Mijn cavia wordt zo mager :-(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Mijn cavia wordt zo mager :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 21:05

Mijn cavia is heel plotseling (in een week of 2) heel erg mager geworden. En sinds 2 dagen heeft ie ook een beetje 'plakpoep'.
Hij is ook al 5 en een half, maar nog wel erg levendig.
Ik vind het toch wel een beetje zorgwekkend dat hij ineens zo mager is geworden.
Terwijl hij toch erg goed eet (elke dag voer, andijvie en een pluk hooi).
Ik ben een week of 4 geleden met hem naar de dierenarts geweest, maar dat was voor iets anders (verlamd piemeltje), maar toen was er verder nog niks aan de hand....
Heeft iemand dit eerder meegemaakt, dat een cavia plotseling erg mager werd..?
Ik wil het eigenlijk niet weten... maar ben toch bang dat ie niet al te lang meer zal leven Verdrietig

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:22

kijk een s naar zijn tanden en kiezen misschien zijn ze te lang. Kun je ze door een dierenarts laten knippen. Niet te lang mee wachten want cavia's kunnen niks hebben.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 21:26

Hannelore schreef:
kijk een s naar zijn tanden en kiezen misschien zijn ze te lang. Kun je ze door een dierenarts laten knippen. Niet te lang mee wachten want cavia's kunnen niks hebben.


Zijn tanden zijn prima gelukkig (we hebben een konijn gehad met van die snelgroeiende tanden. Echt een ramp !!).
Hij eet ook erg goed.. daarom snap ik er niks van.... Scheve mond

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:28

Misschien krijgt ie teveel vocht binnen met de andijvie?? Ik weet het niet hoor, maar ik weet wel dat als je konijnen teveel sla of anduijvie geeft ze teveel vochtverlies krijgen.....

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 21:34

SmithsGirl schreef:
Misschien krijgt ie teveel vocht binnen met de andijvie?? Ik weet het niet hoor, maar ik weet wel dat als je konijnen teveel sla of anduijvie geeft ze teveel vochtverlies krijgen.....


Hmm.. denk het niet.
Hij krijgt al zijn hele leven elke dag een blaadje andijvie (of wortel, tomaat, appel etc).
Zucht... ik ben echt bang dat het gewoon van ouderdom is.. maarja, misschien toch maar weer voor de zekerheid naar de dierenarts (ik denk maar dat een een dierenartsabbonnement ga nemen haha).

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:46

Ik heb ook een abonnement bij mijn dierenarts voor mijn cavia. Hij is al kind aan huis bij de dierenarts. Hij wil namelijk ook niet eten en is ook erg mager. Bij hem waren het zijn kiezen die ondanks regelmatige keuring toch te lang waren geworden. Hij eet nu nog niet en ik voer hem met vloeibaar voedsel tot hij weer wat vet heeft. Dan mag hij het weer zlef gaan doen. Maar tot op heden kan hij nog geen hard voedsel hebben.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:50

Van mais worden ze dikker volgens mij,
misschien kun je dat eens extra voeren?
(En denk om de vit C.)

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:06

Ik zou maar eens lang de dierenarts gaan, want het hoeven niet zijn tanden te zijn het kunnen ook de kiesjes zijn, of hij kan wormen hebben (kunnen ze ook mager van worden).
Die plakpoep is normaal voor een cavia maar dat eten ze normaal op dus daar zie je niets van, maar omdat hij dat nu niet op eet moet er iets mis zijn.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:36

Ilona's cavia had dat een tijdje terug ook, oorzaak: Luizen. Even snel mee naar de dierenarts want bij Ilona der cavia was er al water in de longen gevonden...

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:56

Mijn vorige cavia had precies dezelfde verschijnselen terwijl die altijd tonnetje rond was. Hij had gebrek aan vitamine C, terwijl die ook elke dag andijvie enz. kreeg, hij kreeg daarom wat en kon niet meer eten en werd hij ook binnen een paar weken heel erg mager. Onze dierenarts kon er niks meer aan doen en is daarom ingeslapen Verdrietig

spofreloe
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: dedemsvaart, in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:57

wij hadden ook een cavia en die was ook heel mager geworden in een paar weken tijd en wat bleek longontsteking, door de ouderdom
maarj

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:58

Als je cavia mager wordt moet je echt niet te lang wachten... Dan houden ze te weinig kracht over als er nog iets mis gaat! Door diaree kunnen ze ook erg mager worden. misschien heeft hij een darminfectie! Zodat hij de voeding niet goed op kan nemen... Sterkte, de mijne heeft het niet overleeft...

spofreloe
Berichten: 74
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: dedemsvaart, in overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:59

wij hadden ook een cavia en die was ook heel mager geworden in een paar weken tijd en wat bleek longontsteking, door de ouderdom
maarja hij is ook 7 1/2 jaar geworden en in mijn armen overleden en dat hij longontsteking had wisten we door dat we na de tijd bij de dierenarts zijn geweest en die hem nog onderzocht hebben
Sterkte
gr. Natas Koe

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:00

Krijgt je cavia ook vitamine C druppels in het water? Misschien is het een idee om hem een vit. C boost te geven....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:26

Als er vitamine in het voer zit en je hem/haar af en toe een stukje fruit geeft is vitamine in het water niet meer nodig. Ze moeten ook niet te veel krijgen want daar komen ze van aan de diaree..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:07

Hihi vocht in de longen Roy, vocht in de longen. Ik ga deze week ook nog maar een keertje met caaf naar de da, ik vertrouw haar nog niet.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:09

vocht is minstens voor 80% water.... dus het is water Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:23

Maarten schreef:
Krijgt je cavia ook vitamine C druppels in het water? Misschien is het een idee om hem een vit. C boost te geven....


Helpt haast niet. Geef je cavia meer paprika's en de stammetjes van brokkoli, die zitten vol met Vit C. Veel mensen gaan ervan uit dat andijvie en wortelen e.d. vol vitamine c zitten, maar dat valt behoorlijk tegen. Paprika en brokkoli zit daarentegen vol met het spul.
Mijn cavia's hebben het mager worden ook niet overleefd...en we zijn er wel degelijk meerdere keren mee naar de DA geweest. Als ze stoppen met eten kun je het 9 van de 10 keer wel shaken; het zijn hele kwestbare beestjes en kunnen niets hebben. 5½ is toch al best een respectabele leeftijd voor een knaaf...de meesten worden niet zo oud.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:24

Een cavia moet echt vitamine c hebben. In voer zit vaak niet genoeg, en als je het met groente en fruit moet aanvullen moet je echt heeeeel veel geven. Een teveel aan vitamine c plassen ze gewoon uit, dus beter teveel dan te weinig (kan echt geen kwaad!!). Je kan het beste gewone vitamine-c pilletjes van Roter geven (die mensen ook gebruiken), een pilletje per dag is voldoende. De meeste caven vinden ze heel lekker en eten ze gewoon uit je hand op. Druppeltjes over het voer of in het water vervliegen heel snel (door de reactie met zuurstof heb ik eens gehoord...).

Als je aan je cavia merkt dat hij niet lekker in zijn vel zit, meteen naar de dierenarts gaan, want ze kunnen inderdaad niet veel hebben.
Goed dat hij nog wel eet, want zodra een cavia stopt met eten, en hij niet wordt gedwangvoerd, gaan zijn darmen stilliggen en overlijden ze. (Heb ik zelf meegemaakt, mijn caaf stopte ineens met eten. Ik heb hem gedwangvoerd met speciaal voer van de dierenarts, tandjes laten kijken, maar het heeft niks geholpen....). Als hij normaal niet van die plakpoep heeft (is dit diarree of zijn het gewone keuteltjes) zou ik het toch even laten checken door de dierenarts. Er kan vanalles mis zijn, en wie weet kan je het zo verhelpen met simpele medicijnen.....

Heeel erg veel succes. En vergeet niet vitamine c bij te voeren he, dat is echt heel erg belangrijk!!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:26

oja: van een teveel aan groente en fruit kunnen ze weer diarree krijgen, daarom is een pilletje veel veiliger (en het is precies genoeg!!)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:07

Ik ga er overigens vanuit dat je het weet, maar noooooit geen sla voeren Lachen Nogmaals, zul je vast weten, maar just for the record.
Het klopt inderdaad dat een teveel aan groenvoer (wat toch merendeel uit water bestaat) veroorzaakt diarree. Wij weten dat je dan veel water moet drinken, maar cavia's niet. Het is dus zaak om dat te voorkomen.
Misschien helpt het om een keuteltje mee te nemen naar je DA, kunnen ze eventueel onderzoeken of het misschien iets met de darmpjes te maken heeft.
Ook wilde ik je nog veel succes wensen, en geef maar een dikke knuffel aan je knaafje Lovers

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 10:11

Bedankt voor al jullie antwoorden Lovers
Dit is het voer wat ie nu krijgt. Vind ie heerlijk Lachen.
Afbeelding

Ik wil eigenlijk vandaag met hem naar de dierenarts (mijn moeder wil liever maandag, maarja, ik ben zo bang dat het dan al te laat is).
Nou, als ik meer weet, laat ik het jullie zeker horen.

Afbeelding

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:16

Ik wil niet banketstaaf zijn maar heel vaak als ze ineens mager worden gaan ze dood. Ik hoop voor jouw dat het niet zo is maar ja als je naar de da gaat dan weet je het zeker

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 10:22

MarianneR schreef:
Als hij normaal niet van die plakpoep heeft (is dit diarree of zijn het gewone keuteltjes) zou ik het toch even laten checken door de dierenarts. Er kan vanalles mis zijn, en wie weet kan je het zo verhelpen met simpele medicijnen.....

Heeel erg veel succes. En vergeet niet vitamine c bij te voeren he, dat is echt heel erg belangrijk!!


Normaal heeft ie gewoon droge losse keuteltjes. Maar nu zit alles een beetje aan elkaar geplakt. Nog niet echt diaree, maar toch plakkeriger dan normaal.
Ik zal iig extra vitamine C bij gaan voeren, en ik wil vandaag met hem naar de dierenarts gaan.
Ik hoop echt dat ie het overleefd !! Moet er niet aan denken dat ie morgen ineens dood in zijn hokje ligt Scheve mond

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 13:28

Update
We zijn net met Rimboe (mijn cavia) naar de dierenarts geweest.
Hij heeft geen longontsteking, geen lange tanden/kiezen en geen vitaminetekort.
De dierenarts denk dat er iets niet goed is met zijn stofwisseling. Ik heb nu antibiotica meegekregen en een soort 'astronautenvoer' als aanvulling op zijn normale voer.
Nu maar hopen dat het helpt.....
Laatst bijgewerkt door Tindra op 15-02-03 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt