verzorgpony epileptische aanval..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

verzorgpony epileptische aanval..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 17:36

Sinds kort verzorgen m'n zus en ik 4ponys ,
zondag waren we aan het rijden in de bak,
en het viel ons op dat de pony waar m'n zus op reed wel
erg lusteloos was (hij is al 30, maar normaal is hij elke dag
weer blij om z'n benen te strekken!!)
Toen is ze dus afgestapt, we dachten eerst dat hij kreupel was.
We hebben toen met hem gelopen. hij wagelde heel erg.
toen zagen we dat zijn buik trilde en later begon hij op z'n hele lichaam
te schokken. Hij was ook helemaal nat van het zweet (wat dus
absoluut niet door het rijden kwam!!) we hebben toen meteen het
tuig erafgehaald en een deken opgelegd. Na een tijdje was de eigenaaresse er, en die heeft meteen de DA gebeld. Volgens haar
was het een epileptische aanval, en had hij dit al eerder gehad.
Ja, hoor het was een epileptische aanval. Hij begon steeds meer te schokken en met z'n hoofd tegen de muur te bonken. Ik heb niet
alles gezien, maar de muren trilde helemaal. Het was heel eng om
te zien. Toen de DA er was was de aanval over.

Hebben paarden vaker last van zoiets?? Is er iets aan te doen??

kijk ff in m'n profiel Haha! !!
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*


Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:58

JEEMPIE wat een schok zeg. Ik zou me doodschrikken als een van onze paardjes opeens zo maf ging doen....

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 07:57

Bij ons kreeg een oud manégepaardje ook zoiets (28 jaar), paardje bleek toen soort van beroerte gehad te hebben. ik vond het zelf ook heel erg schrikken

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:03

Ow, dat lijkt me onwijs eng! Gelukkig is het goed afgelopen... Ik heb het nog nooit meegemaakt (gelukkig )

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:03

Ik heb het ook weleens gezien. Dat was de pony van een vriendinnetje, een 25 jarige welsh merrie. Bij haar was het ook een epileptische aanval en later bleek dat die werd veroorzaakt door een hersentumor. De pony is ingeslapen...

* To Belg, or not to Belg *

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:03

Linda250 schreef:
Ik heb het ook weleens gezien. Dat was de pony van een vriendinnetje, een 25 jarige welsh merrie. Bij haar was het ook een epileptische aanval en later bleek dat die werd veroorzaakt door een hersentumor. De pony is ingeslapen...

Ah, wat zielig... Voor die pony en dat meisje...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:28

Hoi Xara!!

Ik ben bekend met epilepsie omdat ik het zelf ook heb.
Het is geen prettig gezicht zo'n aanval, en vaak is de patient naderhand erg moe en heeft de rest van de dag hoofdpijn enzovoort.

Je zou de pony elke dag 2 pillen vitamine B-complex-500 van de Hema kunnen voeren, maar ik weet dus niet of dit wel kan bij paarden. Eerst vragen aan de DA of paarden vitamine B-complex mogen hebben dus!

Verder kun je de aanvallen proberen te voorkomen, door de pony een zo regelmatig mogelijk leven te geven:
Elke dag dezelfde tijd eten, het liefst genoeg vitaminen dus als hij brok krijgt wel goede brok waar alles in zit.
Verder elke dag weidegang als het kan, en dingen die hem geestelijk van streek kunnen maken een beetje vermijden.

Mocht hij weer een aanval krijgen en je kunt voorkomen dat hij zijn hoofd tegen de muur bonkt, probeer dit dan.
Als je met hem buiten bent: meteen naar de wei gaan en zorgen dat hij daar een aanval krijgt, liever niet in de stal. In de wei is meer ruimte en zal hij zich niet kunnen bezeren aan muren of andere 'harde dingen'.
Buiten/binnen-bak kan bijv. ook, maar ik weet niet of hij dan zand hapt per ongeluk, lijkt me zelf niet prettig hihi.
Het is wel 'zachter vallen'... ben zelf een keer van de trap gevallen das helemaal niet leuk. Boos!

Maar goed, wei of bak dus...
Zodra hij weer in staat is om te lopen naderhand, dan wel naar de stal brengen anders wordt hij te koud.
Ook zal hij erg van streek en in de war zijn (ff slecht geheugen, "Waar ben ik? Wat is er gebeurd? Wie zijn die mensen?" Niets/niemand herkennen, na een paar minuten gaat dit over).
Dus ook daarom zo gauw mogelijk naderhand naar zijn 'eigen bekende stal', zijn veilige plek.

Is hij wel op stal als hij een aanval krijgt:
Misschien een jas anders tussen zijn hoofd en de muur doen, als hij toch al tegen de muur ligt, of een paardendeken, en ook een jas of deken op de plaats waar zijn benen tegen de muur bonken.

De pony is tijdens het bonken bewusteloos en voelt de pijn pas naderhand, dus hij kan zichzelf snel wat aandoen (hier spreekt de kenner want ikzelf moet ook op bed of bank gaan liggen als ik een aanval voel aankomen Frusty ).
Zodra het bonken ophoudt snel de dekens enz. weer verwijderen, zodat als hij wakker wordt en opstaat, er niet in verstrikt raakt.

De dag na een aanval is het handig de pony wat rust te geven, niet te rijden dus, ook al lijkt hij weer 'in orde', dan nog kost zo'n aanval enorm veel energie en is een rustdag altijd welkom.. Haha!

De dag daarna kun je weer gewoon gaan rijden maar controleer wel goed of hij niet letsel heeft opgelopen bij de aanval, bijv. kreupel is.

Epilepsie is niet leuk, maar ondanks dat kan de pony een gelukkig leven leiden. Veel plezier met verzorgen en ik duim voor je dat hij weinig aanvallen krijgt! Lachen

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 08:58

Mijn hond had het,
Ik hoop echt voor jou en die pony dat hij het niet meer krijgt...

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:26

Even nog een tip. Een mens kun je misschien nog "houden", maar een paard absoluut niet! Kies dus ook altijd voor je eigen veiligheid!!!!! Je kan toch niet voorkomen dat het paard zich bezeerd. In een wei is natuurlijk ideaal. Houd er rekening mee dat het geheugen weg is en dat als jij voor hem springt hij erg in de war kan raken en nog een aanval zou kunnen krijgen. Gun hem dus even de tijd om bij te komen en loop er dan pas op af. Veel succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:19

Ik wist niet dat paarden ook zoiets konden hebben. Ik zou ook niet weten wat je ertegen kan doen, maar het zal idd wel schrikken zijn geweest. Scheve mond

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:23

Ik ken het...
Mijn broer heeft het, onze vorige kat had het en een oud-manegepaard van mijn vorige manege had het.
Die aanvallen zijn inderdaad heel eng om te zien. Ik ben het wel 'gewend', maar mensen die het nog nooit hebben gezien, schrikken zich rot. Het is ook heel erg gevaarlijk, niet alleen voor diegene die het heeft, maar ook voor de omgeving...

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:05

ehl wat eng zeg ik wis tniet dat paarden dit ook konden hebben!kandit overgaan?met medicatie ofzow!want mensen krijgen medicatie misshcien is dit er ok wel voor parden


Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 19:52

dorine, bedankt voor de tips!! en de rest natuurlijk ook Haha! !!
de DA had hem na de aanval nog een spuitje gegeven, waarvoor zal
dit geweest zijn??

kijk ff in m'n profiel Haha! !!
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:29

voor kalmeren dat de spieren gaan ontspannen denk ik bij mensen heet die stesoliet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kimmej, Ubermetrics en 35 bezoekers