rare neusriem; hoe vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

rare neusriem; hoe vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 12:16

ik zag laatst een rare neusriem, die bij de zadelmarkt vandaan kwam.
die heeft aan de eerst een riempje wat je volgens mij niet kunt verstellemn en dan gaat dat door de ringen heen (zit er vast aan) en dan moet je het vast maken....hoe werkt zoiets, want ik kreeg het de pony niet goed om.

en hoe kun je de nesuriem van het hoofdstel los halen?

nynke


Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:52

Volgens mij bedoel je een aansnoer neusriem???
Of heb ik het mis.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 13:03

ja denk ik, weet ik niet, maar hoe werkt dat?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:09

Je steekt het riempie aan de linker kant door het ringetje aan de rechter kant heen zodat hij weer naar links gevouwen word en dan doe je hem door de gesp.
Ja ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik heb zelf ook zo'n neusriem.
Als het goed is hebben we het over de zelfde neusriem.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 22:49

maar die van dat hoofdstel zitten vast aan dat ringetje, die van jouw ook? dan gaat dat ene riempje toch krom staan?

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:35

Denk idd een aansnoerneusriem.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:48

Ja ik ook maar misschien is dit een andere uitvoering ofzo?
Heb je er geen foto of voorbeeld plaatje van?Dan kunnen we zien wat je precies bedoeld...

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:50

jah een foto of plaatje zou wel handig zijn om te zien hoe hij werkt

I love ya

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 19:01

ik heb het nog eens bekeken en het is idd een aansnoerneusriem, ik vin d het erg onhandig en heb een neusriem van een oud kapot hoofdstel gehaald en die eropgezet......t'is echt beter zo

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:31

ik heb ook een aansnoer. Bevalt me wel goed!!!! Maar asl je niet weet hoe die werkt is het idd behoorlijk lastig

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 00:32

Ik vind aansnoerneusriemen ook fijner! Vooral van die dikke brede, staat ook erg chique vind ik, en het is paardvriendelijker (die brede dan) als die dunne riempjes die je soms nogal eens ziet!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 01:01

Vooral als je hem lekker strak aantrekt wat goed kan met zo'n neusriem is ie erg comfortabel voor je paard....

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:20

Ja annegti zo kan je bezig blijven!! En is alles slecht voor een paard!

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 01:02

Neuh, maar kon het niet nalaten om het ook even te vermelden. Zie het nl. zeer regelmatig dat ze loei en loei strak zitten...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 01:29

Maar zo redeneren veel mensen helaas wel: het heet tenslotte aansnoerneusriem en daarom moet-ie op z'n allerstrakst. Scheve mond

Het paard moet vrij kunnen ademen, dat is IMO het belangrijkste.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:38

Met een hoge neusriem kan je de luchtwegen niet afbinden hoor,
is anatomisch onmogelijk.
Of je moet zo hard 'aansingelen' dat je het neusbeen breekt, maar volgens mij moet je daar minstens een automatische lier voor klaar hebben staan om dat voor elkaar te krijgen.

Beetje overtrokken altijd, die aansnoerverhalen.
Zelfde als mensen die zeggen dat hun paard zo enorm kan bokken en als je ter plaatse komt blijkt dat zijn strijklappen irriteren waardoor de sprongen wat groter zijn.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:39

Ben ik met je eens sjuimpje dan kan je overal wel een horrorverhaal van maken!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:42

Ik maak nergens een horrorverhaal van. Ik ben er zelf alleen niet voor om riempjes e.d. op hun allerstrakst te zetten. Lijkt me gewoon nergens voor nodig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:53

Ik denk ook dat je een aansnoerneusriem bedoeld. Je haalt de riem gewoon door het ringetje en vouwt het terug naar de gesp.
Verder: Bravo Sjuimpje

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:55

Maar dat ligt nier aan de aansnoerneusriem maar aan jezelf!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:58

Ik heb het ook over de manier waarop veel mensen redeneren, niet over het materiaal zelf.

Voor de duidelijkheid: ik rijd zelf ook met een dergelijke neusriem en het paard heeft IMO nergens last van. Gewoon vastmaken met twee vingers ruimte.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:36

psies Karin, dat doe jij dan. Daar vind ik ook niks mis mee, Hartstikke goed zelfs, maar ergerde me eraan dat iedereen zo ongeveer compleet uit zijn dak gaat als je zegt dat je met springen een pessoabit gebruikt en hier dus over een aansnoerneusriem niemand ook maar enige kanttekening bij plaatste. Als je hem echt strak aansnoert ontneem je wel je paard alle mogelijkheden om zijn mond enigszins te kunnen gebruiken. Bv. lekker op het bit knabbelen is er niet bij...

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:19

Um als ik eerlijk ben verwacht ik niet dat er veel dressuurruiters zijn die met een aansnoerneusriem rijden waar twee vingers tussen passen want tja 2 vingers betekend ook dat ie errug ver zn bakkes open kan doen.
Ik vind 1 vinger wel genoeg hoor ofzoiets.
Zal hier wel commentaar op krijgen........
En als ik de neusriem behoorlijk strak heb nar mijn idee kan ie toch met rijden nog zn mond open doen en best ver dus het valt allemaal meestal wel mee zoals sjuimpje zegt.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:35

orionneke schreef:
Um als ik eerlijk ben verwacht ik niet dat er veel dressuurruiters zijn die met een aansnoerneusriem rijden waar twee vingers tussen passen want tja 2 vingers betekend ook dat ie errug ver zn bakkes open kan doen.
Ik vind 1 vinger wel genoeg hoor ofzoiets.


Niet 2 vingers op elkaar, wel 2 vingers naast elkaar Knipoog

Dus niet zo-----> : maar zo ----> ..

is het nog duidelijk Verward Scheelt toch wel de helft zo hoor Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:46

Idd twee vingers naast elkaar.

Waar ik vooral moeite mee heb, is als een paard niet meer lekker op het bit kan knabbelen doordat de neusriem dat verhindert. Dat zie je vooral bij mexicaanse neusriemen. Vaak hoor je dan het paard ook gespannen geluiden maken, alsof het ademen ook moeilijker gaat (maar goed, dat kan suggestie zijn). In ieder geval lijkt me op het bit kunnen knabbelen toch wel een vereiste om lekker nageeflijk te kunnen zijn. Maar hier kunnen we eindeloos over discussieren. Iedereen moet maar doen wat hij of zij het beste vindt, het is alleen niet mijn manier om wat voor riemen dan ook zo strak mogelijk vast te zetten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithM, marloesxx en 69 bezoekers

cron