ruiter rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

ruiter rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 20:34

je moet toch een ruiter rijbewijs hebben voor als je ergens wilt gaan rijden enz!
maar hoe zit dat met verenigingen?! ik bedoel wij als vereniging hoeven geen rijbewijs te hebben om in het dijkgatbos te rijden, maar zeker wel ergens anders?
dus wij hebben dan wel weer een voordeel,
ja dit kwam ten sprake nadat er een clubgenootje een ongeluk had gehad in het bos buiten het ruiterpad! we kregen dus een preek dat we niet van de ruiterpaden mochten wijken en bij tegenliggers moesten gaan stappen(regel van het bewijs?) naja ik heb er ook geen verstand van, maar we moesten er opletten want we kunnen door het bosbeheer eruit worden getrapt waardoor we uiteindelijk toch een bewijs moeten halen..

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:59

Hoe het met vereningen zit weet ik niet. Maar het is idd een regel van het ruiterbewijs dat je in stap moet passeren, en als er ruiterpaden zijn dat je er dan niet buiten mag. Er zijn nog meer van dat soort regeltjes, zoals 'paard niet van bomen of stuiken laten eten' en 'niet in galop de bocht om want er kunnen kinderen in het zand spelen', dat soort dingen...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:51

Net als Rocco zegt. Het zijn echt fatsoens regeltjes. Ik heb m'n ruiterbewijs al 3 jaar geleden gehaalt. Ik vond het toen een eitje. Ik reed pas 1,5 jaar toen en had nog nooit gesprongen. Ik heb het op ponykamp gedaan. Ze hebben me toen op een pony geplant die gewoon alles sprong maar waarvan ze dachten dat ik hem verder wel aan kon. Had nog nooit op die pony gereden.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:56

hoi,

Ik heb mijn ruiterbewijs meer dan 10 jaar geleden gahaald, ik was toen iets van 9... dus dat geeft wel aan dat het niet zo moeilijk is... ik moest gewoon basisdingen kunnen en beetje theorie weten!

alleen nu hoorde ik dat die maar 10 jaar geldig is... dus hij is overlopen!! hmmm beetje balen!!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:34

Tegenwoordig is het iets moeilijker dan vroeger om het ruiterbewijs te halen. Bij ons op stal hebben we vorig jaar het ruiterbewijs met een groep gedaan. Het rijden op zich valt wel mee, maar volgens een meisje dat ook bij ons op stal staat en haar bewijs al had, toch wel wat moelijker dan twee jaar daarvoor. De theorie is iig behoorlijk als je nog niet lang met paarden bezig bent. Wat betreft de noodzaak van het bewijs: in Nederland gelden niet overal de eis voor het bewijs. Weet wel dat als je je ruiterbewijs hebt, je tevens een extra WA verzekering hebt voor als jouw paard (of een geleend paard) schade veroorzaakt. Tegenwwordig moet je, zover ik me herinner, minstens 12 zijn voor het gewone ruiterbewijs.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:50

Hierover zijn meerdere topics geweest, vaak is een ruiterbewijs niet nodig, zelfs niet voor een verzekering, je bent immers zelf al WA-verzekerd en dus in feite dubbel verzekerd!

Vraag bij je gemeente na of er in de Algemene Plaatselijke Verordening staat dat je een ruiterbewijs dient te hebben. Vaak is het voldoende dat als er een ruiterbewijs vereist is dat er 1 dit bewijs heeft en die neemt de rest van de groep onder begeleiding mee.
zie ook www.nhs.nl/srr voor heel weinig meer info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:16

In heel veel bossen mag je ook nog gewoon rijden zonder ruiterbewijs.

Voor de verzekering is het idd overbodig.

En dingen als in stap voetganger passeren doe ik ook al gewoon uit fatsoen, zonder een ruiterbewijs te hebben.
Er zijn mensen genoeg die paarden maar groot en eng vinden, die krijgen alleen maar meer angst als je er voorbij zoeft.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:52

Zou het ruiterbewijs bij ons moeilijker zijn dan bij jullie Verward
Ik heb het twee jaar geleden gehaald en ondanks dat ik rij sinds ik 16 was, vond ik het best pittig !
Het rijden zelf was nog het minst moeilijke, de theorie behoorlijk uitgebreid!! Daar komt nog eens bij, dat je pas met het ruiterbewijs kan beginnen, nádat je je basispas hebt!
Een nieuwe regel op wedstijden is ook, dat je alleen mag deelnemen als je in het bezit bent van de basispas Scheve mond .

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:21

lieke2 schreef:
Hierover zijn meerdere topics geweest, vaak is een ruiterbewijs niet nodig, zelfs niet voor een verzekering, je bent immers zelf al WA-verzekerd en dus in feite dubbel verzekerd!


Dit vraag ik me dus af. Mijn WA-verzekering (en volgens mij ook anderen) dekken de schade aangericht door 5 kleine huisdieren en 2 grote. Zoals ik begrepen heb geldt dat alleen voor onze eigen dieren. Dat betekent dus dat mijn WA niet dekt als een paard van een ander waar ik op dat moment op rij of mee loop schade aanricht, terwijl de verzekering van het ruiterbewijs voor alle paarden dekt. Of is dit anders?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:29

er zijn plaatsen waar het verplicht en er komt een dag dat het overal verplicht is ik heb hem al en je leert er oknog eens vanmet de ziektes en giftige plnaten dus tis altidj handig

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:35

Heb net antwoord gehad van iemand van het bestuur van het SRR:

Op dit moment zijn ons vier gebieden bekend waar het Ruiter- en
Koetsiersbewijs verplicht gesteld is, dit zijn:
-Nationaal Park Veluwezoom
-Amsterdamse Waterleidingbossen
-Omgeving Soest
-Goois Natuurreservaat

In maart 2003 hopen wij de inventarisatie afgerond te hebben en zullen
wij de actuele lijst van gebieden publiceren in het eerstvolgende nummer
van SRR-nieuws (dit zal het juni-nummer worden) en in Paard&Sport.

Houdt P&S dus in de gaten!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:36

okej dan ik krijg at blad thuis duz!!!
ik had al een keer een mail gestuurd naar de gemeente maar die reageren neit eens belachelijk gewoon

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:45

Ik heb mij ruiterbewijs meer dan 10 jaar geleden gehaald, die is dus niet geldig meer?

Ik weet nog wel dat het een eitje was, ik hoefde echt geen dingen te doen die ik hier al voorbij heb zien komen, zoals springen en buitenrijden Verward

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:47

volgens mij zou je elk jaar je ruiterbewijs moeten laten verlengen voor het lieve sommetje van (dit jaar) €22,50.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:50

je krijgt automatisch eenrekening thuis(i1 keer in de 2 jaar) das voor de verzekering al sje die niet betaald is je ruiterbewijs nog 1 jar geldig daarna neit meer!

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:55

Er zijn tevens maneges waar je alleen een pard mag huren als je in bezit van een ruiterbewijs bent. Dit dus wel vanwege de WA verzekering. Een gewone WA geldt nl alleen als het dier van jouwzelf is, niet voor een gehuurd of geleased paard.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:57

alsje je ruiterbewijs hebt mag je schade aanrichten voor 5.000.000 gulden dus iets van € 2.200.000