Prijzenindicatie draver. en welke soort draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke draver zouden jullie mij aanraden.

Franse draver
15 (55%)
Orlov draver
2 (7%)
Amerikaanse draver
10 (37%)
Russische draver (indien hetzelfde als een orlov draver, klik dan orlov draver aan!)
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 27


Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Prijzenindicatie draver. en welke soort draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 18:00

Ik ben erg benieuwd hoe een draver, die niet snel genoeg blijkt te zijn voor de drafsport ongeveer kost. Het paard moet in ieder geval geen races gereden hebben. Gewoon een paardje dat om welke reden dat ook geen mogelijkheden heeft om te starten in de draverij.

Verder zou ik ook willen weten welke soort draver ik zelf nou het beste zal kunnen nemen als ik uiteindelijk besluit toch een draver te nemen.
Ik wil het paard veel in recreatie kunnen rijden, lekker een flinke spring kunnen maken en het (uiterlijk tot Z2) kunnen rijden met het paard. Het is niet noodzakelijk, het is maar een streven. Ik weet dat dravers niet zo makkelijk hoog in de dressuur gereden kunnen worden. Daarom zou ik er zelf ook voor kiezen een groen paard te nemen of een draver die geen wedstrijden heeft gereden. Er zijn dravers die dit wel kunnen halen.
Wat ik dus wil is een veelzeidigheidspaard die je wel lekker wedstrijden in kunt rijden en daar ook aardig wat mee kan bereiken.

Ik weet dat de volgende dravers er zijn:

Franse draver,
Orlov draver,
Amerikaanse draver,
Russische draver (Orlov??)

Ik weet zou gauw niet of er meerderen zijn. Maar welk paard zouden jullie mij aanraden?


Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:18

Tegenwoordig worden veel dravers gekruist, dus frans met Amerikaans. De Amerikaanse paarden zijn wat makkelijker in de omgang. Fransen zijn vaak wat dommer em moeilijker. Maar tegenwoordig zijn ze eigenlijk allemaal mak. Fransen zijn wat groter, Amerikanen vaak kleiner. Maar het meeste is gekruist en een puur Franse of Amerikaanse is in Nederland bijna niet te vinden

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

prompter

Berichten: 11047
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:25

Ik begrijp niet zo goed waarom je geen paard wil hebben dat gekoerst heeft? Er zijn zat dravers die niet kunnen koersen omdat ze veel te zenuwachtig of te gek zijn, die zullen als rijpaard ook niet bepaald makkelijk zijn ben ik bang...

Extremely rare and Beyond Compare

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:04

Misschien is het een idee om eens een trainer in de buurt te vragen of die nog iets heeft staan? Ik weet dat Bas Crebas wel eens een jonge als rijpaard verkoopt. Misschien moet je die eens bellen..

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 22:20

hmm, ik geef gewoon de voorkeur aan een jong paard, dat heb ik altijd al gehad, dan kan ik alles zelf opbouwen met dit dier.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 22:21

Uiteraard let ik er wel voor op dat ik een geschikt paard koop, en schrikachtigheid is er met HEEL veel geduld wel uit te krijgen, en veel andere dingen ook, maar deste hechter wordt de band

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 02:01

De dravers die ik ken en waar ik mee gewekrt hebben, of ze nou jong of oud zijn, ik ken er niet 1 die schrikachtig is, maar dat terzijde.

Particulier een draver kopen is af te raden aangezien je dan een dief van je eigen portomonnee bent! Ik zag laatst een draver voor 5000 piek!! Ha ha, grapjurken. Oke, als het een goed lopend koerspaard is, is het niet veel. Maar het ging hier om een draver die recreatief werd gereden en niet geschikt was voor de koersen!

De prijzen van dravers (die niet goed genoeg zijn) varieren tussen de 500 en 1000 euro, indien je ze bij een trainer wegkoopt.

Veel succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:27

Van de verschillende rassen heb ik geen verstand. Maar een tijdje geleden zocht ik een gezelschapspaard voor mijn tinker.
Ik kreeg toen reactie van iemand die een 10jarige merrie had. Schofthoogte ong. 1.65, pas aangereden en nog nooit gekoerst omdat ze niet snel genoeg was. Vraagprijs voor deze merrie was 800 euro incl. zadel en hoofdstel.
Misschien heb je hier toch iets aan als richtlijn? Ik heb haar overigens niet gekocht.

