Fjord aan de teugel met kin op de borst?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Fjord aan de teugel met kin op de borst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 13:11

Gisteren had ik priveles met Pjelk en toen zei mijn instructeur dat ik hem echt HEEL diep moet laten lopen. Echt met zijn kin op zijn borst. Dit is omdat hij een korte nek heeft en anders niet echt inbuigt terwijl ik altijd dacht dat een paard met zijn hoofd op de loodlijn hoort te lopen Verward . Hoe denken jullie hierover? En hoe zal dit beoordeeld worden in een B proef?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:13


Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:57

Ik vind het eigenlijk een beetje raar. Fjorden zijn nou niet echt dressuurpaarden. Nicoline heeft ook een korte nek, maar ik ga haar niet heel diep rijden. Volgens mij lijkt het beter als je fjord ontspannen loopt en niet helemaal op de loodlijn, dan met zn nek in de krul...
Maarja, dat is mijn mening.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:02

Met de kin op de borst "OMDAT de hals zo kort is" kan nooit goed zijn!
Om een korte hals zo goed mogelijk te verbeteren zou ik altijd duidelijk van achter naar voor blijven rijden en op die manier proberen de hals steeds verder uit teleggen. Dan kan hij best in het begin wat voor de loodlijn blijven maar dat komt wel in orde naarmate hij nageeflijker wordt.
Dat zal misschien bij je fjord nog niet zo heel erg meevallen maar dat is wel de manier waarop je hem naar mijn idee moet trainen.

Daar komt nog eens bij dat je je fjord wel super aan het been moet hebben om te voorkomen dat hij niet gaat hangen wanneer je hem met de kin naar de borst rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:40

Ik ken de bouw van jouw Fjord niet, en weet ook niet hoe hij loopt. Voor de MEESTE Fjorden (!) geldt dat ze onvoldoende ruimte achter de kaaklijn hebben voor een optimale dressuurhouding, en dat ze vaak (!) veel te veel op de voorhand lopen. Met de kin op de borst laten lopen verhelpt beide problemen bepaald niet.

Maar wat ik een beetje vreemd vind, is dat je nu eigenlijk aan ons vraagt of jouw instructeur niet een beetje getikt is Haha! Waarom vraag je je instructeur niet om verdere uitleg, en ga je als die uitleg je niet aanstaat, een goede discussie met 'm aan?
Overigens moet ik je er wel op wijzen dat je in een training vaak dingen doet of meeneemt die je in een proef niet wilt zien, of hoeft te laten zien. Die dingen hebben dan een soort van "hoger doel" Kijk bijvoorbeeld maar naar laagdieprond rijden, dat doe je in een proef ook niet.

Dus als dit bericht uit twijfel richting je instructeur is: praat met hem/haar!!!! Heb vertrouwen in degene die jou op een hoger level moet zien te krijgen. Als je dat niet kunt of hebt: verder zoeken!

Als dit topic er is om alleen maar meningen te verzamelen, onthou dan dat wij de bouw en africhtingsgraad van je paard niet kennen, en dus totaal niet kunnen beoordelen of dit wel of niet goed is. Ter verduidelijking en om heldere antwoorden te krijgen, zou je evt. foto's van die situatie kunnen plaatsen, maar dan moeten die maar net op dat moment geschoten zijn.....

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:48

bekijk de topic 'de loodlijn ' maar eens die ik startte. als je die doorworstelt hebt, wordt al heel snel duidelijk dat: kop tegen de borst rijden niet zo bepaald gewenst is

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:39

Dat blijkt juist niet uit dat topic kattebeest. Met wedstrijd is het niet gewenst, met training KAN het een bepaald nut hebben... Dat is wat er uit dat topic kwam...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:19

heyy
ik denk dat je geen een paard met zijn kin op zijn borst moet rijden,
bij mijn pony hebben ze dat ook gedaan en daar hebben ze juist het omgekeerde mee bereikt, ze heeft helemaal geen spieren, en om die eraan te rijden is toch behoorlijk moeilijk, dus ik zou het nooit doen!!
het is gewoon niet goed!, je kan hem wel diep rijden, maar met zijn kin op zijn borst, nee!
groetjes claudie

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:31

Ik zou het aan je instructeur vragen. Het kan ook zijn, dat hij/zij het zo gezegd heeft om je iets duidelijk te maken. Misschien omdat het resultaat nog niet genoeg was. Tegen mij is dat ook zo gezegd, maar het was een streven tijdens het rijden. Tegen de tijd, dat het lukte was het doel alweer veranderd. Je instructeur heeft je misschien net zoals de mijne duidelijk willen maken, dat ie echt heel diep moest lopen. Voor je gevoel met de kin op de borst. Als je het wilt weten moet je het gewoon aan hem/ haar vragen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 19:06

De man die me dit advies geeft geeft om de paar week les bij ons maar als ik weer les van hem heb zal ik hem om wat meer uitle vragen. Ik weet niet zo goed of de bouw van mijn Fjords hals geschikt is om aan de teugel te lopen ja of nee. Wel weet ik dat ij goed aan mijn been is en dat ik hem zo kan rijden dat hij heel licht in mijn hand is. In de training rijd ik niet heel diep. Wel iets achter de loodlijn maar zeker niet met de kin op de borst. Ik ga de komende tijd wel gewoon verder zoals ik het al deed en zal zoals ik al zei als ik weer les heb de instructeur om een nadere uitleg vragen. iig bedankt voor de reacties.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:40

Misschien is dat idd het handigst ja... We horen het wel als je het aan die instructeur hebt gevraagd he Haha!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:55

ik rij zelf volgens het LDR systeem en ik ben er een groot voorstander van. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ieder paard dus volgens die methode kunt rijden. Een Fjord lijkt me ook absoluut niet geschikt om op die manier te gaan rijden gezien de anatomie van een Fjord.
Daar komt nog bij dat je in het LDR systeem je paard best heel ver achter de ll mag instellen, maar voorwaarde is dan wel dat je paard helemaal los van de hand blijft waarbij je paard actief blijft ondertreden. Zodra je continue druk op je teugels moet zetten heet het niet meer LDR maar gewoon 'in de krul getrokken'

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:08

Mijn Fjord kan nageeflijk lopen/ aan de teugel, net hoe je het wilt noemen. Punt is dat het bij Fjorden wat meer moeite en doorzettingsvermogen Huilen kost, doordat ze inderdaad wat minder ruimte in hun hals hebben, maar het kan wel degelijk. Je moet alleen zelf wel wat doorzettingsvermogen hebben. Het LDR is voor een Fjord niet geschikt(ontaardt vaak in ïn de krul trekken) , wat veel beter werkt is het van achter naar voor rijden, dus goed aan je been zijn, naar je hand toerijden.En dan niet stiekem toch zijn hoofd omlaag zitten frunniken, omdat het te lang duurt. En nee......dat gaat inderdaad niet in 1 keer goed, maar bij welk paard wel? Verward
Inmiddels lopen wij er L2 met winstpunten tussen de paarden mee, dus het zal wel goed zijn Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sakura789 en 31 bezoekers