met welke merrie ga je naar welke hengst??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

met welke merrie ga je naar welke hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 10:38

Iedereen is al weer druk aan het rond kijken naar hengsten. Maar wat voor soort hengst wil je op wat voor soort merrie zetten en waarom.
Ik bedoel wil je de merrie op punten verbeteren, wil je een sportpaard voor jezelf gaan fokken en ben je daar een hengst voor aan het uitzoeken of ga je commercieel met de hoop dat je uit een topper een topper gaat fokken en heb je de merrie die dat eventueel kan verwezelijken?????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:33

Ik ga voor een sport/gebruikspaard met behoud van het Gelderse type.
Ik bedoel hiermee een massaal, blij paard met een goed en werkwillig karakter dat ook nog kan bewegen.
Ook wil ik niet te veel op de zelfde bloedlijnen terug fokken.

Voor Ilindra wordt het waarschijnlijk Parcival, ik zit nog steeds te twijfelen omdat ze haar vorige veulen van hem heeft veworpen.
Misschien dat ze nog een keer naar Hero gaat, ik ben kwa type erg blij met Ustinov.

Lisa´s veulen komt pas rond begin juni dus ik denk dat we met haar een jaartje overslaan want ik ben niet zo gek op late veulens.
Voor volgend jaar zit ik bij Lisa te twijfelen tussen Parcival, mooie hengst maar fokt terug op Goudsmid.
Fortissimo, super mooie massale hengst die een mooie vrije bloedlijn geeft, maar ook weer vrij ouderwets en daardoor commercieel minder interressant.
Gerlinus, voor een Groninger vrij modern en geeft leuke paarden maar ook weer commercieel minder interressant.

Omdat we niet alles zelf kunnen houden moet ik er ook rekening mee houden of het wel verkoopbaar is.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:58

Mocht ik besluiten dat mijn merrie dit jaar gedekt wordt (wat ik nog niet zeker weet, hangt van een aantal factoren af), dan wordt het of Cantos of Solitair.

Ik wil bij mijn Topas x Bredero merrie een allround veulen fokken. De merrie kan zelf behoorlijk goed lopen maar is niet zo voorzichtig met springen. Ze is zelf enorm fors en nuchter en heeft een sterk maar wat traag achterbeen.

Ik hoop dat met bovenstaande hengsten wat te kunnen verbeteren. Er wat meer "electriciteit" en adel in te brengen, met behoud van een fijn, nuchter karakter.

Het is de bedoeling om het veulen aan te houden, maar het moet in principe wel verkoopbaar zijn indien dat door omstandigheden nodig is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 12:14

Ik was na twee merries die achter elkaar stierven en vorig jaar een afgespoten tweelingdracht even wat terughoudender. Maar jullie inspireren wel hoor, ik ga maar eens actief zoeken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

MarijeR

Berichten: 24925
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 12:24

1 merrie gaat bij een eigen 2 jarige hengst, Nantgwinau Samson.
Met de bedoeling om wat zwaarder te fokken.
De andere merrie gaat waarschijnlijk bij een 3 jarige Engelse hengst.
Een jonge Fronarth Victor en via zijn moederlijn weer terug fokken op Trefaes bloed.

Voor beide geldt dat een merrieveulen voorlopig wordt aangehouden en een hengstveulen waarschijnlijk verkocht.
En natuurlijk hoop ik om een (show)toppertje te fokken, lukt dat niet, dan zijn de veulens altijd nog zeer gewild voor de mensport...

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:29

Wij fokken met doel een goed sportpaard te fokken, gevolg is dat dat altijd in de markt ligt Lachen

.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:36

Ik heb een beknopte bloedmerrie die best chique is, 1.63m. Qua karakter erg gecompliceerd en heet. Ze is een naturel (lucky boy xx ) x Joris xx x duc de normandie.
UIt deze merrie wil ik een veulen fokken dat wat meer richting het rechthoeksmodel komt: dus de hengst moet wat langer zijn. Omdat de markt (mocht ik het veulen ooit moeten verkopen) om grote paarden vraagt, moet de hengst maat hebben, EN diens ouders ook. Tot slot moet het karakter van de hengst zeer koel en gemakkelijk zijn. Ik heb zo'n hengst op het oog: Royality, een monte cristo (van el corona x clavecimbel) x zeppelin x apple king xx.
uiteraard moet de hengst goed kunnen bewegen, maar dat kan deze ook. en ik vind dat mijn merrie qua beweging ook zeer goed mee kan in de sport, ze heeft wel wat extra's.

