben voldoende bescherming tegen abortus, maar niet tegen de neurlogische vorm. Op een manège met allemaal geënte paarden komt dit ook niet voor. Jantien: de bescherming na eerste injectie duurt maar zeer kort, een booster is nodig.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:26

Eleonoor schreef:
Zelfs ken ik een paard die er uiteindelijk het loodje heeft gelegd tgv de rhino enting (bevestigd in Utrecht).

p.s. die haar paard niet ent voor rhino omdat de vorige daaraan dood is gegaan!


Eleonoor, paarden sterven ook aan tetanusvaccinatiess, aan penicilline injecties etc... heb jij dan alles gebannen om het risico te verkleinen? Wees toch realistisch: 5 paarden zijn gestorven door rhino, niet 5 paarden door te enten.... de absolute minimale percentages die reageren op eender welk vaccin is te verwaarlozen. Van die problemen owv rhino vaccins geloof ik geen snars van trouwens. Wij zitten zelf met 15 paarden die al jaren intensief worden geënt en nog nooit iets van problemen gezien. Het rhinovirus is vooral een virus van de bovenste luchtwegen, minder van de longen al in de eerste plaats...
http://www.vetmed.iastate.edu/services/ ... 4and1.html

Ik denk dat we ons er moeten bij neerleggen dat "experten " beslist hebben om te enten. We zullen moeten afwachten of de voorspelde uitbraken zullen volgen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:38

Gaan ze nu een ringenting leggen in Belgie?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:51

Het heeft dus geen nut om nu nog te gaan enten, het is naar mijn weten hier nog niet echt in de buurt (friesland), maar mijn pony zit wel met zn longen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:53

Als je pony longproblemen heeft zou ik goed nadenken of je wel wilt enten. Enten van paarden die niet 100% fit zijn is niet gewenst en wordt door veel veeartsen afgeraden. Hou je paard gezond in een stal met veel frisse lucht, dus niet potdicht afsluiten van de buitenlucht. Vraag je veearts om advies.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:59

Zannekin schreef:
Je maakt je paard daar niet vatbaarder voor. Er zijn experten bijgehaald in Limburg en er wordt blijkbaar wel geënt.
Dat bedoel ik net met de nonsens die daaromtrent verspreid wordt. Moet je eens nagaan hoe men handelt bij om het even welke uitbraak van een besmettelijke ziekte bij de mens: risicogroepen enten. Niet omdat er dan meer doden zouden vallen....
Als ze dan al vatbaarder zijn, zijn daar zeker studies over gebeurd.... nooit niks van gezien.


Ben het niet met je eens maar goed jij en ik zijn dus alletwee overtuigd van iets anders. Mijn baas zit al 15 jaar als paardenarts in het vak en heel eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in zijn advies dan dat van jou....... Jij spreekt over besmettelijke ziekten bij mensen, ik kan je 1 ding vertellen als voorbeeld: als je je malariatabletten inneemt en je hebt niet de volle twee weken (en 3 weken vantevoren) trouw je pillen geslikt en je gaat eerder naar een besmet gebied en je komt in aanraking met Malaria dan heb je wel degelijk een nog grotere kans om besmet te raken ondanks dat je "iets" van pillen hebt geslikt. Het gaat om de incubatietijd en zowiezo heeft het te maken met algehele weerstand van mens en dier.

Tuurlijk gaat iedereen nu als een gek inenten, goed voor de inkomsten maar niet goed voor de paarden die een verhoogde kans hebben omdat ze in besmet gebied staan. Waarom denk je dat veel paarden de week na hun eerste Rhino enting zich niet lekker voelen en vaak koorts hebben? Omdat ze een verzwakte vorm van Rhino ingespoten krijgen waar tegen ze zich moeten gaan wapenen............ Ga je ze dus enten terwijl er Rhino in de buurt heerst dan is het maar een klein stapje in de verkeerde richting om echt Rhino op te lopen. Maar goed ieder z'n eigen overtuiging...... doe wat je niet laten kunt!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:04