* To Belg, or not to Belg *

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:22

Kijk anders eens op ww.xs4all.nl/~justy Daar staan genoeg dravers te koop, ook voor recreatie.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 17:29

Fijn in ieder geval dat ik nu een beetje weet wat men voor zo'n paard kan vragen, ik had me anders geheid vergist in de balans prestatie en bedrag voor het paard. Ik zat dus al bij een goed ingereden paard te denken aan 5000 euro. Maargoed, ben blij dat ik nu weet dat ik er helemaal naast zit.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:28

voor 5000 euro heb je ook wel een beleerde KWPN-er hoor *LOL*
Mijn paard is een halve draver(x KWPN) en die heeft dat ook lang niet gekost Haha!

Zeker als zo'n dier niet koerst en niet in de sport gelopen heeft zijn ze niet zo duur. Ik denk dat de prijzen van Buitenzorg wel een goede indicatie zijn Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 22:13

Okay dat is mooi Lachen hebben jullie misschien dan nog wat tips over waar ik zal moeten kijken voor een draver (ik neem als ik klaar ben met mijn opleiding een paard, over 1,5 jaar) Als jullie tips hebben zou ik het fijn vinden want dan kan ik een beetje op de hoogte blijven.
Ik zie trouwens dat de franse draver veel gekozen is, voor degenen die dit lezen, kunnen jullie me uitleggen waarom dit zo is?

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:21

De Franse draver is over het algemeen wat groter. De Amerikaanse Draver is vaak kleiner, en compacter gebouwd.
De Franse dravers worden heel veel in montekoersen gereden (onder de man dus), die zijn daar nogal populair.
Tegenwoordig wordt er wel erg veel met elkaar gekruisd, maar de types zijn er nog wel.


Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 02:04

Okay, ik ben nu ook al niet bepaalde de kleinste, maar ik heb alleen ervaring met amerikaanse dravers hoewel ik het franse ras ook erg mooi vond altijd. Ik weet alleen niet of ik die ooit bereden heb. Volgens mij niet Lachen maar ik had begrepen dat franse dravers wat sloom van begrip zijn (klopt dit? of is het weer zo'n vooroordeel) ik weet niet meer of het nou een sprinter was of een lange afstand racer.....
Maargoed, als het ras misschien toch niet "zuiver" te krijgen is zal ik denk ik maar op mijn intuitie afgaan en aankijken wat de dierenarts zegt.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:00

Even tussendoor en is ook nog een adnre draver.De nederlandse draver.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

prompter

Berichten: 11047
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:01

Jenna schreef:
Even tussendoor en is ook nog een adnre draver.De nederlandse draver.


Verward Nederlandse dravers zijn altijd Frans, Amerikaans of Frans-Amerikaans, ook al zijn ze in Nederland geboren...

Extremely rare and Beyond Compare

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 14:11

mijn draver was oook niet zo duur maar het zijn echt superbeesten ik wist trouwes niet dat het een draver was maar daar kwam ik snel genoeg achter
ik kon er in het begin amper op rijden want starlight was echt gek maar toen ze me vertrouwde ging alles goed
wel ff opletten of de draver die je koopt niet scheef is daar heeft starlight ook last van lastig met dressuur

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 21:14

xtostarlight"]
wel ff opletten of de draver die je koopt niet scheef is daar heeft starlight ook last van lastig met dressuur
[/quote]

ik weet presies wat je bedoeld Boos! we hebben zo'n paard op de manege, een verschrikkelijk lief beest, werkelijk de grootste knuffel van de stal, schopt alle paarden omver zodat hij een knuffel kan krijgen of een aai, maar met galopperen is het moeilijk, hij heeft moeite met aangalloperen in de linker gallop, dus mensen hadden op een gegeven moment zoiets van nou, niet leuk meer, ik ben het zat, ik ga niet galloperen. Met als resultaat dat het paard dacht 'hey leuk, ze wilt niet gallopperen omdat ik moeilijk doe' en nu bokt hij iedereen eraf bij het aangalloperen *zucht*


[quote="xtostarlight schreef:
ik wist trouwes niet dat het een draver was maar daar kwam ik snel genoeg achter
ik kon er in het begin amper op rijden want starlight was echt gek maar toen ze me vertrouwde ging alles goed


Ik wist van tevoren dat mijn verzogpaard draver was maar ik wist niet presies wat dat in hield, jah, dat hij snel kon draven, maar niet ZOOOO snel! ik schrok me rot de eerste keer dat ik op hem zat Haha! En ja, vertrouwen spreekt een verschrikkelijk grote rol bij dravers.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:24

heheh, de eerste keer dat ik op Ofir ben gestapt (hij had nog niet eerder iemand op zich gehad) was voor de grap. Haha! Ik dacht, kan het altijd proberen, en ik ben zo vanaf het hek op zn rug gegleden, zonder zadel, met alleen een hoofdstel om. Lovers Vond ie allemaal prima, de problemen kwamen pas toen ik hem met zadel wou rijden, dat vond ie doodeng Schijnheilig
raar paard... Ilana was al onder het zadel getraind toen ze weer terug kwam, dus die hoefde eigenlijk niets meer te leren.
Rival heb ik eerst aan het zadel laten wennen, beetje longeren enzo, en ben er toen op gestapt met iemand erbij, die haar vast had. Maar die blijkt nu dus last van haar rug te hebben... Dus als ik terug ben eerst maar weer eens aan het longeren.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 21:30

Lachen de vraag die me bij deze tekst weer te boven is is dezelfde als die ik al op het andere forum heb gesteld. Die kom je vanzelf wle tegen Lachen maar dan iets anders, je fokt de paarden niet zelf he? (want volgens mij loopt er hier iemand rond die dit wel doet.

