Sharif en zijn hoest....-> vraagje kliniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Sharif en zijn hoest....-> vraagje kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 21:59

Ik heb een paar vraagjes.

Aan het begin van de winter (toen we hem net hadden) is Sharif ziek geweest, infectie aan de luchtwegen. Antibiotica gehad en ventipulmin. Dat hielp niet echt en hij kreeg een ventipulmin injectie, en weer 14 dagen poeder. Het is een tijdje heel goed gegaan maar het vliegt nu weer achteruit met hem. Hij begint weer te hoesten. Hij is wel heel speels en actief, maakt absoluut geen zieke indruk.
Hij staat (op advies van de DA) op zaagsel, we hebben hem nat hooi gegeven maar dat weigert hij (vanaf morgen krijgt hij het gewoon weer). helaas heb ik op dit moment geen mogelijkheid om hem buiten te zetten. Hij gaat in maart met mij mee op stage en daar kan hij waarschijnlijk overdag gewoon naar buiten.
Vandaag heb ik contact gehad met de kliniek in Slootdorp en die willen hem naar de kliniek halen en daar van binnenuit naar zijn longen kijken. Ben ik op zich helemaal niet op tegen, maar er is in die buurt Rhino, en aangezien ik ook nog een drachtige merrie heb bedank ik daar liever voor.
Is er een andere kliniek die erg goed is bij luchtwegproblemen en wat hebben jullie voor tips? (behalve dan het buiten zetten omdat dat gewoon niet kan nu)

Renee

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:51

I.p.v. geweekt hooi kuilgras geven.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:16

Mijn dierenarts kon ter plekke een bronchoscopie doen, dat bedoel je toch? Dat ze met een cameraatje in de longen kijken? Er zijn wel meer dierenartsen die zelf die apparatuur hebben, misschien kan je eens rondvragen. De mijne zit in Weesp, beetje ver voor jou denk ik.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:39

neem eerst kontact op met de DA en vraag naar de rhino gevallen.
Voor zover ik weet is het tot nu toe loos alarm geweest.
Je kan er dus gewoon naar toe, een stalgenoot was er van de week nog.

Laat je niet gek maken door anderen maar bel dus de DA.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:29

Dat lijkt mij ook de meest zinnige oplossing.
Bel je kliniek, leg het geval uit en vraag ernaar. Zij zullen zeker niet willen meewerken aan het verspreiden van Rhino, en ook weten waar er gevallen zeker zijn. Dus zullen ze goed advies geven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 12:33

Ik zal volgende week mijn dierenarts weer bellen en naar aanleiding van zijn mening zal ik Slootdorp nog een keertje bellen.

Hierboven wordt geschreven over Kuil voeren. Is dat wel verstandig voor een shetlander? Is dat niet te eiwitrijk?
Ik heb altijd alleen maar grote balen kuil gezien (van die ronde) zijn ze ook in kleinere te verkrijgen?

Is lucerne ook een optie om te voeren ipv kuil en hooi?
Dat hij bijvoorbeeld 1x per dag een hooinetje krijgt (natgemaakt) en lucerne door zijn voer?

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:25

probeer spliterwten door zn voer heen te doen werkt vaak tegen hoesten, heb er zelf ervaring mee met een hele ouwe chronisch zieke pony een pony met droes en een dampig paard en ze stopten alle maal met hoesten, valt te proberen gewoon een handje per dag door t voer heen gooien bv 's avonds en na een weekje ofzo moet ie minder hoesten of moet t over zijn bij mij werkte het.