veulentjes in de worst en het kattenvoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-01 23:07

Even opgepikt uit een ander topic:

Citaat:
Op 2001-07-12 20:13, schreef Silvia:
Een paar maanden geleden stond een 2 pagina lang artikel in Paard en Sport. Dat ging ook over fokken. Dat er meer aanbod is aan veulens dan vraag. Dus heel veel (ponie) veulens belanden gewoon in Salamieland.
En maar doorfokken want zo'n veulentje in het voorjaar is zo leuk.....


Begrijp me goed ik moet ook niet denken aan het moment dat de slager zich over zo'n knuffelig lief klein veulentje 'ontfermd' Huilen . Maar we leven in een maatschappij waarin vlees wordt geconsumeerd. Doe ik net zo hard aan mee.

Hoe erg is het dat veulentjes in de worst belanden. Kalfjes en lammetjes treft toch hetzelfde lot ? En die groeien vaak op in de bio-industrie. Zo'n veulentje, gefokt door een hobbyfokker is dan misschien toch wel beter af.

What's the problem?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 23:12

Ieks klinkt even hard maar zals jij het uitlegt heb je inderdaad wel gelijk ja... Ik voel me misschien wel wat meer betrokken bij een veulentje dan bij een kalfje, maar je hebt gelijk...

ieks... Ik zou per direct vegetarier worden... Maar veel is gewoon lekker... Sorry beessies... Verdrietig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 07:32

Ik eet weinig vlees. Niet uit "geloofsovertuiging" maar gewoon omdat ik het lang niet altijd lekker vindt.

Ik eet alleen heel bewust geen paardevlees, dus ik eet ook alleen maar puur rundvlees kroketten en zo.

Ik denk dat ik dat doe omdat zo heel af en toe een paard uit mijn directe omgeving weggebracht wordt en ik vind het idee dat ik hèm aan het opeten ben echt walgelijk!

Als ons huis klaar is komt er aan de zijkant van ons huis een strook grond vrij waar mijn moeder en ik mini beestjes willen houden, zoals minischaapjes en minivakentjes ik weet niet of ik dan ook nog die vleessoorten eet.... Verward

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 07:51

ik eet helemaal geen vlees.
ik vind het niet lekker en het ook nog eens zielig voor de beestjes..
als ik dan ga nadenken dat ze dr een beest voor hebben moeten villen en in stukken moeten hakken, dan hoef ik het helemaaaaaaaal niet meer Misselijk

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 08:30

Ik eet heerlijk vlees en geniet ervan!
Maar dat even terzijde, ik voel ook verschil tussen een kalfje en een veulentje. Ik denk dat dat gewoon gevoelsmatig is.
Ik denk dat het komt doordat koeien ervoor gefokt worden, voor het vlees. Je hebt toch speciale vleeskoeien.
Dat is niet zo met paarden. Als ze speciaal gefokt werden alla.
Maar het wrange in dat stukje is, dat ze gefokt worden voor hen zelf. Als huisdier. En dan door domme redenen in de worst belanden. Dat is een beetje wrang. (en wrang is weer gevoelsmatig woord, denk ik, maar ben geen expert)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 08:45

Citaat:
Op 2001-07-13 07:51, schreef Fonnie:
ik eet helemaal geen vlees.
ik vind het niet lekker en het ook nog eens zielig voor de beestjes..
als ik dan ga nadenken dat ze dr een beest voor hebben moeten villen en in stukken moeten hakken, dan hoef ik het helemaaaaaaaal niet meer Misselijk


Maar als je wel leren schoenen en mooi tuig voor je paard / pony hebt,
werk je ook aan het villen van dieren mee....

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:34

Ik eet alle soorten vlees hoor (niet veel want ik hou er niet zo van maar een bigmac ofzo gaat er altijd in Vork Party!! ).
Als wij niet zoveel vlees zouden eten, er dus geen vleesconsumptie was, zouden er veel beesten die kreupel, ziek etc. zijn niet worden afgemaakt omdat die toch niks opleveren, maar een spuitje krijgen. Dus dan kun je ze net zo goed opeten, klinkt dit logisch? weet ff niet hoe ik het hier duidelijk kan neerzetten, hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:34

jah dat is waar, ik heb mooie leren laarzen, en buffalo's, ook van leer, tuig van leer Huilen
Frusty Nouhou...ik vind het echt zielig voor die beesten. Maar dan kan je bijna alles wel laten Scheve mond\ of nie?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 09:55

Maar als je nu even kijkt naar het uitgangspunt van de fokker: die fokt niet voor de slacht en het ligt meestal ook niet in zijn bedoeling dat het veulen daar terecht komt. DAt is met kalfjes en zo anders. maar ik vind het inderdaad net zo triest en ik eet bij voorkeur ook geen kalfsvlees, net zo min als dat van een veulen.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-01 10:57

maar er zijn ook fokkers die wel min of meer voor de slacht fokken. Mijn schoonvader heeft een stuk of 10 shetlanders zonder papieren. Er loopt 1 hengstje bij in de wei dus elk jaar zijn er een stuk of 10 veulentjes.

