Nieto heeft een schedelbasisfractuur!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Nieto heeft een schedelbasisfractuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 16:15

Gisteravond hoorde ik van een van de bestuursleden van onze rijvereniging dat één van de paarden van een lid over de kop was geslagen, en hieraan een schedelbasisfractuur had overgehouden. Ik ben meteen bij het betreffende lid (Lilian) langs geweest om te vragen hoe het nu met Nieto (het paard *hengst*) ging.

Dit was in het kort gebeurd:

Bij ons op de rijvereniging hebben we buiten 4 bakken, drie aan elkaar en 1 los. Lilian was met Nieto in de drie-aan-elkaar bakken aan het rijden, toen Nieto schrok en Lilian eraf bokte. Daar schrok Nieto zo van (dat Lilian viel) dat hij op hol sloeg en keihard rondjes begon te galopperen. Tussen de 3 bakken en die ene losse zit een pad met stoeptegels van ca. 3 meter breed en er hangt een oranje touw als afscheiding tussen de bak en de stoep.
Nieto schoot van de 3 bakken naar de ene aparte en begon daar als een gek te rennen.
Hij wilde toen weer naar het grote stuk toe, en heeft de draad over het hoofd gezien.
Daar is hij dus vol met zijn boeg tegen aan geklapt en hij is hierdoor over de kop gevlogen. Toen hij landde, was dat vol op zijn hoofd en daarna viel hij pas op zijn rug. Nieto was helemaal bewusteloos en er kwam bloed uit zijn oor en neus. Lilian is natuurlijk heel hard gaan roepen en haar moeder (ze woont tegenover onze club en haar moeder pastte op haar 2 kinderen) heeft de DA gebeld en dekens voor Nieto meegenomen.

De DA heeft Nieto weer bij bewustzijn gebracht, en al strompelend is hij naar zijn stal gelopen *godzijdank woont ze maar 30 meter van de club*.
Nu komt de DA iedere dag en krijgt Nieto sondevoeding, want hij wil niet eten en drinken. Waarschijnlijk heeft hij ook zijn kaak gebroken.
Volgende week pas kan hij naar de kliniek vervoerd worden, waar ze foto's gaan nemen van zijn gehavende lijf.

't Is echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, en je weet het: als het kalf verdronken is, dempt men de put, want nu gaan ze er waarschijnlijk houten planken maken, ipv dat dunne koord.

Arme Nieto....

Toos paardloos


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:19

gadverdarrie.... daar krijg ik kippenvel van Verdrietig Arm paard...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:26

heel bizar, nu maar hopen dat hij er geen 'blijvend' letsel aan over heeft gehouden! Tis een vreemde vergelijking maar nooit geweten dat dat bij een paar ook mogelijk was, mijn vader heeft het gehad.... De schedel is doormidden en de hersenen liggen eigenlijk gewoon bloot....

Wens haar heel veel sterkte! (en jij uiteraard ook)

....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:28

Vreselijk maar als hij zijn schedel heeft gebroken...in hoeverre is hij op te knappen dan?
Ik hoop voor haar dat hij het red

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 16:37

Nimber schreef:
Vreselijk maar als hij zijn schedel heeft gebroken...in hoeverre is hij op te knappen dan?
Ik hoop voor haar dat hij het red


In principe is het precies hetzelfde bij een paard als bij een mens. Hij heeft nog steeds goede pupilreflexen, dit wordt nu meerdere keren per dag gecheckt, en een schedelbasisfractuur kun je niet zetten, een gebroken bovenkaak ook niet. Zo als het er nu uitziet, lijkt het wel goed te gaan komen, maar het is nog erg vroeg om daar uitspraken over te doen.

De DA wil later deze week, als Nieto wat is aangesterkt, hem pas naar de kliniek halen, als hij nu de trailer op moet, overleeft hij het waarschijnlijk niet.
Ik weet wel dat hij ongelooflijk veel pijn heeft, want hij wil niet liggen, lopen, eten en drinken, dat moet nu via de sonde.

Toos paardloos

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:41

Wat afschuwelijk!Daar sta je eigenlijk niet bij stil dat een paard ook zoiets kan oplopen.Het is te hopen voor zijn eigenaresse dat alles weer goed komt!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:51

zem ogen trouwens wel erg goed utkijken dat hij niet in een coma raakt, ligt hij ookal de verdoving (lijkt me ergens wel, maar aan de andere kant toch ook wel weer niet, zijn reflexen werken dan niet goed meer door de verdoving)
Mijn vader lag 3 weken in coma, en fucntioneerde als een kind van 8 jaar, moest zo goed als opnieuw leren lopen, fietsen, rekenen, schrijven enz.! Daar lig je dan als 28 jarige, 2 kinderen.... en ligt daar in coma... hersens komen je oren uit (ik zal verdere details besparen....)

....

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:13

waar is dat gebeurt dan? Ik hoorde net van een collega van mij dat bij heb bij de manege ook een meisje hetzelfde had....


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:26

Dat paard en Lilian ken ik wel! Daar reed ze nu toch iets van Z mee (een jaar geleden liep die echt super M2). Wens haar maar veel sterkte van mij, en het allerbeste voor Nieto!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 22:14

machie schreef:
waar is dat gebeurt dan? Ik hoorde net van een collega van mij dat bij heb bij de manege ook een meisje hetzelfde had....


Dit is in Den Dungen gebeurd.

Lielle, dit is idd de Lilian die jij ook kent. Ze rijdt nu volgens mij eigenlijk Z2 met Nieto. Nu zal hij er minimaal een jaar uitliggen, er vanuit gaande dat hij het redt.

Ik zal haar in ieder geval het beste wensen.

Overigens zijn er nog geen veranderingen in de toestand van Nieto. Ik houd jullie op de hoogte.

Toos paardloos

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:15

je moet het zien als zo'n harde klap, dat je schedel doormidden is op meerdere plaatsen... dit kan uitwendig te zien, hoeft niet. Het is behoorlijk ernstig, de hersenen komen bloot te liggen door dat de schedel gebroken/gescheurd is... met als gevolg hersenletsel, die kan tot verlamming leiden(in verschillende mate), maar ook tot andere lichamelijke belemmeringen. Vaak komt de patient in een coma terecht wat ook zo nog meer schade toebrengt aan de hersenen.... dit kan ook karakterveranderingen met zich mee brengen (heel vreemd, ik zeg niet dat het altijd gebeurt... maar het is mogelijk)! Al met al, is het een zéér ernstige tja... verwonding.... of hoe je het wilt noemen!

De kans dat een mens hier zonder blijvend letsel uitkomt is zeer nihil!!!

....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 22:18

Dit was geen open breuk, dwz, er waren geen echte grote gapende wonden waardoor de inhoud van Nieto's hoofd bloot lag. Het feit dat ze zagen dat hij een schedelbasisfractuur heeft, hebben ze kunnen zien doordat er dan altijd bloed uit het oor komt (als het uit 2 oren komt is het "einde verhaal") en zijn pupillen reageerden niet tegelijk. Dit is nu bijgetrokken.

Bij mensen komt er standaard een Brilhematoom te zien op het gezicht (ziet eruit alsof je 2 blauwe plekken/ringen om je ogen hebt).

Toos paardloos

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:47

vreselijk verhaal zeg!
Hopen dat Nieto het red!

Misschien ook voor onze club een idee, want bij ons hangen ook koorden

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:02

*horror* wat een verhaal zeg... arm paard. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt. Nog een geluk dat hij niet zijn nek heeft gebroken. En zelfs als hij herstelt van de schedelbasisfractuur is het maar te hopen dat hij er verder niets aan overhoudt, zoals schade aan zijn rug ofzo. Ook namens mij veel sterkte!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:59

Bah wat een vreselijk ongeluk Huilen
Heel veel sterkte en beterschap...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 08:40

Wat een verschrikkelijk verhaal. Ik hoop dat Nieto er weer helemaal bovenop komt dus wend de eigenaressen en Nieto veel sterkte.
Zo zie je maar dat ook een Z2 paard nog wel eens heel erg kan schrikken en dat dat dus niet altijd is terug te herleiden naar rijkunstig vrmogen en controle. Het blijft altijd een levend wezen. Het zou fijn zijn als omstanders daar ook eens meer rekening mee zouden houden want die zijn vaak verantwoordelijk voor [bijna] ongelukken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 09:22

Jeetje, dit is wel het allerergste wat je als paardeneigenaar kunt overkomen. Wens zijn eigenaresse maar ontzettend veel sterkte. Ik hoop dat het paard er weer bovenop komt...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 10:26

Jasses wat een verhaal.
Het zou je paard maar zijn.
Nu maar hopen dat alles toch nog goed gaat komen.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:02

Ik vraag me af of jullie je paard in deze toestand op de been zouden willen proberen te houden. Als hij indd zoooooooo'n pijn heeft en dergelijke is dat dan wel reeel?? Je kunteen paard toch niet zien als een mens en behandelen als een mens zodat hij zo min mogelijk pijn heeft. Hij kan niet eens liggen zeg je....
Het is maar een vraag hoewel als het je eigen paard is je misschien juist die beslissing niet wil maken of juist wel omdat je het lijden niet aan kunt zien.

Iig hoop ik dat het goed komt anders is alle moeite voor niks geweest.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 13:30

Orionneke, ik snap wat je bedoelt, ik kan daar verder niets over zeggen, omdat ik Nieto nog niet heb gezien. Ik weet wel dat hij flink aan de pijnstillers zit, om het dragelijk te maken. Bij een mens gebruiken ze dan ook massa's morfine. Nu bij Nieto dus ook.

Nieto kan wel liggen, maar hij durft het niet, omdat hij dan ook weer overeind moet komen en dat lijkt me echt pijnlijk als je je hoofd en nek zo bezeerd hebt.

Begin van de week worden er foto's gemaakt, als Nieto goed genoeg is om te reizen, en dan wordt verder over zijn lot beslist.

Toos paardloos

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:41

Wat een vreselijk verhaal. Brrrr.... daar moet je niet aan denken.
Ik vraag me trouwens af wat er gebeurd was als er hout had gestaan.
Waarschijnlijk was hij zo in paniek dat hij daar misschien ook dwars door heen was gegaan.

Ik hoop echt voor haar dat het allemaal goed komt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:19

machie schreef:
waar is dat gebeurt dan? Ik hoorde net van een collega van mij dat bij heb bij de manege ook een meisje hetzelfde had....


Waar is dat gebeurd? In Enschede?

Maar wat een drama zeg, voor dat meisje en haar paard...
Het arme beestje Scheve mond

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:42

nee, in haaksbergen is ook iets ernstigs gebeurt. Alleen heeft daarbij niet het paard, maar een meisje haar schedel op een paar plaatsen verbreizelt. Het paard is gaan stijgeren omdat die bang was, en heeft het meisje op haar achterhoofd geraakt....

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:10

Wat een vreselijk ongeluk (of eigenlijk ongelukken want die van dat meisje is ook niet mis).

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eerst foto's af te wachten voor er verdere actie ondernomen wordt. Dat het paard nu pijn heeft is wel heel erg maar als er een goede kans is op herstel dan is het wel de moeite waard.

Wat lijkt het me verschrikkelijk om je paard zo te zien liggen. Volgens mij raak je dat beeld nooit meer kwijt.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:14

machie schreef:
nee, in haaksbergen is ook iets ernstigs gebeurt. Alleen heeft daarbij niet het paard, maar een meisje haar schedel op een paar plaatsen verbreizelt. Het paard is gaan stijgeren omdat die bang was, en heeft het meisje op haar achterhoofd geraakt....


Oh bah...weet je ook waar? (Sorry, off-topic)

Hoe is het nu met het paard? Is er al nieuws?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers