Antibiotica?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Antibiotica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 20:35

Volgens kennissen e.d krijgen Dravers vaak een stoot antibiotica tegen ziektes, zodat ze dus gezond blijven. Dit zou volgens hun de rede zijn dat mijn merrie allemaal kwalen krijgt omdat haar lichaam het nu zelf moet gaan opnemen ipv de antibiotica.
Is dit waar?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:31

Geen idee hoe dat bij dravers zit en wat gebruikelijk is, maar als ik even logisch nadenk: als er iets slecht is voor de darmflora (en dus voor de voedselopname) dan is het wel antibiotica. Van vaak antibiotica (zonder echte reden) zal een paard dus eerder minder gaan presteren dan meer lijkt mij.

Aan wat voor kwalen moet ik denken bij jouw merrie? Spijsvertering? Luchtwegen? Benen?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:57

Hopenlijk maakten ze je niet hetzelfde wijs als wat ze mij probeerden wijs te maken op de drafstal waar ik reed.

Sommige paarden kregen voor de koers een injectie. Toen ik vroeg waarvoor dat was, zeiden ze ook dat het onstekingsremmers of een griepspuit was. In ieder geval iets lekker ongeloofwaardigs.

Later is de stal opgedoekt omdat ze op doping gepakt zijn. Tja, wat zou er toch in die spuiten gezeten hebben?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:48

Teveel antibiotica is heel slecht, niet alleen voor paarden, het verlaagd je weerstand tegen ziektes enz.
Het beste kan je ze na een fikste antibioticakuur op de probiotica zetten zodat alles weer een beetje op orde komt.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:08

Antibiotaca zijn slecht voor de conditie, dus dat zullen ze niet gedaan hebben, eerder denk ik aan (idd) steroiden of andere spierversterkers.
Geef je paard eerst een vitaminespuit (oraal) dat geeft vaak goede resultaten.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:29

Het rare is dat ze bij die dieren (als ze bij de eerste zoveel zijn) een dopingproef doen. Een paard met antibiotica in zijn lijf is dus ook positief!!! Daarbij komt bij, dat als je ab in hoge doseringen (dus niet de hele lage zoals bij de varkens) toedient en dan over lange tijd, het niet echt beter is voor het dier (flora in de darmen wordt ook aangetast etc)