hoe krijg je de kwaliteit van manegelessen beter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe krijg je de kwaliteit van de manegelessen beter??

Poll eindigt op

meer theorie
Geen stemmen
minder paarden in de bak
16 (50%)
betere instructie
15 (46%)
ik vind het goed zo
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 32


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

hoe krijg je de kwaliteit van manegelessen beter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 15:50

Dit vroeg ik me zo af.

bij de manege waar ik rijd, daar zou het nogal eens beter kunnnen zou ik zo af en toe denken.
neem nou vorrige week maandag, zijn er van die school lessen, 10 lessen die ze dan via school krijgen. nou kwam ik daar de bak binnen, zie ik hier iets... te gek voor woorden gewoon. het voorste paard loopt bijna achter de achterste aan. er konden er nog 2 tussen. toch te zot voor woorden?

maar laten we even trug gaan naar de normale situatie.(bij ons)
het is 1 uur, en om 2 uur is de eerste les van die middag. krijg ik een lijst in mijn handen geduwd, met de boodschap die paarden te zadelen. dan ga ik op mijn gemak die paarden zadelen, meest per les zon 12/13. als ik daarmee klaar ben, kan ik alvast beginnen met zadelen voor de les om 3 uur.... kortom, ik doe al het werk wat die kinderen eigenlijk moeten doen. de ene komt om half 2, die leer ik het liefst zo snel mogelijk zadelen, dat vinden ze dan leuk. maar er zijn ook kinderen, die komen om 2 uur binnen gerend. "is mijn paard al klaar?" hoor ik iemand nog roepen.. toen nog wel. de week daarna heeft ze hem zelf mogen zadelen, waarna ze erachter kwam dat dat nog niet meevalt. vanaf deze dag komt ze dus wel op tijd om dr paard te zadelen.

de volgende situatie:
er lopen 12/13 paarden in de bak, 1 instructrice, en 12/13 beginnende ruitertjes. je raad het waarschijnlijk al, dit gaat bijna nooit goed. maar gelukkig zijn er genoeg kinderen die er dan naast mogen lopen om de jonge ruitertjes te begeleiden. weer een minpuntje, deze 'begeleidende' groep kinderen is net zo oud, net zo klein en net zo slap als de ruitertjes. als de paarden nu willen, kunnen ze alsnog aan de race, valt er eentje af, en mag ik dat paard weer vangen.

als de kinderen wat ouder zijn kunnen ze het met wat minder begeleiding, en lopen we meestal met zo'n 2 tot 5 personen in de bak, om eventuele paarden die een beetje haast hebben wat bij te remmen.
als ze dan mogen draven, gaan ze meestal in groepjes van 4. de mensen die dan in de bak lopen, worden verdeeld, de ene gaat bij een paard staan dat de rest van de paarden niet zo mag, de andere gaat een beetje uit dr neus lopen eten. dan gaan we dus draven. ik loop bij het voorste paard, en de instructrice loopt bij het achterste paard om alles in de gaten te houden.

verder nog even over de theorie. de meeste laten het voor wat het is, en weten nog niet hoe de borstel heet die ze in haar handen heeft.
meer theorie zeg ik! loop een halfuurtje voor de les even wat theorie door, en laat ze het daarna in de praktijk doen. geef poets lessen, geef zadel lessen, geef zit lessen voordat je iemand alleen op een paard laat rondlopen/rennen. geef ze huiswerk mee, laat ze werken.....<

hoe zit het met de kwalitiet van de maneges bij jullie in de buurt? is dit normaal dat er 20 paarden in een 20 bij 40 bak lopen? wordt er bij jullie wat aan theorie gedaan? is de instructie goed? enz.

een klein onderzoekje van mezelf, als jullie mee willen werken, heel graag.
greetz jeffre

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:14

Ik heb dus poets- en zadellessen gekregen, zitlessen werd alleen aangeboden als het echt niet ging aan kinderen.
Eerste lessen: 5 ruitertjes ofzo met elk zijn eigen begeleider. Paard opzadelen en poetsen hoort daar dus bij, wel voor je uur les. Maar je moet er zijn! En dat dan tot het kind alleen kan opzadelen en poetsen Lachen.
Begeleiding naast de pony is 1 à twee lessen soms langer, hangt van kind af.
Begeleiding naast de pony is normaliter iemand die min. de basis onder de knie heeft en ook genoeg mans is om paard of pony in bedwang te houden, dus geen kleine kinderen.

Kwaliteit van de lessen, geen idee maar in verhouding met andere manèges heb ik het altijd erg naar mijn zin gehad. Al ben ik nu opzoek naar een andere manège waar ik kan rijden.
Ik kom er ongeveer 10 jaar en het max. aantal paarden in de 20x40 bak is negen en dat komt enkel voor als er twee of drie lessen samengeklutst worden omdat instructrice moest werken Haha! . Dus ja hadden we ook nooit over te klagen.

We rijden ook niet kop aan kont, maar dus elk voor zicht eens elke ruiter in de groep zijn paard min of meer onder controle heeft. Waardoor ik vind dat je wel meer zelftandig leer rijden en ook beetje uit je doppen kijken ... }>

Het enige wat me soms stoort is het feit dat de manègepaarden geen dekens hebben, of toch zelden opliggen. Maarja eigenlijk is het binnen helemaal niet koud ik kan er in mijn gewone truitje in putje winter rondbanjere en ze komen dan alleen "buiten" in de overdekte paddock, dus niet echt zo'n ramp misschien.

Al bij al dus vrij tevreden over de manège waar ik altijd gereden heb Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:20

Ik denk inderdaad dat je de groepen zo klein mogelijk moet houden, is gewoonweg het meest overzichtelijk. En wel zo veilig ook!!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:23

De eerste paar lessen kunnen de paarden nog wel achter elkaar an lopen. Maar als ieder voor zich rijdt leren ze veel meer.
Zonder goede instructie kom je er dan natuurlijk nog niet.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:00

max. 6 in een bak van 20 bij 40. Dat is bij ons zo.

Maar ik ken ene manege waar ze 8 in een bak van 11 bij 28 stoppen, ook kop staart dus.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:07

Bij ons op de manege waren een poosje geleden theorie-lessen 1 x in de week voor 5 weken lang, voor beginners en voor de (verder)gevorderde ruiters, verdeeld in 2 groepen. Onze lessen zijn ook wel goed, maar dat is maar tot een bepaald niveau L/M, als je hoger zit heb je vaak niks aan de standaard lessen bij ons op de manege. Ik denk om een betere les te krijgen moet je een variatie maken van jouw keuzes in de poll. Er moeten minder mensen in een les, om het overzichtelijker te maken, er moet meer afwisseling zitten in de lessen, je hebt vaak dat de lessen een beetje op het zelfde neer komen, dat komt dus eigenlijk neer op 'betere instructie'.

Groetjes Zilly

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:14

Ik heb gekozen voor betere instructie, ik denk dat daar het grootste probleem ligt als het gaat om de kwaliteit van de les, maar met veel paarden in een les wordt het er natuurlijk ook niet beter op!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:24

Bij de manege waar ik heb gewerkt ging het er zo aan toe:

Kinderen (volwassen ook trouwens) moesten eerst een les of 5 in een longeergroep meedoen, daarna pas los in een rijtje in de bak. We hadden eigenlijk nooit grotere groepen als 8 man.

Regelmatig werden er poets- en verzorgcursussen gegeven, je kon zelfs leren bandageren.

In principe mochten de kinderen (en volwassen) niet zelf opzadelen, tenzij we echt zeker wisten dat ze het goed konden. Dit om te voorkomen dat je paarden met drukplekken kreeg.

De instructie was redelijk, ik had nog wel eens twijfels bij de kundigheid van de instructie bij beginnerslesjes, maar zeker als de kinderen wat verder waren kregen ze goede instructeurs.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:43

Ik heb van begin af aan zelf moeten opzadelen (vooruit, met hulp van m'n ouders omdat ik gewoonweg te klein was)
Lessen waren zo'n 7 à 8 mensen.
Instructie was voor de beginners goed, maar daarna niets meer (gevorderde les voor die manege was, slof of stiek om en je hebt een paard dat aan de teugel loopt )
De manege waar ik daarna gereden heb, was redelijk goede instructie en ook gewoon zelf opzadelen e.d.
Theorie heb ik alleen voor mijn ruiterbewijs moeten leren en voor de F-proefjes die ik heb gereden nog op de 2e manege (nouja, dat was dus hetzelfde als voor mijn ruiterbewijs)
Ik kies voor betere instructie, die zal dan ook aandacht aan de theorie geven.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:05

Ik denk ook een combinatie van niet te grote groepen (effectieve aandacht zo groot mogelijk, en genoeg ruimte om te kunnen rijden)
En goede instructie. Goede instructeurs of -trices zullen ook aandacht aan theorie besteden tijdens de les. In elk geval uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier moet doen of op kan lossen.

Hoe je netjes je manegepaard rijd, vind ik dan belangrijker dan dat je het uiteinde van de teugels aan de rechterkant van de hals hebt liggen...

Wat een onzin vond ik dat in de les van mijn bijrijdster!!! En niet helpen met hoe ze mijn pony netjes voorwaarts kan houden... Erger erger... Geef mij hun tijdelijke instructrice-in-opleiding maar... Die hielp tenminste met hoe je ieder paard individueel het beste kon rijden en problemen kon oplossen. Ookal zijn het manegepaarden!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:34

Ik vind dat het eigenlijk alledrie moet! Op de manege waar ik heb gereden waren we meestal met tien tot vijftien. De instructie was best goed vond ik zelf. En opzadelen leerden we van een meisje dat daar stage liep.
Meisje?? kun jij al zadelen? Nee. Dan ga je het nu leren.
Meisje?? kun jij al zadelen? Ja. dan mag je nu deze zadelen.
Was trouwens wel leuk hoor. Alleen was ik toen 1.40m en die paarden 1.70m beetje lastig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:39

Ik gaf ook altijd een stukje theorie tijdens het stappen, Wat voor een dier is een paard? juist een vluchtdier, Daarom gaat ie rennen. Hoe heet het riempje op zijn voorhoofd? hoe heet de hindernis waar we net overeen sprongen? Kijk maar eens in de mond van je paard en vertel mij hoe oud hij is? dat soort dingen. Ik ging zelf ook heel vaak op het paard zitten om bepaalde dingen die ik bedoelde voor te doen zoals zonder beugels rijden, verlichte zit. Ik deed ook vaak dingen als achterstevoren zitten en dan galloperen, natuurlijk rende ik er wel naast, maar dat zijn leuke dingen om te doen en heel leerzaam.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:17

Bij ons kun je priveles krijgen als je echt nog zo beginner bent dat je nog niet de beginnersles kunt volgen... Haha!

De beginnersles.
Er zitten niet meer dan 5 kinderen in, die worden geholpen met opzadelen of dat oudere kinderen dit voor hen doen, of omdat er al een les geweest is, is de pony al gezadeld.

De beginners gaan eerst leren stappen, sturen (onafhankelijk! van elkaar) en zitten/zelfvertrouwen krijgen.
Het liefst met een extra iemand aan de zijkant van de bak die een pony kan pakken als die onverwachts in draf gaat, of om in te grijpen wanneer de ruiter zelf wat fout doet en de instructrice heeft al haar handen vol aan een ander... Haha!

Het draven komt pas aan bod als zeker is dat ze de stap goed onder de knie hebben en een beetje zeker in het zadel zitten.
Nieuwelingen wachten daar soms nog even mee dus.
Degenen die voor het eerst draven, kunnen vragen of de lesgeefster of iemand anders even mee rent.

Verder is het belangrijk dat de lessen voor meer gevorderden ook goed zijn, dat ze leren wat aan de teugel rijden inhoudt, dit vind ik bij ons nog niet echt super gaan.
Wijken leren ze bij ons wel goed, en alle figuren enz.. Ook springen leren ze best goed en degenen die al langer bij ons op de manege lessen hebben best goed evenwicht en vallen niet snel, dus zitten zelfverzekerd in het zadel!

Echter blijven zitten is wat anders dan een pony ook de achterhand laten gebruiken.
Dat je de pony kan laten racen en op tijd kan laten stoppen oke, maar nageeflijk, wat was dat ook al weer?
Weinig kinderen in onze gevorderde lessen hebben angst, ze zijn vol zelfvertrouwen en genieten enorm van de leuke oefeningen en spelletjes in de les.
Maar uh... verder dan een B-proefje heb ik ze nooit zien rijden wat niveau betreft dan he.
Af en toe wat wijken en achterwaarts, en stelling vragen enzo... maar toch.

Het echte rechtrichten, het van achter naar voor rijden, nageeflijk, enz. dat heb ik pas geleerd met mijn verzorgpaard bij de vereniginglessen. Niet dat ik het nu perfect kan, maar ik begon op de vereniging pas te snappen wat nou zo'n beetje de bedoeling was. *LOL*
En dat mis ik wel op onze manege!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:39

Rijd ik dan op zo'n goede manege? Verward (lwd manege) Bij ons wordt er tijdens de les theorie gegeven, dmv een oefening die uitgelegd wordt.. vragen? nee? oefening doen.. een paar keer.. instructrice kijkt wat er vooral mis gaat.. legt nog eens uit... weer proberen.. ook vraagt ze dingen aan ons! Wat doe je als je paard dit doet.. hoe doe je dat.. enz enz. En nu heb ik het dus over mijn les, ik rijd inmiddels al 10 jr daar (stop er overigens wel mee) en we behandelen dingen als het rechtrichten van een paard dmv contrastelling, keertwendingen, strekken op drafbalken, wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts, travers, wissels.. en ja de paarden kunnen dat ook (bijna) allemaal...We rijden met 8 man, en beginners moeten ook al vrij snel zelf opzadelen!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:50

Wat mij op veel maneges (niet op alle gelukkig Knipoog )hier ergert, is
A) de groepen zijn véél te groot ! (12-15 ponys, of 10-12 paarden)
B) de kinderen krijgen een aantal longe lessen en "moeten" dan meteen in de groep meedoen
C) De groepen worden niet samengesteld naar "kunnen" maar naar wens-tijd. Dit betekend dat er in de meeste groepen zowel bloedige beginners zitten, als de al betere ruiters. Voor beide partijen niet echt fijn dus Scheve mond !
D) De beginners (kinderen/volw.) krijgen of een gezadeld paard/pony in de hand gedrukt, of ze worden aan hun lot overgelaten wbt poetsen en zadelen. Of er wordt gezegd "haal jij die-en-die pony maar van de paddock" . Ja, hallooo....
Daarom hebben mijn vriendin en ik met Beer zgn. "snuffelcursussen" gedaan. We kregen dan een groepje met ten hoogste 4 kinderen. Die leerden we hoe je een paard het halster om doet, hoe je hem poets/hoeven uitkrabt, hoe je het zadel oplegd, hoe je de lengte van de beugels instelt, hoe je een pony uit de box haalt/ - weer in de box terug stelt, waarom afzweten belangrijk is enz. enz. Wij zeiden altijd meteen tegen de ouders "uw kind leert bij ons niet rijden, wel alles wat er verder bij hoort!" (daar hoort natuurlijk ook het uitmesten bij Knipoog !)
De kinderen konden op zo´n manier ook rustig uitproberen of ze de omgang met paarden ook wel écht leuk vinden Knipoog .
Aan het einde van de "les" mochten ze natuurlijk wel altijd nog een paar rondjes op Beer zitten. Dat ging dan weer zonder zadel, zodat ze op die manier ook leerden om hun evenwicht te vinden.
We hadden altijd veel succes met onze "cursussen", meestal een wachtlijst van zo´n 10-12 kinderen ! Helaas hebben we de laatse groepen moeten afzeggen....

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:47

Ik geloof dat het bij ons wel goed is. max. 6 man, beginners wel direct in een groep (maar max. 4 man/vrouw) en ze leren direct de eerste les zadelen. Het kan dsu gebeuren dat ze de eerste les maar 10 minuten op het paard zitten.
Maar nog een belangrijk punt: OOK OUDERS leren ZADELEN!! Dit omdat de kleintjes vaak niet groot genoeg zijn om het zadel erop te leggen en aan te singelen.
Elke les wordt er aan springen een beetje aandacht besteed (uiterard neit met beginners).
En wat ik ook heel belangrijk vind, de sfeer is er goed.

Ik rij er dus, maar wel bij de eigen paarden (heb ook een jaar lang manegepaardne gereden voor erbij)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:14

Minder paarden in de bak, eerst reed ik op een manege met 10 mensen in de bak, dan blijft er te weinig over voor induviduele aanwijzingen. En als je op een braaf paard zit heb je helemaal geen kans op aanwijzingen.
Verder moet er wel rekening mee gehouden worden dat jonge ruitertjes ook wel bang kunnen zijn om bv op te zadelen en het daarom proberen te vermijden (zoals ik vroeger). Dat mag ook wel begeleid worden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:39

Wij hebben er max 8 in een les, 20*40 bak. Verder begint iedereen bij ons met privelessen, ze gaan pas de groep als ze los in de bak kunnen stappen en draven, en goed kunnen sturen. Opzadelen kan 75% zelf, de andere 25% is te klein of te onervaren om het zelf te doen (ze helpen dan wel mee). De lessen zijn bij ons ingedeeld op niveau, ook wel op leeftijd, maar we kijken eerst naar niveau. Wij schenken ook veel aandacht aan theorie enzo, dat is gewoon belangrijk, ook bv het begeleiden en goed verzorgen van de pony.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 13:52

Wij geven op kleine schaal wat lesjes.De kinderen die bij ons rijden,hebben een half uur les met max 3 kinderen.Heel af en toe met 4.We hebben pony's die in principe allemaal wedstrijdjes gelopen hebben,en in ieder geval op L niveau rond kunnen .We hebben nu twee lessen met meiden die nu een jaar of 3, 4 lessen bij ons en deze meiden rijden op een niveau dat ze met gemak een L2 proef zouden kunnen rijden.Onze kleinst kinderen krijgen les van een mevrouw die vooral erg lief en geduldig is en als ze wat verder komen krijgen ze les van een M of Z amazone.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:51

Ik help op Woensdag middags lessen bij de manege voor mijn stage.
Ik weet wel dat onze lesjes niet echt gangbaar zijn.
We hebben maximaal 5 kinderen in de les, waaraan je soms nog je handen vol hebt.
Ik mis idd het stukje theorie, maar ja , bij de jongste kinderen duurt de les maar een half uur en de ouders zien toch het liefst dat het kind na 1 les al kan draven.
Niet dat wij ons daar veel van aan trekken, maar ok.
Jammer ik zou er idd ook wel meer theorie in willen verwerken, misschien in een vorm voor huiswerk, of dat de ouders dat met de kinderen bespreken.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:54

Ik vind dat bij manege's de groepen te groot zijn en dat je daardoor te weinig "persoonlijk advies" krijgt, dit is dan ook de reden waarom ik privelessen wou gaan volgen. Heb nu twee keer een les gehad en het bevalt me nu al heel goed.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:09

Op mijn oude manege kregen de beginners eerst longeerlessen. Op het moment dat ze los konden lichtrijden en sturen mochten ze de groep in, soms was dan al wel gegallopeerd, soms niet... Gallopperenm was altijd vast gehoduen in het begin in de groep, als het dan goed ging (of het een hele bvrave pony betrof werd de pony tijdens het galopperen losgelaten. Eerst reden alle groepen netjes in een rijtje achter elkaar aan, maar dat was sinds de nieuwe instructeur veranderd...
Groepen waren wel erg groot, gemmiddeld 12-13 ruiters...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:03

Eerst priveles, eerst leren zitten, dan sturen...en dan de les in Lachen Kleine groepen, en waar ik me vooral aan erger is het niveau van de pony's zelf. Ik zou zeggen, vraag een jongen of meisje die lekker kan rijden en redelijk op niveau kan rijden om de pony's af en toe te rijden om het niveau een beetje hoog te houden.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:12

Op mijn manege, zover ik weet houden ze geen rekening met treorielessen, maar ik vind opzich dat ze dat niet perse hoeven te geven, je kan zelf ook best een boek kopen ofzo. En als manege kan je desnoods besluiten een gratis week of maandblad, heel simpel, uitgeven met allemaal informatie over het verzorgen en rijden van paarden.
Wat ik wel belangrijk vind is dat de (met name beginnerslessen) dat er wat minder mensen in zitten. Automatisch krijg je dan ook betere instructie. En sowieso, NEEM PRIVELESSEN!!! Dit doet wonderen, tis niet goedkoop, maar het is het geld waard, je leert er veel van. En als je vind dat je niks meer kan oefenen in de gewone les (op eigen houtje) dan wordt het eens tijd om weer een priveles te nemen.
Tenminste, dat is mijn werkwijze.
Wat ik ook een belangrijk punt vind op de manege, en iets is dat vaak over het hoofd gezien wordt, is het tuig wel van goede kwaliteit! dat vind ik een minpunt op veel maneges.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 19:06

Ow ja, en onze paarden en pony's zijn allemaal netjes bereden, van L t/m ZZ nivaeu dressuur. Springen kunnen ze natuurlijk ook. Verder wordt er lesgeven door een ORUNinstructeur die helemaal klaar is en ik zelf ben bezig met de 1e fase. Ook mijn moeder geeft les, die heeft al 35 jaar ervaring met kinderen en pony's *LOL*