Alweer een vraag over droes:voor de kenner:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Alweer een vraag over droes:voor de kenner:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 22:51

Hoe lang blijfen de uitvloeiselen uit neus en kaak besmettelijk?Ik bedoel:stel je ontsmet je handen en schoenen, maar iemand rijd met de tractor door de wei, en een paar dagen later weer door een andere wei.
Als het uitvloeisel uit neus of kaak op de grond terecht komt, hoe lang is het virus daar in leven?
Heeft zonlicht of vrieskou nog enige invloed?
Nog een vraag: ik ben van mening dat droes spontaan uit kan breken bij paarden met weinig weerstand die buiten in kou en/of regen staan. Klopt dit?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:09

Ik kan alleen antwoord geven op je 2e vraag.
Die klopt idd, vooral jonge paarden met weinig weerstand krijgen droes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 12:51

ik heb gehoord dat de uitvloeiselen na een paar uur niet meer of minder besmettelijk zijn, omdat de bacteriƫn of het virus (wat is het eigenlijk) buiten een lichaam geen lang leven heeft....

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:53

hmmm wat is droes Verward

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:05

mijn fjord heeft verleden jaar heel erg droes gehad,en bij hem heeft het zeker 3 maanden geduurd voordat het over was.hij is er toen bijna aan onderdoor gegaan.hij had constant 40 gr. koorts en die uitvloeisels heeft hij ook al die tijd gehad.het is heel besmettelijk want er was 1 paard die het toen mee gebracht had,de mijne was de eerste omdat hij de jongste was, de oudere paarden volgden korte tijd later.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:33

Droes wordt veroorzaakt door een bacterie, Streptococcus equi equi. Is dus niet een virus.
De bacterie kan vanuit pus op de grond een week of 6 overleven. Het is wel gevoelig voor zonlicht en desinfectantia. Dus in mooi zonnig weer is hij al veel sneller niet meer infectieus.
Paarden worden door onderling contact besmet, door mensen die (ongemerkt) pus overbrengen, maar wat ook een bron is: een gemeenschappelijke drinkbak. Daarin kan de bacterie lang blijven zitten.
Jonge paarden en paarden met weinig weerstand zijn gevoelig voor droes. Wat betreft spontaan uitbreken, de paarden moeten wel ergens in contact komen met de bacterie. Dat is vaak moeilijk om te achterhalen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 22:31

Jantien schreef:
Droes wordt veroorzaakt door een bacterie, Streptococcus equi equi. Is dus niet een virus.
De bacterie kan vanuit pus op de grond een week of 6 overleven. Het is wel gevoelig voor zonlicht en desinfectantia. Dus in mooi zonnig weer is hij al veel sneller niet meer infectieus.
Paarden worden door onderling contact besmet, door mensen die (ongemerkt) pus overbrengen, maar wat ook een bron is: een gemeenschappelijke drinkbak. Daarin kan de bacterie lang blijven zitten.
Jonge paarden en paarden met weinig weerstand zijn gevoelig voor droes. Wat betreft spontaan uitbreken, de paarden moeten wel ergens in contact komen met de bacterie. Dat is vaak moeilijk om te achterhalen.

De bacterie uit pus op de grond 6 weken overleven???Hier schrik ik van!!!!
Betekend toch dat je geen paarden meer in het debetreffende weiland kan plaatsen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:17

Ik denk dat dat wel meevalt.
Door zonlicht zijn ze veel eerder kapot, paarden die een infectie door hebben gemaakt hebben immuniteit opgebouwd.
Maar de wei leeg laten voor paarden die nog niet geinfecteerd zijn is geen gek idee.

Wel is het veel belangrijker dat je oppast voor overbrengen van pus via paarden, jezelf of harnachement.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:17

je pony blijft in ieder geval de bacterie 2 maanden na dat hij genezen is bij zig houden en als de uitvloeing uit zn neus bijna over is blijft ie af een toe iets hoesten, hier tegen kan je hem spliterten geven komt het een paar dagen goed los en daarna stopt het hoesten en snotteren wel voorlopig uitkijken met andere paarden. maar dat wist je denk ik ook zelf al