Brief van de GLS, moet invoerrechten betalen! :(

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Brief van de GLS, moet invoerrechten betalen! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 00:09

Ik haal net pas de post uit de brievenbus en zie er een brief tussen liggen van GLS. Ik had geen idee wat dat was, dus ik kijk happy in de brief, gaat het over een pakketje dat ik uit Amerika besteld heb... "Wij hebben een pakket uit Amerika voor u binnen gekregen als vermeld in de bijlage. Betreffend pakket is bij binnenkomst in Frankfurt uitgeselecteerd en moet in Nederland ten invoer worden aangegeven". Nu moet ik een of andere douane-afhandeling in gaan vullen! Scheve mond
Weet iemand hoe je dat moet doen? Echt duidelijk vind ik het namelijk niet. Maar ja, ik kan er niet meer onder uit komen, want er wordt wel gevraagd of de waarde op de bijgevoegde verklaring akkoord is, maar als je daar protest tegen aan wilt tekenen door dus te vermelden dat de waarde onjuist is, moet je bewijsstukken toevoegen zoals kopie-faktuur, bankbetalingsbewijs etc.
Kan iemand me vertellen wat ik ongeveer in moet vullen, want ik heb echt niet het IQ van een stoeptegel, maar ik snap er toch niet echt veel van.....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:09

Ik kreeg hetzelfde, met een paar onleesbare kopieeen erbij. Er zit toch een brief bij met een telefoonnummer? Dan bel je dat toch?

Bovendien ging het bij mij om een pakje dat ik in December had gekregen? Enfin, ik moet nog bellen omdat de kopieeen onleesbaar zijn.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:12

Waarom bel je niet even met de douanetelefoon 0800-0143.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 11:38

De kopieën zijn inderdaad onleesbaar. Net over het bedrag waar de brief over ging (het totaal) zit een sticker heen geplakt. Erg handig. Maar misschien dat ze nu van mij het bedrag willen weten, zodat ze die sticker er niet af hoeven te pulken....
Cassidy: Hoe heb jij dat dan gedaan? Niets van je laten horen op die brief? Er staat bij mij nadrukkelijk op dat ik het binnen vijf werkdagen terug moet sturen (eerder krijg ik natuurlijk ook m'n pakje niet... chantage), dus dan doe ik dat ook maar..
Ik zal de douanetelefoon anders wel even bellen. Sjongens, heb ik weer... Verdrietig

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:21

Let op dat dit niet een of andere malafide bedrijf is wat op deze manier geld probeert te 'verdienen'. Ga zeker even navragen bij de Douane.
Hebben jullie wel pakketjes uit het buitenland bestelt???

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 14:28

Het klopt vast wel. Het bedrijf heet GLS (General Logistics Systems) en ik ben net even naar het postkantoor geweest om na te vragen wanneer ik het pakketje zou krijgen (omdat er wel een beetje haast achter zit) en daar kenden ze de brief ook, dus ik neem aan dat het gewoon van een officiele instantie is..

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:38

Wat ik me afvraag: volgens mij hoef je pas te betalen als je je goederen in bezit hebt en moet je na ontvangst een zeker bedrag aan invoerrechten betalen. Zo werkt dat meestal als je handelsgoederen uit een niet EU-land importeert...

Ik zou dus niet zomaar iets betalen zonder dat je het product in handen hebt...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:45

HOI, BEL ME MAAR EVEN HEB OP SCHIPHOL GEWERKT, EN WEET HET EEN EN ANDER OVER DOUANE ZAKEN, KAN JE WAARSCHIJNLIJK HELPEN MET HET INVULLEN VAN HET FORMULIER, ALLES VIA INTERNET UITLEGGEN DUURT WAARSCHIJNLIJK TE LANG, HEB NAMELIJK ZELF VOOR ZO'N BEDRIJF GEWERKT.MIJN NR IS 0294-417327

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 14:49

Hoi 'live', ik snap het al, ik ben namelijk met mijn vragen naar het postkantoor geweest en zij hebben me kunnen helpen. Het zijn ook maar een paar vraagjes, maar ja "Bent u in het bezit van een BTW-nummer?" vond ik ook een beetje vaag. Het klonk me niet bekend, dus het leek me van niet, maar ja, ik wist vroeger ook niet dat ik een SOFI nummer had, dus... Haha!
Maar je kent GLS wel? Hebben ook een website, zie ik op de brief, http://www.gls-netherlands.com, maar die doet het niet bij mij?!

Op de brief staat een dossiernummer en een pakketnummer en GLS schijnt een onderdeel te zijn van de Nederlandse Pakket Dienst (NPD)

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:58

TJA BEN ALWEER TWEEJAAR VAN SCHIPHOL AF DUS HET BEDRIJF KEN IK NIET, MAAR HET KAN KLOPPEN DAT ZE ONDERDEEL ZIJN VAN DE NPD, JE KAN NAMELIJK NIET ZOMAAR DAAR EEN BEDRIJFJE BEGINNEN DUS ALLES IS LEGAAL, LET WEL EVEN OP JE KOSTEN!! VRAAG EVEN EEN OFFERTE WANT WAARSCHIJNLIJK BEN JE NU AL LOODSHUUR AAN HET BETALEN!! ALS JE GEEN EIGEN BEDRIJF HEBT HEB JE GEEN BTW CODE NR. HELE BRUTALE VRAAG MISCHIEN MAAR MAG IK WETEN WAT HET IS ?
WANT JE MOET WEL EVEN OPLETTEN DAT JE HET GOED AANGEVEN!! DUS DAT JE NIET TE VEEL INVOERRECHTEN EN BTW BETAALD !!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 15:06

Ik kreeg een kopie bijgeleverd van de 'Customs Declaration and Depatch Note' die altijd op een pakje uit Amerika zit (heb al vaker pakketjes uit Amerika besteld). Het pakketje ligt nu in Duiven (waar de GLS is) op me te wachten. Wanneer ik de brief terugstuur (waarin vijf vragen worden gesteld, of ik een BTW-nummer heb, of het afleveradres correct is, of het aangegeven totaal op de kopie van de 'Customs Declaration and Depatch Note' klopt, wat voor goederen er in het pakketje zitten en of ik toevallig de goederencode weet en ik moet een akkoordverklaring ondertekenen). Ik krijg dan een factuur toegezonden voor de eventuele voor te schieten invoerrechten, BTW en inklaringskosten.
Er zaten ruitersportartikelen in. Ik wilde namelijk wat unieke spulletjes hebben die je hier in Nederland niet veel ziet: een pad met Amerikaanse vlag, Amerikaanse vlag hoofdstel etc. Die invoerrechten etc. waren te verwachten.. Ik zag al eerder zoiets staan in een topic... [AM] verzendkosten vanuit amerika??

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:29

vraag even hoeveel de inklaringskosten zijn!!en of je er verder geen kosten bij krijgt ik zal even kijken of ik aan een goederencode kan komen. (heb nog altijd mijn contacten op schiphol,
nog wat moet je geen vrachtkosten betalen of heb je die al betaalt?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 15:33

De inklaringskosten zijn volgens mij 9,5% van het totale bedrag.
Ik heb de vrachtkosten vanuit Amerika al betaald, als je dat misschien bedoelt. Ik heb gewoon de verzendkosten voor Global Priority Mail betaald.
Goederen in het pakket zijn dus (precies zoals ik het ingevuld heb): Ruitersportartikelen (voor eigen gebruik)

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:38

ik heb de code voor je 42014444 90 omschrijven is zadel en tuigmakerswerk voor dieren (strengen, leibanden, kniestukken, muilbanden, zadeltassen zadeldekken hondendekken en dergelijke artikelen daar onderbegrepen) ongeacht de stof waarvan het vervaardigt is. post andere. (letop het is 2.7% over de cif waarde) dat is vrachtkosten plus factuurwaarde. wat waren de leveringsvoorwaarden !!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:34

He Live, in de HBI zitten snuffelen Haha!
Ik heb jaren geleden ook op schiphol gewerkt bij de douane op de export op vrachtstation 5.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 23:38

Inklaringskosten schijnen standaard (ongeacht de waarde van hetgeen dat opgestuurd is) negen euro vijftig te bedragen. Dat valt dus wel mee... gelukkig. Maar ja, met de BTW en invoerrechten wordt het toch weer een dure grap... Weet ik dat ook voor de volgende keer. Toch maar e-Bayen binnen Europa dan.. Haha!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:19

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

-

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 10:39

Invoerrechten zijn hoogstwaarschijnlijk 2,7% van het totaal (totale waarde verzonden waar plus totale verzendkosten)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:08

Ik heb zelf nog niet gebeld Gera, was de hele brief alweer straal vergeten. Het kwam mij ook een beetje verdacht voor, op zijn minst hadden ze ervoor kunnen zorgen dat de kopieen leesbaar zijn.
IK denk dat ik Maandag maar een telefoontje ga plegen: er zat toch een brief bij met een nummer?

Je suis Charlie.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 11:24

Er zat bij mij een brief bij met het adres van GLS van Noordoost Nederland en daar zaten ook telefoonnummers bij. Ik heb ze daar gisteren twee keer op gebeld en ook al leken ze me niet echt heel erg vakkundig, maar dat is mijn mening, ze wisten me alles precies te vertellen en hebben me nogmaals de goederencode doorgegeven, dus ik denk dat het allemaal wel losloopt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:27

Oh, daar was ik ook niet bang voor. Maar ook ik krijg regelmatig pakketjes, en had die brief nog niet eerder gezien. Dan ga je vanzelf je afvragen wat dit allemaal moet...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, Avelienvd, ComscoreBot, estell__, Fly_high, IASCrawler, Ik_is_Ik, Josien_, koenlover, larapurdy, Levita, MarjanB, Nathalie18x, RoronaZorro, Shetloveerrr, Steenbok12, sunshine, x_Rebecca, xLauLaUx en 56 bezoekers