Instructie en instructie, les meegereden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Instructie en instructie, les meegereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 21:30

Vandaag heb ik weer eens een les meegereden in plaats van mijn bijrijdster. Ze was ziek, en had mij gevraagt of ik niet wilde meerijden met Andrew. Ze rijd manegelessen en sinds een aantal weken hebben ze een andere instructrice waar we allemal niet zo enthousiast over zijn.

De bak is vrij hard, dus greep ik de kans wel aan om in een binnenbak te rijden. Te meer omdat we al twee dagen niet meer hadden gedaan.
Andrew liep ontzettend lekker. Hij was redelijk voorwaarts na wat opstartprobleempjes waarbij ik de terechte kritiek kreeg mijn benen stiller te houden omdat het constante drijven (kloppen) slordig lijkt...
Daarna geen reactie meer over mijn drijven gehad...

Ik had hem voorwaarts neerwaarts lopen: opmerking "hand sluiten" Verward "wil ze hem nu hoger hebben lopen?, moet ik mijn teugel korter maken? moet ik een vuist maken?" verder weer niets...

Weer die algemene opmerking tegen iemand "einde van de teugel aan de rechterkant van de hals, dat hoort zo" Verward Hoort dat zo? Is dat van rijtechnisch belang? Ik had nog nooit een instructrice erover horen klagen...

Daarna met zit uitstrekken, oftewel drijven met de zit... Hmmm, Andrew is niet helemaal goed voor het been, maar ik heb bij mijn privelessen geleerd dat ik niet actief met mijn zit mag "meedrijven" dus ik hou het bij: mijn zit openen, en heel braaf gaat hij iets meer voorwaarts. (we rijden intussen zonder beugels in draf, en het lukt echt heel goed, aangezien ik een wandelende ramp doorzitten met beugels ben was ik heeeeeeeel gelukkig Party!! ) "En, hij deed het niet he?" vroeg ze... Nou, eigenlijk wel! maar niet voor haar oog zichtbaar Frusty Ik toch trots op mijn liever lui dan moe-zijnde Andrew die echt goed zijn best deed!

Verder heb ik dat uur eigenlijk alleen nog de opmerking bij het wijken gehad dat ik een ophouding met mijn buitenhand moest maken omdat hij dan weg liep ovwer de schouder...

Ik vond het zo'n ontzettend kale, kille, niet motiverende manier van lesgeven! Geen feedback hoe hij loopt, of hij een beetje meer dit of dat moet, of dat hij juist keurig loopt... Geen enkel complimentje dat je goed zit, of dat je iets verbeterd hebt waarvan zij net had gezegd dat het iets anders moest...

Nee, op deze manier hoef ik eigenlijk geen les... Ik hoop dat mijn bijrijdster snel weer een andere instructrice krijgt (die hiervoor inviel gaf echt heel leuk, positief en motiverend les en in plaats van losse opmerkingen hielp ze je als iets moeilijk ging... Heeeel anders.
Mijn bijrijdster zou haar nog een keer vragen m priveles, en ik hoop dat ze dat dan vaker doet.

Ikzelf ben nog steeds op zoek naar goede instructie. Ik moet nog bellen met Carmen Grondsma, of zij nog plaats heeft, maar ik ben bang dat dat vastzit op vervoer... Ik heb mijn E-rijbewijs nog niet, en mijn vriend liets me vanavond al bijna stikken omdat hem gevraagd was over te werken plotseling, hij vond het niet zo erg... Frusty Extreme duivel Nee, hij niet... ik zat plotseling met een probleem!
Erg grote motivatie om dus snel mijn E-rijbewijs te halen, zodat ik desnoods even de auto van mijn ouders ofzo kan lenen om zelf te rijden.

Maar goed, ik heb vandaag weer even goed gevoeld hoe verschillend instructie kan zijn, en dit is niet echt leerzaam en opbouwend voor mijn gevoel!

Hoe zijn julie ervaringen met instructeurs?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:26

Joyce, je hebt heeelemaal gelijk
Dat mens is echt verschrikkelijk..... Het enige wat ze kan doen is schreeuwen en elke les doen we hetzelfde. Van Leonie les hebben was leuk en je leerde nog wat, maar dit is echt erg.....
Volgens mij liep Andrew echt netjes, zo zag het er iig. wel uit....
Maar toen ik er eerst opzat, had ik echt zoiets van: wat is dit voor rare ezel Verward Maar als hij eenmaal naar beneden loopt zit je heeerlijk Lachen Je hebt verschrikkelijk mazzel met zo'n pony....
Maar weer even over Moniek. Zij rijdt zelf western en dat wil ze geloof ik een beetje erg doorvoeren. Ik hoop dat we gauw een ander hebben
En tot volgende week Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 23:19

Ha Reino, ik ben betrapt... Knipoog Hopen dat jullie instructrice bokt nog niet gevonden heeft *LOL*
Andrew liep ook echt heel lekker vandaag. Vrijwel constant heel licht van voor, ook heerlijk soepel en ook best goed aan het been! Hij liet met dat zonder beugels doorzitten zelfs zijn rug los genoeg voor mij om redelijk lekker te zitten, en bleef mooi ontspannen van voor...

Grappig, dat je hem net een ezel vond *LOL* Het valt me op dat de meesten die er op stappen zo'n moeite mee hebben terwijl ik hem heel makkelijk in de mond vind, maar wat wel opvat is dat de meeste die er op stappen denken van: en nu de teugels strak en hup aan de teugel!
Ha, ha, dan loopt hij inderdaad voor geen meter meer...
Eerst aan het been, losjes contact nemen en hem naar jou hand laten lopen, vooral niet strak pakken! Als jij gaat spannen doet Andrew dat nog veel erger... Als hij ontspannen jouw hand volgt, is het een kwestie van voorwaarts houden en teugels rustig oppakken (en op het goede moment een ophouding als hij denkt dat het allemaal niet meer hoeft)

Ik ben benieuwd of hij soepeler was door de nieuwe brok, die hij sinds een paar dagen bijgevoerd krijgt. Ik gaf hem eerst pavo 2, en nu krijgt hij pavo 1, een sportbrok "voor paarden die wel wat meer temperament kunnen gebruiken" Stond er echt op! Er zit meer vitamine A en E in, wat goed is voor de spieren, en meer suikers en koolhydraten... Afijn, de tijd zal het leren Lachen

Volgens mij heeft ze van dat westernrijden ook niet zo veel verstand hoor!!! Ik heb namelijk westernles gehad (met Andrew) van een Anneke (de Jong dacht ik), en dat is een hele bekende hier in het noorden, en ze jureert ook enorm veel wedstrijden, maar zij kende haar niet eens...

Chippy

Berichten: 129
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:23

hahah, ja, straks komt die instructrice hier ook!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:45

Ik zal even oppassen hoor Knipoog
Volgens mij had Annelie trouwens ook al even met haar gesproken....
Tis trouwens Reinou Tong uitsteken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 11:49

Dacht ik al, maar even een typefoutje he... Knipoog Sorry, one-liner
Mijn vriend vroeg ook al waarom ik er niets van zei, maar ja... Het is niet mijn les he! Lijkt me niet gepast. Ben benieuwd wat Annelie gezegd heeft...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:50

Jee wat een domme opmerkingen! Daar heb je idd niets aan maar lekker dat het voor jouw gevoel goed ging toch Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:33

De overgebleven teugels moeten idd aan de rechterkant van de hals Haha!
Maar het is inderdaad niet echt motiverend als je nooit een complimentje krijgt. Mijn instructrice is wel streng, maar als het verbeterd zegt ze het ook meteen Lachen Dat is natuurlijk veel fijner en weet je voor jezelf ook gewoon dat het er goed uitziet en dat het goed voelt Lachen