Voor het eerst gaan crossen? hoe pak ik dat aan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Voor het eerst gaan crossen? hoe pak ik dat aan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 02:31

Dub al jaren met de gedachte om met mijn paard SGW te gaan rijden maar zou niet weten hoe ik dat aan moet pakken.
Eerst een een paar keer les leek me wel zo verstandig maar dan?
In welke klasse moet je beginnen? Kreeg nl. het advies om direct L te starten omdat anders mijn paard zich rot zou lachen (mevrouw is dubbel M)

Doen jullie ook nog aan speciale conditietraining of is 5x per week intensief rijden basisconditie genoeg? Zal nog wel moeten werken aan de insprong in het water, da's nog wel een puntje, erin lopen doet ze wel.
Pak tijdens buitenritten alle boomstammen, slootjes, hindernissen etc. wel altijd mee en dat pakt ze allemaal super aan. Sprong ook wel eens wat cross hindernissen die bij Hattem in het bos staan, maar da's toch wel wat anders als een hele cross rijden lijkt me.

Kortom alle suggesties zijn welkom want het lijkt me wel supergaaf om een keer te doen.


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:17

Cool dat steeds meer mensen hier op Bokt geintresseerd zijn in het crossen Party!!

Mijn lijkt het dan ook het beste om meteen L te starten als je paard M springt. Anders zou het inderdaad wel een makkie voor hem zijn. Als je onzeker over je zaak bent kan je ook gewoon B gaan starten. Maar ik zou als ik jou was wel L gaan starten.

Toen ik voor het eerst ging crossen heb ik 1 les bij Alice Naber gevolgd. Echt super leerzaam en leuk! Dat zou ik jou ook aanraden want vanaf Zwolle is dat nog wel te rijden. Daar hebben ze een hele grote springtuin met allemaal cross hindernissen, incl. waterbak. Je kan ook zelfs aan de gang gaan daar of onder begeiling (wat dan natuurlijk wel duurder is).
Je paard moet wel op goeie conditie zijn want zo'n cross rijden op 1 dag met ook nog een dressuurproef en springparcour is niet niks hoor! Ik rij nu in met deze tijd meestal zo'm 1/2x per week buiten. Dan doe ik wel conditieoefingen met eerst bijvoorbeeld 5 minuten stappen, dan 5 minuten draven gevolgd door 5 minuten galopperen en tot slot weer 5 minuten stappen. En dan steeds meer opbouwen, daar krijgt je paard conditie van. Verder rij ik gewoon dressuur in de bak en krijg ik ook springles.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het graag maar er zouden vast nog wel andere cross mensen reageren. Maar erg leuk dat je ook wilt gaan crossen Party!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:28

ik wil ook wel meer weten, heb vandaag net een protector gekocht *LOL*

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:37

Ik zou beginnen met een paar goede crosslessen, daar kun je erg veel van leren!
En kwa de klasse om in te beginnen met je paard, ik denk dat je daar het beste zelf over kunt beslissen! En je moet het zelf natuurlijk ook durven om gelijk L te gaan starten he!
Veel succes ermee in ieder geval, en nog 1 tip, zorg dat de bescherming van het paard en jezelf goed voor me kaar hebt!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:34

Lielle schreef:
ik wil ook wel meer weten, heb vandaag net een protector gekocht *LOL*


Wat voor bodyprotector heb jij gekocht? Ik ben namelijk ook van plan om zoiets aan te schaffen... ben eigenlijk nieuwsgerig wat de verschillen precies mag zijn en wat ze kosten..

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:13

Een L-parcours kan een paard dat dressuurmatig goed getraind is en niet te zwaar is, wel lopen. Als je vaker gaat starten en hogerop komt zul je wel contidietraining moeten gaan doen. Misschien kun je eerst een keer gaan kijken, (bijvoorbeeld de eerste crosswedstrijd dit jaar in Chaam) en het L-parcours lopen, dan zie je natuurlijk het beste wat je kunt verwachten. Verder is de juiste bescherming idd heel belangrijk; helm, goede beenbescherming voor en achter, bodyprotector en niet te vergeten een touwtje van het hoofdstel naar het eerste vlechtje.....Ook een oversingel kan handig zijn.
Veel plezier

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:38

marieketencate schreef:
touwtje van het hoofdstel naar het eerste vlechtje...


