Wondje--> dik been--> advies da afkoelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Wondje--> dik been--> advies da afkoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 22:53

Een pony hier op stal had een wondje aan haar achterbeen, wat te laat was opgemerkt door de eigenaresse. Gevolg een (erg) dik been.
Ze is er mee naar de da geweest, en die zegt dat ze het koud moet houden.. heeft dit nut, ik bedoel een open wond is (neem ik aan) ontstoken (anders wordt dat been toch niet zo dik Verward ), is nu dicht maar het been is dik.. Heeft gewoon afkoelen dan wel zin?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:59

mij is latijd geleerd als er een open wond is dit met badendas schoon te houden en open te houden tot de troep er uit is. zelfs als het dicht gaat korst losweken en toch weer open maken en schoon houden. de wond is nu bij jou dicht. zit er een korstje op?? kan ie nog open gemaakt worden.. komt er nog vuil uit?? Ik denk dus niet dat alleen koud houden nuttig is nu. heeft ie ontstekingsremmers gehad??? dit lijkt me wel noodzakelijk als het been dik is. er moet gewoon een ontsteking zitten. het koel houden heeft alleen van nut om de pijn te verdoven,.. maar om de ontsteking tegen te gaan niet. daarvoor moet het paard zelf in staat zijn de ontsteking af te voeren. beweging is daar weer goed voor( stappen aan de hand bedoel ik).vraag: moet ze op stal staan van de veearts??
afkoelen zou zin hebben tegen de pijn zodat het paardje kan bewegen en de ontsteking kan verdwijnen. maar ook hiet is weer een antibiotica voor nodig. dus ik zelf zie het nu niet echt in voor alleen afkoelen.

geef eens wat meer info over waar het paard mee is behandeld en hoe de wond er nu uit ziet en ik zal het eens mijn vriendin vragen die is veearts assistente.
succes. groetjes mejet. pb dan maar eff.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:59

mij is latijd geleerd als er een open wond is dit met badendas schoon te houden en open te houden tot de troep er uit is. zelfs als het dicht gaat korst losweken en toch weer open maken en schoon houden. de wond is nu bij jou dicht. zit er een korstje op?? kan ie nog open gemaakt worden.. komt er nog vuil uit?? Ik denk dus niet dat alleen koud houden nuttig is nu. heeft ie ontstekingsremmers gehad??? dit lijkt me wel noodzakelijk als het been dik is. er moet gewoon een ontsteking zitten. het koel houden heeft alleen van nut om de pijn te verdoven,.. maar om de ontsteking tegen te gaan niet. daarvoor moet het paard zelf in staat zijn de ontsteking af te voeren. beweging is daar weer goed voor( stappen aan de hand bedoel ik).vraag: moet ze op stal staan van de veearts??
afkoelen zou zin hebben tegen de pijn zodat het paardje kan bewegen en de ontsteking kan verdwijnen. maar ook hiet is weer een antibiotica voor nodig. dus ik zelf zie het nu niet echt in voor alleen afkoelen.

geef eens wat meer info over waar het paard mee is behandeld en hoe de wond er nu uit ziet en ik zal het eens mijn vriendin vragen die is veearts assistente.
succes. groetjes mejet. pb dan maar eff.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 00:11

Koelen en stappen om de doorbloeding aan de gang te houden. Ik zou inderdaad aan de dierenarts vragen of hij het nodig vind om iets van cubar mix te geven ofzo... en zo niet, waarom niet?

Koelen werkt wel degelijk om afvalstoffen sneller af te doen voeren, omdat de bloedvaten breder worden als het koud is.

Badedas zou ik zelf niet aan beginnen, omdat dat de huid behoorlijk naar de knoppen helpt (wat betreft huidolien en vetten en dergelijke).

Teatree + Aloe Vera kunnen goed helpen om de schade te herstellen, maar ook bvb groene klei, Acederm of iets dergelijks. Ik denk dat dat een beetje voorkeursafhankelijk is. Ik heb het zelf bvb niet zo op Acederm.

