Hoe steun je mensen in moeilijke tijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Hoe steun je mensen in moeilijke tijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 00:29

Als iemand me naar of vervelend nieuws vertelt, zou ik zo graag laten merken dat ik echt mee leef. Maar ik weet nooit het juiste te zeggen, kom meestal niet veel verder dan sterkte wensen.
Ik zou zo graag helpen, iets doen en de goede dingen zeggen.
Dan heb ik echt het gevoel dat ik sociaal/communicatief blijkbaar zwak ben.

Wat kan ik doen om mensen te steunen, iets voor ze kunnen betekenen en laten merken hoe erg ik het voor ze vind?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 00:30

opzich hoef je op zo'n moment niet heel veel te zeggen, een dikke knuf en een lief woord is voor diegene al voldoende. en iemand die naar ze luisterd

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 00:43

Ik ken het, maar als je iets wil zeggen, is het op zo'n moment meestal erg slim om eerst goed na te denken of je wel echt antwoord wil geven, en daarna heel goed over wat je dan eigenlijk wil zeggen. Op zo'n moment kan een bericht namelijk nogal verkeerd aankomen/opgevat worden en dat is juist op zo'n moment helemaal niet leuk, ook al is er sprake van een misverstand wat bijgepraat wordt..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:47

Denk dat iedereen in zulke momenten twijfelt aan zijn eigen talent voor 'er zijn' wannneer een vriend een moeilijke periode doorgaat.
Ik denk dat luisteren al de helft scheelt, want iedereen wil wel eens zijn verhaal kwijt. Denk niet dat iemand verwacht dat je zijn probleem voor hem oplost, dus help daar waar je zeker helpen kunt (met de afwas desnoods) en luister verder. Of maak de dag door de sleur te breken, nodig die persoon eens uit voor iets kompleet anders....maar houdt er rekening mee dat tijdens het kopje thee de bui kan komen....Als dat gewoon 'mag' bij jou, dan ben je een goede vriendin!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:56

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je er voor iemand bent... ook al weet je op dat moment niets te zeggen, luisteren is vaak belangrijker. Een arm om iemand heen slaan zegt meer dan 1000 woorden. Vaak willen mensen die er helemaal door heen zitten gewoon hun verhaal kwijt en een luisterend oor.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:12

Knipoog Als zo'n gevalletje spoedeisende hulp als ik.. Haha!
Kan ik zeggen dat je je goed gedraagt Knipoog
Een luisterend oor is altijd fijn.
En ik kan je zeggen dat je daar zelf dus absoluut geen extra moeite voor hoeft te doen om kenbaar te maken dat je met ze mee leeft.
Dat gebeurt gewoon. Knipoog

Zo... dat was even vanuit mijn standpunt Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:52

Jeetje dat zijn erg veel knipogen. Tong uitsteken

Ik denk gewoon dat als je er over zulke dingen nadenkt dat je dan al een heel eind in de goede richting zit. Je wilt helpen en dan straal je dat vaak al uit zonder dat je wat zegt. Een luisterend oor kan heel fijn zijn inderdaad, dus ook zonder mooie woorden kan je iemand heel erg tot steun zijn. En anders...gewoon eens zeggen..."ik zou je graag willen helpen, maar weet niet hoe" of "ik leef met je mee". Door kleine dingetjes laat je iemand merken dat het je wel wat doet en dat je probeert iemand een hart onder de riem te steken. En dat gevoel is vaak voor degene om wie het gaat al wel genoeg denk ik...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:59

Echt laten merken dat je er voor diegene bent, maar zonder de hele tijd te vragen "gaat het weer een beetje?"
Dat vind ik dan het fijnst, als mensen dat doen.

Hoe ik dat zelf doe weet ik eigenlijk niet, maar 1x ging iemand huilen omdat de pony verkocht was en toen moest ikzelf ook huilen, dat ging gewoon vanzelf Haha!
maar dat was ook omdat ik pas geleden hetzelfde mee had gemaakt denk ik.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:53

Luisteren, luisteren en luisteren.... Dat is mijn advies. En het geen moeite vinden veel 'beschikbaar' te zijn, op ieder moment gebeld kunnen worden en dit ook aangeven en naleven. Er voor iemand zijn ja, dat dus.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:58

Ik ben daar nooit zo de aangewezen persoon voor Haha! als ik echt iets heel ergs te horen krijg waar de ander zo erg mee zit dat deze gaat huilen, dan huil ik gewoon net zo hard mee...

In andere gevallen zeg ik weinig en laat vooral de ander zijn verhaal kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:45

Er ZIJN voor iemand is veel belangrijker dan wat je ZEGT. Luister, leef mee, daar gaat het om.
Die ander weet ook wel dat het vaak zo moeilijk is om het juiste te zeggen.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:47

Luister, leef mee en een knuffel of sla een arm om diegene heen. Dat weet diegene die het moeilijk heeft dat je meeleeft. Het luisteren en uitlaten praten is vaak heel belangrijk voor diegene. dat hij zijn hart kan luchten......................