Huh, daar heb ik nou nog nooit van gehoord.. Verward Verward
kan je is uitleg erbij geven waarvoor dat is..

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:30

dat is als je eraf lazerd en je het hoofdstel vasthoud, waardoor meestal deze uit gaat! met het vlechtje blijft ie zitten!
haha zie me vriendin nog voor me hoe ze bij de waterbak stond te klunsen om dat hoofdstel in te krijgen!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:32

Ik heb een Phoenix Chipperary gekocht, rib uit mijn lijf (€ 168) *LOL* Ik ga in augustus de crossweek in Ermelo doen en wil daarna gaan inschrijven. Weet er iemand hier in de buurt (regio Den Bosch) nog wat oefenplaatsen? Ik ken Helvoirt, Veghel en Voskens/Tilburg, nog meer?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:06

Nijmegen is ook een goeie oefenplaats!... of is dat te ver weg voor je? Zelf ga ik ook veel naar Boekelo, maar dat is denk ik wel een beetje ver weg voor je!
Gracy: Voor bodyprotectors kun je het beste even kijken op www.eventingshop.nl daar staan er aardig wat!


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 01:28

Ga elk jaar kijken in Hattem en elk jaar vraag ik me weer af waarom ik niet meedoe...
Kwa beenbescherming etc. moet ik toch wel voldoende in de kast hebben liggen dacht ik, beetje tape erom dat ik het in het water niet verlies, maar verder moeten die eskadrons dat toch wel aankunnen die ik met springen ook altijd gebruik. Zat er idd over te denken om een keertje naar Alice te gaan en naar het federatiecentrum in Ermelo.
Hoorde toevallig vandaag dat mijn "buurman"(km verop) ook grootse plannen heeft om de crosstuin een stuk verder uit te bereiden... Komt me dat even mooi uit.. Wat lef betreft geloof ik dat het wel goed zit en de weigerknop zit niet echt op mijn paard, zal er alleen wel een pessoa in moeten hangen anders ga ik wel erg hard denk ik... Gelukkig is mevrouw wel handig als een pony. Is wel zo veilig.

Ken wel iemand die vroeger ook altijd cross reed, misschien dat ik daar eerst eens wat spullen van kan lenen... Om alles gelijk maar aan te schaffen wordt ook nog een duur geintje.

Lees in de paard en sport ook wel eens over crosstrainingen maar die zijn altijd een gigantisch eind weg...

Die eventingshop zit toch ergens in Drenthe? Ik werk nl. in Hoogeveen dus misschien kan ik daar eens langs gaan vanuit het werk als ik vroeg vrij ben. Kunnen ze me vast ook verder helpen.

Ben alleen bang dat als ik eenmaal aan dat crossen begin ik er helemaal aan verslaafd ga raken...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:49

Nijmegen is goed te doen voor mij, kun je daar ook begeleiding bij krijgen net als in Biddinghuizen (dat is me wel iets te ver!) ?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:24

Lielle schreef:
Nijmegen is goed te doen voor mij, kun je daar ook begeleiding bij krijgen net als in Biddinghuizen (dat is me wel iets te ver!) ?


Ja hoor, Rob Janssen geeft daar les en die weet echt goed waar hij mee bezig is. Bovendien heeft hij hindernissen staan voor groen tot ZZ....
Als je kosten en telefoonnummer wil weten kun je even in de SGW gids kijken of even Pb'en...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:37

Lielle schreef:
Ik heb een Phoenix Chipperary gekocht, rib uit mijn lijf (€ 168) *LOL* Ik ga in augustus de crossweek in Ermelo doen en wil daarna gaan inschrijven. Weet er iemand hier in de buurt (regio Den Bosch) nog wat oefenplaatsen? Ik ken Helvoirt, Veghel en Voskens/Tilburg, nog meer?


In Berlicum staan ook nog wat crosshindernissen in de bossen.

Ik wil je ze wel een keer laten zien Knipoog !

Toos paardloos

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:40

doen we!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:47

Kun je bij Rob Janssen elke dag terecht? Of zijn er bepaalde dagen? Ik wil ook eerst een paar keer goed oefenen voor ik zelfs maar een oefencross ga starten. Jump kan super springen (bij de vorige eigenaar ZZ geweest) maar ik nog niet en bovendien zijn crosshindernissen wel iets anders als balken. Ik heb vroeger wel geoefend (in Boekelo en in Lunteren, met Hillie Duivekate) maar dat is wel errug lang geleden (toen was ik nog jong en vol moed....). Maar ik denk dat Jump het kan. Hij springt super, heeft enorm veel energie, galoppeert geweldig en is supersterk (anders was ie na wat hij afgelopen jaar heeft meegemaakt allang dood geweest!). Bovendien vind ie het volgens mij echt leuk want pas geleden zag ik in een bos hier een eindje vandaan een hele leuke hoge heuvel waar wat natuurlijke afsprongen in zaten en die pakte hij meteen in volle galop...( ik hing zelf zowat in de boom, had niet verwacht dat ie dat meteen zo snel zou durven...) en andere hindernissen in het bos word ie ook meteen heel enthousiast van. Maar goed, ik ga lessen (heb eindelijk een trailer, yes!) en dat zien we wel hoe het gaat.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:06

Ik zou als ik jou was gewoon eerst wat lessen gaan volgen, bij bijv Alice Lozeman of Rob Jansen.
Dan zou ik een keertje in het B HC starten en daarna door naar de L. Vooral omdat de L nog wel pittig kan zijn en voor jezelf een keertje B niet zo gek is om te doen. Als ie dat goed aanpakt kun je tenminste wel meteen door naart L.

Haha!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:41

Weten jullie ook cross oefen/instructie mogelijkheden in het verre Westen? Rond Rotterdam, zeg maar?

En is het af te raden te gaan crossen of zowieso crosslessen te nemen als je nog geen springwedstrijden heb gereden?

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:46

Je mag niet crossen als je geen wp in het B springen hebt, en persoonlijk zou ik eerst eens tijd ervaring opdoen met gewoon springen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:02

Lielle schreef:
Je mag niet crossen als je geen wp in het B springen hebt, en persoonlijk zou ik eerst eens tijd ervaring opdoen met gewoon springen.


Thanx, ik dacht al dat mijn ogen weer groter waren dan hersenen... Haha! Knipoog Haha!

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 00:57

merel schreef:
Citaat:
Vooral omdat de L nog wel pittig kan zijn en voor jezelf een keertje B niet zo gek is om te doen. Als ie dat goed aanpakt kun je tenminste wel meteen door naart L.


huh gaat dat zo snel dan? met hoeveel wp mag je over, en wanneer moet je?

Dat lessen was ik zowiezo al van plan hoor, maar nu nog even niet... Moet eerst het water in de waterbak wat warmer zijn, voor het geval dat ik erin lazer. Haha! Haha!
Heb al eens in maart met paard en al in een sloot gelegen... Was errug koud, dat kan ik je wel verzekeren... Brrrr krijg nog de rilingen als ik er weer aan denk... (misschien moet ik maar een fles beerenburg meenemen??? Party!! )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 01:24

annegti schreef:
Die eventingshop zit toch ergens in Drenthe?


Klopt, die is van Patrick Kuijpers en zit in Schoonoord, ten noorden van de weg Beilen-Emmen. Hun site vind je op www.eventingshop.nl

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:40

annegti schreef:
liggen dacht ik, beetje tape erom dat ik het in het water niet verlies, maar verder moeten die eskadrons dat toch wel aankunnen die ik met springen ook altijd gebruik

Zorg dat je lekker brede tape hebt en niet van die smalle rommel. Dat plakt slecht en raakt snel los.
In de teugels heb ik altijd een knoop (in elke 1). Die zit op de plek waar ik in normale toestand mijn handen heb. Handig steunpunt en ook als je teugels om wat voor reden dan ook glad worden heb je altijd nog die knoop.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:22

Als je nu op www.sgw-eventing.nl kijkt zie je bij trainingen dat je je kunt opgeven voor trainingen bij jou in de regio. Zowel voor beginners als voor gevorderden.

Fiesta, freiberger, what else?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:32

Die trainingen zijn alleen niet in de regio, maar voor de regio...Huilen En dat betekent voor mij dus meer dan 75% van de trainingen aan de andere kant van Nederland...!
Alleen Alice en Nieuwveen zijn voor mij wel te rijden, maar daar kan ik dan zelf ook wel heen *LOL*

Ik weet niet hoe dat voor Annegti is, maar dat zou ik wel even controleren voor je je opgeeft...!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers