Tinker eigenaars, vertel het me...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Tinker eigenaars, vertel het me...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 20:11

Ik ben op zoek naar een nieuw/ander paard. Stokmaat ongeveer 1.50 cm en bont vind ik erg leuk. Nu kunnen we een Tinker kopen van bijna 3 jaar, nog niets verkeerds mee gedaan. Wel al proffesioneel beleerd voor de wagen, nog weinig verder op gereden (3 jaar!!!).
Hoe is nu het karakter van de Tinker? Hoe is hij in het onderhoud, kan hij makkelijk gewoon op het land i.v.m. dik worden/ eiwitproblemen.
Hij zal ook van mijn dochter van bijna 12 jaar worden en die wil springen en crossen. Kan dat allemaal met dit paard. Zijn ze makkelijk met kinderen....
Ik heb geen vooroordelen over rassen, ik wil gewoon info van de kenners!



Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:06

Ik kan alleen maar zeggen : kijk uit wat je koopt. En lees vooral het artikel over Tinkers in de laatste BIT.
Niet alle Tinkers zijn lieve makke sullen en zéker niet alle Tinkers zijn geschikt voor kinderen. Spring en crosstalent is moeilijk te vinden, tenminste als je het over de échte Tinker hebt. De luxere types zijn vaak ingekruist met warmbloeden, o.a. dravers, maar dat zijn dus vaak pittige paarden en eigenlijk niet geschikt voor beginners.
De echte koudbloedige Tinkers kunnen ook heel koppig zijn en liever lui dan moe. De importpaarden hebben ook vaak een trauma door de lange reis en daardoor kan het een tijd duren voor je hun vertrouwen hebt gewonnen. Als je een goeie treft zijn het wereldpaarden !
Ze vallen onder de sobere rassen en zijn dus eiwitgevoelig en worden dik van niks. Pas dus op met voor- en najaarsgras en met brok. Ze zijn wel winterhard en kunnen makkelijk jaarrond buiten staan. Liefst wel met een schuilstal want door het zware behang zijn ze erg gevoelig voor mok.
Veel succes met je beslissing !

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:15

Carys schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw/ander paard. Stokmaat ongeveer 1.50 cm en bont vind ik erg leuk. Nu kunnen we een Tinker kopen van bijna 3 jaar, nog niets verkeerds mee gedaan. Wel al proffesioneel beleerd voor de wagen, nog weinig verder op gereden (3 jaar!!!).
Hoe is nu het karakter van de Tinker? Hoe is hij in het onderhoud, kan hij makkelijk gewoon op het land i.v.m. dik worden/ eiwitproblemen.
Hij zal ook van mijn dochter van bijna 12 jaar worden en die wil springen en crossen. Kan dat allemaal met dit paard. Zijn ze makkelijk met kinderen....
Ik heb geen vooroordelen over rassen, ik wil gewoon info van de kenners!


Hi,

het is heel moeilijk om het karakter van een Tinker algemeen te beschrijven, het is net alsof je vraagt "is een KWPN-er makkelijk?" dat weet je dus gewoon niet. Sommige Tinkers zijn heel makkelijk met kinderen en zelfs extra lief, andere zijn juist veel te koppig en te stug. Er is maar 1 manier om er achter te komen wat voor een Tinker jij nu hebt gezien, probeer 'm uit! Ook springen en crossen vinden niet alle Tinkers leuk, sommige zijn niet vooruit te branden, anderen willen alleen maar crossen en die van mij bijv. wilt niet graag springen. Maar die van mijn vriendin juist weer wel.
Vraag dus om een proeftijd, en dan niet van een week, want dat is niet voldoende, ik denk eerder aan een maand. En is deze Tinker niet geschikt, dan is er zeker weten wel een andere geschikt, want de Tinker die jij beschrijft die bestaat zeker weten!

Qua weide en voer raad ik eiwitarm voer aan, en zet 'm niet op een te groot stuk vet weiland. Want een Tinker is net een stofzuiger, die eet ALLES op wat er op dat land staat, en is dus zeker meer gevoelig voor eiwit.

