vastliggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

vastliggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 20:37

Wat betekend dat precies?????
'vastliggen'hele domme vraag misschien maar ik wil het toch weten
Kuzz Tiff@ny


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:40

Dat een paard in zijn stal heeft gerold.
Maar zo dat hij tegen de kant aan ligt en zijn benen niet meer onder zijn lijf kan plaatsen om op te staan.

En domme vragen bestaan niet Lachen

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:00

runningkawa schreef:
Dat een paard in zijn stal heeft gerold.
Maar zo dat hij tegen de kant aan ligt en zijn benen niet meer onder zijn lijf kan plaatsen om op te staan.

En domme vragen bestaan niet Lachen


Iid, een dom antwoord wel.

Maar ik kan hier eigenlijk niets aan toe voegen, duidelijker kan eigenlijk niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 21:19

Oh ennuhh kan een paard ook vastliggen in de bak en hoe kan dat dan??
thnx voor de antwoorden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:21

Zelfde manier
Tegen de kant aanrollen zodat hij zijn benen niet meer neer kan zetten op een manier om op te kunnen staan.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:57

Sommige paarden kunnen ook onder een afrastering oid vast liggen, dat hadden wij dus laatst, in de buitenbak, sukkel van een paard gaat bij het hek rollen en ligt met 2 benen onder het hek vast........ of vastliggen onder een schot van de stal, verzin het maar..
Ze kunnen hier behoorlijke blessures bij oplopen, het paard van mijn buurman waar ik wel op rijd heeft daardoor maanden stilgestaan, had een scheefstaand bekken daardoor gekregen..

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:37

Hoe krijgen jullie hem dan weer "los"?
Ik heb gehoord dat je moet slaan :S ik heb (nog)geen ervaring met vastliggende paarden!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:39

Nou ik heb ze nog niet geslagen hoor, wij hebben de benen gepakt (niet geheel ongevaarlijk) en hem omgeduwd...
Die onder het hek hebben we met aardig wat mankracht een beetje kunnen verschuiven zodat we zijn benen terug konden duwen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:42

Melissa schreef:
Hoe krijgen jullie hem dan weer "los"?
Ik heb gehoord dat je moet slaan :S ik heb (nog)geen ervaring met vastliggende paarden!


Mijn paard heeft ook een keer vastgelegen. Bij de ingang van zijn box. 1 been lag erin en de andere lag erbuiten.
Hij lag half op zijn zij. Door tegen hem te gaan duwen is hij zelf weer gaan bewegen en kon hij opstaan. Alleen moet je dus uitkijken waar je staat. Daar had ik niet opgeled waardoor ik dus omver werd gemaaid door zijn achterbenen en ik dus een enorme blauwe plek op mijn bovenbeen had. Boos!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:45

Maar als hij vastligt voor de deur, dus met zijn benen tegen de deur mag je toch nooit de stal opendoen of ingaan, dat is toch hartstikke gevaarlijk?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:48

Melissa schreef:
Maar als hij vastligt voor de deur, dus met zijn benen tegen de deur mag je toch nooit de stal opendoen of ingaan, dat is toch hartstikke gevaarlijk?


De box deur stond open. Hij was met naar binnengaan uitgegleden. Waardoor hij half in zijn stal en half in het gangpad lag.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:38

Die van mij heeft al een paar keer vastgelegen, simpelweg omdat hij nogal dom is... Hij denkt nog steeds dat hij heel klein is. Gelukkig blijft hij lekker rustig als het gebeurt en gaat hij niet om zich heen maaien als je hem omduwt.

Die van mij heeft inderdaad ook al eens met twee benen buiten de deur gelegen, voorbenen binnen, en ze hoofd de verkeerde kant op. Dat was wel even sjorren, zegmaar Knipoog

In de bak heeft hij het ook wel eens gedaan, maar daar is meestal het zand lost genoeg dat hij zichzelf toch wel van de muur af kan wurmen. Ze kunnen gewoon niet genoeg kracht zetten om zich van de muur af te duwen.

Een plank tegen de muur schroeven op de juiste hoogte kan ze soms net genoeg steun geven om toch om te rollen... maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:46

Hengst van mij hing een keer met een voor en achterbeen in het hek. Lag ie dom op zijn rug te koekeloeren. Heb als de wiedeweerga mijn zwager opgehaald en samen het hek eruit getild zodat ie verder kon rollen. Hij stond doodleuk op en stapte rustig weg alsof er niks aan de hand was...
ben toch wel onwijs blij dat het zo'n koele kikker is want moet er niet aan denken dat ie in paniek was geraakt en wat dan de gevolgen hadden kunnen zijn....

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 00:02

Die van mij is *waarschijnlijk* ook op deze manier met zijn achterbeen tussen de tralies beland. Je wil echt niet weten hoe het stalpersoneel hem de volgende morgen gevonden heeft... Wordt je niet echt vrolijk van.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:18

Probeer, als je paard vast ligt, om te beginnen of je hulp vindt !
1 Iemand gaat op de hals van het paard "zitten" (natuurlijk niet direct er boven op, maar vanaf z´n rug gezien, over hem heen hangen om z´n hoofd op de grond te houden)
Als het paard bijv. op z´n linker zij ligt, schuif je een longe om het onderste achterbeen (in dit geval dus het linker!) als je nog iemand hebt kunnen vinden, doe je dat ook met het onderste voorbeen.
Dan trek je met de longe het paard "om". Omdat je de longe gebruikt, is het risico dat je van een "meppend" paard een dreun krijgt, al een heel stuk minder! Als je een paard ziet wat echt helemaal vast ligt en het er naar uit ziet dat je het niet 1-2-3 kan bevrijden, bel dan iig een DA. Voor paarden kan max. 3 uur in deze positie liggen, dodelijk eindigen! Hun lijf is niet op deze positie gebouwd en de div. organen raken dan beklemd Scheve mond !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 19:16

Oke bedankt allemaal!
Ik ben weer wat wijzer gewoorden Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, DotBot, IASCrawler, LaDonna75, Poldermenner, xYaartje en 106 bezoekers