hoe zie je snel of een paard drachtig is?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

hoe zie je snel of een paard drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 21:16

hebben jullie tips om te kunnen zien of een paard drachtig is? is haar gedrag dan anders? behalve dat ze een dikke buik krijgt natuurlijk....

halen jullie vantevoren altijd de dierenarts erbij?

nynke

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:52

Laten scannen of opvoelen door een DA.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:27

jah idd maar sommige laten ze dekken door een hengst en dan een paar weken/maanden doen ze er weer een hengst bij en als die dan word afgestoten is die drachtig maar je kunt het misschien ook best wel voelen en anderes idd de da

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 10:56

ze was eerst hengstig en een paar maanden later niet meer....
ze heeft een bolle, wat puntige buik maar die groeit niet meer en de singel zit even strak, terwijl die bij andere paarden altijd losser ging naarmate de zwangerschap.....

ik heb eens gehoord dat je een paard een halve dag geen drinken moete geven en dan koud water, het schijnt dan dat het veulen begint te schoppen, maar dit wil ik liver niet.

hebben jullie nog andere tips?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:27

Ja, mijn gouden tip is om niet te gaan knoeien met een halve dag geen water en dan ineens een emmer ijskoud, das om problemen vragen. (en een paard moet kunnen drinken wanneer hij wil als ie dat gewoon is)

Ik denk dat je best eens aan de VA vraagt om haar even op te voelen. das zo gebeurt en geeft veel zekerheid. Voor scannen is het al te laat.
Urinetest kan ook uitkomst bieden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:10

Je merkt het meestal wel:

Ze zondert zich af van de kudde.
chagereinig
Weinig zin om te rennen.

Dat soort dingen Lachen

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:41

is die grote maatse van ons zeker 365 dagen per jaar drachtig Haha! (ff zonder gekheid, ze zonderd zich af en ze is anders kwa gedrag dus hopelijk eindelijk een veulie!)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:18

soms kan je het aan het gedrag van je paard merken, mijn ene merrie zonderd zich bv gelijk af als ze drachtig is en blijft dan dus altijd alleen in een hoekje staan, mijn andere merrie word bv heel erg rustig en kalm terwijl ze normaal heel druk en nerveus is, maar mijn pony was eigenlijk tegenover mij normaal, wel wat kattig tegenover de andere paarden.

opvoelen geeft op dat moment de grootste zekerheid, maar dat garandeert niet dat je paard ook een levend veulen zal werpen na 11 maanden dracht.