Heb je verder nog vragen kan je altijd PB-en, ook voor een proefritje op mijn Tinker bijv.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:26

je hebt natuurlijk verschillende type tinkers, wat ik bij t doorsnee type veel zie is dat je gewoon enorm consequent moet zijn. als je dat niet bent lopen ze letterijk en figuurlijk over je heen. Als je zelf een beetje ervaring hebt met paarden, kan de tinker echt ideaal zijn zeker als je een dochter van 12 hebt die toch een betrouwbare pony nodig heeft. Spirngen en crossen kan met alle paarden al moet je neit verwachten dat het in de sport ook gaat.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:56

Ik ga mee met voorgaande! Probeer eens een paar tinkers uit, neem de uiteindelijke tinker eerst een maandje op proef!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:19

Het is idd per ppaard (dus ook per tinker) verschillend hoe het karakter is. Over het algemeen zijn tinkers wel redelijk rustig (koel in het hoofd), maar ontzetten eigenwijs, je moet dus wel heel consequent zijn en zelf goed weten wat je wilt.
Houd er trouwens ivm het (veel) op de wei zetten rekening mee, dat ze door hun sokken heel mokgevoelig zijn.
De standaard tinker zal niet het ideale paardje zijn om spring-/crosswedstrijden mee te gaan rijden, maar Tiko vindt springen bijv. wel leuk om te doen en hij springt ook heel aardig.
Succes met je keuze, en ik zou hem zeker proberen op proef te nemen als het je wat lijkt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 10:59

Ik ga helemaal met het voorgaande mee. Er is geen standaard "Tinkerkarakter". Door de onduidelijke achtergrond van de meeste dieren is iedere tinker verschillend van aard. De ene voert meer volbloed en de andere meer koudbloed.
Of de tinker die je op het oog hebt bij jullie past, zul je dus moeten proberen. En is deze het niet, dan is er vast een andere die wel helemaal is wat jullie zoeken.

Ik ben gezegend met zo'n supermakke, onverstoorbare lobbes: Yorghos. Kai is juist een stronteigewijze tinker en niet direct voor kinderen geschikt..

* To Belg, or not to Belg *

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:11

Hai het voorafgaande zegt al een hoop over de Tinker, vooral de karakteristieke eigenschappen als eigenwijs, koppig doen een hoop. Je moet inderdaad een consequente ruiter zijn en zelf ook koppig (haha) anders kunnen ze wel eens met je aan de haal gaan.

Nou heb ik alleen maar ervaring met mijn Gammon en dat is dus bovenstaand typetje. Scheve mond

Ik blijf bij mijn mening dat het vrijgevochten gevoel meer in een tinker zit dan in een kwpn-er omdat de vrije natuur bij hun meer in de genen zit.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:47

"vooral de karakteristieke eigenschappen als eigenwijs, koppig doen een hoop. Je moet inderdaad een consequente ruiter zijn en zelf ook koppig (haha) anders kunnen ze wel eens met je aan de haal gaan"
Ik ben geen tinkereigenaar maar deze opmerking van Pellie maakte me wel even aan het lachen. Klinkt als mijn kwpnner. Eigenwijs, koppig, liver lui dan moe, maar aangezien ik zelf net zo erg ben kunnen we elkaar goed aan en zijn we dikke maatjes Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:38

Je kunt aan een paard wat al voor de kar loopt al goed zien wat voor karakter erin zit. Met inspannen braaf stilstaan of niet, wordt hij met of zonder oogkleppen gemend, hoe is hij in het verkeer met de kar.
Een keer een rit meerijden compleet met in- en uitspannen is dus een goede indicatie voor het karakter. Doen dus!

Juist als een paard al voor de kar staat, zal hij niet zo moeilijk doen wanneer hij onder de man wordt beleerd. De stuur en de rem zit er inmiddels al op door het mennen, en het gedoe met al dat tuig op z'n rug is hij ook al gewend.

Hou wel in je achterhoofd dat tinkers pas rond hun 6de levensjaar zijn uitgegroeid. Met mate berijden dus.

en inderdaad: ik ken een tinker, dat is een slome goedzak. Maar dat paardje van mijzelf is alles behalve dat! Ze is een goedmoedig beessie, de katten slapen in haar stal tussen haar benen in, als ze schrikt is het een grote snuif en twee stappen, dan staat ze stil, maar ze is o-zo slim!
1x iets voorgedaan, ze doet het na. Kan positief zijn (over plastic lopen) maar ook negatief (tonnen open maken). En die van mij wil ook echt voor me werken, niet stuk te krijgen voor de kar. Hoe blubberiger het pad, hoe meer naar voren haar oortjes gaan staan!

Staar je niet blind op het leuke bonte, maar probeer een paard echt uit of hij bij je past. Geldt trouwens voor ieder paard.

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:08

We hebben nu 2,5 jaar een tinker. Ik heb eerst op hem gereden bij de handelaar waar we hem hebben gekocht. Ook hebben we met hem voor de kar gereden bij de handelaar.
Ik heb hem 6 weken op proef gehad, maar na een dag ging hij natuurlijk niet meer weg.
Wel asl hij bij mensen was gekomen die geen ervaring hadden gehad met paarden dan was het waarschijnlijk een draakie geweest. Hij heeft mij ook wel uit geprobeert hoor. Stijgeren als hij het terrein af moest en bokken en stijgeren in de bak. Maar hij was niet gemeen met bokken of stijgeren. Na een paar dagen heeft hij het opgegeven. Nu is hij super lief. Maar ook hij kan wel eens schrikken hoor, alleen vergeleken met een KWPNer (die heb ik ook) is hij wat rustiger en rent niet gelijk weg. Hij is goed verkeersmak maar kan soms best wel eens drammen als we buiten rijden. Kort om geen paard voor beginners maar wel een hele leuke tinker. Verder geef ik hem net zo als mijn KWPNer te eten dus gewoon kuil en onderhouds biks. Zomers in de wei. Wel heb je vaak last van mok en vind ik het onderhoud (borstelen) meer werk dan bij bv een donker paard. Op wit zie je alles. Kortom je moet ook bij tinkers geluk hebben als je er een koopt. Neem hem in iedergeval op proef !!!!!!!!!!!!!.
veel geluk en succes.
Summer

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:25

Natascha schreef:
"vooral de karakteristieke eigenschappen als eigenwijs, koppig doen een hoop. Je moet inderdaad een consequente ruiter zijn en zelf ook koppig (haha) anders kunnen ze wel eens met je aan de haal gaan"
Ik ben geen tinkereigenaar maar deze opmerking van Pellie maakte me wel even aan het lachen. Klinkt als mijn kwpnner. Eigenwijs, koppig, liver lui dan moe, maar aangezien ik zelf net zo erg ben kunnen we elkaar goed aan en zijn we dikke maatjes Haha!


Ik vind alles best, als je me maar niet uitlacht. Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:57

Ja... wat kan ik hier aan toevoegen behalve mijn gouden kreet: Tinkers zijn ook paarden. Die onderstreept eigenlijk alleen maar voorgaande posts.

Mijn Blizz is mak als een lammetje in de omgang en komt zelf sullig over. Iedereen loopt zo met hem weg, zeker als je wat lekkers hebt. Maar onder het zadel is het een pittig mannetje die je niet 1,2,3 kunt tegenhouden, zeker niet als hij eenmaal aan het crossen is geslagen.

En drie jaar is relatief jong voor een tinker. Dus inderdaad lekker laat in gaan rijden.

Ik zit hier met eenglimlach de commentaren te lezen en herken een heleboel. Typisch Tinker.

Nog een laatste.. het zijn smeerpoetsen... echte varkens... ( ook weer niet allemaal) dus als je van schoon houdt... vergeet het maar!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:35

Dolores schreef:
Je kunt aan een paard wat al voor de kar loopt al goed zien wat voor karakter erin zit. Met inspannen braaf stilstaan of niet, wordt hij met of zonder oogkleppen gemend, hoe is hij in het verkeer met de kar.
Een keer een rit meerijden compleet met in- en uitspannen is dus een goede indicatie voor het karakter. Doen dus!

Juist als een paard al voor de kar staat, zal hij niet zo moeilijk doen wanneer hij onder de man wordt beleerd. De stuur en de rem zit er inmiddels al op door het mennen, en het gedoe met al dat tuig op z'n rug is hij ook al gewend.


Hmmz kijk hier mee uit, t klinkt logisch, bij de meerderheid zal t ook wel zo zijn. Maar ga hier niet vanuit er zijn dr altijd tussen die draakjes zijn onder t zadel en voor de kar superbraaf. Tis maar net wat ze leuk vinden/ervaringen etc

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:42

snowdon"]
[quote="Dolores schreef:
Je kunt aan een paard wat al voor de kar loopt al goed zien wat voor karakter erin zit. Met inspannen braaf stilstaan of niet, wordt hij met of zonder oogkleppen gemend, hoe is hij in het verkeer met de kar.
Een keer een rit meerijden compleet met in- en uitspannen is dus een goede indicatie voor het karakter. Doen dus!

Juist als een paard al voor de kar staat, zal hij niet zo moeilijk doen wanneer hij onder de man wordt beleerd. De stuur en de rem zit er inmiddels al op door het mennen, en het gedoe met al dat tuig op z'n rug is hij ook al gewend.


Hmmz kijk hier mee uit, t klinkt logisch, bij de meerderheid zal t ook wel zo zijn. Maar ga hier niet vanuit er zijn dr altijd tussen die draakjes zijn onder t zadel en voor de kar superbraaf. Tis maar net wat ze leuk vinden/ervaringen etc
[/quote]

haha! Klinkt alsof het bij jou niet zo soepeltjes verlopen is! Haha!
Je hebt helemaal gelijk.
Ik had het geluk dat mijn paard niets was gewend behalve een halster (dus ook geen negatieve ervaringen had met tuig/verkeer e.d.), ik heb haar ergens voor de kar laten beleren en een jaar later hebben we van de een op de andere dag een zadel op haar rug gelegd. De vriend van Bonnigje (hier op Bokt) is erop geklommen en we konden meteen een (kleine) buitenrit maken. Superbraaf dus!

Maar inderdaad...het ene paardje is het andere niet...

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:49

dapperdier schreef:
Nog een laatste.. het zijn smeerpoetsen... echte varkens... ( ook weer niet allemaal) dus als je van schoon houdt... vergeet het maar!

OH!!! Da's niet waar Mijn Flet is best wel een ijdeltuitje Ligt nooit in d'r eigen poep en plas. Rolt sporadisch in de wei (alleen zomers als er dus geen modder is Haha!) en dat ze 's winters altijd van die blubberbenen heeft komt omdat de wei zo giga-modderbad is. Mevrouw loopt daar altijd met erg veel tegenzin door heen. Alleen die staart van haar...... zucht....... het blijft teveel moeite om die een beetje hoger op te tillen als ze een grote of kleine boodschap moet doen En ze kan 'm best wel hoog optillen want dat doet ze ook als ze zich aan het opfokken is....
Verder sluit ik me geheel aan bij de vorige berichtjes en bij wat Dapperdier ook zegt: Een Tinker is ook een paard!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:27

Flettie!Mazzelaar! Je hebt een zeldzame tinker... zoals ik al zei... niet alle tinkers zijn stinkers, maar de meeste gaan juist in die modderpoel liggen en blizz die kiest een mesthoop uit om in te gaan rollen! Haha!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:23

Weet je wat erg geholpen heeft denk ik? Je paardje in de opfok doen Haha! Ze stond daar in een loopstal van ong. 10x3 ofzo maar daar werd alleen maar om de dag schoon stro bij ingedaan en een keer per maand geheel leeg gehaald (oppotten was makkelijker en er dan eens per maand met de tractor alles eruit halen)...... Toen was ze pas echt een smeerkees Haha! Jech, ze zag er soms echt niet uit Maar tegenwoordig houdt ze zich dus heel schoon

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:50

Mijn tinker is ook een STINKER, dus Flettie ... prijs jezelf MEGAgelukkig!!! Die van mij is ook niet de makkelijkste, toegegeven, het is een hengst en is pas een jaar oud, dus deels leeftijd en hormonen. Ik kan maar één iets zeggen ... denk je hem of haar gevonden te hebben??? Neem het paardje op proef en test 'm GRONDIG uit!!! Onder allerlei omstandigheden en als het even kan ook 's met andere mensen dat jij ook alleen maar 's kan kijken. Van observeren kan je enorm veel leren ... Verder is een driejarige nog jong, en kan je nog wat "testgedrag" verwachten of protest ... komt het niet, leuk, maar alle kans dat hij of zij eerst of laatst test hoe groot z'n LETTERLIJKE overgewicht is tegenover jou en je familie!!! Ik weet dat mijn knul zich gewillig laat doen door mijn man terwijl hij bij mij z'n benen stijf op de grond blijft houden en ineens accute vergeetachtigheid heeft als ik een "voetje" vraag. Volhouden is belangrijk bij Tinkers, en ook een beetje hen in hun waarde laten, want zo "boers" ze mogen lijken, ze zijn best wel gekrengt als ze voortdurend op hun donder krijgen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:06

sonjabelgium schreef:
Volhouden is belangrijk bij Tinkers, en ook een beetje hen in hun waarde laten, want zo "boers" ze mogen lijken, ze zijn best wel gekrengt als ze voortdurend op hun donder krijgen!

Hihihi, dat vind ik een goede Sonja Haha! En het klopt ook nog Hoe vaker je ze (m.n. in hun ogen onrechtvaardig) op de donder geeft hoe vervelender en koppiger ze worden. Onder dat koudbloedvelletje van ze zit vaak een erg gevoelig zieltje Schijnheilig Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:53

Nu ja, Flettie, da's bij mensen precies zo! Juist daarom dat positieve aanmoediging (conditioning) zo goed werkt! Geef ze een pluim en ze zijn in de wolken gewoon, je ziet ze bijna "groeien", net als mensen. Ik denk steeds, hoe zou IK het vinden ... stel je voor.

Je hebt de hele dag hard gewerk voor je baas, en hij loopt je voorbij, zegt niets ... wat denk je dan??? "Zeg, Zak, De volgende keer doe je maar lekker zelf veel, ik doe het rustig aan in het vervolg!"
Zelfde situatie, maar je baas zegt "Wat heb jij veel gedaan zeg vandaag, ik ben blij dat ik zo'n werklustige medewerkers heb!" ... alle kans dat je morgen net zo hard ertegen aan gaat!
Dat wil niet zeggen dat slecht gedrag niet moet gesmoord worden, maar wil vooral ook zeggen dat je niet blind mag zijn voor de goede zaken en je dat best mag laten weten! Hoe vaak ik niet gewenst heb dat mijn man 's gewoon zou zeggen van "wat heb je lekker gekookt vanavond" ... Zo eenvouding, en ik zou er echt blij mee zijn!

Maar al te vaak denken mensen dat ze andere wezens maar op hun donder moeten geven, het goede is gewoon vaak niet opgemerkt. Zonde gewoon, want het kan zo goed werken!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:52

flettie"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Volhouden is belangrijk bij Tinkers, en ook een beetje hen in hun waarde laten, want zo "boers" ze mogen lijken, ze zijn best wel gekrengt als ze voortdurend op hun donder krijgen!

Hihihi, dat vind ik een goede Sonja Haha! En het klopt ook nog Hoe vaker je ze (m.n. in hun ogen onrechtvaardig) op de donder geeft hoe vervelender en koppiger ze worden. Onder dat koudbloedvelletje van ze zit vaak een erg gevoelig zieltje Schijnheilig Haha!
[/quote]

Klinkt idd heel bekend Haha!
Tiko is in het begin heel vervelend aan de hand geweest, je maakte ook echt geen indruk op hem. Maar hem in stal zetten en negeren (met je rug naar hem toe staan, langs lopen zonder aandacht te geven) kon hij echt niet hebben, dit was echt wel een straf voor hem.

Zo moest ik hem vandeweek ook alleen even voeren, myrthe had geentijd en hij had al de hele middag buiten gestaan. Dus ik zet z'n bak in de stal en hij valt er met z'n oren in z'n nek op aan, ook toen ik hooi in de stal legde / stal even opstrooide deed ie nog behoorlijk chagerijnig. Tot ik hem even aaide, wat tegen hem praatte, toen liet hij z'n eten in de steek en kwam met z'n oortjes naar voren bij me kijken.

Het blijven vreemde eigenzinigge paardjes, maar je kan wel met ze lachen...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:34

sonjabelgium schreef:
Hoe vaak ik niet gewenst heb dat mijn man 's gewoon zou zeggen van "wat heb je lekker gekookt vanavond" ... Zo eenvouding, en ik zou er echt blij mee zijn!

Whahahahaha, en hoeveel echtscheiding zijn er wel niet gekomen als gevolg van het juist niet zeggen van dat ene zinnetje Haha! Maar je hebt helemaal gelijk. Je bereikt het meest door positiviteit (Tsjakkaaaaaaa!!!! Tong uitsteken). Natuurlijk moet je je paard op zijn donder geven als hij bewust iets doet wat niet mag (wat hij dus dondersgoed weet) maar je paard bestraffen voor iets wat hij niet goed doet maar ook niet snapt of eng vindt (zoals trailer laden bijvoorbeeld), werkt IMO niet. In zo'n geval moet je gewoon rustig blijven en iedere keer opnieuw proberen en elk stapje wat ie goed doet uitbundig belonen. Daar leren ze een stuk sneller van dan door te bestraffen.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:38

flettie schreef:
OH!!! Da's niet waar Mijn Flet is best wel een ijdeltuitje Ligt nooit in d'r eigen poep en plas. Rolt sporadisch in de wei (alleen zomers als er dus geen modder is Haha!) en dat ze 's winters altijd van die blubberbenen heeft komt omdat de wei zo giga-modderbad is. Mevrouw loopt daar altijd met erg veel tegenzin door heen. Alleen die staart van haar...... zucht....... het blijft teveel moeite om die een beetje hoger op te tillen als ze een grote of kleine boodschap moet doen En ze kan 'm best wel hoog optillen want dat doet ze ook als ze zich aan het opfokken is....


*LOL* snow is ook zo schoon opzichzelf, maar weer absoluut niet in zn stal... Hij tilt dus zijn staart wel megaopzij of omhoog bij het poepen, maar t maakt hem niet uit waar hij staat, hij laat t gewoon vallen Haha! Ook zie je vaak dat paarden op de broek van het mentuig poepen, maar snow poept eroverheen Haha! Ook gaat ie uit zichzelf om modder etc heen en rolt ie amper tot nooit en als ie rolt gaat ie opzoek naar t fijnste en schoonste plekje! Af en toe kom ik op stal en dan is alleen zn hoofd vies, dan heeft ie met zn hoofd over de grond zitten schuren, zal die jeuk gehad hebben Haha! Maar verder is ie zo schoon als wat! Zijn staart (WIT!) is ook grotendeels nog echt wit!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:40

Die positieve benaderiong ben ik dus ook heel erg voor Lachen Snow droomt helemaal weg bij een krabbel op zn hoofd, hij is daar erg gevoelig, borstels en voorlok ontklitten ofzo mag dus ook niet van hem, maar een klein voorzichtig krabbeltje kan ie uren van genieten Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, boemel, Iris94, Jorex, MRIIIS, nonnekee, othelloster, sas27 en 103 bezoekers