KI of Natuurlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38494
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

KI of Natuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 00:44

Als je mocht kiezen wat zou je doen en waarom?

Ben je een Bokker of een Jokker....



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:49

KI. Veiliger voor hengst en voor merrie. Veel rustiger voor de merrie. Minder kans op infecties....inseminatie op het moment van de eisprong. Als ik zou mogen kiezen...alleen nog maar KI.

Nu is mijn merrie niet allergisch voor de verdunningsvloeistof van de sperma. En tot nog toe alleen met levend sperma geinsemineerd. Maar het was met een keer raak...en een kanjer van een veulen....

Je suis Charlie.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 02:44

Er gaat in principe niets boven de natuur. Tenslotte is een en ander ervoor gemaakt om zo te functioneren. KI is een noodzakelijk kwaad........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:06

Bij zo'n natuurlijke dekking gaat er er helemaal niet zo vriendelijk aan toe. Ik sluit me bij Cassidy aan, er gaat niets boven KI.
Op de stal waar ik sta wordt er ook geinsemineerd met levend sperma. De merrie wordt in de opvoelbox gezet, hengst springt op het fantoom en daarmee wordt de merrie geinsemineerd. Heel veilig en hygienisch.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:11

voor mijn paard KI om de redenen die Cassidy noemt. We hebben 2 merries laten insemineren, meteen raak, en ik heb wat Real life dekkingen meegemaakt. Merrie en hengst geblesseeerd, geen veulen. KI dus.

Maar voor mezelf Extreme duivel

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:08

Lielle schreef:
Maar voor mezelf Extreme duivel


Huh?? Bij jou in de slaapkamer dus gelukkig alleen natuurlijke dekkingen??? Haha! Gelukkig maar............ Lovers .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:39

fabienne schreef:
Er gaat in principe niets boven de natuur. Tenslotte is een en ander ervoor gemaakt om zo te functioneren. KI is een noodzakelijk kwaad........


Mee eens.. maar dan ook echt op de natuurlijke manier: dus merrie in de wei, hengst er bij in.

Dat kan meestal niet - dus dan maar KI.
Zo heb je ook minder kans op blessures, baarmoederontstekingen, enz.
Bovendien meer keus, we fokken toch allemaal met hengsten die aan de andere kant van Nederland (of zelfs er buiten) staan?
Ik vind het ook praktischer, rijd liever een paar keer met m'n merrie naar de hengstenboer dan dat ik iedere keer weer dat spektakel op m'n erf heb (of met m'n merrie naar de hengst moet).

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:59

Tja, bij pony's wordt er nog weinig met KI gewerkt.
Maar tot nu toe heb ik nog nooit problemen met het dekken meegemaakt.
En tot de KI "ontdekt" werd, ging het natuurlijk dekken ook meestal goed...

Dit jaar laat ik 1 merrie idd bij de hengst in de wei, de andere wordt wel aan de hand gedekt.
Goed schouwen en dan weet de hengst beter dan welke DA dan ook of de merrie gedekt kan worden.

En ik laat de merries altijd bij de hengstenhouder staan tot ze drachtig gescand zijn. Dan maakt het voor mij niet uit of ik ver moet rijden naar een hengst. Nederland, België en Duitsland is best te doen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:12

FlyingHigh"]
[quote="Lielle"]
Maar voor mezelf Extreme duivel
[/quote]

Huh?? Bij jou in de slaapkamer dus gelukkig alleen natuurlijke dekkingen??? Haha! Gelukkig maar............ Lovers .
[/quote]

[quote="Ods schreef:
Als je mocht kiezen wat zou je doen en waarom?


er stond nergens dat de vraag op paarden sloeg *LOL* Extreme duivel Schijnheilig

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:58

Aan de ene kant wordt er gezegd dat KI rustiger en veiliger is voor de merrie.
Vaak is dat wel zo, maar bijvoorbeeld bij Jeddah niet. Die is onder verdoving niet eens makkelijk op te voelen, heeft er heel veel stress van.
Terwijl ze bij de natuurlijke dekking (aan de hand) rustig bleef staan.

En het ligt imo ook heel erg aan de (opvoeding van) de hengst.
Als een hengst zich netjes gedraagt kies ik denk ik voor natuurlijk...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:04

Ik ga ook voor KI. Ik heb 1 keer een natuurlijke dekking gezien, en dat ging er behoorlijk hard aan toe!! Maar wel merrie gekluisterd enz. Dus niet samen in weiland Haha!

Verder heb ik meerdere keren bij KI gekeken en geholpen en dat ging gewoon super. Lekker rustig en ontspannen. Maar dit waren wel merries die al meedere keren een veulen hadden gehad, misschien dat ze daarom wel rustig waren.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:13

MarijeR schreef:
En ik laat de merries altijd bij de hengstenhouder staan tot ze drachtig gescand zijn. Dan maakt het voor mij niet uit of ik ver moet rijden naar een hengst. Nederland, België en Duitsland is best te doen.


Al het goed gaat.. heb zelf een keer merrie tijdje bij de hengstenhouder gehad - slechte ervaringen. Paard kwam er vrijwel niet uit (terwijl dat wel de afspraak was, ik heb er zelfs extra voor betaald), kwam terug met schimmelinfectie en ze werd daar (tot overmaat van ramp) niet goed hengstig. Totdat ze weer thuis was....binnen twee dagen hengstig - en drachtig!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:22

Als je een hengstige merrie laat kiezen kiest ze heus niet voor die vent met dat rietje.........ze zal echt wel de hengst op zoeken, dat is nou eenmaal de natuur van het beestje. Als een merrie niet wil laat ze dat duidelijk blijken naar de hengst toe. Het probleem is ook weer hier dat mensen het willen bepalen. Ik begrijp dat de merrie gekluisterd moet worden om de hengst te beschermen, maar ik vind dat de merrie alleen gedekt mag worden als ze echt aangeeft dat het zover is.

KI is door mensen uitgevonden en bedacht. In theorie klopt het allemaal prachtig, maar hiermee schakel je vele factoren die in de natuur een subtiele rol spelen bij de dekking helemaal uit!

Als bij natuurlijk dekken de veterinaire begeleiding even goed zou zijn als bij KI, zou het percentage wat drachtig wordt bij natuurlijk dekken waarschijnlijk hoger liggen.

Natuurlijk heeft KI voordelen, vooral ter voorkoming van vervelende dekinfecties e.d., en de vrijheid om te kiezen voor hengsten die wat verder weg staan.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:09

Kendra"]
[quote="MarijeR schreef:
En ik laat de merries altijd bij de hengstenhouder staan tot ze drachtig gescand zijn. Dan maakt het voor mij niet uit of ik ver moet rijden naar een hengst. Nederland, België en Duitsland is best te doen.


Al het goed gaat.. heb zelf een keer merrie tijdje bij de hengstenhouder gehad - slechte ervaringen. Paard kwam er vrijwel niet uit (terwijl dat wel de afspraak was, ik heb er zelfs extra voor betaald), kwam terug met schimmelinfectie en ze werd daar (tot overmaat van ramp) niet goed hengstig. Totdat ze weer thuis was....binnen twee dagen hengstig - en drachtig!
[/quote]
Waar ik de merries laat dekken, staan ze alleen tijdens de hengstigheid op stal. De rest van de tijd (na het dekken tot het scannen) lopen ze gewoon tussen hun eigen merries en veulens in de wei. En als mijn merries een veulen bij zich hebben, komen ze ook regelmatig buiten op een eigen stuk weiland.
Maar ik weet ook wel dat dit niet bij iedere hengstenhouder zo gaat.

En het kluisteren van de merrie bij het dekken is ook meestal niet nodig. Als er maar voldoende tijd wordt genomen voor het schouwen.
Bij mijn eigen merries is er ooit 1x een merrie gekluisterd toen ze een jong veulen aan de voet had (dat ze wilde beschermen), als ze echt goed hengstig zijn, is het niet nodig.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:24

Je moet een verschil maken tussen ponnies en sportpaardenfokkerij denk ik. In de huidige sportpaardenfokkerij zijn de hengsten zo kostbaar dat alleen daarom het natuurlijk dekken een te groot risico is.
Daarnaast lopen veel hengsten in de sport en zouden sommige hengsten nooit de aantallen merries kunnen bedienen die zij tegenwoordig drachtig moeten maken. Verder is uit oogpunt van overdraagbare ziektes, die aanvankelijk de reden was voor het instellen van KI, deze manier te verkiezen.
Voorbeeld zijn hengsten die in Amerika staan en stonden zoals het Trakehner dressuurpaard Peron en meer recentelijk Contango die voor de fokkerij verloren zijn door CEM.

Om de natuur zo dicht mogelijk te benaderen is een schouwhengst op stal heel gemakkelijk.
Of de merrie echt voor de natuurlijke dekking zou kiezen betwijfel ik, ik heb er nog nooit een echt vrolijk van zien worden. Het was meer een noodzakelijk kwaad, dat min of meer stoicijns wordt verdragen omdat het nu eenmaal bij hoort.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 16:15

Ik ben zelf voor K.I
Rustiger voor de merrie
Minder kans op infecties .
En als zo'n merrie iederjaar word gedekt, vind ik het ook niet fantasties voor de rug van zo'n merrie
Het gaat overigens vrij ruig, en dan ben ik dus voor K.i ook om beschadigen aan beide paarden te voorkomen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 16:24

ik ben zelf voor natuurlijke dekking, ook omdat mijn ene merrie door KI niet drachtig word wegens allergie op dat verdun spul.

als je een beetje goed ebegelijding hebt hoeft het helemaal niet ruw of zo eraan toe te gaan.
voor de veiligheid, ziektes etc is KI natuurlijk een uitkomst.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Donja

Berichten: 5593
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:38

Natuurlijk!!
Ik kan begrijpen dat de meest 'kostbare'hengsten en merries gespaard worden en er dan KI wordt toegepast, maar verder zou ik altijd natuurlijk willen (voor mijn paarden dan, alhoewel, zelf heb ik ook nog nooit aan KI gedaan ).
Ook als de hengst aan de ene kant van het land staat en de merrie aan de andere, .. tja dan is Ki ook een uitkomst.

