hoe manegepony soepel krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

hoe manegepony soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 17:04

Ik huur op dit moment Bassie weer, omdat Levi het land op is...
Het probleem is dat Bassie zo stijf als een plank is, ik krijg hem niet mooi rond de bocht door etc. Helpt het door te longeren met een hulpteugel? (zo ja welke dan?) Of kan ik het wel vergeten...?

Ik heb hem trouwens 4x per week.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:35

't scheelt een eind dat je 'm 4 keer per week hebt! Gaaf joh!
Ik ben zelf altijd voorstander van met dubbele longe longeren, maar dan moet je wel een beetje handig zijn? En het beste is dat om dat de eerste (paar) keer onder begeleiding te doen. Verder vind ik touwtjes (singel-bit-singel-bit-singel) altijd goed hun werk doen.
Of hij echt soepel wordt is de vraag, maar je kan er wel veel mee verbeteren!

Succes!

:evaw:

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:16

Heel veel voltes rijden, kleine en grote en dan met overdreven stelling. Veel binnenbeen gebruiken en goed blijven begrenzen op je buitenteugel.

Ook overdreven buitenstelling op de lange zijdes helpt bij het (onder de man) soepel maken van je paard.

En inderdaad, longeren met dubbele longe werkt super, maar daar moet je handig voor zijn net als wat Sjimmy zegt.

Let op dat je jezelf niet vastzet om m rond te krijgen, maar blijf te alle tijde ontspannen en vanuit die ontspanning ga je verder...

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:02

Ik heb zelf ook een stijve pony een tijdhe bereden. Haar heb ik vooral eerst volledig op de ontspanning gereden. Dan ging ze helemaal met haar neusje over de grond. Als ik haar wat hoger vroeg ging het niet meer ontspannen. Ik heb toen vanuit het lage gewerkt met vooral grote voltes met lichte stellig. Uiteindelijk is ze wel goed soepel en ook netjes te rijden geworden. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik niet weet of het DE manier is, maar bij haar heeft het wel gewerkt. Bovendien was ze een erge hittepetit en vond ik haar ontspanning het hoofddoel.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 21:56

Sjimmy wat voor touwtjes gebruik je daarvoor?

Bedankt voor de tips ik ga ze uitproberen Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:59

Kan misschien heel vreemd klinken, maar toen ik na een half jaar terug op mijn ouder vertrouwde manègeknollie stapte was hij ook stijf en tip die ik kreeg was: balkjes draven.
Vond het héél maf, maar hij werd er soepel van.

Weet niet waarop, of hoe het kwam. Maar misschien dat dat ook wel iets is, is ook nog leuk voor de afwisseling.

Iemand die dat kan verklaren trouwens?

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:50

door balkejes draven moeten ze in iedergeval hun benen optillen en dat schilt al een stuk.
als ik jou was Ineke2 zou ik proberen om zoveel mogelijk figuren te rijden. het lijkt me niet echt handig als je de pony nu overdreven veel gaat longeren en al helemaal niet met heulpteugels. probeer het eerts zonder dat is ten eerste fijner voor de pony en ten tweede is heteen stuk minder gedoe

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:01

door balkjes te lopen, gaat hij zijn rug meer gebruiken. Daar worden ze uiteraard soepeler van.
Verder inderdaad veel figuren rijden, voltes, 8jes, enz zoals boven vermeld. Ook ik raad longeren aan, met hulpteugels want anders kun je hem netzo goed loslaten in de bak en daar wordt ie niet soepel van. Alleen raad ik je niet aan gelijk touwtjes te gaan gebruiken, het is noodzakelijk daar wat meer ervaring mee te hebben. Gebruik anders een gogue. (uiteraard blijft het zo dat je toch het beste bij gebruik van hulpteugels iemand erbij hebt die er genoeg kijk op heeft) Hierdoor zal hij sneller het naar beneden op gaan zoeken en zodoende zijn rug gaan gebruiken. Ik heb de ervaring dat ze lekker los gaan lopen hierdoor.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 20:53

Loveyaliefie: Zoals je hebt kunnen lezen heb ik hem 4 dagen in de week, dat betekend dat ik dus niet van plan ben hem overdreven veel te gaan longeren. Ik dacht zelf meer aan 1x per week dat moet toch kunnen lijkt mij...overigens heeft zonder hulpteugels longeren niet veel zin dan kan ik hem net zogoed losgooien...

Ik ben uiteraard al bezig met veel figuren rijden Lachen
Met longeren is er altijd wel iemand in de buurt die ik wat kan vragen ofzo, ik doe niet zomaar iets...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:24

Ik zal een keertje mijn dubbellonge mee nemen voor je ineke..Lachen..kijken hoever we daar mee komen..Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-


loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:50

iid als je hem 4 dagen in de week doet kan 1 keer longeren geen kwaad en ook niet als je dan hulpteugels eraan doet. ik dacht dat je hem veel meer wilde gaan longeren met hulpteugels en dat is niet zo fijn voor de pony

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:57

Je kunt ook bewust rekoefeningen doen als hij stilstaat. Voer hem een wortel op de plek die je naast zijn buik houdt. Je kunt hem ook laten stilstaan als je op hem zit en dan heel rustig kijken hoever je hem kunt laten inbuigen. Hij mag met zijn mond je grote teen raken (alleen in stilstand!)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 10:35

sprinter schreef:
Je kunt ook bewust rekoefeningen doen als hij stilstaat. Voer hem een wortel op de plek die je naast zijn buik houdt. Je kunt hem ook laten stilstaan als je op hem zit en dan heel rustig kijken hoever je hem kunt laten inbuigen. Hij mag met zijn mond je grote teen raken (alleen in stilstand!)


Die oefening heb ik vrijdag ook gedaan tijdens de priveles die ik nu krijg Lachen
Bedankt voor het meedenken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers