Neusriem probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Neusriem probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 12:59

Het wordt zolangzamerhand echt een probleem... de neusriemen bij Piropo en zijn reactie daarop.
In Spanje is hij altijd met een hoge neusriem gereden...( hij is ingereden met de stalen neusriem.)
Nou is hij altijd behoorlijk onrustig in de aanleuning, bijt veel op het bit maar probeert ook constant zijn mond open te doen, het is ons echter opgevallen dat hij dit het ergst doet bij een lage neusriem, net of hij dan een soort stress van krijgt, constant voel je hem zijn mond open doen (voor zover mogelijk dan) en wanneer je halt houd gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat dan weer als een gek naar beneden. Been geven, ophouding maken, niets doen, enz geven geen verandering.

Bij de dubbele neusriem is het soms iets beter, hij vecht wel tegen de sperriem eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Vaak gooi ik die sperriem er af en dan is hij wat rommelig met het losrijden maar als hij eenmaal "erbij" is dan zijn de problemen wel minder.

Mijn vraag is nu dus: Wat kan ik hier nou aan doen, en is er wel wat aan te doen?
Starten mag toch niet met een Engelse neusriem? en zou het aan het bit kunnen liggen?
Hij is dus met stang ingereden, en loopt bij mij op een enkelgebroken trensje.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:04

je mag met alleen een hoge neusriem rijden (dus zonder sperriempje), maar dan mag er geen lusje aan de neusriem zitten (waar normaal het sperriempje door gaat). Dat zou ik dus voorlopig proberen.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:07

Zo heb ik ook met mijn dravermerrie wedstrijden gereden, ik had speciaal daarvoor bij de ruitersportzaak het lusje laten verwijderen, nooit een opmerking van de jury gehad.

Extremely rare and Beyond Compare

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:24

je hebt ook een neusriem met elastiek te koop, misschien reageert ie daar goed op??? Of probeer eens een dubbelgebroken trens, die is zachter dan een enkelgebroken bit en geeft minder druk op de lagen. Misschien is het anders een tip om je paardje naar de tandarts te laten gaan, want misschien heeft hij wel last van zijn tanden.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:26

Lielle schreef:
je mag met alleen een hoge neusriem rijden (dus zonder sperriempje), maar dan mag er geen lusje aan de neusriem zitten (waar normaal het sperriempje door gaat). Dat zou ik dus voorlopig proberen.


hoe bedoel je niet met sperriempje ????

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:00

Engelse neusriem zonder lusje mag inderdaad *LOL*

Ik heb zelf ook zo'n knager en mond opengooier, maar die van mij reageert juist fijner op een lage neusriem *LOL* Al knarst hij nog steeds als hij nijdig wordt en niet harder mag in de springles Bloos (vinden mijn mederuiters en instructeur leuk Tong uitsteken Lekker herriemaken en constant mond open proberen te krijgen, wat dan weer niet lukt...meer herrie etc. Haha! )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:11

Ik heb een boek (Ontspannen paardrijden) en daar staat in dat een lage neusriem de ademhaling zwaar belemmert! Dus daarom doet ie misschien zo raar als hij een lage neusriem om heeft!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:15

Zelf heb ik het sperriempje maar ook de neusriem redelijk los zitten bij Kawa
Ik merk bij hem als het vaster zit hij het niet als prettig ervaart.
Omdat hij een tijd geleden zijn neus kapot had, net waar de neusriem overheen ging, reed ik maar zonder, en daar merkte ik ook niets van.
Dus als ik jou was zou ik dus lekker zonder sperriem rijden.

En met een hoge neusriem mag je gewoon starten.
Wel zonder het lusje, want met lusje blijft het volgens de regels een gecombineerde neusriem.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:24

Afbeelding

dit is een hoofdstel met sperriempje...dit zie ik heeeel veel, dit mag wel op wedstrijden maar wat mag niet Verward ik vat t even niet een lusje enz waar hebben jullie het over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:29

Afbeelding
dit mag dus wel. een hoge neusriem
Ook met een gewoon bit, dus niet perse stang en trens.

Als je nu van jou voorbeeld, de gekombineerde hoofdstel de sperriem eruit haalt.
Blijft dat lusje zitten waar de sperriem door gaat.
Dat mag dan volgens de regels niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:34

even van hippix geleend ( www.hippix.nl)

Afbeelding
Deze zijn allemaal toegestaan op wedstrijden.
Alleen de stang en trens pas vanf de Z
De rest dus vanaf de B

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:44

Ja, alleen wat is nou niet toegetsaan ? Want daar hebben ze het ook over ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:46

de gekombineerde neusriem, waar je dan mee rijd zonder de sperriem (dat onderste riempje)
Dat mag niet.
Want je hoofdstel moet in de ring compleet zijn.
En een gecombineerde neusriem zonder sperriem is niet comleet.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:48

runningkawa schreef:
Afbeelding
dit mag dus wel. een hoge neusriem
Ook met een gewoon bit, dus niet perse stang en trens.

Als je nu van jou voorbeeld, de gekombineerde hoofdstel de sperriem eruit haalt.
Blijft dat lusje zitten waar de sperriem door gaat.
Dat mag dan volgens de regels niet.


Oohw zo ja dat wist ik ik dacht dat jullie het over iets anders hadden Maarre over zo,n sperriempje hea....belemmerd dat de ademhaling Verward

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 19:52

Citaat:
je hebt ook een neusriem met elastiek te koop, misschien reageert ie daar goed op??? Of probeer eens een dubbelgebroken trens, die is zachter dan een enkelgebroken bit en geeft minder druk op de lagen. Misschien is het anders een tip om je paardje naar de tandarts te laten gaan, want misschien heeft hij wel last van zijn tanden.


Die met elastiek kan ik idd eens proberen. Een dubbelgebroken bit heb ik maar daar wordt hij helemaal gek van en houdt hij zijn hoofd helemaal niet meer stil Verward
En aan zijn tanden ligt het niet want hij wordt regelmatig nagekeken Knipoog en heeft eigenlijk nooit haken oid.

Citaat:
Ik heb een boek (Ontspannen paardrijden) en daar staat in dat een lage neusriem de ademhaling zwaar belemmert! Dus daarom doet ie misschien zo raar als hij een lage neusriem om heeft!


Maar ik heb de neusriem expres al vrij los zitten dus de ademhaling wordt volgens mij niet belemmerd.. en hij doet het ook bij een gecombineerde neusriem.

Citaat:
Zelf heb ik het sperriempje maar ook de neusriem redelijk los zitten bij Kawa
Ik merk bij hem als het vaster zit hij het niet als prettig ervaart.
Omdat hij een tijd geleden zijn neus kapot had, net waar de neusriem overheen ging, reed ik maar zonder, en daar merkte ik ook niets van.
Dus als ik jou was zou ik dus lekker zonder sperriem rijden.

En met een hoge neusriem mag je gewoon starten.
Wel zonder het lusje, want met lusje blijft het volgens de regels een gecombineerde neusriem.


Ja ik heb het dus ook al heel los zitten.. idd wanneer het vaster zit reageert hij nog heftiger (en vast is bij mij niet zo heeel vast Haha! )

Ik ga idd maar eens opzoek naar een Engelse neusriem!
Bedankt voor de adviezen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 19:55

Meryl"]
[quote="runningkawa schreef:
Afbeelding
dit mag dus wel. een hoge neusriem
Ook met een gewoon bit, dus niet perse stang en trens.

Als je nu van jou voorbeeld, de gekombineerde hoofdstel de sperriem eruit haalt.
Blijft dat lusje zitten waar de sperriem door gaat.
Dat mag dan volgens de regels niet.


Oohw zo ja dat wist ik ik dacht dat jullie het over iets anders hadden Maarre over zo,n sperriempje hea....belemmerd dat de ademhaling Verward
[/quote]

Nee de lage (africhtings neusriem) kan de ademhaling belemmeren.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:58

FF bijvoegen.
Het enige probleem bij Kawa met zadelmak maken was een hoofdstel indoen.
En hij was enorm bang van het bit.
En nam geen enkele aanleuning.
Voor hem was ongebroken bit het prettigst.
Al dat gewiebel in zijn mond vond hij maar eng.
Helaas was ik toen niet op de hoogte van de bitten regels en werd mij veelvoudig gezegd dat ik daarmee niet mocht starten.
Dus heb ik hem toch maar veel op de dubbel gebroken gereden.
Nu na jaren gaat dat goed, maar als ik toen geweten had dat ik met een ongebroken trens mocht rijden, waar hij meer vertrouwen in had, had ik dat zeker blijven doen


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 20:01

runningkawa schreef:
FF bijvoegen.
Het enige probleem bij Kawa met zadelmak maken was een hoofdstel indoen.
En hij was enorm bang van het bit.
En nam geen enkele aanleuning.
Voor hem was ongebroken bit het prettigst.
Al dat gewiebel in zijn mond vond hij maar eng.
Helaas was ik toen niet op de hoogte van de bitten regels en werd mij veelvoudig gezegd dat ik daarmee niet mocht starten.
Dus heb ik hem toch maar veel op de dubbel gebroken gereden.
Nu na jaren gaat dat goed, maar als ik toen geweten had dat ik met een ongebroken trens mocht rijden, waar hij meer vertrouwen in had, had ik dat zeker blijven doen


