paard wil geen stap verzetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

paard wil geen stap verzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 23:21

Mijn nieuwe paard wil vaak stal niet in of uit. Druk op het halster bij staan blijven en loslaten bij lopen helpt niet, bij druk gaat hij sowieso achteruit.
Kan niet bedenken waarom hij het soms wel, soms niet doet. Is wel nauwe doorgang (kruiwagenbreed) maar soms doet-ie het gewoon. Durf niet meer alleen op stal zijn en hem te pakken, straks krijg ik hem er helemaal niet meer in.....En, zoals gezegd, baalt hij van druk, loop steeds "ontspannen" naar die xxx-deur, wat een gedoe...
Voor iets lekkers doet hij het heel langzaam, maar hoe moet dat verder?

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:51

Klinkt als hoe-krijg-ik-mijn-baas-zo-gek-dat-ie-doet-wat-ik-wil. Je zult grote kans meer bereiken met zelfbewust en doortastend optreden dan met druk, trekken en lekkers. Dat is symptoombestrijding.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:24

Er kunnen heel veel oorzaken zijn. Je hebt het over "mijn nieuwe paard". Betekent dit dat het vanaf het begin al zo is of is het ontstaan nadat je het paard gekregen hebt ? Dit is een van de vele vragen die mij te binnen schieten, maar de mogelijke oorzaken zijn eigenlijk teveel om op te noemen.
In elk geval lijkt het dat de verhoudingen tussen jou en het paard nog niet (of niet op de juiste manier) vaststaan. Dat is tenminste mijn eerste ingeving, maar het kan evengoed iets heel anders zijn.
Hulp van iemand die veel ervaring en kennis in omgang met paarden heeft lijkt me de beste optie.
Wanneer je niet heel erg zeker van je zaak bent moet je niet blijven aanmodderen want dan zul je weinig plezier aan je paard beleven in de toekomst en gaat het van kwaad tot erger.
Het lijkt misschien een klein probleem, maar je moet het zeker niet onderschatten. Het belangrijkste is om zo snel mogelijk de vinger te leggen op de oorzaak van het probleem. Die oorzaak kan zowel bij jezelf liggen als bij het paard.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 08:26

Toen hij kwam, de eerste dag, wilde hij al niet, ook niet met degene die hem kwam brengen, zijn vorige eigenaar. Ik kan wel bedenken waarom hij er niet inwil, er hebben voorheen schapen gestaan, we hebben daarna de stal ontsmet, de doorgang is niet al te breed....ik kan het alleen niet wegnemen. Ik was met hem aan het grondwerken enz., maar zijn buurpaard heeft misschien droes of lymfeklieronsteking, dus mag ik de bak niet meer in. Hij mag, als hij gezond blijft de wei met de schapen op, want hij moet zijn energie kwijt. Dat is al heel wat, dat hij de wei op masg nu, Daarna wil ik er een hele tijd voor uittrekkken om die deur te oefenen, want hij moet tot aan de zomer in die stal.
Maar eerst maar een paar uurtjes die wei op.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:48

Is volgens mij een dominantie probleem. Bij mijn paard heb ik het opgelost door vanachter zijn schouder te werken. Zoals je zegt trekken heeft geen zin en het touwtrekspelletje win je nooit. Dus touw los laten hangen , naast (achter zijn schouder gaan staan) en vanachter zijn schouder hem opdrijven(eventueel met zweep een tikje op kont geven) Dat betekent in jouw geval dat hij als eerste door de deur zal moeten omdat de opening smal is.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 08:58

Ja dat probeerde ik ookal maar zijn reacite:vol in de achteruit! Het enige tot nu toe helpt is met voer belonen en ik WEET dat het fout is. Probeer nu in de stal zelf pas met voer te belonen. Er moet (voor mijn eigen gevoel) in ieder geval steeds iemand bij zijn, want alleen lukt het soms niet. Andere optie is de eerste stal aan hem te geven, maar we moeten ze straks eerst ontsmetten. Dan hoeft hij allleen maar rechtdoor en geen bochtje maken.
Fijn dat jullie mee denken. Esther

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:40

Keer met de zweep erachter? Of het hem zelf laten uitzoeken?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:50

Wat ik sinds kort doe als Lex niet vooruit wil (en niet uit angst, maar gewoon door ongehoorzaamheid): Dan moet hij enkele passen achteruit lopen, wil die dan nog niet verder, dan weer enkele passen. Dit helpt echt, maar eerst duurde het heel lang voordat hij vooruit wilde, maar nu staat hij bijna niet meer stil of gaat hij na 1 à 2 passen al vooruit. Maar ik denk dat dit moeilijk is voor jou, omdat het een nauwe doorgang is...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:53

als hij dan uiteindelijk wel gaat, rent hij dan?
Want dan is hij simpelweg bang, doet de draver hier op stal ook, die heeft een keer een klap van een dichtvallende staldeur gehad

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 22:19

Nee, elke stap moet gesmeekt worden...ik zit nu op mijn hurken voor hem en trek zachtjes, dat gaat dan wel, maar durf er nooit alleen te zijn, en hem er dan uit te halen.Baal ik van. Omdat het nu vriest enz. gaan ze flinke poos de wei op, dan weer naar binnen en daar poets ik dan enz.
Misschien morgen flink vaak erin, eruit enz. Stress toestand....Uit ademen schouders laten zakken.....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 22:21

Nee, elke stap moet gesmeekt worden...ik zit nu op mijn hurken voor hem en trek zachtjes, dat gaat dan wel, maar durf er nooit alleen te zijn, en hem er dan uit te halen.Baal ik van. Omdat het nu vriest enz. gaan ze flinke poos de wei op, dan weer naar binnen en daar poets ik dan enz.
Misschien morgen flink vaak erin, eruit enz. Stress toestand....Uit ademen schouders laten zakken.....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:23

Ik denk als ik dit zo lees ook aan een dominantie probleem. Het is je nieuwe paard, dus zal hij je aan het uitproberen zijn. En als ik dit lees, is hij het aardig aan het winnen.
Ik zou het ook niet te veel met voer proberen, want dan doet hij straks niets meer zonder voer. Wordt anders een keer flink boos op hem. Doet hij het ook als iemand anders de stal in-/uit loopt met hem?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:34

Je zegt dat hij met alles wat je doet in zijn achteruit gaat? Wat gebeurt er als je hem in zijn achteruit de stal inzet? In zijn achteruit de stal uit laat gaan?

Je moet proberen dat hij niet van je gaat eisen dat je iedere keer tot dit hulpmiddel grijpt, en het is wel degelijk een dominantieprobleem. Klikt het verder wel met hem? Ook met rijden?

Voor de rest zul je kunnen proberen of hij met voer de stal uitwil. Niet meer in de box voeren maar erbuiten. En als hij buiten staat, altijd ervoor zorgen dat er wat in zijn bak ligt. Niet uit de hand te eten geven, daar worden ze alleen maar lastig van. Maar de box in moet voor hem een beloning zijn....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:56

Oh, en nog iets. Als je paard op een gegeven moment de box inloopt, dan haal je hem er weer uit, en zet je hem er weer in. Trek er een dag voor uit, desnoods ben je een hele dag bezig. Wordt niet kwaad, geef tussendoor niet op. Herhaal het zo vaak mogelijk, tot hij er niet eens meer aan denkt om te gaan staken. Maar nogmaals, denk niet "nu staat hij er gelukkig in, en nu laat ik hem staan."Beloon uitvoering, haal hem er weer uit, en zet hem er weer in. Je zult zien dat het steeds sneller gaat.
Nogmaals, geef niet op. Zorg ervoor dat je gegeten hebt, en dat je niet stopt voordat hij er een paar keer in heeft gestaan. En laat je vooral niet helpen door goedgemeende stalgenoten zonder geduld....werkt alleen averechts....

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 01:15

heb ik ook een keer gehad met een nieuw paard bij ons op stal.
heel erg vervelend, vooral als je alleen bent.
ik heb dit idd opgelost dmv achteruit laten lopen tot ie niet verder wil, dan weer vooruit proberen, lukt dit niet dan weer in z'n achteruit.
blijven herhalen tot ie weer voorwaarts meeloopt, dan ook belonen.
ik heb dat paard dus echt gewoon een hele gang in z'n achteruit door laten lopen, toen ging ze weer even vooruit en weer op de rem, dus weer achteruit Haha!
op een gegeven moment liep ze gewoon met je mee.
vooral jezelf niet kleiner maken dan het paard, dan laat je dus zien dat je z'n "mindere" bent, dat werkt averechts!
ook niet met voer gaan "lokken", krijg je zo'n verwend beest wat alleen wat doet als je voer bij je hebt.
laat zien dat jij de baas bent en uitmaakt wat en hoe iets gebeurt en niet zij!
belonen als ze het goed doet, niet meteen al het voer wat er is erbij halen maar een simpel klopje op de hals of "braaf" is al voldoende.
maak het leuk om te lopen, ga eens lekker poetsen als je haar uit de stal haalt, een wandeling door het bos ofzo, ga de problemen niet uit de weg.
succes!!
gillian

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:08

Party!! als hij het doet met wat lekkers is dat juist wel goeddan gaat het Party!! steeds stapje voor stapje je mijn verzorgpony's vinden het ook niet leuk om te lopen maar als je tegen ze gaat praten dan lukt het wel langzaam veel succes Party!! Knipoog Cool

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 11:58

Langzam gaat het beter. Ik durf het in ieder geval nu alleen te doen, met snoepje dat hij IN de stal krijgt. We hebben de ruimte wat verbreed en zetten hem beter voor de door gangen. gek beestie is het toch, de ene x lukt het zo maar, voor een ander paard uit zelfs, de anders x wil-ie echt niet, en zoek maar uit waarom!

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:28

je kunt met hem ook eens een joind-up doen en zoals je al deed in de stal een beetje krachtvoer of met worteltjes klaar leggen als beloning.
ragna

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 21:06

We join-uppen inderdaad al......Hij is alleen nu wat ziek geweest, toen deden we niets alleen lekker buitenstaan.

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:06

ook kun je gewoon alles afsluiten en hem op zijn eigen tempo(dus los) de stal laten zoeken. zie dan wel dat hij nergens buiten in zijn stal aan lekkers een eten kan.
ragna