Success! En als je vragen heb, moet je gewoon even de behandelend dierenarts bellen... Daar is hij/zij voor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:24

Ik zou als de sodemieter vragen of de dierenarts Antibiotica en ontstekingsremmers kan geven. Voor dat je het weet schiet de ontsteking door en krijg je Einschuss, en daar ben je dan ook niet zo snel vanaf. En als je Einschuss verwaarloost krijgt je paard een Olifantsbeen, en dat is helemaal niet leuk!

Ik zou stappen om het vocht helpen af te laten voeren, maar nu pas uitgebreid koelen is waarschijnlijk erg pijnlijk. En met huismiddeltjes en menselijk producten gaan knoeien zou ik al helemaal niet doen....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:25

muckypup schreef:
Koelen werkt wel degelijk om afvalstoffen sneller af te doen voeren, omdat de bloedvaten breder worden als het koud is.


Bloedvaten worden eerst nauwer als het kouder wordt...dat wijder worden komt pas na de koeling....

Je suis Charlie.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 02:06

I stand corrected...

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 19:01

Cassidy schreef:
Ik zou als de sodemieter vragen of de dierenarts Antibiotica en ontstekingsremmers kan geven. Voor dat je het weet schiet de ontsteking door en krijg je Einschuss, en daar ben je dan ook niet zo snel vanaf. En als je Einschuss verwaarloost krijgt je paard een Olifantsbeen, en dat is helemaal niet leuk!


Ja dit dacht ik dus ook. Aangezien de da waar ze heen is geweest nou niet echt 'de' paarden dierenarts is..
Maar ja het is dus niet mijn paard, ik heb al tegen d'r gezegd dat ik het een nogal vage 'behandeling' (voor zover behandeling te noemen) vind...
Ze is nog afhankelijk van haar ouders wat betreft da rekeningen enzo, en dat zijn geen echte paardenmensen, de de da's wil is wet zeg maar.. Schijnheilig
Maar ik zal het nog eens tegen d'r zeggen, missschien dat ze een antibiotica kuur krijgt.. Scheve mond

De dierenarts heeft voor de rest geen advies gegeven over hoelang rust, wat voor de rest te doen enz enz.. zegt ook wel wat over de kwaliteit van de da denk ik zo.. Scheve mond

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:07

Hij maakt inderdaad geen sterke indruk. En vertel je vriendin maar dat het de keus is tussen een DA rekening van een paar honderd Euro, of een ziekenhuisopname, en in het ergste geval een pony die niet meer geschikt is om dagelijks op te rijden of de sport in te gaan.

Het klinkt heel hard, maar sommige mensen moeten hardhandig wakker geschud worden. Iedere dag die ze wacht met het geven van Antibiotica is een dag teveel!

Je suis Charlie.

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:49

Mijn paard had laatst ook een dik been naar aanleiding van een klein wondje. Er was een onsteking ingekomen. De dierenarts is 3x gekomen in 1 week en ze heeft 3x een coctailspuit met o.a. ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen. Het is denk ik wel belangrijk dat er meer aangedaan wordt dan alleen een beetje koelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:19

Mijn eigen paard heeft antibiotica gehad naar aanleiding van een dikke kogel eind December. En ik ben ervan overtuigd dat de problemen die ze toen had (ontsteking van een wondje) zonder antibiotica niet zo snel over waren geweest. Als je de verantwoording hebt voor een leven wezen moet je die nemen, of er niet aan beginnen. Dit paard heeft een antibioticakuur nodig (en ik hoop dat de ontsteking niet het gewricht zelf betreft, want anders is het einde oefening...)

Je suis Charlie.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:15

ook mijn paard heeft door een iniminiwondje een ontsteking in zijn voorbeen opgelopen.. 5 dagen antibiotica en nog iets.. 2 spuiten per dag maar na 3 dagen niet kreupel meer en nu ook helemaal geen last meer.
Ik zou toch de VA erbij laten komen.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:45

intussen zijn we een week verder....en ik ben nu toch wel nieuwsgierig hoe het is afgelopen?

Je suis Charlie.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:47

Cassidy schreef:
intussen zijn we een week verder....en ik ben nu toch wel nieuwsgierig hoe het is afgelopen?

ha ha.. had ik niet eens gezien.. Zal wel weer oude berichten van iemand aan het doorspitten zijn geweest Knipoog Maar idd hoe zal het afgelopen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C en 123 bezoekers