atrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 17:13

heeey

ik ga verscheinlijk twee paarden kopen met atrose
maar nou wil ik eigelijk weten wat je nog allemaal kan doen met een paard die atrose heeft hiermee bedoel ik lichte en zware
kunnen ze nog gewoon in de wei kan je er nog lekker mee wandelen
enz. Atrose is toch geen ziekte waar ze aan dood kunnen gaan ?

groetjes Anna

Al val ik nog zo diep, ik kom altied weer terug!


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:46

Je kunt veel info vinden hier op internet over artrose. Ik zou je wel willen aanraden PrimeVal te gebruiken, dat werkt geweldig bij artrose. Duur, maar wel je geld waard! Succes!



Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:10

Waarom wil je een paard kopen dat artrose heeft?
En het is behoorlijk paard-afhankelijk wat ze nog kunnen. Aan artrose gaat een paard niet dood, maar het kan wel bewegen heel pijnlijk maken.
Het hangt er ook vanaf welke gewrichten zijn aangetast.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 18:13

omdat het paard anders geslacht word

Al val ik nog zo diep, ik kom altied weer terug!

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:21

sommige paarden hebben geen last van actrose en kunnen heel oud worden, maar deze paarden worden niet voor niets geslacht neem ik aan ?, en wil jij een paard pijn laten lijden? arti aid is ook een goed middel

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:23

op hoofcare.nl kun je veel info vinden over artrose

boemel

Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:52

Het is inderdaad heel belangrijk om te kijken of het paard de pijn goed aan kan. Er stond bij ons een paard op stal, dat atrose had. Hij had na elk ritje of weidegang zo'n pijn aan zijn voorbenen dat het haast leek alsof hij de piaffe (alleen voor dan) deed. Hij wist gewoon niet welk been hij het meest moest ontlasten. Dat was echt heel zielig om te zien.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:53

Alle paarden hebben artrose! Het is een slijtage van het gewricht. Artrose is pas een probleem als de mate waarin het voorkomt niet bij de leeftijd pas. Het is een verkalking aan de randen van het gewricht. Ze zullen in verschil van mate eerder overrekking en blessures KUNNEN krijgen.

Ik heb een cursus bij een dierenarts gevolgd waar onderandere dit ook aan bod kwam.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:03

Imposante schreef:
Alle paarden hebben artrose! Het is een slijtage van het gewricht. Artrose is pas een probleem als de mate waarin het voorkomt niet bij de leeftijd pas. Het is een verkalking aan de randen van het gewricht. Ze zullen in verschil van mate eerder overrekking en blessures KUNNEN krijgen.

Ik heb een cursus bij een dierenarts gevolgd waar onderandere dit ook aan bod kwam.


Niet alle paarden hebben atroze want het is geen slijtage maar het is botwoekering en dat kan overal plaats vinden ook bijv. op het pijpbeen.
En dat en dat kan kreupelheid veroorzaken.

Je moet wel kijken hoe de toestand is van die paarden want als ze iedere dag vergaan van de pijn dan is het rechtvaardig om het paard in te laten slapen.
Maar als ze er weinig last van hebben kan je ze makkelijk kopen maar je zal ze misschien niet berijden.
Dan gaan ze mischien nog jaren mee.

inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:38

ik weet ook nog wel een leuk paard voor je met atrose.
je kan nog recreatief met hem rijden alleen niet springen of dresuur.
hij heeft er geen pijn aan.
maar zijn baasje zoekt een goed huis voor hem. weet niet wat ze er voor hebben wil.
staan foto's van hem bij twinkie ook op bokt. Party!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:20

heey suus, volgens mij gaat het erom dat ze een paard met artrose wil overkopen. Dat ze het paard dus al kent....

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:56

Artrose = slijtage
spat = botwoekering ontstaan door afwijking of beschadeging van buitenaf.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Flannan
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:54

Anna,

Het is absoluut bewonderingswaardig dat je deze beestjes nog een goed lven wil gaan bieden (want daar ga ik vanuit in deze) maar realiseer je je ook dat deze paardjes nu of op den duur wel eens dure medicijnen nodig zouden kunnen hebben ?
Artrose veroorzaakt pijn en die moet je bestrijden. Sommige paarden met lichte artrose kunnen nog jaren lichte arbeid doen maar anderen krijgen ontzettende pijn al bij bepaalde weersomstandigheden.
Het leidt dus op zichzelf nooit tot de dood maar het risico dat het verslechterd en je zelf een beslissing moet nemen of je paard die pijn nog aan kan is best realistisch.
Dus als ik jou was zou ik een dierenarts de toestand van deze paardjes laten beoordelen en je door hem ook goed laten informeren/adviseren over artrose en hun toekomst voordat je deze paardjes 'zomaar' aanhaalt met alle goede bedoelingen.

Groetjes en succes,

Miriam

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:34

Met heel veel pijn in mijn hart heb ik 1 1/2 jaar geleden het beste paard dat ik ooit fokte in laten slapen omdat ze zelfs zomers al kreunend opstond. Ze was 21 jaar en was een van de redenen waardoor ik diepe dalen in mijn persoonlijke leven doorkwam. Juist daarom vond ik het egoistisch om haar met pijn in leven te laten. Haar artrose zou alleen maar erger worden, zeker als het kouder en natter werd. Ze ging op een mooie warme zomerdag, een dag dat ze geen pijn had.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:42

Duif"]
[quote="Imposante schreef:
Alle paarden hebben artrose! Het is een slijtage van het gewricht. Artrose is pas een probleem als de mate waarin het voorkomt niet bij de leeftijd pas. Het is een verkalking aan de randen van het gewricht. Ze zullen in verschil van mate eerder overrekking en blessures KUNNEN krijgen.

Ik heb een cursus bij een dierenarts gevolgd waar onderandere dit ook aan bod kwam.


Niet alle paarden hebben atroze want het is geen slijtage maar het is botwoekering en dat kan overal plaats vinden ook bijv. op het pijpbeen.
En dat en dat kan kreupelheid veroorzaken.

Je moet wel kijken hoe de toestand is van die paarden want als ze iedere dag vergaan van de pijn dan is het rechtvaardig om het paard in te laten slapen.
Maar als ze er weinig last van hebben kan je ze makkelijk kopen maar je zal ze misschien niet berijden.
Dan gaan ze mischien nog jaren mee.
[/quote]

Artose is wel degelijk slijtage. Ehm, of zijn de DIERENARTS en ik nou achterlijk?

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:27

Maar dan door de slijtage speelt er wel botwoekering op op de randen van de gevrichten en dat kan heel agressief opspellen en daar kan kreupelheid door ontstaan, Toch.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:23

Hoi,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het een hele goede zaak vindt, heel dapper dat je dit voor die paarden wilt doen.
Verder heb ik zelf ook een paard (nu 15 jaar) dat al sinds haar 5e arthrose heeft. Daarom heb ik altijd goed opgelet haar niet te overbelasten (niet springen enz.) en altijd gezorgd voor een goede warming up, maar wel altijd (en nog steeds) lange buitenritten gemaakt (dwz 2 uur incl. galop) en vrij intensief (incl. keertwendingen voor- achterhand, en zijgangen, dressuur gereden. Eigenlijk merkte ik niet veel aan haar, behalve dat ze kortere gangen had. Mijn paard heeft verbening van de hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef, en dit dus al heel lang. Als je wilt weten wat dat precies is (met foto's behandeling enz. ) kijk dan op www.hoofcare.nl, de site van mijn hoefsmid.
Toen uiteindelijk vorig jaar mijn paard toch onregelmatig ging lopen heeft mijn hoefsmid het beslag aangepast (break-over beslag) wat inhoud dat hij het beslag aanpast aan de manier waarop mijn paard zijn hoef graag belast, ipv rekening te houden met hoe de hoef er uit MOET zien, houdt hij nu rekening met hoe mijn merrie haar hoef graag vooruit zet. Dwz in mijn geval haalt hij aan de buitenkant/voor (zeg maar op 14:00uur) wat meer van de teen weg, zodat ze de voet makkelijker naar voren kan plaatsen. Ze liep gelijk weer goed !! (en de pees was gelijk weer dun)
Omdat ik zelf met mijn rug ook nogal wat heb meegemaakt heb ik contact met een arts/manueel therapeut die ook nogal vooruitstrevend is, toen ik hem vroeg over het nut van glucosamine/chondroitine was hij enthousiast. Op korte termijn (deze middelen zijn pas in de laatste 5 jaar onderzocht) geeft het goede resultaten voor de pijn. Op lange termijn is nog niet veel bekend. Voor alle zekerheid, en omdat ze toch in ieder geval geen schade toebrengen geeft ik mijn paard deze middelen. Ik haal het puur bij de apotheek en meng het door de slobber. Je kunt kant en klare mixen kopen maar ik heb zo mijn twijfels aan de dosering die gehanteerd wordt. Nu weet ik in ieder geval wat ze krijgt, bovendien zijn ze erg duur.

Veel sterkte met je beslissing.

groetjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 29 bezoekers