Ja-knikken met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Ja-knikken met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 18:20

Gister in de Carrousel reed ik op Moortje en op een gegeven moment bleef ze de heletijd haar hoofd bewegen (ja knikkend dus hoofd omhoog gooien) terwijl ik helemaal niets van haar vroeg en voor mijn gevoel niet aan de teugels zat.

Hoe rijd je dat "eruit" zeg maar?

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:54

Ik heb datzelfde probleem gehad ik heb gewoon veel gewerkt op voorwaarts neerwaarts en aan de teugel proberen lopen....
het helpt wel een beetje...

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:17

Je moet goed je benen eraan houden en af en toe een ophouding maken in je buitenteugel. Volgens mij gaan paarden knikken als je teveel in hun mond zit, dus vraag eens aan iemand langs de kant of je de teugels toch niet te strak hebt en controleer of het bid niet te strak zit. Een andere mogelijkheid is dat je de teugels in een boogje hebt en dat je pony naar aanleuning zoekt en die niet kan vinden. Ik kan nu niet zien welk van de twee het geval is, maar ik denk dat je het het beste even kunt vragen aan iemand die aan de kant staat.
Veel succes ermee.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:11

Tijdens carrousel is het lastig dat soort dingen te corrigeren, ik spreek uit ervaring... Vraag of je even voor jezelf mag rijden om het op te lossen om daarna pas weer verder te carrousellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:14

Been geven, dat is het enige, gaat ze jaknikken, gewoon been geven.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:46

Het zou ook kunnen dat er iets lichamelijks is waar hij last van heeft, z'n gebit bijvoorbeeld.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:49

Nuala doet dit soms ook, dan heeft ze last van haar voorpluk. Gebit kan ook idd

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 22:51

In het begin was er niets aan de hand.
We rijden eerst altijd los, vandaag zag ik dat ze het bij iemand anders ook deed.
Het is een heel eigenwijs paard dat, als je teveel in haar mond zit of iets doet wat zij niet wilt, meteen in protest komt.
Ik rijd idd best vaan bet ontspannen/te lange teugels in de carrousel, mischien kwam het wel door het paard ervoor, die vloog de heletijd weg en zwiepte behoorlijk met haar staart (ik rijd als 2e paar dus als het paard voor mij wegschiet moet ik dat oplossen)

Het paard heeft zeker weten geen lichamelijke problemen, ik heb vaker op gereden en toen deed ze het niet, vandaag deed ze het ook alleen toen ze dicht achte een ander paard zat!

Bedankt voor jullie antwoorden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:54

Ik ga ervan uit dat Moortje een manegepaard is? Dat er door verschillende mensen op gereden wordt?

Hoe lang is Moortje manegepaard? Doet ze dit vaker? Hoe lang doet ze dit al?

Het kan zijn dat ze ergens last van heeft. Gebit, hoofdstel, zadel, haar rug. Maar het kan ook zijn dat Moortje last heeft van Headshaking syndroom. Dat is een allergie tegen zonlicht of tegen stof of vliegen. En dat kun je er rijtechnisch NIET uitrijden.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 23:01

Het viel me gister eigenlijk pas op.
Moortje is idd een manege paard, ze doet het niet vaak en eigenlijk is het alleen haar koppie de lucht ingooien.
Aan haar zadel kan het niet liggen, die ligt helemaal goed (vorige zadel hhad ze drukplekken van en ze letten er op de manege heel erg op dat de zadels passen)

Misschien komt zocht ze idd de aanleuning.
Het begon namelijk pas na een half uurtje ongeveer (ze had daarvoor al een uurtje gelopen, verder is ze er die dag niet uitgeweest) Moortje moet echt meerdere keren per dag gereden worden anders word ze helemaal gek en valt er niet op te rijden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:55

Ik denk dat dit eerder een teken is van angst voor een zwiep van de staart van haar voorganger, of een trap....
Misschien is Moortje geen geschikt paard voor de caroussel?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 09:01

Ze loopt niet zo heel vaak mee in de carrousel, maar anders moest een ander paard 3 uur achter elkaar lopen, en weer een ander carrousel paard was kreupel vandaar!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:24

Ik denk eerder dat het een probleem is dat jij meer met de figuren en de andere ruiters bezig bent dan dat je je kunt concentreren op Moortje. Ik denk dat Moortje inderdaad niet geschikt is voor de caroussel, en dat jij dat in dat uurtje ook niet op kunt lossen.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:07

Mijn pony deed dit ook wel eens en dat was een teken dat ze even de hals en rugspieren wilde strekken,daarna was het weer over.
Als het dier al een uur gelopen heeft en het bij jou na een half uur begon,kan het best zijn dat haar bespiering wat gevoelig werdt en dat ze even de hals wilde strekken.
Het kan inderdaad ook de voorganger met zwiepende staart zijn geweest.

Groetjes Smousje.

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:50

knikkenbolle is meestal een gebrek aan impuls,dus vanuit je been de impulse in de gaten houden(hou hem actief) Lachen

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:08

inderdaad moet je je paard goed aan je been proberen te houden. ik heb nl hetzelfde probeem gehad toen ik mijn paard net had, vorig jaar zomer. goed aan het been en je er niet teveel aan ergeren. tevens heb ik em van mijn instuctie van de hand af moeten rijden als hij vreselijk begon te slaan, extra been en hand naar voren zodat ie op zijn eigen benen bleef lopen en jawel hoor pobleem was zo opgelost, hij loopt als een trein nu!