manen trekken of niet? *foto*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

manen trekken of niet? *foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 23:45

Van de zomer heeft er een veulen in Jamaica's manen gehangen. Met als gevolg dat er een vrij brede hap uit is wat zo'n 5 a 10cm korter is dan de rest (ook dunner trouwens). Zie foto:
Afbeelding

Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik het gelijk zal trekken ja of nee. De manen zijn nu net een beetje mooi op lengte, en als ik dan ga trekken... tja...
Is dat wel te doen op deze lengte? (ik heb alleen ervaring met van lang naar handbreedte)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:49

je kunt ze ook snijden op de juiste lengte. worden ze niet dunner alleen korter. Je kunt ze zo lang of kort maken als jezelf wilt hoor.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:50

Nnnneeeeeeejjjjjjj, alsjeblieft niet trekken, ik heb er zo'n spijt van gehad, had precies hetzelfde probleem als jij, nou ik kan je vertellen dat het heel lang duurt eer ze weer langer zijn Huilen Vindt een Haf met lange manen veel en veel mooier

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 23:50

yep, maar als ik het gelijk wil krijgen, moet er best een stukje af... Wat ik dus tegelijk weer zonde vind... *help*

Napoleon, ik heb het over gelijktrekken, het wordt geen handbreedte Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:26

Ja of je wacht tot het nog wat langer is(dat afgehapte stuk) en maakt het dan op lengte..
Als je het nu doet word het wel erg kort of niet?
Als je het iets laat groeien lijkt het nu misschien nog even raar maar dan heb je straks wel mooie manen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:46

Alleen punten trekken van het langste gedeelte, dan krijg je het weer mooi gelijk.
Klein manenkammetje gebruiken, klein plukje manen, duim erop en dan in een hoek van 45 graden een fel rukje geven. Zo trek je alleen de puntjes, en dun je het ook niet uit.
Als je dat niet kunt, dan eventueel knippen, maar wel kruislings inknippen zodat het niet te recht wordt.

Ik vind het wel mooier als ze gelijk hangen, ook al zijn ze dan weer een stuk korter.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:35

haflner meot lange manen houden!!!!groeit vanzelf weer bij!een haf met getrokkenmanen!NEEEEEEJJJJJ

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:01

Ik zou ze persoonlijk zo goed als gelijk trekken. Ze groeien vanzelf weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:04

sorayalover schreef:
haflner meot lange manen houden!!!!groeit vanzelf weer bij!een haf met getrokkenmanen!NEEEEEEJJJJJ


Tuurlijk moet een Haf lange manen houden, maar toch niet als het er aangevreten uitziet? Ze gaat ze echt niet handbreed trekken hoor, die manen zijn Stef's grote trots! Knipoog

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:04

persoonlijk vin d ik eenhaflmet lange manen en een stukje eruit mooien dan getrokken manen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:09

Kun je er geen hengstenvlecht indoen en die elke week zo'n 2 x opnieuw doen, zo heb je geen last van die manen en die manen groeien gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:10

Ik kwam zaterdag op het strand een hafje tegen met een Fjordenkapsel, dat was ook wel heel cool Haha!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:11

nou dat lijkt me niets

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:12

Ik heb ooit een haf gezien met het gewone getrokken manen van een handbreedte lang, echt geen porum kan ik je vertellen..

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:12

nej lijkt mij ok niet nej

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:13

Ik vind een haflinger met lange manen natuurlijk ook mooier (op uitzonderingen na)
Maar ik denk dat als je het nu lang laat groeien het echt niet mooi staat met z'n kort stuk ertussen!!
Ik zou ze ook weer gelijk maken en dan mooi laten groeien. Op het begin is het misschien niet mooi maar later wel als ze lang zijn.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:14

niet helemaal trekken op handbreedte misschien ff dat t moi afloopt ofzow

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:17

jah zo bedoel ik het ook jah, want de manen van mijn haffi lopen ook een beetje af en dat staat gewoon ook mooi.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:18

oja die vanmij zijn ok niet gelijk dat hoort ok niet jah

hihihih

maar siesti mag ik je toevoegenaan mn msn lijst?
[/img]

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:42

Pinky heeft dit *bijna* 2 jaar geleden dus ook gehad..
Hij had er mooie lange manen maar vrij vooran was er een flinke hap uit, echt niet te weinig.. En zo kort ook Huilen

Ik heb het toen afgeknipt. Of ik het nu nog een keer zou durven weet ik niet, want ik heb het lang heel lelijk gevonden. Maar ik vind zijn manen nu super bijgegroeid en achteraf ben ik heel blij dat ik het toen gedaan heb Lachen

Hieronder de vergelijk foto's.

Afbeelding
Voordat ik ze knipte( hier is niet duidelijk te zien hoe groot de hap was, ik vrees dat ik daar geen foto's van heb)

Afbeelding
Net na het knippen Bloos

Afbeelding
Iets minder dan 1 jaar later.

Afbeelding
Nu (een jaar en 9 maanden) later

Tuurlijk groeit Jamaicas haar niet precies even snel/langzaam dan dat van Pinky, maar zo heb je een idee Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:59

Toen ik Tiek kreeg waren zijn manen kort geschoren, omdat hij behoorlijk schuurde. Ik liet zijn manen groeien, maar die winter begon hij weer gigantisch te schuren. Dus ongeveer een jaartje later was er een gigantisch stuk uit zijn manen:
bovenste foto toen ik hem kreeg, die daaronder een jaar later:
Afbeelding

Toen heb ik het na lang dubben gelijk getrokken, althans...dat was de bedoeling.... Mandy en ik gingne trekken, en t was niet goed gelukt, met als resultaat, dat het witte gedeelte nu juist korter is dan het zwarte. Nu hij een deken opheeft is het nog erger geworden. Wat ikjammer ervan vind, is als je het eenmaal getrokken of geknipt hebt, het natuurlijke weg is. Inmiddels, ruim 2 jaar na die bovenste foto (binnen die twee jaar dus 1 keer getrokken) zien zijn manen er zo uit:
Afbeelding

*ze zijn inmiddels wel wat langer, maar voor het idee. Hier zie je ook duidelijk dat het scheef is getrokken maar wel een erg rechte lijn, daarmee bedoel ik dus dat het niet natuulijk, of wild oid hangt*

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:01

Afbeelding
Dit was in zijn schcuur periode zeg maar Lachen HIer zie je dat er een heel stuk mist, na het witte zeg maar!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:33

ik zou het niet doen alleen gelijk maken en door laten groeien (mijn mening he haha)

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:34

Ja ik zou het wel doen! Valentina heeft dat ook gehad.. maantjes kort getrokken en nu heeft ze toch een super mooie bos manen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:39

Ik zou gewoon zo afentoe een beetje er afhalen.. elke week zomaar een paar plukjes.. natuurlijk geen dikke plukken naast elkaar.. maar gewoon stukje voor stukje.. zo groeit het door en heb je niet in de gaten dat je ze korter gemaakt hebt.. over een poosje zijn ze dan vanzelf weer even lang..