De hond is de betere mens

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:36

wil dit jaar voor het eerst een veulen fokken.puur voor mijzelf een goed sport paard.Heb er niet zoveel verstand van dus heb ik de hulp in geroepen van een kenner.

Mijn merrie is groot zat dus ik zou een hengst willen die niet vergroot met een electrisch achterbeen. 3 goede gangen.
die goed kan lopen en niet beroerd is om een sprongetje te maken.

Het is spannend.
Ze staat nu flink hengstig te zijn dus nu begint het bij mij ook te kriebelen.

leef je droom, droom niet je leven.

Dees

Berichten: 18893
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:20

Thea, nog even geduld, dat ei wordt toch pas echt mooi vanaf eind maart...en als je dan meteen insemineerd, zit je eind feb al met een veulen..da's vroeg hoor....

Bij mijn merrie [naam verwijderd], moet ik eigenlijk toch wel gaan voor hengsten die verzwaren in de nafok. Hengsten die meer maat en bot toevoegen. [naam verwijderd] is klein, maar ook erg luxe, smalle bouw. Plaatje om te zien, maar beetje miniatuur allemaal.
De merrie zelf kan heel prima gaan, ze is electrisch genoeg, en kwa bloed is het ook wel een hete.

Op papier past een Koss heel goed bij d'r...maar laten we eerst maar eens kijken hoe het Rubiquil-veulen eruit komt....
ik wil sowieso niet elk jaar een veulen met haar fokken...vind het eigenlijk best wel een gedoe....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzanne F.

Berichten: 49099
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:30

sarabande schreef:
Iedereen is al weer druk aan het rond kijken naar hengsten. Maar wat voor soort hengst wil je op wat voor soort merrie zetten en waarom.
Ik bedoel wil je de merrie op punten verbeteren, wil je een sportpaard voor jezelf gaan fokken en ben je daar een hengst voor aan het uitzoeken of ga je commercieel met de hoop dat je uit een topper een topper gaat fokken en heb je de merrie die dat eventueel kan verwezelijken?????


Ik wil een grootramige hengst op mijn Balzflug x Pion x Amor merrie. Hij moet maat en vooral meer bot fokken. Verder hoef ik niks te verbeteren op de merrie. Ik wil graag een sportpaard voor mezelf fokken maar ook een paard wat comercieel is. Daartussen zit bij mij toch niet zo heel veel verschil. Ik hoop een topper te fokken en denk dat ik daar ook de merrie voor heb. Het enige wat ik op de merrie wil verbeteren is wat meer bot, iets meer maat en misschien ietsje meer kracht, verder mag er van mij een paard uitkomen zoals de moeder.

Ikzelf zat te denken aan Florestan I of Ferro.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 21:38

Susanne heeft jouw merrie ook een fijn werkwillig karakter??? Dat zou ook een punt van overweging bij een mogelijke hengstenkeuze kunnen zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:39

Ik heb helemaal geen verstand van fokken, maar de meeste van jullie weten er toch wel veel van af Lachen !
Weet iemand van jullie een goede hengst voor de merrie van mijn vriendin (Wisconsin X Nimmerdor)? Zij is zelf 1.60 m , elegant en iewat "overbouwd" (meer een "berg af" paard). Ze wil een opvolger voor haar merrie, eerder richting dressuur als springen. Belangrijk is dat de hengst een ongecompliceerd, lief karakter heeft, omdat Helania zelf al gecompliceerd genoeg is Knipoog !
(Als jullie evt. een link hebben, zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn Lachen !!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:50

Ik probeer ook al een hele tijd een goede hengst voor Kore te vinden! Ik denk niet voor dit jaar, misschien volgend jaar. En ik kom er maar niet uit! Wie kan mij nu eindelijk eens advies geven??? Kore is van Feinschnitt I vd Richter X Furioso Z, en dus spring gefokt. Ze is ietwat lang in de rug, mooi front, alleen wat snel gespannen. Ik zou dus een wat grotere hengst willen (Kore is ongeveer 1.65 - 1.70), met een rustig karakter, liefs dressuurmatig paard, maar die niet te lang in de rug is, dan krijgen we een worst! Verder is het belangrijk dat ie een flitsend achterbeen heeft om dat van Kore te compenseren, die is er wat lui mee. Wie helpt mij???????? O ja, geen schimmel!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 22:01

Koortje je hebt al een paar keer uitvoerig antwoord gehad, bijvoorbeeld dat je je leefomstandigheden en kwaliteit van je merrie in overweging moet nemen .

Sterre je zal toch wel een hele overheersende hengst moeten vinden om de eigenschappen van een direkt inteeltproduct van de stempelhengst Nimmerdor weg te fokken, of heb je het papier niet begrepen en heeft de moeder toch een andere vader Verward .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Suzanne F.

Berichten: 49099
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:07

sarabande schreef:
Susanne heeft jouw merrie ook een fijn werkwillig karakter??? Dat zou ook een punt van overweging bij een mogelijke hengstenkeuze kunnen zijn.


IK vind haar een fijn karakter hebben. Zeer sensibel, intelligent maar je moet haar nergens toe dwingen want dan wordt ze verkeerd. Je moet haar het idee geven dat het gevraagd wordt en ze het uit vrije wil doet. Zodra er teveel druk op komt te staan, slaat ze af en wordt echt fout. Maar dat is dan de schuld van degene die erop zit.

In de omgang is ze zeer onbetrouwbaar en eenkennig. Vreemden of mensen die ze niet mag vliegt ze echt aan en grijpt ze ook.
Dit is wel een nadeel als ze dit doorfokt maar volgens echt ervaren fokkers fok je dit karakter er toch niet uit met 1 hengst. Ze zeggen dat het moeilijke karakter er al 3 generaties inzit en dat dat weer een paar genraties duurt voordat dat eruit gefokt is..

Ikzelf maak me er niet zo druk om, zeker niet als hij voor mezelf is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 22:31

Susanne je zou toch buiten de andere eigenschappen een hengst met een flegmatiek karakter kunnen kiezen en als het veulen geboren is de merrie samen met een lieve merrie met veulen zetten. Dan heb je toch kans dat het veulen meer vertrouwen krijgt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:48

sarabande schreef:
Koortje je hebt al een paar keer uitvoerig antwoord gehad, bijvoorbeeld dat je je leefomstandigheden en kwaliteit van je merrie in overweging moet nemen .

Sterre je zal toch wel een hele overheersende hengst moeten vinden om de eigenschappen van een direkt inteeltproduct van de stempelhengst Nimmerdor weg te fokken, of heb je het papier niet begrepen en heeft de moeder toch een andere vader Verward .


Ik snap niet precies wat je daar mee bedoelt! Mijn leefomstandigheden en kwaliteit van Kore?? Hoe analyseer ik zoiets? Onze leefomstandigheden zijn prima, en Kore is ook een goed paard. Wat bedoel je precies???!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:42

Sterre schreef:
Ik heb helemaal geen verstand van fokken, maar de meeste van jullie weten er toch wel veel van af Lachen !
Weet iemand van jullie een goede hengst voor de merrie van mijn vriendin (Wisconsin X Nimmerdor)? Zij is zelf 1.60 m , elegant en iewat "overbouwd" (meer een "berg af" paard). Ze wil een opvolger voor haar merrie, eerder richting dressuur als springen. Belangrijk is dat de hengst een ongecompliceerd, lief karakter heeft, omdat Helania zelf al gecompliceerd genoeg is Knipoog !
(Als jullie evt. een link hebben, zou dat natuurlijk helemaal geweldig zijn Lachen !!)


Weet je zeker dat Helania (Wisconsin x Nimmerdor) is. Want Wisconsins vader is Nimmerdor, dus dat zou betekenen dat Helania is ingeteeld op Nimmerdor.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:29

Tiffy schreef:
..Weet je zeker dat Helania (Wisconsin x Nimmerdor) is. Want Wisconsins vader is Nimmerdor, dus dat zou betekenen dat Helania is ingeteeld op Nimmerdor.


Oops, ik dacht even slim te zijn Bloos !! en dat je dit zo hoorde neer te zetten Clown !
De vader van Helania is Wisconsin en d´r opa (de vader van Wisconsin!) is Nimmerdor! Hoe het van moeders kant is, weet ik niet, dat kan ik wel nakijken!
Hét bewijs dat ik van fokken 0-verstand heb *LOL* !!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 00:51

Koortje schreef:
[
Ik snap niet precies wat je daar mee bedoelt! Mijn leefomstandigheden en kwaliteit van Kore?? Hoe analyseer ik zoiets? Onze leefomstandigheden zijn prima, en Kore is ook een goed paard. Wat bedoel je precies???!!
[/quote]


Al eerder in alle vorige vragen van je is gevraagd wat voor papier heeft de merrie, hoe groot is ze heeft ze predicaten. Is het mogelijk om daar waar ze staat een merriebox te hebben en iedere dag de hele dag weidegang voor merrie met veulen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 10:14

sarabande"]
[quote="Koortje schreef:
[
Ik snap niet precies wat je daar mee bedoelt! Mijn leefomstandigheden en kwaliteit van Kore?? Hoe analyseer ik zoiets? Onze leefomstandigheden zijn prima, en Kore is ook een goed paard. Wat bedoel je precies???!!
[/quote]

Al eerder in alle vorige vragen van je is gevraagd wat voor papier heeft de merrie, hoe groot is ze heeft ze predicaten. Is het mogelijk om daar waar ze staat een merriebox te hebben en iedere dag de hele dag weidegang voor merrie met veulen


Sorry hoor, maar dat heb je nog niet aan MIJ gevraagd... maar goed, hier de antwoorden:
-papier is BWP, Feinschnitt I vd Richter X Furioso Z
- Kore is ongeveer 1.65, ze is alleen als veulen gemeten voor haar papier
- Ja het is mogelijk daar een merriebox te hebben
- Ja, de paarden komen er iedere dag op de wei

Kan je me nu dan misschien verder helpen????

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:12

Voor mijn merrie (keur preferent van Variant x Eros x Galopin) kies ik voor Krack C.
De merrie heeft een hengst met souplesse nodig. Verder geeft ze veulens van wisselende grootte, dus een hengst die wat groot fokt geeft me meer zekerheid. Ze heeft een super karakter dus dat is geen enkel probleem.
Wanneer het een merrieveulen wordt is het de bedoeling dat ze blijft. Een hengstveulen wordt verkocht.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 13:30

Ik zou Nicole heel graag laten dekken, maar mijn vader vindt het dit jaar denk ik nog niet goed. Jammer, maar helaas.
Voor haar zoek een ik dressuurhengst met een goed front, die goed bergopwaarts loopt en een goed achterbeen heeft. Hij moet ook een fijn meewerkend karakter hebben. Mijn merrie is een Hofnar x Chronos. Pittige merrie als je haar niet iedere dag op de wei zet, maar wel heel lief. Af en toe een beetje lui. Ik vind haar zelf verschrikkelijk mooi om te zien, net zoals veel andere mensen die ik ken Lachen
Ik zat te denken aan Scandic of Special D. Misschien hebben jullie nog suggesties?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 18:41

EmEm schreef:
Voor mijn merrie (keur preferent van Variant x Eros x Galopin) kies ik voor Krack C.
De merrie heeft een hengst met souplesse nodig. Verder geeft ze veulens van wisselende grootte, dus een hengst die wat groot fokt geeft me meer zekerheid. Ze heeft een super karakter dus dat is geen enkel probleem.
Wanneer het een merrieveulen wordt is het de bedoeling dat ze blijft. Een hengstveulen wordt verkocht.


Bij dat bloed zou ik denken dat je elastiek genoeg hebt. Krack geeft heel goede bewegingen, maar staat niet garant voor maat ik zou daar even op letten voor ik zoveel geld uit zou geven, hij is erg duur.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:27

Wij zijn er voor Fab helemaal nog niet uit........Het zal in ieder geval een hengst moeten zijn die wat volbloed voert (halfbloed dus eigenlijk Haha! ), maar onze vraagbaak is helaas vorig jaar overleden, dus nu moeten we het zelf uitpuzzelen...........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDD3, Luzerna en 74 bezoekers