maandagziekte of tying-up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonnita
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-03

maandagziekte of tying-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 16:42

hallo, mijn 9 jarige merrie heeft 3 weken geleden maandagziekte gehad, in hele erge mate.
binnen een kwartier was de dierenarts aanwezig, en binnen 2 uur stond ze al aan een infuus. de oorzaak was niet de werk/voer combinatie,het is zo spontaan ontstaan.ik heb het paard nu 1/2 jaar, nu heeft de vorige eigenaar mij verteld dat ze het al eerder heeft gehad.ook zo maar uit het niets. na het eerste spier- en nierblok onderzoek waren beide waarden veel te hoog . 2e keer, na 1 1/2 week,is de spierwaarde sterk gedaald,bijna normaal,maar de nierwaarden nog niet veel.
ze krijgt aangepaste voeding en aangepaste beweging.
2x daags normaal hooi,2 handjes basisbrok ,vit.E/selenium supplement.
beweging langzaam opbouwen naar 35 min.stap en een paar keer een paar passen draf per dag.
wie kan mij aan meer info of tips over de behandeling helpen?
zijn er middelen om de nierwaarden te laten zakken?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:31

kijk even met de zoekfunctie, er is al uitgebreid over gesproken hier op bokt! Zelf hebben we op stal goede ervaring met bijvoeren van Pavo E plus en Pavo Muscle fit (het laatste is specifiek als kuur bij en ter voorkoming van maandagziekte).

bonnita
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 10:05

bedankt Fabienne, ik heb alles eens doorgelezen en zie dat er tegen de verzuring genoeg oplossingen zijn. Graag zou ik willen weten wat ik kan doen om de nierwaarden ook weer optimaal te krijgen.
eigenlijk heb ik een dubbel probleem,want mijn merrie was geweldig bespierd.(Z2 dressuur) hier is nu nagenoeg niets meer van over.nu moet ik volgens de DA zorgen voor nieuwe spieropbouw.maar ik mag niet eerder beginnen met trainen voordat de nieren weer optimaal zijn. Hoe pak ik dit aan?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:57

De nieren moeten eerst door rust de kans krijgen om geheel te herstellen. Je kan dat controleren door de nierwaarden na een periode van rust weer te controleren. Het kan best een poos duren hoor; ik geloof dat het bij het paard bij mij op stal een maandje of twee duurde. In die tijd heeft ze alleen weidegang gehad en na een paar weken rust heel rustig aan onder het zadel, zeer lichte training. Dus echt nog niet denkend aan spieropbouw.
De eigenaresse heeft haar manier van trainen helemaal omgegooid. Er wordt nu veel langer losgestapt en uitgestapt, en ook de arbeidsreprises veel korter gemaakt, steeds afgewisseld met korte stapreprises, zodat de spieren de kans krijgen om afvalstofen steeds af te voeren.
Warmte is ook belangrijk. We rijden hier altijd buiten, maar ook voor binnen kan een dergelijk paard een uitrijdekentje gebruiken, zodat de spieren van de achterhand goed warm blijven (en niet alleen bij het los- en uitstappen! Het blijft bij zulke paarden altijd oppassen met kil en koud weer, ook afspoelen met koud water e.d. is uit den boze. Ze blijven erg gevoelig op de spieren.)

Oh ja om de nierwaarden te herstellen; het is zaak de nieren te ontlasten in deze rustperiode, dus wij hebben op advies van de DA weinig krachtvoer gegeven, twee maanden lang slechts 2 x daags 1/4 schepje krachtvoer en verder wel volop goed hooi.

bonnita
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 17:33

Ik heb net uitslag van het 4e bloedonderzoek. het is nu bijna weer oke.
over 2 weken weer prikken. mocht van de DA heel licht gaan rijden.
er is dus weer hoop.