We werken bij mijn opleiding ook met PGO. Helaas treffen we vaak verkeerde docenten die het zelf nog niet helemaal snappen. Dan willen ze dat we met zijn allen alle leerdoelen stuk voor stuk op gaan zoeken. Maar daar hebben we geen tijd voor en net alsof dat werkt... Soms zeggen ze de leerdoelen dan ook maar voor. We hebben ook weleens gehad dat de docente het antwoord zelf niet wist en er dan maar snel een leerdoel van maakt.
Bij sommige leraren eindigt het wel goed, omdat zij de kennis van het onderwerp hebben. Maar je hebt inderdaad veel kans dat een paar mensen het geheel dragen en er een aantal wegvallen.
Ook ik hou van concrete dingen en in het begin had ik ook moeite met het vage. Het word wel duidelijker, maar vaak wordt het systematisch werken nog weleens vergeten. Als je een slecht groepje hebt en je doet zeld wel erg je best wordt dit ook vaak niet gezien.
Naar mijn idee heeft het zijn voor- en nadelen. Soms zou ik wel weer eens naar het ouderwetse terug willen...