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:49

Soms is het beter om niets te zeggen. Je kunt ook gewoon zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen.
Ik heb een vriendin waar ik bijna wekelijks naar toe vlieg om dat er iets is. Ze heeft borderline. Ik luister gewoon naar haar. En nodig haar uit om iets leuks te gaan doen later die week. Dit vindt ze heel fijn. We zijn er gewoon altijd voor elkaar, op welke manier dan ook. De ene keer pas ik op haar zoontje zodat ze tijd voor haar zelf heeft en de andere keer gaan we lekker samen wandelen met de honden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:57

bij mensen die ik niet zo geweldig goed ken, kom ik ook nooit verder als gaat ie? en sterkte... ben daar echt geen held in.
Bij mijn beste vriendinnen gaat het wel wat beter, alhoewel ik laatst ook 2 dagen rond heb gelopen terwijl ik weinig uitkraamde, ik weet dat echt niet wat ik moet zeggen, dus hou voor de zekerheid maar me mond.
Op zo'n moment stuur ik liever savonds nog en smsje...

Als ik ergens mee zit weten vaak maar weinig mensen het, en ik haat het echt als iedereen om me heen zich met me bemoeid en vraagt hoe het gaat, ook al bedoelen ze het goed.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:21

Ik werd vanmiddag weer opgebeld door een vriendin, helemaal overstuur...Wat ik dan doe? Zo snel mogelijk naar haar toe racen en jouw mening geven, troosten, maar vooral niet in hun straatje gaan l ullen, als je het ergens niet mee eens bent moet je dat ook gewoon zeggen. Meestal hebben ze daar het meeste aan. Zorg er wel voor dat ze het gevoel krijgen veilig te zijn bij je, dat je te vertrouwen bent en er altijd zal zijn voor diegene. En luister, luister, luister. Maak je kwaad voor ze als dat nodig is, word kwaad op ze als dat nodig is, om ze even wakker te schudden, neem het voor ze op als dat nodig is, help ze waar je maar kan. Praat niet over ze achter hun rug om. Dan ben je in mijn ogen een vriendin.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:54

Als een vriendin ofzo naar me toekomt of het me via msn verteld of belt..ofzo luister ik eerst gewoon hun verhaal af zonder wat te zeggen gewoon alleen luisteren!!...Daarna zal ik ze proberen te steunen en mij mening er over geven bij mensen die echt veel voor me beteken moet ik altijd ook huilen als er iets erg is ofzo..Verdrietig
Ik weet ook niet wat ik nou precies moet zeggen...Scheve mond

Zelf vind het meestal fijn als de ander echt naar me luisterd en tijd voor me heeft ... En een arm om me heen slaat en echt laat merken dat hij/zij er voor me is en me als nodig is wil helpen..Verdrietig (jammer genoeg zijn die mensen er wel voor me maar TE ver weg .Noor;( !! )
Ik probeer er zo ook voor andere te zijn en het is vaak ookwel fijn als je weet dat je die gene kan bellen wanneer en hoelaat dan ook als het echt nodig is (Thanx nath alsnog Lovers )

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:02

Er gewoon zijn voor diegene, luisteren, er zijn om die gene een knuffel te geven en een lief woord te zeggen, alleen zeggen dat je het begrijpt als je dat ook echt doet want waar ik een hekel aan heb als ik ergens mee zit is dat mensen zeggen:"ik begrijp het" of "dat kan ik me voorstellen" DAT KUNNEN ZE NIET soms snapt diegen het zelf niet eens, dus de goed bedoelde woorden van "Ik snap het wel" komen dan vaak verkeerd aan.

Wat ik doe als een vriendin ergens mee zit is een knuffel geven en luisteren, en je hoeft niet eens zo veel te zeggen, zeg gewoon wat in je op komt, laat hem/haar maar lekker uithuilen, dat lucht meestal al een eind op, vooral met een luisterend oor erbij, geef hem/haar rust en laat merken dat je echt de tijd voor hem/haar hebt. Niet koortsachtig gaan proberen diegene op te vrolijken, dat lukt vaak toch niet, gewoon een arm om zich heen, een lief woordje of zinnetje en een luisterend oor, dat is het lekkerste wat je op zo'n moment kan krijgen. Laat hem/haar lekker uithuilen en laat diegene maar praten als hij/zij dat wil. Wat pniekepnak zegt: als je ergens niet mee eens bent gewoon zeggen, daar heeft diegene idd het meeste aan, maar je kan wel een beetje op je woordkeus letten Knipoog