Greetz

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:47

Zullen we op dit topic doorgaan? Ik zit steeds te switchen tussen deze en je tweede deel Haha!
Mijn vader fokt draver, al meer als 25 jaar. Hij is begonnen met fokken in 1975 ofzo, Turbulent K was het eerste veulen, en we zijn nu een alfabet verder
Vanaf het E-jaargang heb ik het allemaal bewust meegemaakt, en rond die tijd hadden we ook de meeste veulens. f 2, g 2, h 1, toen kwam Ilana, die hebben we dus zelf gefokt en daar heb ik de afgelopen 7 jaar op gereden. Daarna Leonie, die is op een rare manier verkocht, wat we eigenlijk niet hadden moeten doen.. Van Ilana hebben we drie veulens gefokt. Nadir (avatar) staat nu in Ierland, Ofir, die rij ik nu dus(maar staat nu weer in training), en een merrieveulentje dat na een halve dag dood is gegaan. Lang verhaal, als je het wil weten pb ik wel.
Maar daarna kon er met haar niet meer gefokt worden. We hebben toen nog een merrie erbij gekocht, Jitske, maar na drie maanden proberen wou ze maar niet drachtig worden. Ilana en Jitske zijn in februari/maart vorig jaar verkocht Huilen hartverscheurend, want ik had echt een band met Lana. Vanaf toen hebben we eigenlijk niet echt meer gefokt. We hebben Rival op een veiling gekocht, met de intentie om te koersen en daarna te fokken. Vanwege haar kniebanden en rug weten we nu nog niet of we dat wel doen.. Toen hebben we bij de handelaar waar lana en Jitske heen zijn gegaan vlak achter elkaar twee jaarlingen gekocht, Technologic R en The Last Yankee. die heb ik (jaja ) verkocht naar Engeland, aan de man die eerst Nadir had gekocht. (en binnenkort ga ik ze opzoeken *LOL* ). Toen hebben we in september nog twee jaarlingen op de unitrot veiling gekocht: To The Point en Tammy's Pride. To The Point staat in training en Tammy heb ik samen met mn vader voor de kar gezet, en hij traint haar nu zelf een beetje. Rival doet op het moment dus eigenlijk niets...

Over het inrijden: ik heb geen ervaring met het inrijden van andere soorten paarden. Ilana, Ofir, Leonie en Rival hadden allemaal al in training gestaan toen ik er op ben gaan rijden, en wisten dus de teugelhulpen al. Ik vind dat zelf een groot voordeel, dan zit er tenminste een rem op *LOL* wat voor paardje wil je, een jonge die je zelf nog op moet voeden, of gewoon een jong paard dat je eigenlijk meteen in kan rijden?

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 23:17

Haha! ik vind het goed om op dit forum door te gaan, is toch makkelijker.

Als eerste even over dat inrijden... Ik werd nu al full-time dus ik ben bang dat ik niet genoeg tijd zal hebben om een lange training met een paard te beginnen, dus bij het longeren en aan de hand lopen. Op zich niet zo'n probleem anders, maar ik kan dat gewoon niet een langere tijd met mijn werk combineren en ik wil het niet aan andere mensen overlaten. En toch wil ik zelf mijn paard in rijden, dus het is kiezen of delen, of een beleerd paard of onbeleerd (wat ik liever had gehad) dus ik heb nu besloten een tussenweg te nemen. Een paard die al gelongeerd kan worden, aan het halster meelopen, misschien al een hoofdstel gewend is.. Zadelmak hoeft nog niet. Ik kies voor 3 a 3,5 jaar omdat dat een ideale tijd is om het paard in te rijden. Het zou dus ook fijn zijn dat het paard op stemhulpen reageert, is ook niet noodzakelijk maar zou dus wel fijn zijn.

Ik wil trouwens ook wel dat 'lange verhaal' horen over dat veulentje, als je het niet vervelend vindt.

