Vraagje voor de FJORDEN mensen onder ons....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 19:48

hallo! Ik ben benieuwd naar de schofthoogte van jullie fjordjes. Kanjer is een echte Kanjer met z'n 1.54m. Ikzelf ben 1.76 dus dat gaat prima Haha! . Als ik advertenties van fjorden zie dan zijn die meestal maar rond de 1.43m. Is Kanjer echt zo'n uitzondering? Of zijn jullie fjorden ook wat groter? xxx Roos


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:00

hey roos!!
Wij hebben een vierjarige ruin, en die is zeker 1.50m, we hebben hem nog niet gemeten, maar in vergelijking met andere grote fjordenruinen doet hij zeker en vast niet onder!!
Eén merrie is 1.42m, de andere 1.47m, zodus...

Ik ben zelf 1.78m Haha!


groetjes!

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:06

Fjord van een kennis van mij is 1,53. Hij heet Lester en woont in Rotterdam.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:53

tja, boven de 1.50 zijn nog steeds wel de uiutzonderingen volgens mij, maar er komen er wel steeds meer tegen/rond de 1.50.
Alleenn op keurngen zie je ze niet veel, of ze doen niet mee, of ze lopen niet vooraan. Vaak moeten de echt grote toch wat inleveren op de bouw en rastypische kenmerken, vind ik
( ik 'ken' er maar 2 boven de 1.50 en 2 van foto's, maar toch). Niet dat dit voor allemaal geldt hoor, maar goed.
leorna is ca. 1.46, maar die moet ik ook nog een keer officieel laten meten, want de laatste keer was toen ze 3 was (1.43 toen)
Haar moeder is ook maar iets van 1.40, haar zus is ook rond de 1.44.
Reitze, waar leo drachtig van is, is ook zeker 1.50 nu, was als 3-jarige al 1.49, dus...Ben benieuwd wat t veulen doet.
De gemiddelde maat anno 200 is tussen de 1.42 en 1.45 volgens mij, vroeger was boven de 1.40 al bijna een grote..
Van mij mogen ze best rond de 1.50 zijn, mits ze welk echt typisch fjord blijven, ze hoeven van mij dan ook niet groter ( dan kopen we wel een fries of kwpn-er, toch?!)
Maar voor t "gem. gebruik" is 1.50 wel een beter maatje dan 1.40.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 14:12

ik vind 1.50 idd ook handiger dan 1.40 zeker omdat ik zelf 1.76. Ik hoop dat er meer grotere fjorden gaan komen. Ze moeten wel de echte fjord kenmerken blijven hebben dat ben ik met je eens. xxx Roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 14:20

Nou daar komt mijn pukkie dan: op het papier staat dat ze 1.40 meter is, maar we hebben haar nagemeten en ze is maar 1.36 ! Overigens ben ik zelf 1.74 en da's geen gek gezicht, valt erg mee. Ik krijg bijna altijd leuke reacties, omdat de meeste mensen die ons zien rijden het zo leuk vinden dat er zo serieus mee getraind wordt!

Sonja.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 15:46

tuurliojk hoeft dat geen gek gezicht te zijn, op een arabiertje van die hoogte zou t waarschijnlijk wel en heel ander gezicht zijn.. dat vind ik t voordeel v/d fjord, dat 'stevige'en 'ronde', net als t baasje zeg ik altijd Lachen
Ik zelf ben 1.80, warvan 3/4 lengte in mijn benen zit. Ik vind een fjord onder de 1.45 dan eigenlijk al wat te klein worden voor mij. Ik zit soms op helga ( 1.40), maar als die niet al te dik is( de eigenaar vind ze al snel 'zielig'..), steken m'n benen een behoorlijk eindje uit!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:08

hihi dit is grapppig,
Toevallig had ik daar vanavond een gesprek over met de degene die Astrix een tijd op stal heeft gehad en waar ik ook twe jaar heb 'gewerkt' en gehobbyd.
We hadden het dus over de schofthoogte van mijn fjord(1.38m en bijna 3 jaar) ik vond dat ie maar klein bleef. Maar ik kreeg dus als antwoordt dat de meeste goede fjorden zo rond de 1.40 zijn. Nee ik kraak jullie paarden niet af. Mar ergens is er wel waarheid in terug te vinden. een fjord is een bergpony en die zijn nu eenmaal klein en stevig. Ik hoop ook niet dat de fjorden groter gaan worden. Dan krijg je hetzelfde gezeur als bij het kwpn, veel beenproblemen en problemen met de groei.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 22:22

Das waar, maar 1.40 is een beetje klein voor mij. ALS ik ooit een eigen fjord ga kopen wil ik toch liever een iets grotere. xxx Roos

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 22:35

Ik heb een paar jaar geleden een fjord verzorgt; Vestar. Was ongeveer 1.49 geloof ik, een ruin. Op demanege waar ik gereden heb stond ook een fjord; Paultje, was denk ik rond de 1.37 ofzo, iig best klein. Heb ook nog 4 fjorden verzorgt bij iemand die aangespannen reed, heb ik maar heel even verzorgt ze heette Rosa (1.47), Dribbel (1.52), Marco (1.48) en Loes (1.50)
Meer fjorden ken ik niet!!! Party!!

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:07

ja, helemaal gelijk, vroeger waren die bergpaarden in Noorwegen Lachen niet veel groter dan 1.35- 1.40. En de echt grote fjorden ( ca. 1.50 of meer) moeten idd vaak inleveren op 'kwaliteit'/type, vind ik.
Maar voor t gebruik anno 2000 zoyuden ze best ietsie groter mogen, aangezien ze toch niet echt geschikt zijn voor kleine kids en ze vrijwel niet meer gebruikt worden voor dat waar ze ooit voor bestonden (o.a. trekwek in moeilik begaanbare gebieden)

Maar we moeten er ook voor waken dat we geen 'rijpaarden in fjordkleur' gaan fokken, dat hoeft voor mij absoluut niet!
het gaat hier om de bekende middenweg..
Ik heb ook lang ziten dubben hierover , toen ik naar een geschikte hengst vor leo ging kijken. Er is een hele luxe, met mooi klein, sprekend koppie en echt super gangen. Dit vererft hij ook.
maar als je die beentjes en hals ziet.. eigenlijk geen fjord meer, maar meer richting arabier, b.w.v.s.
leorna is op zich niet heel ouderwets zwaar, maar is nog best 'zwaar' en breed in de voorhand ( o.a. tamelijk laag aangezette, zware hals)
ter compensatie leek me die luxe hengst dus wel wat. Maar omdat ik de hengst zelf eigenlijk te weinig fjord vond en vind, heb ik uiteindelijk toch voor een ander gekozen. Eentje die zichzelf nog moet bewijzen in de fokkerij ( dit wordt de eerste jaargang Lachen ), maar met maat en toch meer dan voldoende type vind ik. ( maar 'k zeg nooit 'nooit'..)
Zo, ik heb gesproken *LOL*

Zal morgen paar foto's meenemen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 08:34

Onze fjord Oliva is 1.43 en heel rijtypisch gebouwd.
Ze is vrij slank en toch van voor inderdaad wat steviger Lovers ze is ook vrij licht van kleur Pling , ik heb een foto van haar in mijn profiel staan!!!
En volgens mij is ze 1 van de weinige fjorden die GEEN aanleg heeft om dik te worden Pling Pling hahahaha

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:23

Mijn fjord is 1m43, dus niet echt groot maar dat is dikwijls ook wel gemakkelijk. Om er zonder zadel op te springen Party!! , ze op te zadelen en onder lage takken door te rijden...Maar natuurlijk zijn er ook veel voordelen aan een iets grotere fjord.
liefs
kikki

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:25

een mooie fjord jaqueline!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 15:23

Madelein welke hengst heb je uiteindelijk genomen. ben zeer benieuwd.
Vertel een wat over de afstamming van jou fjord.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 16:13

IJsco is ook niet zo groot, 1.42 maar ja, wel een lekker rond buikje zodat je voeten er niet onder uit komen (lang niet! en toch ben ik 1.72). Toen we IJsco vorig jaar na een jaar stilstaan in oktober bij de eigenaars uit de wei plukten was ze echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te dik!! Toen hing er geloof ik nog wel 20 cm extra buik onder mijn schoenzoelen als ik aan het rijden was. Lachen Ze is nu heel erg afgevallen, ziet er strakker uit en voelt zich superfit. De foto hieronder is genomen toen ze net bij ons was en nog zo dik was, je kunt hier goed zien hoeveel buik er nog onder de beugels vandaan komt! Knipoog Grappig trouwens, zag dat Jaqcueline ook bordeaux shabrakje en rijbroek heeft, staat mooi he bij het kleurtje van de Fjord? Pling <br>[img]../upload/363/cody1.jpg[/img]

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 22:45

Mijn vzfjordje Pjelk is maar ( schat ik) ongeveer 1,35 m!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 23:59

Moet je nagaan, toen ik IJsco kreeg heb ik een singel gekocht van 1,35 meter. Neuh hij was niet dik. Hij was een monster. Schijnheilig

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:50

mijn oom heeft ook een fjord en ik denk zo rond de 1.50 is ie!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:19

de hengst Nordalll is ook iets van 1.50m maar toen ik hem twee jaar geleden op Utrecht zag vond ik nou niet dat hij zo hoog was.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 03:45

"mijn" fjordjes zijn ca. 1.43 en 1.46, het veulen is van die van 1.46 en heeft een vrij grote vader, en bovendien is het een hengst, misschien haalt die de 1.50, hij is nou al fors

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 18:49

Wow zou het Eva? Ik wist trouwens niet dat Sita grotr is dan Ragnilde. Wat zijn het een kanjers!


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 00:36

Ok wij (mijn ouders wel te verstaan) hebben twee Fjorden. Jelka, een merrie is 1.48 en Elfrieda is 1.38. BTW ze zijn volgens mij ook nog 'ns 2 meter of meer in de omtrek. Het wordt tijd dat er 'ns wat meer met ze gedaan wordt. Ik denk dat ik daar maar 'ns wat meer de verantwoordelijkheid voor moet gaan nemen. Jullie horen het wel als die omtrek is gezakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers