Wie heeft er ervaring met "sandclear"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Wie heeft er ervaring met "sandclear"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 19:25

Mijn pony vind het reuze leuk om blubber te slobberen en naar grasworteltjes te zoeken, zodoende krijgt ze nogal wat zand binnen natuurlijk.
Aanbevolen wordt om een kuurtje met sandclear te geven, zou het echt helpen? Wie heeft dit weleens gebruikt en wat was het resultaat?


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:28

Ik heb het 5 jaar geleden een keer gebruikt op advies van de dierenarts. Kon niet echt iets merken.
Je kan ook een kopje lijnzaad koken tot het een soort van drillerig gebeuren word en dat geven paar uur laten doorkoken(van de dierenarts gehoord als goedkope oplossing).

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:30

Heeft je pony er last van? diaree?

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 19:33

Nee, geen diarrhee maar het is nooit goed als ze veel zand in de darmen hebben, ik heb een mestbal in water geroerd en het daarna laten bezinken, er zat veel meer zand in dan de gemiddeld "toegestane" eetlepel dus ze heeft best veel zand in haar lijf.

Wat niet is kan nog komen...

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:36

Daar zou ik dan ook wel iets aan doen idd, ik weet niet hoe het bij jullie is.. bij ons krijgen de paarden het alleen binnen als ze los in de bak staan en met veel moeite over het hek hangen wat ze dus uiteindelijk toch niet lukt.
Rustique wel... die heeft van die lange benen Haha! als het erg zou zijn kunnen we eriets aan doen zodat ze er niet meer bij kan of bezig houden.. maar ik weet dus niet of ze bij jou gewoon een bakje of een weilandje hebben.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:50

Die van mij lopen overdag in de bak en zoeken ook altijd eten...Lachen
Ik geef elke (half) jaar een kuurtje Sandclear en voor mijn gevoel helpt het wel Haha! Ik ben het gaan doen op aanraden van een clubgenootje, hun paardje had vaak zandkoliek en sinds ze regelmatig een Sandclear kuur doen heeft hij er geen last meer van gehad. Ik weet natuurlijk niet of het door de Sandclear komt, maar het lijkt wel zo *LOL*

Wat spokey zegt over lijnzaad werkt ook wel, maar ik vind zo'n kuur een stuk makkelijker...Mijn moeder is niet blij met me als ik voor drie paarden lijnzaad ga staan koken Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:00

gomir schreef:
Wat spokey zegt over lijnzaad werkt ook wel, maar ik vind zo'n kuur een stuk makkelijker...Mijn moeder is niet blij met me als ik voor drie paarden lijnzaad ga staan koken Haha!


Volgens mij rook het ook niet echt lekker maar heb mijn moeder toendertijd niet horen klagen.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:02

paard van mijn tante heeft het gahad op advies van de DA omdat hij zandkoliek had. het ging daarna beter, maar ik weet natuurlijk niet of het daar door kwam.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:05

Volgens Adrienne en Jolande, jou wel bekend, werkt het goed.
Dat van lijnzaad heb ik eigenlijk nooit gehoord, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Lijnzaad is altijd, met mate, gezond om te geven, daar hoef je het dus niet voor te laten. Gewoon eens uitproberen en testen, dan weet je het vanzelf.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 09:16

Ja ook ik kreeg het advies v/d DA om een kopje gekookte lijnzaadolie te geven p/d dit was nadat hij koliek had gehad.
Sandclear vind ik zelf een erg dure oplossing en lijnzaadolie of maiskiem/zonnebloenolie is een stuk goedkoper en heeft hetzelfde effect. Aan de kleverige massa wat je paard binnen krijgt blijft het zand goedplakken en poept hij het er zo weer uit.

Wodan en ik onderweg in de M2

judithM
Berichten: 1489
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:08

Gekookt lijnzaad helpt niet om zand af te voeren maar onder andere om de darmen een glad laagje te geven zodat die niet zo snel geiiriteerd raakt (van bijv zand)Tuurlijk helpt lijnzaad wel om te voorkomen dat er zand achter blijft in de darmen door het glibberige laagje. Sandclear helpt wel om het zand af te voeren vanwege het opneembaar vermogen als het vochtig wordt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:28

Ik heb over Sandclear alleen nog maar goede verhalen gehoord. Ik wil het voor Yorghos binnenkort ook aanschaffen.

* To Belg, or not to Belg *

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:47

Ik weet niet of Sandclear werkt, heb het wel laatst aan mijn paard gegeven. Hij loopt altijd in de bak en krijgt daar ook voer. Staat eigenlijk alleen bij slecht weer en 's avonds op stal. Ik weet niet of het geholpen heeft maar volgens de DA was het wel verstandig.

Hij raadde mij aan om in de wintermaanden 1x in de maand een week lang lijnzaad te geven. In de zomer 1x in de 2 maand een week lang. Je mag het lijnzaad niet zo geven ivm de blauwzuur die erin zit. In ruim water drie uur koken, het wordt een slijmerige massa. Ongeveer 1 grote beker (mok) per dag geven.

O ja, het ruikt ongeveer naar oliebollen... Vork

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:25

Ik heb mijn paard altijd in een paddock staan en geef preventief elk kwartaal een week lang SandClear. Ook controleer ik regelmatig de mest op zand. Vanuit de stal een paar mestballen in een schone emmer met water laten weken, en na een halve dag controleren of er zand op de bodem van de emmer zit.........zoja.......Sandclear gaan geven!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:36

Die van mij staan al 6 jaar in een zandpaddock en krijgen ongetwijfeld ook zand binnen aan de snorharen te zien Haha! . Veel hooi voeren en zemelen, dan wordt het vanzelf afgevoerd.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:07

Tess schreef:
Nee, geen diarrhee maar het is nooit goed als ze veel zand in de darmen hebben, ik heb een mestbal in water geroerd en het daarna laten bezinken, er zat veel meer zand in dan de gemiddeld "toegestane" eetlepel dus ze heeft best veel zand in haar lijf.


Goede tip, bedankt!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:23

Zemelen schijnt ook goed te werken dat vertelde de Da me gisteren na de koliek van Mabel.Jullie hebben het allemaal over lijnzaad, wat is nu beter?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:17

Hou dat zand eten alsjeblieft heel goed in de gaten. Ik had mijn paarden afgelopen zomer ook dag en nacht buiten in de paddock (ivm verbouwing van de stallen) en voerde ze daar dus ook. Ondanks dat er in die paddock alleen geel zand ligt en geen grasspriet te vinden is, kregen de paarden toch veel zand binnen. Bij mijn merrie werkte sandclear wel goed, maar mijn ruin kreeg zandkoliek, en niet zo'n beetje ook. Hij is bijna dood gegaan en ondertussen ben ik 4000 euro aan dierenartskosten armer en het is nog maar de vraag of hij ooit weer op zijn oude niveau kan presteren. Dus ik zou ook na de kuur de mestbal in water test doen. En als de kuur dus niet afdoende was, andere maatregelen nemen! De mijne staat nu met een muilkorf om buiten in de paddock. En beter maar niet voeren in de bak dus.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Malenka en 29 bezoekers