Longeren jullie je paard wel eens bijgezet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Longeren jullie je paard wel eens bijgezet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 14:04

en hoe zet je een western paard dan bij?

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:27

Met welk doel longeer je? Anders kun je er ook niks van zeggen hoe je eventueel bij zou moeten/kunnen zetten.

Als ik longeer om beweging te geven, zet ik uberhaupt niet bij maar pak ik alleen een halster en een longeerlijn.
Als het onderdeel van de training is, dan zijn er verschillende manieren.
Ik gebruik wel eens een halsverlenger, maar elastiek is niet voor elk paard goed te gebruiken. Je hebt paarden die erop gaan jojo'en en zo taai als wat worden.
Verder laat ik Mileen laag rond lopen om bv de galop sterker te maken. Doe ik al maanden 1x per week. Daarvoor zet ik haar aan haar eigen teugels bij, maar de manier waarop zet ik liever niet op het internet want als een onwetende sukkel het ook zo gaat proberen, dan is dat levensgevaarlijk. Als je het een keer wilt zien, dan kom je maar kijken, ik zit in Aarlanderveen met de paarden.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 14:42

Ik doe de opleiding paardenhouderij en ben nu bezig met het longeerboek van Lammert Haanstra. Toen vroeg ik me af hoe ik strax Jodie kan gaan longeren om haar spieren te gaan trainen.
Als ik een keertje tijd heb zal ik wel langskomen om te kijken. Is niet zo ver weg.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:51

Toen hij in het begin nogal een zijn hoofd in de lucht gooide, longeerde ik hem met zadel en alles erop en dan zette ik zijn teugels vast aan de zijkanten van zijn singel. Als hij dan wilde hangen, dan hing hij tenminste gewoon in zijn eigen mondhoeken. (gemeen he?!)

Maar tegenwoordig doe ik meestal gewoon een halstertje en een lijntje.

En in de periode dat ik er niet op mocht, maar dat hij wel wat moest doen, heb ik hem aan zijn hoofdstel en teugels gelongeerd. Moet je hem wel rustig laten lopen en dan zelf goed wijd meelopen, dan loopt hij niet steeds op een heel klein cirkeltje. Op deze manier kan ik namelijk met mijn binnenteugel stelling naar binnen vragen en als hij moet verzamelen, doe ik dat met mijn buitenteugel. Heel simpel, maar werkt perfect Lachen

(Wijzig: even de typefoutjes eruitgehaald Koe )
Laatst bijgewerkt door banish op 13-02-03 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:54

De manier waarop ik Milena longeer aan haar eigen teugels is absoluut ongeschikt voor jonge paarden. Enerzijds omdat die nog onvoldoende evenwicht en spierkracht vanuit de achterhand hebben, anderzijds omdat het veeeeeel te 'hard' is voor een paard dat het klappen van de zweep nog niet kent.

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:27

Als de wei het toelaat longeer ik Missy wel met een Pessoa om haar rug/achterhand te sterken. Dus wat er 's zomers aan komt gaat er 's winters weer af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:09

Kan je d'r geen Slankie laten eten Verward Wat er niet aankomt..... *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:07

Het is jammer genoeg alleen niet de bedoeling dat het er weer afgaat Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:08

Ik longeer helemaal niet (meer). Ik ben er principieel op tegen Lachen Ik heb wel een pessoa tuig en allerlei troep in bezig gehad maar omdat de boel toch maar lag te beschimmelen heb ik ook dat maar weer weg gedaan. Ik maak hem nu soepeler en sterker mbv grondoefeningen en rij oefeningen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:45

Ik longeer alleen nog maar met dubbele lijnen.
Ik kan mijn paard alle kanten op laten gaan.

Felix is er op deze manier zeer sterk op vooruit gegaan.
Ik longeer zo'n 2 a 3x in de week.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:54

Ik longeer alleen met halster en longeerlijn. Dat gaat prima. Na de eerste energie eruit gerend te hebben zoekt m'n paard zelf de ontspanning op en gaat hij z'n rug goed gebruiken. Ik heb me door paardenfysiotherapeut Addy van de Burgt laten vertellen dat al die bijzetmethodes meestal meer kwaad dan goed doen; je moet heel ervaren zijn om dat goed te kunnen doen omdat het al snel veel te zwaar is voor je paard. De juiste 'dosering' is van essentieel belang. Ik hou het dus maar gewoon bij m'n halster met het lijntje.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:58

Ik longeer zo goed als NOOIT. En al dat tuigwerk zie ik al helemaal niet zitten. Ik zie daar totaal het nut niet van.
Ik ga er liever gewoon op zitten om mijn paard te trainen.
Longeren vind ik iets om je paard een beetje beweging te geven als je er om wat voor rede dan ook niet op kunt rijden meer niet.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:37

ben het met Adrienne eens ik longeer ook nooit ik zet me er op en doe oefening met name losmaken en achterhand trainen dat is toch belangrijk voor mijn doel en dat is cutting!

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:28

Als je denkt dat longeren alleen beweging geven is, kun je waarschijnlijk niet goed longeren. Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar aan de lijn kun je wel degelijk heel veel dingen aanpakken, als je maar weet waar je mee bezig bent.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:34

Mijn paardje heeft een lekker strak buikje gekregen door te longeren.
Goed longeren is een kunst en goed longeren is wel degelijk training.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 21:39

Citaat:
Als je denkt dat longeren alleen beweging geven is, kun je waarschijnlijk niet goed longeren. Niet banketstaaflig bedoeld hoor, maar aan de lijn kun je wel degelijk heel veel dingen aanpakken, als je maar weet waar je mee bezig bent.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je het goed doet dan kan het wel degelijk een hele nuttige training zijn. Maar je moet niet alleen maar staan te slingeren ( zo noemen ze bij mij op school het aan het halster rond laten rennen van je paard)

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:51

Sonja schreef:
Als je denkt dat longeren alleen beweging geven is, kun je waarschijnlijk niet goed longeren. Niet banketstaaflig bedoeld hoor, maar aan de lijn kun je wel degelijk heel veel dingen aanpakken, als je maar weet waar je mee bezig bent.


Ik heb van Sonja een paar weken geleden longeerles gehad en je zag Escala met de minuut hara lichaam beter gaan gebruiken... en voor mij is het op die manier beter te controleren, ik vind longeren dus heel belangrijk . Als ik Escala sterker en soepeler kan maken aan de longe dan heb ik daar bij rijden ook baat bij. Rijden is niet altijd mogelijk, chronish ontstoken achillespezen, erg vast zittende rug waardoor ik nog wel eens scheef wil zitten... als ik last heb is de longe dus een hele mooie methode om Escala toch aan het werk te houden. En mits goed gedaan, dan is aan de longe werken met bijzets erg nuttig en bovendien ook nog erg leuk om te doen imo... ik vind het super om Escala te zien lopen en nog veel leuker om te zien hoe ze in een half uurtje alleen al beter gaat lopen door juist gebruik van bijzets e.d.... Sonja, de 22e maar weer??? Dan bel ik wel even dat het niet mag gaan sneeuwen enzo... Knipoog

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:04

Hoofdstel met snaffle (zonder teugels), longeersingel vastmaken, de bijzetteugels in het begin heel los zetten. Eerst het paard aan de losse bijzetteugel lekker even laten warm stappen, draven en galopperen. Dan stilzetten, de bijzetteugels iets strakker zetten zodat het paard zich een beetje moet gaan geven en wat meer moet werken vanuit de achterhand. Als een paard dit goed accepteert dan kun je dus de bijzetteugels zetten zo je wilt. Bijvoorbeeld, als je paard op links geneigd is het hoofd in stelling naar buiten te houden kun je door de bijzetteugel links iets strakker te zetten meer inbuiging op links krijgen.
Goed bedenken wat je wilt verbeteren (stelling, meer over de rug lopen, achterhand er goed onder, etc.) aan je paard en met gebruik van bijzetteugel dit oplossen.
En niet alles tegelijk willen, alles rustig opbouwen.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:07

Aan de longe kan je je paard (bijna) alles leren, wat onder t zadel ook mogelijk is, MAAR als iemand er op tegen is dan heeft diegene misschien een andere manier gevonden om bepaalde doelen te halen en wilt dat niet zeggen dat diegene niet kan longeren enkel en alleen maar omdat diegene vindt dat longeren alleen maar beweging geven is. Misschien is dat in haar/zijn geval wel het geval! Als ik longeer is dat ook om Snow even wat beweging te geven en niet om hem te trainen, dat doe ik op andere manieren. Op zich longeer ik liever ook niet, maar soms kan t niet anders... (tijd, ruimte etc spelen grote rol)

Maar Henla: vraag op de Sandy Road Ranch hoe hun Jodie zouden longeren, hun zijn ook veel met NHS bezig en hebben veel ervaring met westergetrainde tinkers. Het boekje van Lammert Haanstra is Engels gericht en vindt ik zelf erg overdreven. Wij moesten het ook aanschaffen voor school (diploma longeren), maar na enkele lessen van Lammert Haanstra heb ik niet eens de moeite gedaan om dat boekje te kopen! Wat een rotzooi....

buena
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:20

longeren met alleen een halster werkt meestal het best.
geen gezeur in de mond en de meeste paarden ontspannen er het meest door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:27

Als je alleen maar wilt slingeren (beweginggeven) is dat idd een prima manier. Maar je kunt natuurlijk ook trainingsgericht longeren, en dan heb je doorgaans toch meer aan een hoofdstel.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:34

Sonja schreef:
Als je alleen maar wilt slingeren (beweginggeven) is dat idd een prima manier. Maar je kunt natuurlijk ook trainingsgericht longeren, en dan heb je doorgaans toch meer aan een hoofdstel.


Ik "slingerde" Omar is ook alleen maar rond maar sinds kort longeer ik hem met hoofdstel, longeersingel en bijzetteugels en hij reageerd er hardstikke goed op. Omar zal aan alleen de longeerlijn en halster absoluut zelf geen ontspanning gaan zoeken want hij slingerd zijn hoofd dan als een neuroot rond en is dan ook erg kijkerig. Ik moet van mijn instructrice Omar's rug trainen en hij moet meer ontspannen leren lopen. De 1e keer heeft iemand me geholpen met het longeren met bijzet en ik zet hem nu ook nog heel los omdat hij het niet gewend is en ik bang ben dat hij erge spierpijn krijgt.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:49

Longeren jullie allemaal op zo'n westernsnaffle?

Ik heb ook een tijdje met een snaffle gereden, maar hing altijd mijn dubbelgebroken trens erin met longeren.
De reden: omdat met bijzet je veel meer contact hebt in de mond en daar vond ik die snaffle's te dun voor.
Ik heb altijd geleerd dat je met snaffle's juist zo min mogenlijk contact moet hebben
Overigens ben ik weer terug gestapt naar het rijden met de dubbelgebroken trens.Mijn paard loopt op de wat dikkere bitten beter.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:22

Afhankelijk van de manier van longeren doe ik het zelfs gewoon met m'n schaartje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 10 bezoekers