Ik vind het heerlijk als ik het idee heb dat er naar me geluisterd wordt en dat er tijd voor me is/gemaakt is. Een knuffel is op zo'n moment heerlijk, al is soms diegene ver weg (bren o.a.) en gaat het via MSN maar *knuf* zegt dan al genoeg Laat weten dat je er voor hem/haar bent, op wat voor manier dan ook. Gewoon altijd. Dat geeft al een lekker gevoel, vind ik, als iemand zegt/laat merken dat ie er echt voor je is, no matter what...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:23

Er was een jongen uit mijn klas verschrikkelijk verdrietig(opa gestorven) en huile ook smorgens even enzo, toen we onze jas aan de kapstok hingen treuzelde ik wat, en voor ik binnenging, sloeg ik nog even een arm om hem heen, dat was het beste wat ik kon doen, hij was echt blij dat ik dat gedaan had, en er kwam een lach door, als de zon door de wolken na een regenbui(hoe poëtisch Knipoog).
Ook even wat praten helpt wel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:35

Als je echt niet weet wat je moet zeggen, kan je dat ook gewoon zeggen.
Zoiets:"ik wil wel graag iets zeggen, maar ik weet niet zo goed hoe of wat".

Dat hoor ik persoonlijk zelf liever dan een onbeholpen zinnetje, wat dat ook nog fout overkomt.
En als je het echt meent, dan maakt het niet uit wat je zegt. Dat ziet diegene wel namelijk. Dat lezen ze wel van je gezicht!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:37

Een knuffel is echt een van de mooiste gebaren voor iemand die het moeilijk heeft. Ik heb na de dood van mijn opa en oma dan ook heel wat afgeknuffeld met mijn mams Lachen

Zorg er in ieder geval voor dat je klaar staat voor diegene. Bel hem/haar eens op, of stuur een kaartje o.i.d. Zo weet diegene dat zij/hij niet alleen staat. Als je echt een vriend van iemand bent, moet je echt voor diegene klaarstaan. Dat heeft diegene echt hard nodig.

Ik heb in mijn moeilijke tijden mijn 'vriendinnen' echt leren kennen. Vriendinnen die ik al jaren had, lieten me gewoon vallen. Niemand belde me eventjes op, of gaf mij een knuffel. En op zo'n moment doet dat echt pijn, dus zorg ervoor dat je je vrienden in moeilijke tijden steunt. Dat hebben ze hard nodig...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:46

Ik denk dat de mensen die je kennen, wel weet hoe jij in elkaar steekt ! Alleen al het feit dat jij vraagt hoe je mensen kan steunen, geeft al aan dat je er mee bezig bent, hoe je dit het beste kan doen en geloof me, jouw vrienden weten dit feiloos hoor Knipoog !
Luisteren, er voor iemand zijn, een knuffel... dit alles is voor iemand met verdriet al als een warme deken Lachen !
En als je niet weet wat je in een bepaalde situatie kan zeggen, kan je dát natuurlijk ook rustig zeggen Knipoog !
8Je kan bijv. zeggen "Goh meid, wat vreselijk klöte voor je, ik weet even niks te zeggen... ")

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:46

Ik denk dat de mensen die je kennen, wel weet hoe jij in elkaar steekt ! Alleen al het feit dat jij vraagt hoe je mensen kan steunen, geeft al aan dat je er mee bezig bent, hoe je dit het beste kan doen en geloof me, jouw vrienden weten dit feiloos hoor Knipoog !
Luisteren, er voor iemand zijn, een knuffel... dit alles is voor iemand met verdriet al als een warme deken Lachen !
En als je niet weet wat je in een bepaalde situatie kan zeggen, kan je dát natuurlijk ook rustig zeggen Knipoog !
(Je kan bijv. zeggen "Goh meid, wat vreselijk klöte voor je, ik weet even niks te zeggen... ")

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:08

Ik vind het ook altijd zo moeilijk. Idd luisteren en ff een arm om iemand heen slaan is vaak het enige wat je kan doen. Ik heb ook zo'n vriendin die er niet zo goed tegen kan om aangeraakt te worden, als je een arm om dr heen slaat loopt ze weg, dat is helemaal moeilijk....

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:13

Ik kan mijn berioch niet meer wijzigen op 1 of andere manier :/ erg vreemd maar wou ff zeggen dat ik het het met noot eens ben ook voegt toe op wat ik zeggen wou Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:25

Vaak is goed luisteren al heel fijn voor die mensen en dat is een kunst hoor! Het meerendeel van de mensen luistert namelijk niet echt en stelt vaak compleet onbelangrijke vragen...(langleve medische communicatie Party!! )

Laat gewoon hun verhaal doen en laat merken dat je er bent. Vraag of je wat kunt doen en als je echt niet weet wat je moet zeggen zeg dat dan ook...Maar ga stiltes niet doorbreken met compleet andere dingen of over het onderwerp heenpraten.
verder staat het meeste hierboven al wel.