Mocht mijn hengst worden goedgekeurd, dan is hij voornamelijk natuurlijk beschikbaar en indien gewenst eventueel via KI (stel dat iemand aan de nadere kant van nederland hem voor zijn merrie wil gebruiken )

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:40

Als ik het Dennis moet vragen word het Natuurlijk Knipoog .
KI is inderdaad minder heftig. Maar of het echt rustiger is voor een merrie weet ik niet. Ze moet wel iedere keer naar een KI station en word wel een paar keer geinsemineerd.
Voorlopig heb ik geen merrie, en enkel Dennis die voor natuurlijk kiest(en de verhouding VA kosten en dekgeld staat niet in verhouding bij hem).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:56

Ik dacht altijd dat er bij Shetjes helemaal geen KI mogelijk is? Dus Dennis kan gerust zijn, hij zat natuurlijk moeten (blijven) dekken...

Je suis Charlie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:24

wat ik mij bij KI versus natuurlijk dekken afvraag:

Wat zou de dekking kosten bij enkel natuurlijk dekken bij een paard (bijv. KWPN rijtipsch, dit ivm met alleen natuurlijk dekken bij veel ponyrassen, wat ik mij wer kan voorstellen ivm met de grote van de pony's)
Zou dit dan duurder worden?
of juist goedkoper?

Of het prettiger is voor de merrie... ik denk dat hier de meesten uit gaan van een "dwang" dekking.
Wat als de merries in een kudde lopen met een hengst (van keuze, de meeste hengstenhouders hebben meerdere hengsten)

Of is KI juist meer om de hengstenhouder meer winst te laten maken, met het praatje erbij dat het voor "onze" merries "prettiger" is...
ipv 1 natuurlijke dekking, 5 X KI, daarbij in het achterhoofd houdend de dekgeldteruggaaf percentage bij niet drachtig....(het scannen ivm eventuele drachtigheid niet meetellend want dat moet of kan ook gebeuren bij een natuurlijke dekking)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 08:44

Als het niet prettiger zou zijn voor de merrie zouden de eigenaren van de merrie daar snel doorheenprikken hoor. Niet alle hengsten zijn even "gentlemanlike" sommigen komen al gillend uit de stal en springen er van een afstand al op...het lijkt wel pure verkrachting.

Ik denk eerder dat , behalve het gemak van KI met het bedienen van meer merries en op grotere afstanden, KI er ook voor is om hengsten een beetje handelbaar te houden gedurende het dekseizoen. Sommigen raken helemaal de weg kwijt en denken dat alles wat op vier benen langs komt voor hen is bestemd. Als je een periode hebt waarin je sperma kun oogsten, en verder de hengst niet lastig hoeft te vallen, is dat fijner voor de hengst en de mensen die met hem om moeten gaan....

Je suis Charlie.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:24

Vorig jaar mijn merrie "laten dekken" door de dierenarts, KI dus, Lachen
Deze man deed met handenarbeid zo goed een liefhebbende hengst na, dat mijn merrie stond te kreunen als een eeehhhh..... Bloos vul zelf maar in...
Lekker relaxed, in d'r eigen stalletje met een hele lieve dierenarts, Lovers . Ze vond het geweldiggggg, ze stond na de daad met verliefde oogjes de dierenarts aan te staren.....
Voor mijn merrie dus KI...... *LOL*

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:50

jeddah schreef:
Vaak is dat wel zo, maar bijvoorbeeld bij Jeddah niet. Die is onder verdoving niet eens makkelijk op te voelen, heeft er heel veel stress van.
Terwijl ze bij de natuurlijke dekking (aan de hand) rustig bleef staan.

Bij mijn merrie is het precies zo. De dekking aan de hand gebeurde zonder kluisters en zowel merrie als hengst waren aan een gewoon halster-met-touwtje (ik heb overigens ook wel anders gezien en dat was NIET leuk). Mijn verder erg brave merrie moet niks hebben van opvoelen, scannen en gedoe van mensen bij haar achterste. Ik weet dus niet of KI wel zo'n goede oplossing zou zijn voor haar. Stress is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor de bevruchting ...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:27

Cassidy schreef:
Ik denk eerder dat , behalve het gemak van KI met het bedienen van meer merries en op grotere afstanden, KI er ook voor is om hengsten een beetje handelbaar te houden gedurende het dekseizoen. Sommigen raken helemaal de weg kwijt en denken dat alles wat op vier benen langs komt voor hen is bestemd. Als je een periode hebt waarin je sperma kun oogsten, en verder de hengst niet lastig hoeft te vallen, is dat fijner voor de hengst en de mensen die met hem om moeten gaan....


Dat een hengst onhandelbaar zou kunnen worden door natuurlijke dekkingen, ligt eraan hoe de hengstenhouder er mee omgaat.
Als altijd dezelfde persoon de dekkingen doet (natuurlijke of voor KI) en een ander persoon doet de rest (rijden etc) weet een hengst drommels goed of hij moet dekken of niet.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elske_, Nina1999, Plonspony en 7 bezoekers