Bloedworm wat is het excact ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
postbodesiem

Berichten: 523
Geregistreerd: 23-09-05

Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-06 10:25

Iemand die ik ken haar paard is opgenomen in Emmeloord omdat het paard erg ziek werd. Haar eigen DA vond het allemaal best meevallen en deed er verder weinig mee. Na een second opinion door een andere DA bleek dat haar beestje erg ziek was en hij heeft haar paard doorgestuurd naar Emmeloord.
Na onderzoek is gebleken dat haar beestje bloedworm had en dat hij als hij 2 dagen later was gekomen er nu waarschijnlijk niet meer geweest was.
Toch ontwormt ze haar paard regelmatig, hoe kan ie nu bloedworm hebben????

Beledig nooit een krokodil voordat je de rivier bent overgestoken



magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:41

De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:42

Nog even dit, sommige wormenspuiten helpen niet tegen bloedwormen. Als er veel paarden bij ons staan, dan laten we de dierenarst ontwormen met een speciaal spul. weet even niet meer hoe dat heet.

postbodesiem

Berichten: 523
Geregistreerd: 23-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-06 10:57

Jeetje !! Het is mij duidelijk, ze was zelf erg verbaasd omdat ze toch steeds netjes ontwormde. Waarschijnlijk met wormspuiten die dus niet tegen bloedworm hielpen !
Ondertussen maakt het dier het redelijk.

Beledig nooit een krokodil voordat je de rivier bent overgestoken

Rox04
Berichten: 322
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: noord-limburg

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:40

In principe werken alle wormenkuren met Ivermectine erin ook voor bloedwormen. Wanneer een paard bloedwormen heeft wordt er vaak aangeraden met Equest te behandelen, hier zit moxidectine in. Dit is een broertje van de Ivermectine maar werkt alleen wat langer en sterker en blijft in het vet zitten. Mijn paard had ook bloedwormen, op advies van de DA heb ik hem met Equest ontwormd en twee weken laten met Furexel. Mijn paard zat ook doffer in de vacht en lag veel. Nou is hij al stukken fitter, gelukkig..

marietje1988
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: gelderland

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:40

ja klopt we hebben op dit moment ook een paard die er erg last van had. Het tast de darmen aan en hiervoor kregen we ook medicijnen voor.
Soort van dikke darmontsteking. paard was er slecht aan toe, omdat de wormen meestal in de winter ineens na de darmen gaan tegelijk.

postbodesiem

Berichten: 523
Geregistreerd: 23-09-05

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-06 12:14

Super bedankt voor jullie informatie, ik ben weer helemaal op de hoogte dank je wel!

Beledig nooit een krokodil voordat je de rivier bent overgestoken

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:24

ik heb een paard verloren door ws bloedwormen
bij de aankoopkeuring heb ik ook een bloedonderzoek laten doen omdat ze er niet zo florisant uitzag
daar kwam ook uit dat ze bloedwormen had en bloedarmoede
paard is toen goed ontwormd en een ijzerpreperaat gekregen
en het leek onder controle te zijn
maar na 3 maanden is ze overleden door koliek (gescheurde maag)
was goed mogelijk dat dit kwam door de schade die de bloedwormen aangericht hadden
idd Equest is het enige middel (wat vrij verkoppbaar is) tegen bloedwormen
ik gaaf al mijn paarden daarom 2 keer per jaar (in het voor en najaar)een Equest

in het voorjaar zijn de bloedwormen het meest aktief
de vorige eigenaar ontwormden zijn paarden altijd goed ...alleen niet met een middel tegen bloedwormen

spiritoes

Berichten: 880
Geregistreerd: 11-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:15

er is eigenlijk maar 1 wormen middel die echt helpt tegen bloedwormen en dat is equiest en de middelen die je bij de dierenarts kan halen. Wij hebben een paardje bij ons op stal gehad die had een behoorlijke bloedworm besmetting en daarvoor mochten we alleen dit middel gebruiken.

Een bijkomend probleem bij paarden die zo'n besmetting hebben gehad zijn vaak rug klachten ( mischien iets om rekening mee te houden )

Paardrijden is een VIRUS!!! Dus pas op dat je er niet mee besmet wordt :-)

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:17

Citaat:
Equest is het enige middel (wat vrij verkoppbaar is) tegen bloedwormen
i


De wormenspuiten die de dierenarts inspuit werken toch ook en misschien wel beter.

Rhythem84
Berichten: 293
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:20

Mijn merrie is ook met Equest ontwormt maar staat nu toch ook met bloedwormen.
Dus ik ben nu niet meer zo zeker van Equest en heb de dierenarts laten komen om te ontwormen.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 04:20

Ik wist niet dat bloedwormen bestonden, maar dus toch wel

http://www.nieuweooststellingwerver.nl/ ... ssier_id=1 Waarom moest hem dit over komen, waarom hij
Mijn paard is mijn beste vriendin Ik ben sins 31-12-2011 moeder geworden van Ryan Giovanni

Rox04
Berichten: 322
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: noord-limburg

Re: Bloedworm wat is het excact ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:07

Volgens mijn dierenarts werken alle wormenspuiten met Ivermectine ook tegen bloedwormen. Het is alleen belangrijk dat je in het voor en najaar de paarden 2 keer achter elkaar ontwormd. Dus wanneer je met ivermectine ontwormd dan kan je het beste 2 weken daarna nog een keer ontwormen met Ivermectine. Dan pak je net die laatste wormen nog mee en gaat je paard schoon de winter/zomer in. En het enige verschil met Equest (werkzame stof Moxidectine) en spuiten met Ivermectine zoals Furexel, Equevalan, Normectin enz. is dat Equest langer en sterker werkt en in het vet gaat zitten. Dus daarom wordt Equest aangeraden als een paard al bloedwormen heeft, het werkt sterker en sneller wat op dat moment dus nodig is.
Maar om het te voorkomen maakt het volgens onze dierenarts niks uit. Wanneer je met Equest ontwormd kunnen ze net zo goed last van bloedwormen krijgen.
Ik dacht eerst ook dat Equest tegen bloedwormen was, maar toen een paard van ons bloedwormen had heb ik toch eens uitgebreid uitleg gevraagd aan onze dierenarts wat dan het verschil zou zijn tussen Equest en andere wormenkuren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, callass en 25 bezoekers