vragen aan de pensionstalhouders...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

vragen aan de pensionstalhouders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:46

ik heb een aantal vragen voor als je zelf een pensionstal wilt gaan beginnen.

mestregels e.d. zijn hier niet van belang,af en aanvoer van hooi,stro en mest is allemaal geregeld.

maar t gaat meer om regels die je moet opstellen naar klanten toe.

bijvoorbeeld ontwormen, inenten ,dierenarts bezoek.

gedragsregels in en om de stal, opruimen en dingen als stalgeld betalen, en andere regels waar je stalgasten zich aan hebben te houden.

en dan nog de vraag hoe zit dat bij aanmelden bij de kamer van koophandel?
is dat nodig, kun je zo een aantal stallen gaan verhuren?
allerlei dingetjes waar je rekening mee moet houden ben ik heel benieuwd naar

kom maar op met alle tips en regels!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:47

wil dit topic wel even volgen....

Britty

Re: vragen aan de pensionstalhouders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:08

Mn vader heeft een pension. Voor wat betreft het enten, als wij zelf de DA bellen voor onze eigen paarden jaarlijks te enten, hangen we meestal een briefje op, met daarin de vraag wiens paard meteen mee-geent moet worden. Scheelt in de kosten... Maar in het stalcontract is opgenomen dat je verplicht bent je entingen in orde te hebben, maar dat is eigenlijk wel logisch he?

Ontwormen doet mn pa. Alle paarden in 1 keer, kosten zijn natuurlijk voor de eigenaar. Ook dit is geen kwestie van willen, maar moeten.

DA en hoefsmid moet de klant in principe zelf regelen, tenzij er sprake is van een noodsituatie. Van alle paarden is bekend bij welke DA ze patient zijn.

Verder...poeh...de gebruikelijke regels in en om stal/bak/erf:
- mest netjes opscheppen en op de mesthoop deponeren,
- rookbeleid
- afspraken over de weidegang (wie wanneer hoe lang)
- afspraken over voeding/strooisel
- enz enz

Eigenlijk lastig om dat zo op te schrijven! Wij gebruiken wel een pensionstallingsovereenkomst waar allelei afspraken in vermeld staan. Gewoon een standaard overeenkomstje, ik kan het je evt. pb'en als je het wilt hebben...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:09

* WORMEN zou ik zelf in handen houden door alle paarden tegelijk te doen en de nota doorbereken in de stalhuur.
Je kan ook zeggen dat er een bepaalde dag ontwormd word dus voor degenen die liever zelf ontwormen dat het dan op die dag plaats vind.

* ENTEN is wat lastiger omdat de 1 iedere 10 maaden ent en de ander 1 keer per jaar.
Je kan dit in de gaten blijven houden door de boekjes te controleren op het moment dat ze op stal komen en dan in de gaten houden of de paarden op tijd geent worden.
Wat ook stallen doen is de datum van de entingen naar elkaar toe te laten gaan zodat alles tegelijk geent kan worden.

*STALREGELS die zijn op iedere stal anders dus die zul je zelf moeten opstellen maar dat is ook niet zo moeilijk om te verzinnen.

*STALGELD je kan zeggen dat het stalgeld iedere 1ste van de maand betaald moet worden contant of per bank dus vooraf betalen.

*VERGADERING wij hebben dit op stal 1 keer per maand zo kan je dingen bespreken van het wel en wee op de stal.
Als er dingen kapot zijn of andere mankementen dan kunnen deze hier besproken worden.
Of als er nieuwe regels zijn of andere weetjes vanuit de staleigenaar dan is dit het moment om het te melden.
Ook vanaf de eigenaren van de paarden is dit het moment om hun fijne en minder fijne dingen te melden zodat de eigenaar hier misschien iets aan kan doen.

Hoop dat je hier al iets mee kan...

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:10

o ja, en over die KvK, volgens mij heeft dat te maken met het aantal paarden/stallen wat je hebt, maar daar moet je me niet op vast pinnen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:17

het gaat om 8 boxen, dus ook 8 paarden.

er zijn de laatste tijd nogal wat regels veranderd, ben benieuwd

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:19

Ik dacht dat het iets te maken had met 5...??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:33

enne....

hoe zit dat met je inkomsten?
zou je dat moeten opgeven voor de belasting?

geen idee hoor, lijkt me wel, maar volgens mij doet niemand dat

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:06

Dit soort inkomsten moet je inderdaad invullen op je belastingpapieren.

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 04:18

je mag 5 paarden houden op 1 hectare anders is het niet meer hobby matig.. was het niet zoiets?? mmzz.. ik weet het niet meer.. :s

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 09:58

denk dat dat niet opgaat in dit geval, want het gaat om de boxhuur van 8 boxen in een al bestaand complex, dus die regels zijn dan natuurlijk voor de eigenaar van het pand, niet voor degene die daar die 8 boxen gaat huren..

t zit dus zo:

stel......ik ga 8 boxen huren bij een persoon die al een bestaande stalling heeft, die 8 boxen worden mijn verantwoordelijkheid, alle andere regels heb ik dan toch niks mee te maken?

alleen de regels met betrekking tot mijn klanten die van mij weer de boxen huren...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:14

Een goede pensionstal runnen kan in princiepe bedrijfsmatig pas uit als je 35 of meer paarden hebt. Als je 8 boxen kunt huren op een bedrijf, waar al meerdere paardenboxen verhuurd worden of meerdere paarden lopen zou je info kunnen inwinnen bij de eigenaar. Jij zit daar nl in onderhuur. Vanaf 7 paarden ben je beroeps, een KVK is als zelfstandig ondernemer nooit onverstandig.

Als het gaat om regels op stal:

* hou een schema aan voor ontwormen en als vuistregel dat enten verplicht is. Bij sommige stallen betaal je voor het ontwormen en is enten op eigen verantwoordelijkheid. De een doet het idd 2x per jaar de ander 1x per jaar. Dat is ieder zijn keus. Je kan het makkelijk controleren, hou evt. een agenda/kalender op stal bij waar men zijn afspraken mbt da of ontwormen kan opschrijven.

* stalregels kun je heel breed opstellen, maar het hangt ook een beetje van de pensionklanten af. Een aantal basis regels (ook mbt tot veiligheid) zijn nooit weg. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Informeer ook naar de regels van je verhuurder (waar jij de boxen van gaat huren). Het kan zijn dat deze bijv. wel regels heeft en daar kun je dan in mee gaan.

* stalgeld, altijd vooraf laten betalen. Laat ook prijs verhogingen ruim van te voren weten.

Veel succes met je plannen, onthou 1 ding, goede management voorkomt problemen. Wees nooit te coulant, sta op je strepen. Een goede organisatie is het halve werk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:50

dank!

goede info waar ik wat mee kan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:57

*schop*

meer mensen met info?

janinetjjj

Re: