Achterknie uit de kom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Achterknie uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 20:45

2 weken geleden had ik Michelle gelongeerd en ze had een paar gekke bokken gemaakt,ik ging even uit de bak met d'r wandelen(uitstappen) ,maar ze was zo fit ineens dus ff draven enzo... Maar ineens hoorde ik dat ze mega kreupel liep links achter,na een paar stappen ging het wel weer,maar toch nog een week goed opgelet,want in draf was ze nog best kruepelig...

Nu vandaag ging een meisje op d'r naar buiten en ik ernaast fietsen,nou lekker stukkies gedraafd en gegaloppeerd enzo ging allemaal goed ze had er hardstikke zin in,maar toen net op de trugweg in draf schoot ze ineens door d'r linkerachterbeen,het was zo'n raar gezicht,zomaar ineens in de draf kon ze ineens haast niet meer lopen..

Ze kon er gewoon absoluut niet op leunen , dus ik haast de boerderij gebeld,ik was behoorlijk bang dat het wat ernstigs zou zijn.

Maar gelukkig na een paar minuten kon ze er ineens weer op staan en liep ze weer best goed verder in de stap,maar de draf ging absoluut niet...
Heel het eind(half uur ongeveer) terug gestapt ernaast.

Wat kan dit zijn?
Ze kan absoluut niet ergens in hebben getrapt en het was ook geen onregelmatig gebied.

Het leek echt of het uit de kom schoot ofzo ? Kan dat?


PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:45

k weet niet of ie uit de kom schoot maar die zal vast dan niet meer terug in de kom zijn geschoten ik denk als je het niet meer weer dat je die dierenarts moet laten kijken

So close,
no matter how far.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 21:53

Volgens mij kan die best uit zichzelf terugschieten.

Natuurlijk als het niet overgaat en het nog een keer gebeurd haal ik de arts erbij,maar ik vroeg me gewoon af of dit kon,omdat het er op lijkt.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:00

jah misschien wel maar ik denk dat je dat dan ook ECHT WEL ziet

So close,
no matter how far.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:43

Dat is zoals ik het hoor waarschijnlijk spieren/pezenwerk, dan slaat de knie op slot. Is het een jong paardje? Dan kan ze er nog overheen groeien met een goede training. En anders kan je een pees door laten snijden, misschien dat je met de zoekfunktie er wat meer over kunt vinden. Weet alleen de medische term daarvoor niet.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:29

knie op slot : patella fixatie

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:44

Tinkie schreef:
knie op slot : patella fixatie


Ja die zocht ik! Knipoog

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 11:40

Hoi bedankt voor de reaktie..Nee ze is al een jaar of 24 Boos!

Maar hoe kan dit gebeuren?Wat is de oorzaak ervan?

(het is natuurlijk niet zeker of het dit is he)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:56

Ik kende een welsh B waarbij dit ook gebeurd is. Alleen was dat een merrie van 3 jaar die in de stal was uitgegleden. Bij haar hebben ze een pees moeten doorsnijden om de knieschijf weer op zijn plaats te krijgen.
Haar been zat echt muurvast en sleepte maar wat over de grond. De DA kreeg de knieschijf handmatig niet meer terug, waarna is overgegaan tot het doorsnijden van een pees.
Het dier mocht daarna wel bereden worden, maar alleen recreatief en niet springen.

* To Belg, or not to Belg *

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:56

Paarden kunnen hun been "op slot" zetten. Door de knie vast te zetten is het hele been niet meer te buigen en kunnen ze staande wat (licht) slapen/doezelen.
Dit is hetzelfde wat er tijdens het rijden gebeurt.Alleen is het dan dus niet helemaal gecontroleerd.
Het kapsel waar de knieschijf inzit vormt een lus die over het benige einde van het heupbeen valt. Door de bovenbeenspieren (M. quadriceps femoris) aan te spannen en het been iets te draaien komt de knieschijf weer vrij.
Het wordt vaak gezien bij jonge paarden (1-3 jaar), waarbij het skelet nog onvoldoende bespierd is. Dan is het in conditie brengen vaak al voldoende om het niet meer te laten gebeuren.
Ook kan het helpen om de stand van de voet (en daarmee het been) iets te veranderen.
In het uiterste geval kan er overwogen worden de pees die de lus vormt door te halen waardoor het been niet meer op slot kan.

Het beste is om een DA hier naar te laten kijken. Dan weet je of dit het geval is en wat dan het beste gedaan kan worden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Korleon

Berichten: 1538
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:57

Mijn pony gebruikt zijn achterbenen al niet meer doordat hij een klap van Ilone had gehad, maar dat weten ze ook niet wat het is! dus ik zal zeggen succes!

Echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein
Vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 20:41

Korleon schreef:
Mijn pony gebruikt zijn achterbenen al niet meer doordat hij een klap van Ilone had gehad, maar dat weten ze ook niet wat het is! dus ik zal zeggen succes!

Huh?Ik begrijp je reaktie niet,wat heeft dat met een uit de kom geschoten knie te maken dan ?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:00

Kan ook zijn dat de kniebanden te lang of slap zijn daardoor heeft de knieschijf de ruimte om eruit te schieten en meestal gaat hij ook vanzelf weer terug.
Ze kunnen operatief de banden inkorten.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=


Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:47

iom de hoefsmid is er met beslag ook nog wel het eea aan te doen. Goeie hoefsmid zet er dan achter ander beslag op. Pony bij ons aan de vereniging had dat en daarna ging het goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, ryukapple, Trendiction en 4 bezoekers