Kijk dat heb ik dus ook in mijn hoofd gehad, hij is namelijk jaren lang op een Spaanse stang gereden en op een Stang en Trens...
Zou hij idd dat gewiebel in combinatie met een sperriem/lage neusriem soms heel eng kunnen vinden?
Hij heeft naar mijn weten geen angst voor het bit, doet altijd heel rustig en zonder angst zijn mond open en schuimt en knabbelt erop.. maar je haalt wel een punt aan waar ik ook overna gedacht heb..
Een ongebroken trens... is dat eigenlijk net zo "vriendelijk" als een gebroken trens?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:16

of ze het als prettig ervaren is per paard verschillend.
Kawa vond het dus veel fijner.
En ik heb het bij meer gevoelige monden geprobeerd, die het ook prettiger vonden.
Ik had trouwens soort gelijk bit. ASlleen zonder appelsmaak
Afbeelding

ik heb het ook eens bij een paard geprobeerd dat wel gewone aanleuning had. Maar die liep er erg slecht op.
Het was eigenlijk ook niet de bedoeling om hem ermee te rijden, maar de eigenaar van dat paard zei dat hij alle spullen in de auto had liggen toen we naar concours gingen.
Maar hij had per ongeluk het verkeerde hoofdstel erin gelegd.
Dus dan maar het parcours in met Kawa's hoofdstel.
Hij was wel netjes rond, maar ik merkte dat hij het niet als prettig ervaarde.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 20:21

runningkawa schreef:
of ze het als prettig ervaren is per paard verschillend.
Kawa vond het dus veel fijner.
En ik heb het bij meer gevoelige monden geprobeerd, die het ook prettiger vonden.
Ik had trouwens soort gelijk bit. ASlleen zonder appelsmaak
Afbeelding

ik heb het ook eens bij een paard geprobeerd dat wel gewone aanleuning had. Maar die liep er erg slecht op.
Het was eigenlijk ook niet de bedoeling om hem ermee te rijden, maar de eigenaar van dat paard zei dat hij alle spullen in de auto had liggen toen we naar concours gingen.
Maar hij had per ongeluk het verkeerde hoofdstel erin gelegd.
Dus dan maar het parcours in met Kawa's hoofdstel.
Hij was wel netjes rond, maar ik merkte dat hij het niet als prettig ervaarde.


Hmm het is te proberen... alleen zullen die dingen wel weer niet erg goedkoop zijn Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:26

Misschien heeft een kennis er 1 om uit te proberen.
Of misschien doet die van jou het wel gewoon goed op een ijzeren

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:36

Ik heb alleen een africhtingsstang, maar als je die wilt proberen dan mag je hem lenen. Ongebroken trens heb ik alleen van rubber. Mag je ook best lenen als je er behoefte aan hebt hoor *LOL*
Verder gaat mijn bittenwinkel alleen niet...Haha! rijd eigenlijk altijd op een dubbelgebroken trensje Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:40

Voor mij is het helaas te ver om uit te lenen.
Maar mijn bitten winkel gaat ook niet verder dan bovenstaande bit.
2 dubbel gebroken bitten, 1 met plat tussen stukje, 1 met rond.
En een gewone enkel gebroken trens.

En dan sinds een tijdje stang en trens.
Maar daar heb ik nog helemaal niet veel mee gereden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 20:51

Jaaa Gemert - Den Helder is niet echt naast elkaar Haha!

Maar is een africhtingsstang hetzelfde als een ongebroken rubberen trens? want dan wil ik die wel even lenen van je Gomir? das lekker dichtbij Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:02

Die rubberen is een ongebroken trens en vrij dik dacht ik. Heb hem misschien twee keer gebruikt en is maat 12,5. Past pipo dat Verward
Die africhtingsstang is wsl 13 en is het K&K bit uit de Divozagids, de watertrensuitvoering.

Ik trouwens vrijdagavond van Guido Weijers gehoord dat er in Gemert in het theater een bord staat dat je je mobiel niet moet vergeten in te schakelen na de voorstelling...Kun je dat eens checken Kawa *LOL* Tong uitsteken
Het eerste wat ik dacht bij het plaatsje Gemert was trouwens: daar woont Kawa Bloos En Marieke_14(die was mee) vond meteen dat ik wel heel erg boktverslaafd was...Bloos
Maar ik ga off-topic *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Katyatje en 14 bezoekers