achterbeen NIET vd grond!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

achterbeen NIET vd grond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 14:09

Ik ben benieuwd wie hier wat op weet....

Goldie heeft een wond gehad aan haar achterbeen (nu alweer een maand over) en wil sindsdien haar achterbenen niet meer optillen! Ze slaat niet of zo, ze vertikt het gewoon!

Voor de wond was het al een drama, maar nu gaat ze er gewoon met haar hele gewicht op staan en ik krijg hem simpelweg niet van de grond...
en ik ben geen licht poppetje en hang er met mijn hele gewicht (tegen)aan.
De voorvoetjes gaan prima, geen probleem.

ik ben al een maand 2 keer per dag aan het oefenen maar er zit geen enkele verbetering in, ik heb al geprobeerd met z'n twee-en, en er net zolang tegenaan tikken met een stokje tot ze hem optilt. Wat haar betreft kan ik 2 dagen tikken, ze tilt hem niet op.
De hoefsmid begint er niet meer aan en ik heb haar zelfs een keer een schop onder haar kont gegeven... ook niets!

heeft er iemand tips hiervoor?? ik ben bang dat ze rotstraal of andere kwalen krijgt!

groetjes tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:14

Dat is wel een heel vervelend probleem. Een tijdje terug had mijn paard ook zo'n eigenwijze actie bedacht, vooral als ik met een bepaalde spuitbus aan kwam. Omdat ik per se die voet toch omhoog wilde hebben, heb ik een touw gepakt, dat touw om zijn been heen gedaan (gewoon los, geen knopen of slagen), even hangen en klaar. Dat hij zijn voet niet op wilde tillen, snapt ik best wel, maar het moest toch echt. Op deze manier loop je zelf geen risico en je kunt ze er eigenlijk niet mee verwonden.
Als je paard dat voetje uiteindelijk toch optilt, niet te lang omhoog houden en haar wel belonen ervoor.
Succes ermee.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 14:33

aha! dat is alvast een goede tip! die ga ik vanavond proberen!
zijn er nog andere tips?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:52

De touwtip werkt het beste! Gewoon dik halstertouw onder de kogel achter het been door halen, en dan een beetje trekken......

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:07

hoe doe je dat dan als je paard bekapt moet worden ?

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 16:29

ja drama! voordat ze die wond kreeg ging het nog wel, met sedalin...
maar nu heb ik dus idd een probleem!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:22

tessa3009 schreef:
ja drama! voordat ze die wond kreeg ging het nog wel, met sedalin...
maar nu heb ik dus idd een probleem!


Wanneer moet ze bekapt worden dan ? want ik ben wel benieuwd hoe de hoefsmid dat gaat aanpakken ...

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:44

Heb ook het probleem gehad met Roos. Ze had een hoefzweer en dat had de hoefsmid opengemaakt. Daarna in hartje zomer met een katoenen hoefzak en 2x daags in de soda om alles goed schoon te houden.. Snapt al dat er schuurplekken ontstonden en ze op een gegeven moment wel genezen was van de hoefzweer maar een 2tal zweren op haar kogel had.. Daarna wilde ze de hoef niet meer geven.. Steeds alle gewicht op dat achterbeen en natuurlijk steeds de andere optillen.. zo van, doe die maar...
Dus steeds rondjes draaien.. halster pakken en haar kort laten draaien.. goede hoefje pakken.. braaf zo... andere hoefje proberen... gaf ze niet.. weer korte rondjes draaien.. opnieuw...
Dit koste veel tijd maar werkte op een gegeven moment zodanig dat we de slechte hoef konden kantelen... stond dus op de punt maar konden hem wel schoonmaken.. dit ging vanaf dat moment weer steeds beter.. al bij al wel zo'n 2 weken geduurd.. 1x per dag en zo gauw ze de slechte hoef enigsinds optilde was het goed..
Denk dat het touw ook wel helpt maar dit zou je ook nog kunnen proberen..

kimkimmer

Berichten: 42
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:09

misschien heeft ze er nog wat van over gehouden.
of dat ze niet meer durft om de benen opp te tillen dat ze bang is dat er weer wat gebeurd of zo ik weet het niet Lips are sealed

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:30

Ik heb vroeger een verzorgpaard gehad die het ook altijd weigerde, ik weet niet of het kan en of je het al geprobeerd hebt, maar je kan proberen de vetlok te pakken en het been dan op te tillen terwijl je tegen je paard aan hangt, dan moeten ze haast wel.
1 tip, zodra je het been hebt, schuif jouw been eronder en laat het been van je paard op jouw been rusten, ik heb namelijk slechte ervaringen overgehouden aan het blijven vasthouden van een been van zo'n paard, dat paard liet zich gewoon door dr achterhand zakken, oftwel, je kreeg het hele gewicht van de achterhand van je paard in je armen en uiteraard ook in je rug als je blijft vasthouden. Ik heb er vervelende rugklachten aan overgehouden...

nou succes

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:41

Een paard van de plaats krijgen, krijg je voor elkaar door juist niet je volle gewicht te gebruiken, maar door met je vingertop plaatselijk druk te geven op de zijkant van het paard. Zodra je paard dan het gewicht verplaatst en het betreffende achterbeen niet meer belast meteen proberen op te pakken. Eerst gewoon oppakken oefenen en dit geleidelijk uitbreiden. Goed zijwaarts van je paard blijven en bij tegenstribbelen kalmerend toespreken.