drachtig en veel plassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

drachtig en veel plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 18:58

Ik heb een vraagje over mijn paardje.
Het is een shetlandmerrie van 5 jaar en ze is 7 of 8 maanden drachtig.
Vroeger was uitmesten bij haar echt makkelijk. Alleen dr drollen eruit, 2x in de week leegmesten en ze stond er heel netjes bij. Zo was het aan het begin van deze winter ook. maar de laatste paar weken is het echt een ramp. 2 dagen drollen eruit halen is nog wel te doen maar als je daarna haar box instapt dan sop je er echt bijna weer uit, is echt heel smerig. tegenwoordig haal ik haar al bijna om de dag leeg, dan gooi ik over de natte plekken een laag zaagsel en daaroverheen stro.

Ze heeft dit jaar voor het eerst een liksteen (Waar ze niet asociaal veel van likt) en ze drinkt ongeveer de helft van zo'n grote emmer (dacht 20 l.) leeg op een dag. Is het normaal dat ze dan zoveel meer plast of moet ik me zorgen maken?
Ze is heel vrolijk, beweegt veel en eet goed.

[edit] Even voor de duidelijkheid. Het is dus niet zo dat ze vaker plast, dat merk ik absoluut niet, maar ze plast meer, er komt dus veel meer urine uit, terwijl ze in verhouding niet vaker plast[/edit]
Laatst bijgewerkt door Polly op 15-02-03 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:03

Ik weet niet of het bij paarden een beetje hetzelfde werkt als bij mensen. Maar bij mensen drukt de baby op een gegeven moment tegen de blaas aan en moeten vrouwen veel vaker plassen. Misschien is dat ook met paarden zo?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 19:10

ow vergeten erbij te zetten. Ze plast dus niet vaker naar mijn mening maar ze plast vooral meer (dus ze verliest meer vocht maar ze staat niet vaker te plassen) zal het er nog even bijzetten in het bericht.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:19

Als ze evenveel drinkt als tevoren kan ze niet echt meer plassen. Je pony is aardig op weg wat drachtig betreft, ik denk dat ze toch echt een beetje een blaas heeft die soms wat op druk staat ( om het zo maar te noemen. ) Misschien ben je dag en nacht bij je pony, dan kan je pas merken of ze ook echt meer plast. Ik hoop dat je nog een aantal reacties erbij krijgt, kan je ze ff vergelijken.

Unieke neusriemonderleggers!
Webwinkel:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ydnewcreations/
Facebook:http://www.facebook.com/neusriemonderleggers/
Jimte fan Fjildsicht. Maurits x Beart. M2+3


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 19:47

ik snap jullie heus wel, en waarschijnlijk plast ze ook wel iets vaker (nee ik ben er niet dag en nacht, maar als ik er ben plast ze niet vaker als normaal. Waar het mij om gaat is dat er, volgens mij, veel meer urine uit komt.
Ik ga het nog een keer proberen uit te leggen:
Aan het begin van de winter kon ze makkelijk 4 dagen doen met haar stal, als je alleen de drollen eruit haalde trok ze het wel, de stal moest dan wel echt leeg na die 4 dagen. Nu moet de stal al na 2 dagen weer leeggehaald worden, als je dan haar box inloopt hoor je het gewoon soppen, in het begin van de winter had ze dat nog niet. Daar trek ik de conclusie uit dat ze meer urine verliest (dus grotere plassen doet). Het kan aan mij liggen maar die conclusie vind ik erg logisch.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:05

Het is volkomen gezond dat een drachtige merrei wat vaker plast. Mijn merrie is nu al voor de zoveelste keer drzachtig, en het is altidj hetzelfde. Ik heb het ook ergens in een boek gelezen, en bij mijn paardje is het ook zo. Het is gewoon gezond en volkomen normaal. Wel wat lastiger uitmesten, maar dat maakt niet zo veel uit. Ik doe het altijd met liefde Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:50

Ze moet nu voor 2 gaan drinken, het veulen heeft toch ook vocht nodig.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 15:59

Tancreda4 schreef:
Het is volkomen gezond dat een drachtige merrei wat vaker plast. Mijn merrie is nu al voor de zoveelste keer drzachtig, en het is altidj hetzelfde. Ik heb het ook ergens in een boek gelezen, en bij mijn paardje is het ook zo. Het is gewoon gezond en volkomen normaal. Wel wat lastiger uitmesten, maar dat maakt niet zo veel uit. Ik doe het altijd met liefde Haha!


Nogmaals, het gaat niet om het vaker plassen maar dat er meeer urine vrijkomt. Ik vind het helemaal geen probleem om vaker uit te mesten, met liefde doe ik het ook. Maar ik vroeg het me zo af omdat haar plassen dus groter zijn.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 16:01

Naomie pieste toen ze drachtig was de hele stal nat!
Niet normaal
Nu heeft ze een veulen, en de stal ziet er keurig uit, ik kan haar er nu zo 3 dagen mee laten doen als het niet langer is...

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Plus_en_Min en 31 bezoekers