[NH] Jullie omschrijving bij een aantal NH-termen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

[NH] Jullie omschrijving bij een aantal NH-termen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 18:47

Ik ben regelmatig in discussie met verschillende mensen over een aantal termen, wat nu wat is... Aangezien er verschillende mensen met bepaalde methodes zijn gekomen om op een andere manier met je paard om te gaan, is er veel verwarring ontstaan. Allerlei termen en acties worden door elkaar gebruikt of zelfs verwisseld met elkaar. Of er zijn meerdere termen voor 1 bepaalde actie... Ik heb het over de volgende vak- en verzonnentermen:

* Loswerken
* Join-up
* Follow-up
* Dominantiespel
* "wegsturen tot overgave"
* Los longeren
* Freestylen
* Friendly game

Graag jullie gedachtes bij deze termen, tuurlijk zijn er meer termen in het NH-gebied. Dus als jullie nog ergens verwarring bijhebben, kaart het aan!

(Ook even op een rij wie er allemaal beroepsmatig bezig zijn met NH: Pat Parelli, Monty Roberts, Emiel Voest, Sally Swift, TTEAM, en vast nog wel meer...)


Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:30

misschien kunnen we:
" grondwerk"
er ook nog bijzetten

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:31

onder grondwerk versta ik zelf de oefeningen die je aan de lijn doet met je paard om hem oa. soepeler te maken en te leren allerlei oefeningen uit te voeren: wijken voor druk, wijken, wending om de voor en achterhand etc.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 20:38

Ja goed idee! Ikzelf heb even weinig tijd om mijn mening op te schrijven, maar die komt er nog aan!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:12

Volgens mij is "wegsturen tot overgave" en join up hetzelfde, tenminste volgen Roberts. Een follow-up behoort daarna automatisch te volgen.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:18

ja en voest noemt het volgen join-up in zijn video, ik zal het voor de zekerheid nog eens bekijken

okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:16

vrijwel alles binnen de ruitersport -dus ook bij de 'natuurlijke paardrijkunst'- als ik NH even zo mag vertalen, gaat er van uit dat jij de baas bent, en het paard de slaaf (om het gewoon zwart/wit te stellen). Zelden hoor je ruiters spreken over vriendschap, respect voor elkaar, wederzijds vertrouwen. Iedere keer is er sprake van dominantie, het paard op zn plaats zetten, laten merken hoe de regels van de ruiter zijn... In het begin zijn alle nieuwe stromingen geweldig en springen ook meerdere mensen er bovenop. Maar er wordt zelden vanuit het paard gedacht. Er wordt slechts sporadisch ingegaan op zijn natuurlijke gedragingen, hooguit lichten we er iets uit en gaan daar vervolgens uitgebreid mee aan de slag. Ook ik heb verschillende nieuwe methoden geprobeerd op hun juiste waarde in te schatten, ook ik was eerst enthousiast. Zeker, in sommige gevallen helpt het om de band tussen ruiter en paard iets te verstevigen. Maar je loopt daarmee over een vrij ijle draad. Monty Roberts zou nergens geweest zijn als hij niet eindeloos voorzien was van verse paarden om zijn doel te achtervolgen, en het dier uiteindelijk niet had ingevangen in een kraal. Als dat eenmaal gebeurd is, kun je er nóg zulke prachtige verhalen op baseren, maar er liggen bepaalde voorwaarden aan ten grondslag. Hij heeft geen vrede gesloten met het wilde paard, hij heeft het eerst ontnomen van zijn waardigheid, om vervolgens weer aan een gedeelte van die waardigheid te gaan werken. Zijn doel heiligde de middelen. Daarna, of tegelijkertijd, zijn ook anderen met delen van deze wijsheid gaan werken. Paardenguru's. Het geheel werd bijna tot wetenschap verheven, maar mistte helaas de wetenschappelijke basis. Natuurlijk, het ligt er ook aan wat je bereiken wilt... Is dat eenmaal duidelijk, rest slechts de methode van aanpak. NH propageert vaak paardvriendelijk te zijn, maar is dat m.i. allerminst. Het is ruitervriendelijk! Je ontneemt het paard aan mogelijkheden, waardigheden, en vervolgens ga je daar weer aan werken. En als het dan enigzins lukt, dan roep je: zie je wel, het werkt! Maar feitelijk frustreer je het paard op vele gronden, en laat het daarna weer aan zijn lot over... Ik voor mij heb geen behoefte eraan om paarden letterlijk en figuurlijk de baas te zijn. Ik betoon me liever een vriend. Natuurlijk mag ik ook wel eens wat eisen, tenslotte zet ik er ook een machtig mooi leven tegenover. Bij mij zijn het werknemers -al dan niet gedwongen-, maar samen moeten we het doen. Daar heb ik geen join-ups bij nodig, geen wegsturen tot overgave, geen grondwerk. Mijn eisen zijn niet irreeël, niet boven hun macht gaand. Ik probeer het paard met rust en vertrouwen tegemoet te treden, neem daar ook de tijd voor, probeer ieders luimen en opgewektheden op waarde in te schatten, zonder hen onmiddelijk tot bepaalde handelingen te dwingen. Mijn paarden waarderen dat ook duidelijk, doen ook hun best voor mij. Mijn stelling is: behandel je paard zoals jij zelf behandeld wilt worden... Je weet niet half hoe ver je dan kunt komen...
sterkte en inzicht gewenst
okke

Icelandics - easy to get on, hard to stay off


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 08:11

Ja, daarom noemt parelli ook level 1 het Partnership pakket. Juist omdat je vanuit vertrouwen respect krijgt van en voor je paard. En het is leuk als je vriendjes wilt zijn met je paard maar uiteindelijk heb je wel het respect van je paard nodig. Kijk dan maar eens in de natuur, ook daar is er een bepaalde vorm van hierarchi, zonder dat zou zo'n kudde moeilijk kunnen overleven. Hoe je tot dat respect komt is weer een andere weg. Dit kan je inderdaad afdwingen of je kunt dat verdienen dmv vertrouwen en respect voor je paard en zijn onzekerheden.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:35

mooi gesproken okke..

ik zelf houd geen methode aan, ik doe waarvan ik op dat moment denk dat het beste is. als ik ga rijden, probeer ik dat zo natuurlijk mogelijk te doen, meestal zonder zadel, en ik probeer zo af en toe te rijden met alleen een touwtje, maar dat zijn die manege paarden niet zo gewend.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:27

snowdon schreef:

* Loswerken
* Join-up
* Follow-up
* Dominantiespel
* "wegsturen tot overgave"
* Los longeren
* Freestylen
* Friendly game

Graag jullie gedachtes bij deze termen, tuurlijk zijn er meer termen in het NH-gebied. Dus als jullie nog ergens verwarring bijhebben, kaart het aan!


*Loswerken is een Emiel Voest term, het doel dat hij hiermee wil bereiken is dat jij je paard harder en langzamer kan laten gaan en in een bepaalde richting kan sturen, meer niet.
Je zou er natuurlijk ook los werken van kunnen maken Haha! dan zou mijn ingeving zijn zonder touwtje tussen jou en je paard..
*Een join-up is een Monty Roberts term, doel: je paard zal zich onderdanig tonen (wat vaak vergeten wordt: dit is alleen blijvend als je daarna geen 'domme', niet leider achtige fouten meer maakt en je niet als leider gedraagt) en hierdoor zal hij doen wat jij vraagt om het maar even kort en simpel te zeggen.
Anderen, zoals Emiel Voest, gebruiken de term ook, verschil is er niet echt, Emiel legt alleen niet uit hoe het tot stand komt, alleen dat je paard je zal volgen..
*Follow-up, ja het vervolg van join up, hij waggelt achter je aan zal ik maar zeggen *LOL*
Plingominantiespel... om het nou een term te noemen? Mensen zien dominantie vaak als iets negatiefs, zoals ik lees bij Okke, maar het is voor een paard rustgevend als hij op iemand kan vertrouwen en voor de mens fijn omdat je paard niet het gevecht meer met je aangaat en je vertrouwd. Dus om nou per definitie te zeggen dat dominant zijn over je paard niet eerlijk is? Het ene mens is toch ook dominant over de ander?
Dat 'spel' is niet een ding ofzo, in principe gaat je paard iedere keer als hij je test dit 'spel' aan, en natuurlijk kan je ze ook bewust spelen of uitlokken. De join up is natuulijk het grootste voorbeeld hiervan... maar het begint al wanneer jij opzij stapt omdat het paard drijgt op je teen te gaan staan, hij laat je wijken voor hem.. je staat er niet eens bij stil, maar daar begint het.
*Wegsturen tot overgave.. klinkt alsof je iemand de hoek instuurt
Lijkt mij een vrije vertaling voor een join up...
*Los longeren heeft niets met NH te maken, tis gewoon longeren zonder lijn en perongeluk kan je je lichaamshouding hierbij wel gebruiken, maar doe je dat bewust wordt het loswerken naar mijn idee.
*Freestylen vind ik een eng woord... omdat het zo vaak verkeerd gebruikt wordt. Als iemand een keer zonder zadel of met een halster op zijn paard klimt wordt er geroepen 'vandaag ga ik eens lekker freestylen' oeww rillingen krijg ik daarvan Lips are sealed Volgens mij komt het van emiel af..
Denk dat veel mensen Emiel een keertje gezien hebben en dan denken dat ze dit na gaan doen in een kwartiertje ofzo? Na, van mij mag je die term schrappen Knipoog
*Friendly game, 1 van de seven games van Parelli, ik ken de definitie niet uit mn hoofd maar het doel is je paard overal kunnen aanraken zonder dat dit angst of verzet oproept. Een rustpunt tussen oefeningen..

Ga me nu niet aanvallen als er ergens een misplaatst woord staat aub Haha!
Als iemand ergens een totaal andere definitie voor heeft lees ik die graag!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 17:02

Bedankt voor de betekenissen Haha!

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot, Grainey en 1 bezoeker