kruising-quarter-stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

kruising-quarter-stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 11:30

Hoe zit het wanneer je een merrie laat dekken en ze heeft geen papieren maar de hengst wel?
Dat was een vraag van Silleke.

Ik weet dat er veel gekruist wordt met quarters.
In NL kan je een paard wat vele generaties terug ander bloed heeft dan quarter bloed niet inschrijven bij het quarter stamboek.
In Amerika bestaan bv wel half-quarter stamboeken.
Moet dat in NL ook komen?

Wie zou daar interesse in hebben?
Of vinden jullie dat het ras "zuiver" moet blijven?

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:38

Persoonlijk hou ik liever het ras 'zuiver' en dan bedoel ik meer dan alleen 2 quarters als ouders. Lips are sealed

Ik kan begrijpen dat mensen met een 'halfje' er toch een papiertje bij willen, gewoon omdat het leuk is om te laten zien. Verder voegt het IMO geen enkele waarde aan het paard toe. Sterker nog ik denk dat het een koper die onbekend is met de echte AQHA-papieren op een verkeerd been kan zetten.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 13:57

SM: Zoals je zelf al eens gezegd hebt is de quarter ontstaan uit verschillende rassen. Het is natuurlijk belangrijk om de typische quarter kenmerken te behouden maar als ik nu een Quarab-merrie heb en die wordt gedekt door een mooie quarter hengst en daar komt een talentvol veulen uit. Dan is het inderdaad erg "leuk" als daar papieren bij horen die mee bijzonder zijn dan een nrps papier bv.
Je zou er een voorwaarde an kunnen hangen voor de inschrijving. Dat het veulen bv minimaal 50% Quarter bloed moet hebben. Of dat er alleen kruisingen met bepaalde rassen mogelijk zijn.
kruising Quarter x Shire lijkt me bv niet erg geschikt Haha!

Bovendien is een paard met papieren makkelijker en beter te verkopen dan een paard zonder papieren. En zolang de quarters in NL nog zo duur zijn zullen er mensen zijn die met "gewone" paarden western rijden.
Ik zou mijn paard er wel willen inschrijven Haha!
Als ik zo'n paard had dan hé.... Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:17

Ik ben het eens met Sugarmiss, ik houd het ras liever ook 'zuiver'. Gewon zoals het nu is. Tuurlijk, alle rassen zijn ontstaan uit meerdere rassen, maar dat betekent nog niet dat we nu ook alles maar met elkaar moeten kruisen.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:25

Bonnigje schreef:
. Of dat er alleen kruisingen met bepaalde rassen mogelijk zijn. kruising Quarter x Shire lijkt me bv niet erg geschikt Haha!


Als ik me niet vergis is één van de voorouders van Joe Reed (een FoundationQuarter) een 100% frans koudbloed Verward (Percheron) Haha!

Citaat:
En zolang de quarters in NL nog zo duur zijn

Ik denk dat dat wel meevalt, gezien de prijzen die ik bij sommige particulieren zie Knipoog . Natuurlijk betaal je ook voor 'het papier', maar het probleem ligt meer in het feit dat iedere 'back-yard-breeder' denkt een topper in huis te hebben en daar dan torenhoge prijzen voor vraagt. Als we het 'wedstrijdgericht' fokken zouden overlaten aan de mensen die daar ook daadwerkelijk het materiaal voor hebben, zou er ook een markt komen voor de 'recreatie-quarter'.

Citaat:
Bovendien is een paard met papieren makkelijker en beter te verkopen dan een paard zonder papieren

Maar dan hebben we het wel over een raspapier met enige waarde...toch. Of zijn kopers zo dom dat alles wat op papier staat meteen in prijs hoger wordt Verward

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:05

Zolang ik mijn New Forest / Western paardje (met papieren en goede bloedlijn) kan kopen voor 1100 euro vind ik Quarters duur ja. Zo'n budget heb ik nou eenmaal niet.
Een paard met papier verkoopt beter omdat je daarop kan zien waar hij vandaan komt. Zoals bv de goede bloedlijnen van mijn New Forest paardje gekruist met een toffe Quarter hengst. Toch fijn als dat op papier is te lezen.
Ik blijf er dus bij dat het fijn zou zijn als je Quarter kruisingen kan registreren.
Wat is trouwens een een FoundationQuarter?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:06

SM sorry Bloos
ik zie je verklaring net in de ander topic!

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:31

Beste allemaal,
Er zijn ook Quarters zonder papieren! In Amerika is dit net zo gewoon als hier de WPNers zonder papieren, ik heb er zelf al een aantal te koop gezien, voor veel minder geld dan de quarters met registratie, de vraag is natuurlijk altijd: Wat koop ik? Wie zegt dat dit een Quarter is? Zonder papier is dus duidelijk niets! Er word erg veel gefokt met kruisingen x Quarters, ieder zijn mening hierover. Dus aanbod is er genoeg, het zijn in mijn ogen halve Quarters of Paints, en blijven dus ook halve .....vul maar in, Hanoveranen WPNers Haflingers etc. Sta er niet alleen bij stil dat je een halve Quarter koopt, je koopt de andere helft namelijk ook, en het Quarter Stamboek in Amerika heeft nu eenmaal strikte regels, ik ben daar persoonlijk heel blij om, dat geeft duidelijkheid. Zo weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Kruisen is voor ieders eigen risico, er zijn veel mooie paarden ontstaan door de juiste kruising, maar er kan ook veel ellende uit voort komen, veel belangrijker is fokken met gezonde dieren zonder erfelijke gebreken!
Trouwens wie goed zoekt komt ook wel Quarters tegen met papieren voor redelijke prijzen, ik ken zelf drie quarters met leuke papieren die we voor weinig gekocht hebben, en ze zijn nog gezond ook. Dus het is niet eens een uitzondering. Goed zoeken en een beetje geluk hebben. Ik wens een ieder een gezond paard toe!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:06

Het lijkt mij juist vanwege de ellende die je je op de hals kunt halen prettig als je na kunt gaan wie de voorouders van je paardje zijn ook al is die niet "raszuiver".

Om maar een hekel onderwerp te noemen: iemand koopt een leuk paardje met, naar later blijkt, western (paint/quarter/appie) bloed en op een gegeven moment gaat het dier rare kuren tonen (verhaal K@rin) en het ooit zo lieve, fijne, gezonde diertje blijkt HYPP te hebben. Had je dan niet liever van tevoren geweten dat er Impressive in de bloedlijnen zat zodat je er onderzoek naar had kunnen doen?

=^.,.^=

Bertus
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:42

Klopt het dat iedereen die hier heeft gereageerd, en vind dat het ras "zuiver" moet blijven, zelf een "echte" Quarter of Paint heeft? Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:01

Bertus schreef:
Klopt het dat iedereen die hier heeft gereageerd, en vind dat het ras "zuiver" moet blijven, zelf een "echte" Quarter of Paint heeft? Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig


In mijn geval wel, heb er geen problemen mee om daar voor uit te komen. Haha!

Farichta : wat Hypp aangaat. Dit kun je altijd checken via de AQHA. Juist de paarden die het vermoedelijk hebben worden liefst zonder papieren verkocht Verdrietig

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 18:02

NOG een rede om er papieren op te hebben!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:08

Als ze een paard zonder (quarter/paint)papieren verkopen omdat hij waarschijnlijk HYPP heeft lijkt het me nogal nutteloos om er andere papieren bij te doen, dan kunnen ze hem toch nog steeds wel zonder papieren verkopen Verward

Ik hou het ras ook liever zuiver, anders kan je overal wel een stamboek voor oprichten. En Bertus: ja, ik heb een ''echte'' quarter.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:10

steeffie schreef:
Als ze een paard zonder (quarter/paint)papieren verkopen omdat hij waarschijnlijk HYPP heeft lijkt het me nogal nutteloos om er andere papieren bij te doen, dan kunnen ze hem toch nog steeds wel zonder papieren verkopen Verward.

Sterker nog; de kans dat er een papier bij zit waar het HYPP niet op komt te staan (valse namen) is alleen maar groter aanwezig.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 03:33

Bertus schreef:
Klopt het dat iedereen die hier heeft gereageerd, en vind dat het ras "zuiver" moet blijven, zelf een "echte" Quarter of Paint heeft? Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig


Tuurlijk Haha! anders hadden we wel een kruizing gekocht Knipoog

Ieder ras is ontstaan uit meerdere rassen maar vergeet niet dat het JAREN geleden is gebeurd en die rassen hebben hun eigen kenmerken. IK vind dat je die moet waarborgen, koesteren en EREN, daar hebben mensen jaren over gedaan EN de paarden natuurlijk

Citaat:
Maar dan hebben we het wel over een raspapier met enige waarde...toch. Of zijn kopers zo dom dat alles wat op papier staat meteen in prijs hoger wordt


YEP Sugarmiss, zo dom zijn mensen! Hoewel er wel verschil zit tussen een kruizing met papier of een raspaard zonder papier.

Vind het onzin om je ineens druk te maken over een papier die je mist bij je kruizing...had dan een raspaard gekocht, dat is een keuze die je hebt gemaakt toen je het paard kocht!

Betreft gezondheid vraag ik mezelf af of je echt beter af bent met een papier bij je paard. HYPP is een uitzondering.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 09:37

Als julllie die papieren dan zo'n flauwekul vinden hoe kan je dan bewijzen dat het veulen is van die goede hengst waardoor je merrie is gedekt?
Niet dus. Dan zouden mensen je moeten geloven als je het verkoopt. Komt het op latere leeftijd nog te koop dan weet niemand meer waar het vandaan komt en wie de ouders zijn. Is dus toch niet zo raar dat ik daar dan papieren op zou willen hebben?
Oh en Ods.. de keuze die ik heb gemaakt met het kopen van mijn -niet-raspaard is trouwens een ruin Knipoog

Ik vind alleen dat het moet kunnen om op een half-quartertje te hebben...
Maar je kan ze altijd nog in amerika inschrijven bij het American Half Quarter Horse Registry, zolang er nog geen Nederlandse mogelijkheid is... of bij de American Indian Horses Registry... Dat is me duidelijk in ieder geval.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:45

Ik vind ook dat de quarter papieren alleen voor volle quarters zijn maar dat er net als in Nederland voor andere rassen een hulpstamboek moet komen.
Men kan dan toch zien welke bloedlijn in het paard zitten om achter eventuele erfelijke ziektes te komen.

Zelf is mijn impressive bloedlijn paard ook onderzocht op hypp en gelukkig neg.

Ik heb zelf een echte Quarter maar er is niks mis met een halbloedje. die kunnen net zo leuk zijn.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 10:50

Go zomon!!
Blij dat te horen *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:13

Maar dan zul je van de vader ook een officieel dekbewijs moeten hebben (als bewijs van zijn 'vaderschap' )

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 11:18

SM: ja tuurlijk, das toch de bedoeling bij papieren....

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 11:30

Maar vaak worden er geen papieren afgegeven als het niet een raszuivere dekking is (zijn meestal ook goedkoper nl). Vandaar Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:03

ja kan natuurlijk ook een paar niets verhullende foto's maken van de dekking.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:39

Citaat:
Als julllie die papieren dan zo'n flauwekul vinden hoe kan je dan bewijzen dat het veulen is van die goede hengst waardoor je merrie is gedekt?
Niet dus.

Dat zei ik niet!
Citaat:
Is dus toch niet zo raar dat ik daar dan papieren op zou willen hebben?
Je zou zelf ook een stamboom kunnen maken en alle gegevens bewaren, daar heb je geen stamboek voor nodig Haha!
Citaat:
Oh en Ods.. de keuze die ik heb gemaakt met het kopen van mijn -niet-raspaard is trouwens een ruin
??? Wat wil je daar mee zeggen Verward

Citaat:
ja kan natuurlijk ook een paar niets verhullende foto's maken van de dekking.

Dat zegt niets natuurlijk. Wie zegt dat DIE dekking gepakt heeft? Haha!

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:05

Uit het 2e en 4e antwoord van Ods blijkt wat ik ook denk, nl. dat er wel een goede reden moet zijn om een stamboom op te zetten. Zoals al eerder vermeld in Amerika kan iedereen een leuk papiertje maken (HQHC) en vervolgens betalen mensen daar ook nog grif voor. Verder doet deze club (voorzover hij al uit meer dan één (very smart) persoon bestaat) helemaal niets.

Ik zeg niet dat ik er tegen ben om een stamboom te hebben voor de Nederlandse Halve Quarters maar dat het dan wel officieel geregeld moet zijn/worden, met goede regels/richtlijnen, een bestuur/secretaris etc.
En niet iemand die op zijn kamertje achter de computer op Word iets leuks in elkaar flanst.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 15:38

jaja... Gaaaap
kan allemaal wel.
Ik blijf bij mijn standpunt