Ouder paard ook laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Ouder paard ook laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 00:49

Nou jah de naam van het topic slaat eigenlijk ook op me vraag. Ik vroeg me namelijk af of je een 14 jarige paard ook klinische moet laten keuren (bijvoorbeeld benen op de foto enz.) En kennisje van mij is namelijk bezig met een ouder paard te kopen en omdat iedereen het hier meestal over het keuren van je paard heeft vroeg ik me dat af. Bij jonge paarden lijkt het me wel logisch omdat te doen, maar bij de oudere ook? Verward


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 00:54

Tuurlijk.
Laten keuren is altijd goed.Altijd kun je door een keuring te laten doen afspreken dat je hem/haar bij goedkeuring koopt.
Jong of oud maakt niks uit.Laat je hem/haar niet keuren weet je ook niet of hij/zij iets mankeerd en als je er naderand mee komt te zitten is dan niet echt een pretje.Ten eerste:wil je hem/haar weer weg doen heb je erg veel kans dat de volgende koper wel wil keuren en dan raak je hem/haar niet kwijt.Ten tweede:Dierenarts kosten kunnen flink oplopen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 02:19

holly schreef:
Tuurlijk.
Laten keuren is altijd goed.Altijd kun je door een keuring te laten doen afspreken dat je hem/haar bij goedkeuring koopt.
Jong of oud maakt niks uit.Laat je hem/haar niet keuren weet je ook niet of hij/zij iets mankeerd en als je er naderand mee komt te zitten is dan niet echt een pretje.Ten eerste:wil je hem/haar weer weg doen heb je erg veel kans dat de volgende koper wel wil keuren en dan raak je hem/haar niet kwijt.Ten tweede:Dierenarts kosten kunnen flink oplopen.


Klopt op zich allemaal, maar een keuring is natuurlijk ook niet gratis ! Hangt er dus een beetje veel vanaf wat je zelf met je gezonde verstand al van zo'n paard kunt zeggen en wat de bedoeling van een en ander is en wat het paard kost, oftewel in welke prijsklasse je bezig bent.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 08:43

Klinisch altijd!
Vaak is dat niet meer als 100%, je eet er dus geen boterham minder om en je sluit iig wat narigheid uit.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:14

Klinisch zou ik wel doen, rontgenologisch geloof ik niet. Bij een ouder paard is volgens mij altijd wel wat te zien op de foto's dus dat zegt vrij weinig in mijn ogen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:25

Koop je een oudere auto die niet apk gekeurd is? nee, en dat doe je met een paard ook niet. Een klinische keuring is toch wel aan te raden hoor. Dat is niet zo duur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:49

Ik zou hem ook klinisch laten keuren. Dan weet je in ieder geval dat zijn gezondheid goed is, hij niet kreupel is en geen ademhalingsproblemen heeft.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:55

Bij mij worden paarden allemaal helemaal binnenstebuiten gekeerd:
Rontgenologisch, klinisch, de luchtwegen en alles wordt gecheckt. En ook bloedonderzoek. Pas als het allemaal goed is koop ik een paard, eerder niet.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:43

Nemen ze paarden ouder dan 14 of 15 jaar dan nog op in de verzekering? Ik dacht van niet.

Maar wat keuren betreft, altijd!!!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:59

Neel schreef:
Nou jah de naam van het topic slaat eigenlijk ook op me vraag. Ik vroeg me namelijk af of je een 14 jarige paard ook klinische moet laten keuren (bijvoorbeeld benen op de foto enz.) En kennisje van mij is namelijk bezig met een ouder paard te kopen en omdat iedereen het hier meestal over het keuren van je paard heeft vroeg ik me dat af. Bij jonge paarden lijkt het me wel logisch omdat te doen, maar bij de oudere ook? Verward




ligt er ook aan wat hij kost, een paard van 2500 euro zou ik alleen klinisch laten keuren.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:17

Een ouder paard mankeert gewoon altijd wat. Punt.
Dan kan je hem wel a 400 euro op de foto laten zetten, maar feit is dat het beest met de kwaal wel al mooi 14 jaar oud is geworden. En als het dan wel door de klinische keuring komt, mankeert het dus gewoon NIETS. Er bestaat zoiets als rontgenologisch afgekeurd, maar toch rad en gezond.

Zeker als je geen GP-aspiraties meer hebt, of niet zoals Merel erg hoog (nationaal) en fanatiek wilt presteren, is een klinische keuring gewoon goed. Niet duur, wel verstandig. Want je wilt gen paard wat een hartkwaal heeft, of met dampige longen. Dat sluit je uit met de klinische keuring. Foto's vind ik onzin voro zo'n ouder paard. Maar het hangt ook een beetje van het prijskaartje af...onder de 3.500 euro zou ik geen probleem maken van een vlekje. Ook niet bij iets jongere paarden trouwens...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:29

Gewoon klinisch keuren, bij een paard altijd doen.
Maakt niet uit of hij/zij jong of oud is.

Je kunt de afspraak maken met de verkoper dat als het paard afgekeurd wordt, hij de keuringskosten betaalt. Of de helft. Haha!
Heb ik ook gedaan.
Als hij dat niet wil, zeg je gewoon:
"Verwacht je dat dit paard goed gekeurd wordt?"
Antwoord van hem: "Jaaaa tuurlijk." Schijnheilig
Jij: "Nou dan kun je toch makkelijk zeggen dat jij betaalt wanneer dat niet zo is?" Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:33

Ach een viertienjarige klinisch keuren vind ik voldoende, als er ellende in de benen zit was dat er wel uitgekomen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:12

Idd gewoon even klinisch keuren *LOL* Röntgenologisch zou ik bij zo'n paard niet meer doen, je vind toch altijd wel wat...

merelblom schreef:
Bij mij worden paarden allemaal helemaal binnenstebuiten gekeerd:
Rontgenologisch, klinisch, de luchtwegen en alles wordt gecheckt. En ook bloedonderzoek. Pas als het allemaal goed is koop ik een paard, eerder niet.


Ik denk zomaar dat jij je paarden met een ander doel en ook in een andere prijsklasse koopt Merel Knipoog Een klein 'foutje' zal er bij jou met intensieve training sneller uitkomen dan bij de gemiddelde ruiter...En aan een paard dat niet 100% is heb je voor het SGW(op jou niveau dan Haha! ) niet zoveel...Kost een hoop geld en uiteindelijk speelt het meestal op!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:38

Dees schreef:
Een ouder paard mankeert gewoon altijd wat. Punt.
Dan kan je hem wel a 400 euro op de foto laten zetten, maar feit is dat het beest met de kwaal wel al mooi 14 jaar oud is geworden. En als het dan wel door de klinische keuring komt, mankeert het dus gewoon NIETS. Er bestaat zoiets als rontgenologisch afgekeurd, maar toch rad en gezond.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Klinisch keuren zou ik wel doen, maar rontgenologisch lijkt mij niet nodig. Al komt er op foto's een gebrek aan het licht: het paard is daar zonder problemen 14 jaar mee geworden. Lijkt mij dus dat je dan geen grote problemen hoeft te verwachten...

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 16:13

Dimple schreef:
Nemen ze paarden ouder dan 14 of 15 jaar dan nog op in de verzekering? Ik dacht van niet.

Maar wat keuren betreft, altijd!!!


Onze verzekering heeft trouwens wel onze oude merrie van 16 in de verzekering gedaan, was geen enkel probleem .
Maar toch iedereen heel erg bedankt ik ben weer wat wijzer geworden en ik zou het door geven aan die kennis van mij