En even over dat alfabet, ik heb heel erg lang geleden gehoord dat namen van paarden via het alfabet gaan, elk jaar een andere letter. Maar ik heb ook gehoord, kort geleden, dat (in ieder geval een hengstenveulen) de eerste letter van de vader moet dragen, dus bijv. (vader) Delphegor - (hengstenveulen) Danny Sterker nog, het veulen moet evenveel lettergrepen hebben als de naam van de vader... Hoe zit dat nou? Of verschilt dat per ras? Als ik het goed begrijp, bereken (en naar de dingen die ik gehoord heb) was het E-jaargang in 1995!?

En hoezo werd Lana / Ilana verkocht?

Nou een hele vragenlijst Lachen ik begrijp dat jullie dus ook geen paarden meer verkopen...

Maargoed, dat was het weer voor even Lachen

Greetz

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

prompter

Berichten: 11047
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:30

lunatje schreef:
:En toch wil ik zelf mijn paard in rijden, dus het is kiezen of delen, of een beleerd paard of onbeleerd (wat ik liever had gehad) dus ik heb nu besloten een tussenweg te nemen. Een paard die al gelongeerd kan worden, aan het halster meelopen, misschien al een hoofdstel gewend is.. Zadelmak hoeft nog niet. Ik kies voor 3 a 3,5 jaar omdat dat een ideale tijd is om het paard in te rijden. Het zou dus ook fijn zijn dat het paard op stemhulpen reageert, is ook niet noodzakelijk maar zou dus wel fijn zijn.


Alle dravers zijn met 2 jaar al beleerd, ze hebben dan dus al voor de kar gestaan. Je zal dus of een jonger paard moeten kopen (anderhalf), of een paard dat al voor de kar heeft gelopen.

Citaat:
En even over dat alfabet, ik heb heel erg lang geleden gehoord dat namen van paarden via het alfabet gaan, elk jaar een andere letter. Maar ik heb ook gehoord, kort geleden, dat (in ieder geval een hengstenveulen) de eerste letter van de vader moet dragen, dus bijv. (vader) Delphegor - (hengstenveulen) Danny Sterker nog, het veulen moet evenveel lettergrepen hebben als de naam van de vader... Hoe zit dat nou? Of verschilt dat per ras?


Nooit van gehoord... Geldt niet bij dravers

Citaat:
Als ik het goed begrijp, bereken (en naar de dingen die ik gehoord heb) was het E-jaargang in 1995!?


Nee, mijn Danny (Officieel Daniƫlle S) is uit 1986, dus de E-jaargang is uit 1987.

Extremely rare and Beyond Compare

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 00:01

Wat betreft dat inrijden, ik begrijp dus dat een paard al goed beleerd is (teugelhulpen enzo) voordat ze uberhaupt bereden kunnen worden!?
Als dat zo is, dan is er niks aan te doen, dan kies ik toch voor een paard van 3 a 3,5 jaar... Ik denk dat dat desondanks toch het beste is voor mij en het paard. Het allerbelangrijkste vind ik trouwens dat een draver in ieder geval geen races heeft gelopen, of er sowieso geen lange carriere (zal ik zo maar zeggen) achter de rug heeft. Vaak heben deze dieren een blessure, en ik wil gewoon een jong paard die bijv. net niet snel genoeg is voor races, het moet dus niet met blessures of iets dergelijks te maken hebben. Ik moet er intensief op kunnen rijden, springen, dressuur, recreatie, lange afstand ritten enz. Dus een goede rug, goede benen, eigenlijk alles gewoon goed, maar om de 1 of andere reden niet geschikt voor de race. (ik val in herhaling)

En ik snap nu niks meer van dat alfabeth Lachen maargoed, ik fok dan ook geen paarden Knipoog

prompter

Berichten: 11047
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:08

Het is zo betrekkelijk - kennissen van mij hebben nu een 9-jarige ruin te koop. Ze hebben hem zelf gefokt, hij koerst al 6 jaar, maar hij kan nu niet hard genoeg meer. Dat paard is 100% gezond, de eigenaresse rijdt hem al jaren ook onder het zadel, hij is verkeersmak, hij kan makkelijk galopperen. Zo'n paard zou ik liever kopen dan 1 die nooit gekoerst heeft, je hebt geen idee waarom zo'n paard nooit gelopen heeft (een driejarige is allang geprobeerd voor de koersen), en een paard dat nog steeds koerst is tenminste gezond. Bovendien zijn ze gewend aan reizen, aan vreemde omgevingen - geef mij maar een uitgekoerst paard! Mijn eigen paard is 17, die van mijn vriendin 23, hebben allebei gekoerst, zijn allebei kerngezond. Het meegedaan hebben aan draverijen is dus echt geen reden om een paard niet te kopen!

En dat alfabet is doodsimpel: dit jaar krijgen alle draverveulens een naam met een V, volgend jaar met een W, is toch vrij simpel?

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen, Kempi001, Pova en 103 bezoekers