Wanneer kan ik de deken af doen i.v.m dracht!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Wanneer kan ik de deken af doen i.v.m dracht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 22:25

Ik heb mijn paard op het moment onder deken staan, omdat ik haar aan het begin van de dracht veel gereden heb en daarom geschoren had.

Maar het duurt nou nog maar een maand voordat het veulen komt Pling en ik zie geen mogelijkheid om de deken eraf te krijgen, omdat het zulk koud weer!!!

Ze heeft op het moment helemaal geen vacht meer omdat ze net uitgehaard is.

Hebben jullie misschien een idee, hoe ik dit het beste aan kan pakken??

Alvast bedankt


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:27

Ik neem aan dat ze ondertussen wel binnen op stal staat? Want je kunt haar nu geen veulen buiten of in een buitenstal laten krijgen lijkt mij.
Zorg dat de stal verwarmd is en daarna langzaam dekens afdoen, zeg maar eentje per week. Als je nu maar 1 deken op hebt zou ik die verplaatsen door een iets dunnere.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 22:39

Ja, oke
Ik heb haar nou op het moment onder een BR winterdeken staan, maar er is geen mogelijkheid om de stal te verwarmen, (ze staat uiteraard binnen) omdat ze op de deel staat en die is heel groot en niet geisoleerd. Het is daar +- 5 graden. Ik zou haar inderdaad een dunnere deken op kunnen doen, maar als ze dan overdag een paar uur naar buiten gaat, wat kan ik dan het beste doen???

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:57

Moeilijk inderdaad... ik zou een iets dunnere deken opdoen en als ze dan naar buiten gaat een regendeken er overheen. Dat is wat beter winddicht en natuurlijk waterdicht. En dan blijven afbouwen tot ze overdag alleen nog de regendeken op heeft (wel eentje zonder voering als je die hebt) en 's nachts niks.. want dan gaat ze waarschijnlijk bevallen en dan is een deken inderdaad niet handig.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:29

Wacht nog 2 weken, het weer zal echt gaan omslaan
Ik zit met hetzelfde probleem, maar eind van de week zal het al + 6 worden buiten, en snachts net onder vriespunt. Normaal liggen de temp al een stuk hoger, dus het gaat goed komen. Ik zou nog even geduld hebben en dan zodra het beter wordt, eerst overdag deken eraf en dan later snachts ook zonder. Moet goedkomen...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:16

Ik ga als het niet meer vriest mijn winterdeken vervangen door een zomer deken en als het veulen er is gaat die er ook af. Mijn merrie was niet egschoren, maar heeft ook geen dikke wintervacht. Zo deed ik het vorig jaar ook en dat ging prima.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:31

Als je het paard geschoren hebt en ze zit zo dun in de vacht zou ik persoonlijk ervoor kiezen het deken op te laten en maar het beste ervan hopen. Misschien kan je de singels zo veranderen dat ze breken als het veulen erachter zou blijven hangen?

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 13:41

Ze is maar een keer geschoren heel vroeg van de herfst. En daarna heeft ze gewoon weer een dikke vacht gekregen haren van een cm of 2,5. Maar 2 weken geleden is ze begonnen met uitharen. En nou heeft ze alleen nog maar een donsvacht!!

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:36

Deken oplaten en alleen de bilriemen verwijderen. Niks aan de hand.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:44

Nee, ik zou ook niet weten waarom je de deken af zou halen. Zorg dat de singels niet te los hangen en inderdaad geen bilkoorden aan de deken laten. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Nu de deken afhalen en het paard kou laten lijden is helemaal geen oplossing.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers