b rijbewijs wel zonder paard niet met?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

b rijbewijs wel zonder paard niet met?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:46

Oke we hoorden weer wat nieuws.. zaterdag met de trailer weggeweest met een b rijbewijs maar wel met een 1 paardstrailer die minder woog als de outo incl. paard en het totaal gewicht was minder dan 3500 kilo.. Maar nu hoorden we op de stal waar we heen gingen dat je met een b rijbeweis niet eens een paard in je trailer mocht hebben.. dat je alleen met een trailer mocht rijden zonder paard..is dit zo?? of mag het wel?



Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:07

nog eens keertje:

je mag met een B rijbewijs alleen een aanhanger trekken waarvan het maximaal toegestaan laadvermogen minder is dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Als die 1paards trailer dus minder MAG wegen dan je AUto mag je ermee rijden. Of er een paard in staat of niet maakt daarvoor dus NIETS uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:19

Lielle schreef:
nog eens keertje:

je mag met een B rijbewijs alleen een aanhanger trekken waarvan het maximaal toegestaan laadvermogen minder is dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Als die 1paards trailer dus minder MAG wegen dan je AUto mag je ermee rijden. Of er een paard in staat of niet maakt daarvoor dus NIETS uit.


thanks dat wilde ik dus weten....

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:21

Hoe zwaar is jullie auto en hoe zwaar de trailer+paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:36

outo 1100 kg trailer met paard ong 900 รก 1000 kg

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:38

Dan mag het wel!!!

Maar 900 a 1000 kilo is dat niet erg weinig voor een trailer+paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:44

1,5 paards trailer + slanke fjord....

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:47

Het gaat niet om het gewicht van je paard

Het gaat om het gewicht van de trailer plus zijn maximale laadvermogen
Stel trailer = 600 kilo en maximale laadvermogen is ook 600 kilo dan moet de auto dus zwaarder zijn dan 1200 kilo
Al zet je in deze trailer een minishetveulen van nog geen 50 kilo dan nog moet je auto zwaarder zijn dan 1200 kilo in dit voorbeeld.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:48

Pas op want een 1 1/2 paards weegt al snel rond de 550 kilo!!
Jouwn "slanke" fjordje moet dan beneden de 550 kilo wegen.
En je moet echt oppassen dat je dan niet boven de 1100 kilo uitkomt.

En dan moet het gewicht aanhanger + laadvermogen niet meer als 1100 kilo wegen!!
Kijk dus op je papieren van je trailer.
Als daar opstaat gewicht trailer 500 kilo
Totale gewicht max. 1200 kilo dan mag je inderdaad NIET rijden zonder E rijbewijs.
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 17-02-03 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:52

hmmmmm.... Het gaat dus om het laad vermogen niet om het gewicht van je paard... Oke... dan red ie t net niet vrees ik.. of net wel.. maar dan is het krap aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:03

Onze 1,5 trailer had een totaal gezamelijke massa van 1600 kg.
Die hebben we speciaal terug laten keuren tot 1200 kg.
Anders mochten wij ook niet met een lege trailer achter de auto

Voor jou zou het dan terug moeten naar 1100 kg

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:30

Die 'uitleg' van je stalgenoten gaat in zekere zin op als je je BE rijbewijs hebt. Dan gaat het niet meer om het papieren gewicht, maar om het werkelijke gewicht.
De bus van mijn vader mag 1600 kg trekken, ik heb m'n E dus ik mag best een 2 paardstrailer met een max. gewicht van 2000 kilo achter de auto hangen maar ik mag dan maar 1 paard inladen omdat anders de auto het niet kan trekken. Ik denk dat ze zoiets bedoelen.
Als je je E rijbewijs hebt, dan mag je dus best een zware aanhanger achter je auto hangen, maar het hangt van de specificaties van de auto af of je er ook nog wat in mag zetten. Maar in jullie geval is dat allemaal niet aan de orde.

Tenminste, zo zit het in elkaar dacht ik, om het makkelijk te maken...

Nulla tenaci invia est via

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:37

Het neemt natuurlijk niet weg dat je met je BE rijbewijs bepaalde vaardigheden leert die vooral met paard en wagen onderweg errug van pas kunnen komen, bv achteruitrijden. Een trailer incl paard koppel je niet even af als je verkeerd gereden bent (bijvoorbeeld). Ook optrekken en afremmen en bochten rijden leer je met je BE rijbewijs en dat is erg comformtabel voor je dier onderweg.
Ik wil dus eigenlijk aanraden om niet zelf met een trailer incl paard te gaan stunten als je alleen je B rijbewijs hebt. Het komt dan gewoon vaak aan ervaring en kunnen te kort.
Wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat je met alleen je B niet kunt rijden met een aanhanger, maar ik adviseer alleen.
Doe er je voordeel mee, Wiesje

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:47

Debo schreef:
hmmmmm.... Het gaat dus om het laad vermogen niet om het gewicht van je paard... Oke... dan red ie t net niet vrees ik.. of net wel.. maar dan is het krap aan...


dat stond dus in mijn eerste bericht ook al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:05

wat betreft de ervaring is geen probleem mijn vriend heeft genoeg ervaring hij heeft in het leger zijn rijbewijs gehaalt en toen met E er bij .. maar die heeft ie bij het verlengen er niet meer bij gekregen erg vaag...

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:57

Zonder E: kijkt men naar maximaal toelaatbaar gewicht. Of er wel of geen paard in staat is niet aan de orde.
Met E: dan kijkt men naar het werkelijke gewicht.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:07

Hier zijn al -tig topics over geweest. Ik zou zeggen: probeer de zoekfunctie eens.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers