opgezadeld vervoeren?? goed of niet voor paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

opgezadeld vervoeren?? goed of niet voor paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 20:51

zadelen jullie je paard thuis als op als je naar les/wedstrijd gaat. Ik ga dan uit van ongveer 30 minuten rijden. Is het vervelend voor een paard? De singel heb ik niet strak vast gemaakt. Wel afgezadeld terug. Op zich vond ik het handig, zeker als je alleen weggaat maar ik vraag me af of ze er last/hinder van heeft. Ik zie wel meer mensen dat doen dus dacht ik dat is handig voor mij, maar het moet ook niet vervelend voor haar zijn. Of ben ik nou heel truttig bezig Haha! Hoe doen jullie dat.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:03

denk niet dat je paard er erg last van heeft maar als jij een of andere klim tocht gaat maken waar je eerst met de auto naar toe moet ga je toch ook niet al hellemaal bepakt 30 min. in de auto zit (rugzak al op) Haha!
heb er verder niet veel verstand van maar lijkt mij net echt heel fijn voor je paard maar ook niet vervelend ofzo!
lekker vaag weer Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:04

Ik heb er een hekel aan op mn paard gezadeld op de trailer te zetten. Ze zullen maar blijven haken tijdens het opladen, of ontzettend tegen de wanden gaan hangen, daar gaaaaaat mn zadeltje, en de rug van mn paard! Max is sowieso lastig met door deuren en smalle doorgangen lopen enzo, en ik neem geen enkel risico met m. Als jaarling stond ie in een rotstal en ging hij nog wel es op zn snufferd, vandaar dat bangige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:09

Ik doe het nooit! Stel je voor dat ie toch een keer op zijn snufferd gaat; dan heb je én je paard én je zadel beschadigd.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:13

30 min vind ik wel veel hoor, ik doe het vaak naar les wel, dan staat hij 10 min op de trailer, maar de terug weg niet. Mijn paard is heel erg rustig met de trailer op gaan, eraf gaan en onder het rijden, dus erg snel zal er niet wat gebreuren, alhoewel het natuurlijk altijd wel een kansje is..

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 21:21

ja, ik vind 30 min. ook lang vandaar de vraag. Maar op zich handig, ik sta daar altijd zo te klooien om haar op te zadelen in een 1,5 trailer en met vastzetten aan de trailer staat ze niet stil. Nouja toch maar weer ter plekke in de trailer zadelen om haar te plezieren denk ik Lips are sealed
tja alles voor je paardje overhebben he. haha

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:30

wij rijden ongeveer 10 minuten met de trailer en dan doe ik het al niet. Met mijn vorige pony deed ik wel het hoofdstel al om met daaroverheen het halster om vast te zetten, maar dit wa omdat je dat niet met haar bij de club kon doen, ze was nogal heet als ze van de trailer kwam en aan het halster niet altijd goed te houden. En dat is nogal link langs een drukke weg.
Laatst bijgewerkt door Carolien007 op 15-02-03 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:38

Nee, wij doen het eigenlijk ook nooit. Zonder spullen lijkt mij wel veiliger. Maar mocht je paard op een ander erf nou erg moeilijk zijn is het een optie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:42

ik hoef nog geen 10 minuten te rijden naar de manege en ik doe het absolut niet. picasso schreef het nl al stel je paard gaat op z'n snufferd heb je gelijk je paard kapot en je zadel ook nog een keer. en dan weet ik wel dat mijn paardje als een huis staat op de auto maar dan nog het hoeft niet altijd mijn toedoen te zijn dat er wat gebeurt er zal maar zo'n gek vlak voor je op de rem gaan. zie je het al gebeuren nee dus ik doe het nooit.
en heb je wat problemen met zadelen bij de manege, kleine tip leg voordat je je paard van de trailer haalt alles klaar buiten de auto zodat je het zo kunt pakken. en evt thuis het hoofdstel om, tenminste als je de teugels eraf kunt halen. en ga thuis trainen dat ze stil blijft staan waar je ook staat, bv bij de straat of op een plek waar je normaal niet blijft staan. zo leren ze dat ze op je blijven letten waar ze ook zijn. heeft bij die van mij super geholpen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:18

Inprincipe zadel ik pas op de plaats van bestemmig op. Maar er zijn uitzonderingen. Als ik naar het bos ga in dekseizoen zadel ik hem thuis op en doe z'n endurance hoofdstel(zonder bit er aan) alvast om als ik bijna zeker weet dat er andere paarden zijn. Dan hoef ik hem alleen van de trailer te halen en z'n bitje aan z'n hoofdstel te klikken. Anders is het bijna niet te doen met een hengst die zo graag naar de merries wil. Maar liever niet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:21

De laatste tijd doe ik het regelmatig, morgen ook weer. Ik moet dan op wedstrijd, en dat is iets van 5 minuten met de auto. Dan vind ik het veel makkelijker en rustiger voor mezelf, als ik Imker thuis al opzadel. Op stukken langer als 10 minuten, doe ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:36

Maar op een stukje van vijf minuten kan toch net zo goed iets mis gaan als op een stuk van een half uur? Verward Je weet nooit of en wanneer je een noodstop moet gaan maken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:45

Klopt, maar het is mij puur voor de makkeligigheid.... Normaal doe ik het niet zo, maar met wedstrijd ben ik al gestressed genoeg en wil ik daar niet op hoeven te zadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:41

Ik denk dan op mijn beurt weer: als je gewoon vroeg genoeg vertrekt, hoef je toch om die vijf minuten opzadelen niet extra in de stress te zitten? Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:44

Als ik echt heel dichtbij moet zijn (minder dan 5 minuten rijden) doe ik het weleens ja. Heb niet het idee dat het paard er last van heeft. Moet ik verder weg dan zadel ik pas op als ik op de plaats van bestemming ben.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:52

Omdat mijn paard snel gaat hangen zadel ik haar als ik naar priveles ga thuis al op. Als zij daar gaat hangen en losbreekt loopt ze zo op de weg. Bij wedstrijden doe ik het eigenlijk niet omdat ik liever eerder aanwezig ben en ze dan te lang opgezadeld staat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:19

Ik zijn zowel voor- als nadelen voor te noemen. Ik ben er geen fan van iig, maar ik begrijp dat sommige mensen het wel doen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 10:41

Ik denk niet dat het echt nadelig is voor je paard. Maar ik ben nogal zuinig op mijn zadel en zou het alleen al daarom niet doen...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:55

Ik zou het ook niet doen.
Is er geen mogelijkheid daar om je paard vast te zetten en op te zadelen?Dan ga je gewoon een kwartiertje eerder erheen.

Als je paardje nou lekker tegen de trailerwand gaat en die zweetbladen gaan dubbel bv. Denk niet dat je zadel daar goed tegen kan.
En wat al eerder genoemd is,stel je moet eens een noodstop maken...ookal is het maar 10 minuten verderop,een noodstop kan ook in die 10 minuten gebeuren...voor jou dan 30 minuten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:17

Ik vind het onzin. Als je gewoon ongezadelt weg gaat, kan je de tijd die je nu dus over hebt (aangezien je niet gezadelt hebt) gebruiken om op de club/rijvereniging te zadelen.
Ik zie ook totaal het nut er niet van in. Tijd besparend is het zowiezo niet, of je nou op stal of op de club zadelt, dat maakt geen hol uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:23

Als het maar voor 5 min is geloof ik niet dat het slecht is voor je paard.
En voor het gevaar,
een halster is ook gevaarlijk als het verkeerd wil.
aan een deken zitten ook singels, dus kan ook verkeerd gaan.
En het risico van een beschadigd zadel is nog altijd je eigen keus.

Ik heb Kawa ook vervoerd met zadel.
Dit was ook 5 min rijden.

Dit was in de winter met een geschoren paard.
En de manege waar wij toen (of nog, maar ik ga in de winter niet meer Lachen ) met de club oefenden was 1 of andere achterstallige bak.
op de gang deed maar 1 tl lamp het.
Dus daar kon je met zadelen niets zien.
Buiten hing ook geen lamp, en met een geschoren paard buiten of in de trailer zadelen vind ik anders ook geen optie.
Dus dan maar thuis.
In de binnenbak ff aansingel en rijden.
Soms moet je wat.

En jonge paarden die nogal wat omstuimig waren op concours of vreemde omgeving, doe ik ook altijd thuis het hoofdstel al aan.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:56

Soms vervoeren wij Chica ook opgezadeld.
Het is gewoon veel makkelijker om thuis op te zadelen, dat gaat veel sneller, want in Hengelo, waar ik les heb, moet ik haar binnen, naast de bak opzadelen en dus én de pony, én alle spullen (zadel, hoofdstel, cap, zweep en zweetdeken) naar binnen brengen. Dat is soms best irritant.

Maar Chica vind het vervelend opgezadeld in de trailer te staan. Ze wordt dan heel erg druk. Dus meestal zadel ik haar op de plaats van bestemming op!