Stamboek oprichten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Stamboek oprichten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 10:42

Kan je in Nederland zomaar een stamboek oprichten?
Dit nav een topic op western. In Amerika heb je heel veel stamboeken voor amerikaanse rassen. In NL kan je een paard wat vele generaties terug ander bloed heeft dan quarter bloed niet inschrijven bij het quarter stamboek.
In Amerika bestaat bv wel half-quarter stamboeken.
Zou dat in NL ook kunnen, en wat komt daar bij kijken???

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:01

zou het niet weten? heb je niet genoeg aan de huidige stamboeken?
(grapje) voor zover ik weet, kon enkel leon melchior een stamboek uit de grond stampen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:06

Er komt in elk geval veel bij kijken. Voor dat ras mag er niet nog een stamboek zijn. Je zou kunnen informeren bij zo'n Amerikaans stamboek of je een dochterstamboek van hen in Nederland zou kunnen opzetten.

Voor alle regels omtrent stamboeken kan je mw. Vonk van het produktschap Vee, vlees en eieren raadplegen. Dit produktschap zit in Rijswijk.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:20

Percy schreef:
Voor dat ras mag er niet nog een stamboek zijn


Er is wat dat betreft een precedent: In Nederland zijn twee stamboeken voor Welsh Ponies. Beiden zijn erkend door de EU in Brussel, dus dat klopt niet helemaal. Het tweede stamboek is nu geloof ik zo'n 25 jaar oud, het eerste 44 jaar oud.

Maar goed, het is wel handig om te kijken of er andere registratiemogelijkheden zijn. Ik zou niet direkt over een ras spreken, dat is een vrij beladen woord.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 14:02

haha... Leon Melchior.. daar heb ik gewerkt.
Die zit in belgiƫ trouwens, misschien dat het daar makkelijker is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:42

Bonnigje schreef:
haha... Leon Melchior.. daar heb ik gewerkt..


Hmm.. Ik heb bij Leon Melchior op school gezeten Knipoog Heeft hier dus niks mee te maken. Leon Melchior is zeker niet de enige die een stamboek heeft opgericht. Hij heeft het wel met wat meer tamtam gedaan dan de meeste andere mensen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:13

Ik heb al gemaild naar het American Half Quarter Horse Registry. Misschien kan ik via hun wat meer info vinden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:45

Je zou ook kunnen informeren bij het tinkerstamboek, dit is een vrij jong stamboek...

Je zou ook kunnen informeren bij het quaterstamboek of er geen mogelijkheid bestaat om bijv. een hulpstamboek te gaan gebruiken, voor die paarden die niet aan alle eisen voldoen qua afstamming.
Ik denk alleen dat je dan qua regelgeving, alles wel zeer goed moet vastleggen. (ook bij een geheel nieuw stamboek)