De hengstjes gaan in elk geval naar een handelaar en dan 'ruimt' hij elk jaar ook nog wat merries 'op'. Die zullen dus wel bij de slacht belanden. Ze brengen ook nog geen f 100 op.

Waarom fokt hij ze dan? Omdat hij het leuk vindt, dat jonge spul in de wei in het voorjaar en de zomer. En geen wroeging over het lot van de beestjes die in de slacht verdwijnen Scheve mond\

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:06

Nou Marianne, dan zou ik je schoonvader maar eens haarfijn uitleggen dat paarden bijna nooit in nederland worden geslacht maar altijd op transport gaan naar een ander land.
Soms staan ze wel een week in een overvolle vrachtwagen, zonder eten of drinken. Degenen die het overleefd hebben gaan dan de salami in, of als ze volwassen zijn en nog een beetje kunnen lopen, belanden ze in de toeristenindustrie. Strandritjes met een dikke kerel op je rug bij temperaturen van plus dertig graden. Zal met een shetlander wel niet gebeuren, maar het is toch zaak om stil te staan bij dit soort dingen.

Zonder erbij na te denken paarden gaan vermeerderen vind ik gewoon niet kunnen, en dat geldt ook voor andere dieren zoals katten en honden. Er is in nederland bijna geen vraag naar paardenvlees, dus dit is geen excuus om shetlanders voor de slacht te gaan fokken.

Denk na wat je met de jonge dieren wilt en of die daar blij mee zullen zijn!

Iedereen mag van mij een veulen fokken hoor, wat mij betreft kruis je een ezel met de leuke shetlander van de buren, als je maar nadenkt over de toekomst van het dier. En het vanzelfsprekende dat een hengst zowiezo weggaat, vind ik helemaal niet kloppen. Nooit van ruintjes gehoord? Shetlanders kom je inderdaad niet vaak tegen als ruin... Dit zegt genoeg! Frusty

Groetjes Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:34

Ik vind ook: als je wilt fokken doe het dan zo goed mogelijk, of doe het niet. Je hebt toch geen eer van je werk als de dieren naar de slacht moeten? Ik vind die schoonvader van Marianne ook maar een rare. Hoe kun je dat jonge grut nu leuk vinden en tegelijkertijd hup zo naar de slacht sturen! Kun je het je voorstellen, je kijkt naar een lief veulentje en denkt bij jezelf, "als je een jaar bent ga je naar de slacht". Maar ja, misschien denken die mensen wel helemaal niet.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:40

Ik eet ook geen paardenvlees, omdat ik het gewoon niet weg kan krijgen. Eet wel ander vlees, maar heel weinig, niet uit principe, vind vlees gewoon niet zo lekker.
Maar nu dit, Ik denk dat de meeste paarden een leuker leven hebben gehad voor ze naar de slacht gingen als bijv de kistkalveren, de melkkoeien die de hele winter vasstaan en alleen zomers 3 maanden of zo loslopen. De varkens verhalen kennen we denk ik ook allemaal, en de kippen idem dito.
Als ik vlees eet is dat in een snackbar of bij de Mac. Ik kan dus niet voor scharrelvlees kiezen (doe u mijn maar een scharrelhamburger?) Dus zou ik niet eigenlijk veel beter paardenvlees kunnen eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:44

Die vraag van Jasmijn sluipt ook wel eens door mijn hoofd maar ik kan het niet. Ikben echt veel te bang dat ik een paard opeet wat ik ken en daar wordt ik spontaan misselijk van. (heb ik ook met konijnen en eenden trouwens)

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 12:26

Ik zou zelf nooit paardenvlees eten, ik eet sowieso al heel weinig vlees omdat ik het gewoonweg GOOR vindt!
Maar zeg nou zelf, het is zielig voor de diertjes, maar als je op bijvoorbeeld Discovery Channel een leeuwin een zebra ziet vangen en gezellig met de hele kudde die opvreet zeg je, ach dat is de natuur! Maar wat wij doen niet dan? Wij eten ook om te overleven, en daar zit dus ook vlees bij.

_________________
<font color="deeppink"> I Love Rosco <font size="1">(en Master & Kimball & Reykja) </font>
<font color="white">Zie profiel voor info! Met foto's!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *-Spirit-* op 2001-07-13 12:27 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 12:30

Dat is waar Spirit, daar heb je gelijk in. Maar die Zebra heeft in ieder geval een waardig leven gehad voordat hij sterft, en de dieren die wij eten hebben over het algemeen een rotleven gehad (bioindustrie, transport etc). Mensen zijn dus slechter dan (roof) dieren.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 12:35

Ja, daar heb jij weer gelijk in Lachen
Maar daar kunnen we gewoon niks tegen doen, ja alleen maar scharrelvlees eten (bestaat dat eigenlijk Schijnheilig ), maar kijk dan naar de legbatterij. Die kippen zitten in superkleine hokjes de hele dag eieren te leggen. Heel veel mensen eten alleen nog maar scharreleieren en er zijn al superveel acties tegen geweest, maar heeft het geholpen? Niet dat ik weet..

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 12:39

De shetlanders die ik verzorg worden sinds twee jaar ook gedekt, de veulens van vorig jaar (allemaal hengstejes), zouden naar italie gaan als gezelschap pony's ja mijn neus echt niet, die zijn allemaal in de worsten fabriek beland !
Gelukkig hebben we de eigenaar nu zover gekregen om de veulens naar een collega van mijn vader te brengen want daar kunnen ze dan een groot stuk natuurgebied begrazen....en ik kan ze ook nog eens gaan bekijken ook.

En ik denk ook dat het gevoelsmatig is, helemaal als het een veulentje is dat je "persoonlijk" kent.
En dat is bij koeien en kalfjes en aanhang niet zo(tenminste bij mij niet, ik vraag niet aan mijn stukje vlees: hallo ik ben Hanneke wie was jij ?).
Maar ik denk dat het misschien voor mensen die op een boerderij met paarden en koeien anders is.

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 17:55

als ik ga fokken dan is het om het veulentje te zien op groeien en pas als die 3 jaar is of zo gaat ie pas weg. Als ik het nog over mijn hart kan verkrijgen. Ik ook ben gek op vlees, maar paarden, vissen of geiten...nee daar moet ik niet aan denken. Ik ben 1 keer letterlijk wezen Misselijk omdat iemand zei dat ik paarden vlees at!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 15:21

Toch vind ik het een verschil of er kalveren geslacht worden of veulens.
Kalveren zijn een ''nuttig bijproduct'''(eh, weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) van koeien die melk geven. Als men een koe niet regelmatig drachtig laat worden komt er geen melk meer.
Fokken omdat je zo graag een veulentje voor een paar maanden wilt hebben vind ik toch anders. Net zoals geitjes trouwens.
Waar ik me ook rot aan kan ergeren is aan mensen die hun kat niet laten castreren/steriliseren. dat kost nl. geld en toch wel errug leuk die jonge katjes. En och, die raken ze toch wel kwijt..... Wij hebben hier al verschillende keren een wilde kat op zolder gehad (we wonen in het buitengebied) en ik kan je vertellen dat zoiets echt niet leuk is!
Dat zijn dus katten die van een boerderij weglopen omdat het te ''vol'' is geworden daar. Ze gaan op een gegeven moment op zoek naar een eigen terratorium. Mensen, laat die katten nu helpen, ok, kost een paar kwartjes maar dat weet je toch van te voren als je dieren aanschaft ?!?!?!?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 15:28

als ik een veulen zou fokken zou ik dat alleen doen omdat ik het zelf wil houden.zolang ik geen geld heb om twee paarden te houden fok ik dus geen veulen.punt.

andere mensen ook niet even eerst nadenken en dan doen?

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 17:40

Citaat:
Maar nu dit, Ik denk dat de meeste paarden een leuker leven hebben gehad voor ze naar de slacht gingen als bijv de kistkalveren, de melkkoeien die de hele winter vasstaan en alleen zomers 3 maanden of zo loslopen. De varkens verhalen kennen we denk ik ook allemaal, en de kippen idem dito.


Ik weet niet waar je dit vandaan heb maar koeien staan helemaal niet de hele winter vast hoor...de meeste lopen gewoon rond in een stal...ja er zijn nog sommige boeren met een grupstal (dat betekend dus dat ze vaststaan) maar die zie je bijna niet meer omdat het niet makkelijk werken is... en in de zomer gaan ze dus gewoon het land in en het ligt eraan wat voor systeem de boer heeft maar ze hebben heel veel vrijheid hoor...ze worden 2 x per dag gemolken en verder wordt er weinig met ze gedaan ik snap dus niet dat sommige mensen dit zielig vinden!

En wat de kippen betreft het is natuurlijk beter om ze te laten scharrelen maar als ze perse in een batterij moeten dan wel met zoveel bij elkaar...want als je dit niet doet hebben ze hun eigen plekje en gaan ze dus hun teritorium verdedigen en vermoorden ze elkaar...ik vind persoonlijk de batterij ook helemaal niks en zie ze liever rond waggelen en hetzelfde is ook zo bij de varkens geef je ze te veel ruimte vermoorden ze elkaar of ze moeten allemaal in een apart hok en dit kost weer te veel geld.!

en kalveren worden niet alleen voor de slacht gefokt het meren deel word opgefokt en wordt melkkoe en de gemmiddelde leeftijd van de melkkoe komt steeds hoger dus doe koeien hebben ook een heel goed leven... Koe