hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 13:54

mijn paard loopt rechts achter niet helemaal goed
er is niks te zien aan zijn been
zou het een hoefzweer kunnen zijn
maar hoe zie/merk ik dat?

marianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:29

Nou dat is toevallig; mijn paard staat nu (zo goed als zeker) met een hoefzweer. Stokkreupel en een hele warme hoef. Het been is verder niet warm en dik, alleen de hoef zelf. We zijn hem nu dagelijks aan het behandelen met biotex (in zo'n hoefzak, weet effe de naam van zo'n ding niet), op aanraden van de dierenartsassistente. Biotex trekt het vuil uit de hoef. Vrijdag ga ik toch voor de zekerheid met hem naar de kliniek om er even een DA naar te laten kijken.

De DA gaf ook al aan; van een hoefzweer zijn ze behoorlijk kreupel. Het is vaak kort en hevig. Ze lopen er dus niet een "beetje" kreupel van.

Raadpleeg je DA, succes ermee!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:37

Ik heb een tijdland een paard geleased wat regelmatig last had van hoefzweren. Ze liep dan echt vreselijk kreupel. De eigenaar liet altijd de hoefsmid komen i.p.v. de dierenarts. Die sneed de zweer er dan uit en verder inderdaad weken in Biotex, soda of Badedas.
Bij haar duurde het meestal ongeveer een week voordat ze weer normaal liep.
Niet alle paarden hebben er evenveel last van. Bij sommige merk je het pas als het alweer bijna over is.

Succes!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:45

Idd als je denkt dat het een hoefzweer is kun je de hoefsmid bellen, deze snijdt de zweer er dan uit. Daarna hoef je het alleen goed schoon te houden en heelt het vanzelf.

Volgens mijn hoefsmid kan je bij een hoefzweer een bepaalde ader in de koot zien die je normaal niet ziet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:25

Bij een hoefzweer is een paard over het algemeen erg kreupel, de hoef is warm (tov van het andere been)
en idd, als het lang duurt of hevig is dan kan je een ader zien lopen.
De DA doet in eerste instantie weinig anders dan een hoefsmaid zal doen, namelijk de plek schoonmaken, de zweer blootleggen zodat de druk er af is en dan kan het weer genezen.

Maar wanneer een paard een poosje niet helemaal lekker loopt zou ik een DA een kreupelheidsonderzoek laten doen. Over het algemeen is een paard bij een hoefzweer heel snel heel kreupel. Wanneer je zegt: niet helemaal lekker denk ik toch aan iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:05

Als je twijfels over een hoefzweer laat de smid er dan naar kijken.
Hoefzweren komen vaker voor bij paarden die op houtkrullen staan, ik wee tniet of dat bij jou paard ook zo is?