Napoleon, beter had ik het niet kunnen verwoorden. En net als jij zegt, paniek enten heeft ABSOLUUT GEEN ZIN, maar daar schijnen vele mensen doof voor te zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:06

napoleon schreef:
als je je malariatabletten inneemt en je hebt niet de volle twee weken (en 3 weken vantevoren) trouw je pillen geslikt en je gaat eerder naar een besmet gebied en je komt in aanraking met Malaria dan heb je wel degelijk een nog grotere kans om besmet te raken ondanks dat je "iets" van pillen hebt geslikt. Het gaat om de incubatietijd en zowiezo heeft het te maken met algehele weerstand van mens en dier.


Malaria is een parasiet dus heel iets anders, die tabletten zijn ook geen vaccin.
Ik heb eigenlijk het meeste vertrouwen in experten, jij niet?
Ik weet dat in Nederland meer uitbraken zijn geweest dan in België en in België wordt meer geënt volgens mij, zeker nu. We zullen zien wat de beste resultaten geeft.
Goede info is veel waard: het vaccin is compleet dood en niet verzwakt. Die gaan dus niet vermenigvuldigen of ziek maken. Een levend verzwakt vaccin mag nooit gebruikt worden bij drachtige dieren dus daar spreken we niet over. Waarom moet je dieren in optimale toestand vaccineren? Omdat je dan de beste respons en de beste afweer krijgt. Op die manier weet je dat de vaccinatie gaat werken. Van een griep vaccinatie moet je paard normaal ook enkele dagen rusten, daar worden minder problemen rond gemaakt, is goedkoper ook natuurlijk.

Verder zou ik een dier met chronische problemen net wel vaccineren: als die rhino oplopen gaan ze nog meer achteruit gaan. Wat wordt gevaccineerd humaan? Risicogroepen, oudere, verzwakte personen die wel eens zouden kunnen overlijden van een griepje.
Rhino is relatief nieuw en dat duurt altijd wat langer eer preventie ingeburgerd is, binnen een paar jaartjes is het net als griep. Daar zijn ook eerst heel wat zieken van moeten komen, nu hoor je niet meer van uitbraken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:10

Wat wel onhandig is aan dit virus: rhino zit ook in de cellen, is nl een herpesvirus.
De antilichamen zitten in het bloed, komen dus erg slecht bij het virus.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:17

Waar alles mooi en uitgebreid opstaat in het Nederlands: www.lrv.be

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:54

ok nu weet ik het helemaal niet meer...de een zegt dit de ander dat..en allemaal met goede argumenten..mijn pony's staan in brabant omg eindhoven...voor zover ik weet nog geen rhino geconstateerd, ze zijn allebei gezond...de ene is alleen net gecastreerd. moet ik nu wel of niet enten?

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:41

Over die ziekte heb ik me ook al ongerust gemaakt. Ik heb de veearts gevraagd.
Hij vertelde dat deze ziekte overgedragen kan worden als een paard wat dat virus heeft bij een ander paard met zijn snuit tegen de snuit van het gezonde paard aankomt.
Dus als je veel op concours zou gaan zou een vaccinatie handig zijn. Maar dit virus kun je zelf niet overbrengen omdat het een heel zwak virus blijkt te zijn. Dus als dit virus met je handen in aanraking is het meteen weer weg. Pling Ik meende eerst dat dat vergelijkbaar was met MKZ en dat de besmetting via de lucht enzo plaats kan vinden, maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn. *LOL*

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:00

Als je jouw paard voor de 1e keer tegen Rhino ent dan heeft het nog geen nut. Je moet de enting dan 5 weken later herhalen, dan heb je hem zoveel mogelijk beschermd tegen het Virus, die enting moet je dan wel ieder half jaar herhalen, het beste tegelijk met de Influenza en Tetanus enting.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo en 80 bezoekers